Winter's Bone

Originaltitel: Winter's Bone
Regissör:Debra Granik
Utgivningsår:2010

Om Winter's Bone:

En amfetaminlangare pantsätter sin familjs hus innan han lämnar dem i sticket. 17-åriga Ree beger sig ut i de kalla bergstrakterna på jakt efter sin försvunne far – men hur finner man svar när alla vägrar att prata?

Titel: Frozen River
Regissör: Sean Durkin
År: 2011
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Martha Marcy May Marlene

Jennifer Lawrence, John Hawkes, Kevin Breznahan, Dale Dickey, Garret Dillahunt, Shelley Waggener, Lauren Sweetser, Ashlee Thompson, William White, Casey MacLaren, Sheryl Lee, Tate Taylor

Debra Granik, Anne Rosellini

Drama, Thriller, Mysterium

Recension Winter's Bone

- hampushoney sätter betyg 4 och skriver:
Jag antar att många, likt mig, suckar och oroar sig så fort en film blir prisad till skyarna, speciellt när det är av kritiker. För det första ställer detta ett ultimatum som många gillar att rebellera emot, dvs. att man är för ointelligent för att ”förstå” en film. Folk älskar att utbrista ”kejsarens nya kläder!” när de tycker sig ha genomskådat kritikernas rökridåer av kvasiintelligenta analyser....

Recension av Winter's Bone - Läs hela!

Med i listor: Sundance Grand Jury Prize
Diskussioner om Winter's Bone  (0 diskussioner)
Kommentarer om Winter's Bone (391 st)
picklessmulan (Anmäl)   28/9 2018
Sevärd men förstår inte riktigt hypen
mylar (Anmäl)   26/8 2017
Känslan av uppgivenhet och att tvingas in i en okänd värld skildras för en gångs skull på ett trovärdigt sätt.
JohnnyBoy (Anmäl)   25/6 2017
Känns som filmen redan hänt och vi har fått eftertexterna visualiserade om ni förstår vad jag menar...
LadyFlanders (Anmäl)   11/2 2017
Shit, vilkens sanslöst tajt berättad historia och vilket strålande skådespeleri av Lawrence. Så långt från dussinamerikanskt som det kan bli. Aningen för publikfriande alldeles i slutet, men det överlever jag.
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Jennifer Lawrence gör här en lysande huvudroll som den tuffa hårde och mjuke Ree. Visst innehåller filmen hyfsat med spänning men jag tror huvudorsaken till att man fattar tycke för filmen är att den är så annorlunda med ändå saklig och utan sentimentalitet. Historien som ligger i botten är inte så väldans stark, men det är utförandet, miljöerna och skådespeleriet som ger filmen karaktär. Bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Winter's Bone
Se filmen