Mannen i svart

Originaltitel: Cosa avete fatto a Solange?
Regissör:Massimo Dallamano
Utgivningsår:1972

Om Mannen i svart:

Henry, en lärare i en flickskola I London, har en affär med en av sina studenter; Elisabeth. Under ett av deras heta möten ser Elisabeth någon bli mördad av någon klädd i svart. Henry tror henne inte, men nästa dag hittas liket och det visar sig vara en student från samma skola och Henry blir misstänkt för mordet...

Titel: What Have They Done to Your Daughters?
Originaltitel: La polizia chiede aiuto
Regissör: Massimo Dallamano
År: 1974
Genre: Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium
What Have They Done to Your Daughters?
Titel: Mannen med rakkniven
Originaltitel: Lo Strano vizio della Signora Wardh
Regissör: Sergio Martino
År: 1971
Genre: Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium
Mannen med rakkniven
Titel: Don't Torture a Duckling
Originaltitel: Non si sevizia un paperino
Regissör: Lucio Fulci
År: 1972
Don't Torture a Duckling
Titel: Short Night of the Glass Dolls
Originaltitel: La corta notte delle bambole di vetro
Regissör: Aldo Lado
År: 1971
Short Night of the Glass Dolls
Titel: Deep Red
Originaltitel: Profondo rosso
Regissör: Dario Argento
År: 1975
Deep Red

Cristina Galbo, Fabio Testi, Karin Baal, Joachim Fuchsberger, Günther Stoll, Claudia Butenuth, Camille Keaton, Giovanna Di Bernardo, Pilar Castel

Massimo Dallamano, Bruno Di Geronimo, Peter M Thouet

Thriller, Mysterium

What Have You Done to Solange?Who's Next?SolangeThe Secret of the Green PinsThe School That Couldn't ScreamTerror in the WoodsWho Killed Solange?

Västtyskland, Italien
Med i listor: Giallo
Diskussioner om Mannen i svart  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannen i svart (41 st)
EvilNed (Anmäl)   22/12 2016
Stabil 3:a. Håller med om att den håller hög klass bland giallo och fyran är nära. Men i slutändan faller den på att den faktiskt, tyvärr, är lite för lång för sitt eget innehåll... Intressant också att det inte finns en enda nattscen med i hela filmen, allt utspelar sig på dagen.
nikdrum (Anmäl)   30/5 2014
omtitt nu efter x antal år och måste höja den till en 5a. lätt en av top 5 bästa giallos jag sett
100tonvalspäck (Anmäl)   22/2 2013
Lagom spännande med obehaglig upplösning.
Mistlake (Anmäl)   26/4 2012
Trögflytande giallo enligt standardmallen. En någotsånär intressant upplösning väger inte upp föregående tristess, logikluckor och faktafel. Inte en av de stora kvinnosaksfilmerna, kan väl tilläggas.
Vitus (Anmäl)   6/3 2012
mysteriemässigt så är det en av de bästa giallos jag sett. men det är bara en aspekt av det som gör genren så bra och denna ligger efter när man tänker på våld, sex och stil.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mannen i svart