West of Memphis

Originaltitel: West of Memphis
Regissör:Amy Berg
Utgivningsår:2012

Om West of Memphis:

En dokumentär producerad av Peter Jackson och Fran Walsh som handlar om tre 8-åriga pojkar som blev våldtagna och mördade en sommarnatt 1993. Nu 18 år senare så vill folket i delstaten Arkansas att domstolen gör ett bestämt beslut om de nya bevis som kommit fram kring de livstidsdömd män som med största sannolikhet är oskyldigt dömda. Men ingen vill erkänna att de har fel. En stark och gripande inblick i ett hårt dilemma som skakade om rättsväsendet i Nordamerika.
Se filmen på iTunes

År: 2013
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Devil's Knot
Titel: Give Up Tomorrow
Originaltitel: Give Up Tomorrow
Regissör: Michael Collins
År: 2011
Give Up Tomorrow

Amy Berg, Billy McMillin

Dokumentär

Diskussioner om West of Memphis  (0 diskussioner)
Kommentarer om West of Memphis (14 st)
BarryHero (Anmäl)   21/12 2016
Paradise Lost-filmerna ar betydligt battre. Denna ar mer vinklad och tillagnar halva tiden at att peka ut nagon som inte blivit domd for morden. Vet inte om WM3 begatt morden men den kanns underligt att sitta och peka ut Terry Hobbs. Saknar dessutom Metallica-soundtracket som finns i PL-filmerna
Zipper (Anmäl)   8/5 2015
Omöjligt att inte jämföra den med Paradise Lost. Den tillför lite nytt men inte tillräckligt för att det ska räcka till en fyra.
Snah (Anmäl)   8/4 2015
Typisk Terry Hobbs-rulle.
Rehn108 (Anmäl)   22/3 2015
Så... det är en bra dokumentär, ett värdigt avslutande kapitel. Intressant med en del nya spår, men tyvärr är det huvudsakligen upprepningar i jämförelse med Paradise Lost-trilogin. Den här dokumentären är dessutom inte lika tydlig som föregångarna, den tar absolut inte tittaren i handen och leder denne genom vad som hänt. Persongalleriet, med John Mark Byers i spetsen, är höjdpunkten i dokumentären som tyvärr inte kan få mer än en trea. Se trilogin hellre än denna.
Ola_Schubert (Anmäl)   27/9 2013
Jag har inte sett de andra filmerna, så jag har ingenting att jämföra med. Filmen är ytterst intressant. Men det som upprör mig känslomässigt är när den verkliga mördaren konfronteras och det redovisas vilken människa det är. Resten upprör mig inte så mycket med tanke på de rättskandaler vi har haft i Sverige, t.ex. "Tomas Quick" och pappan "som tvingade sin dotter att medverka i satanistiska orgier". Den amerikanska rättvisan har stora brister, men det har även, tyvärr den svenska rättvisan. En svag fyra i betyg blir det emellertid, utan problem, i betyg. Jag kommer nog att se "paradise lost 2" vid tillfälle, om jag orkar vara förbannad hela tiden jag ser och hör den verkliga mördaren.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till West of Memphis