Betyg idag: 1 738 Besökare idag: 4 163

Originaltitel: West Side Story
Regissör:Robert Wise, Jerome Robbins
Utgivningsår:1961

Om West Side Story:

Filmatiseringen av den klassiska Broadwaymusikalen om omöjlig kärlek mellan två ungdomar från rivaliserande gäng i 50-talets New York. Historien bygger på Shakespeares nära femhundra år gamla "Romeo och Julia" men kom att bli ett brinnande aktuellt inlägg i 60-talets rasdebatt. Tiofaldigt Oscarsbelönad.

Se filmen på Plejmo

Regissör: Aki Kaurismäki
År: 1989
Genre: Komedi, Äventyr, Roadmovie
Leningrad Cowboys Go America

Natalie Wood, Richard Beymer, Russ Tamblyn, Rita Moreno, George Chakiris, Simon Oakland, Ned Glass, William Bramley, Tucker Smith, Tony Mordente, David Winters, Eliot Feld, Bert Michaels, David Bean, Robert Banas

Ernest Lehman

Drama, Romantik, Musikal

Recension West Side Story

- cineasten89 sätter betyg 5 och skriver:
Aldrig tidigare har en tragisk, rörande historia berättats i musikalform på detta sätt. Visst är Grease världskänd, men West Side Story var först, den gavs ut 1961 medan Grease gavs ut 1978. Hela rollistan var då relativt okända, men efter filmen var de någorlunda berömda, tack vare Oscarstayetterna som filmen fick - bl.a. Bästa Manliga Biroll (Bernardo - George Chakiris) och Bästa Kvinnliga Biroll...

Recension av West Side Story - Läs hela!

Med i listor: Oscars, Scenmusikaler
Diskussioner om West Side Story  (0 diskussioner)
Kommentarer om West Side Story (180 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   22:21 18/9
Jag får väl återigen konstatera att jag inte gillar musikaler, men genren har ju ändå bättre än den här att erbjuda. Redan upplägget har jag svårt att förstå. Coola killar som sjunger, dansar och knäpper med fingrarna, det är ju verkligen det sista som coola killar skulle kunna tänka sig att göra. Det blir lite mer suspension of disbelief än vad jag är kapabel till. Jag har också svårt för den här typen av ytliga kärlekshistorier. De här två lär ju inte känna varandra överhuvudtaget, så varför ska jag bry mig om deras kärlek? De hade antagligen tröttnat på varandra efter en vecka ändå. Musiken är dessutom provocerande slätstruken. Svag tvåa
Pi-R (Anmäl)   17:08 6/5
Jag hade verkligen hoppats att mitt betyg skulle bli högre, och många delar är sannerligen väldigt bra (musiken främst, såklart, men även scenografi och koreografi). Men manuset, som vill täcka in så mycket (den Stora Kärleken, tonårstidens jakt på hemhörighet, rasism, klass, drömmar, maktutövande...) misslyckas tyvärr på nästan alla plan; inte minst den centrala kärlekshistorien känns ruskigt forcerad, och samspelet mellan Wood och Beymer är långtifrån helgjutet. Även på annat håll lämnar skådespelarinsatserna en hel del övrigt att önska, men Rita Moreno som Anita är riktigt bra, och hon står också i centrum i filmens bästa scen. En stark trea blir det likväl, för det ser ut och låter rätt underbart
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Barneyk (Anmäl)   5/10 2017
Inte särskilt många låtar som var bra. Kärleksstoryn är för mig totalt känslolös och det gör att allt drama kring den blir ganska tråkigt. Jag tyckte delarna med rasistiska, äckliga poliser, frustration och drömmar som invandrare och andra klassaspekter var betydligt intressantare men det får för lite utrymme. America var helt klart favoriten i både tema och musik. Är väldigt på gränsen mellan tvåa och trea men jag tycker ändå vissa saker är bra skildrade och det är fint med dans och musik. Svag trea.
skitbad (Anmäl)   29/9 2017
Har sina kvaliteer och vissa sekvenser känns skönt överstiliserade men helheten tycker jag haltar rejält och i slutändan sitter jag mest och känner "O.K....men meeh"
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till West Side Story