Withnail och jag

Originaltitel: Withnail & I
Regissör:Bruce Robinson
Utgivningsår:1987

Om Withnail och jag:

Två arbetslösa skådespelare i London 1969 tröttnar på huvudstaden och bestämmer sig för att ta en semester i en släktings sommarstuga. De upptäcker dock snart att de knappast är lämpade för ett liv på landet.

Titel: Trainspotting
Originaltitel: Drowning by Numbers
Regissör: Peter Greenaway
År: 1988
Dränkta i nummerordning
Titel: Rita, Sue - och så Bob!
Originaltitel: Rita, Sue and Bob Too
Regissör: Alan Clarke
År: 1986
Rita, Sue - och så Bob!

Richard E Grant, Paul McGann, Ralph Brown, Michael Elphick, Richard Griffiths, Daragh O'Malley

Bruce Robinson

Komedi

Withnail and I

Storbritannien

Recension Withnail och jag

- lamotta sätter betyg 5 och skriver:
Den här filmen har jag velat recensera länge nu. Den har nästan varit deprimerande svår att beskriva på ett bra sätt. Hade recensionen varit på papper hade papperskorgen varit full av hopknycklade papper flera gånger om. Det är en komedi. Men läs det här: Marwood och Withnail, Två arbetslösa skådespelare i Camden town (London) under slutet på 60-talet lever i fullkomlig misär i en förfallen lägenhet...

Recension av Withnail och jag - Läs hela!

Diskussioner om Withnail och jag  (0 diskussioner)
Kommentarer om Withnail och jag (104 st)
ASSFACE (Anmäl)   09:48 3/3
Första 60 min tänkte jag ”ÅH EN FEMMA!” men filmen tappade tyvärr mor slutet. Håller med om tidigare kommentarer ang likheter med ”fear and loathing” (vilken jag älskar). Mycket rolig fin.
Barneyk (Anmäl)   30/8 2018
Svag tvåa, väldigt sällan roligt och aldrig intressant eller engagerande.
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
andmoreagain (Anmäl)   15/4 2015
Börjar som en toppenfilm med roliga repliker och allt igenom skön vibe men det tappar mark när den tjocke homosexuelle farbron kommer och besöker gården. Filmen klingar av och blir bara lagom underhållande.
Ful_fisk (Anmäl)   24/11 2014
Bisarr och stundtals tokrolig brittisk historia om två unga lodisar som åker till landet i hopp om att få ordning på sin nedkrökade tillvaro. Lite som en Cheech och Chong-film, fast mindre plojig och mer brittisk diskbänksrealism. Bör inte missas om man gillar Fear and loathing in Las Vegas och Trainspotting, men påminner också om danska filmer som Blinkande lyktor. Kan tänka mig att denna influerat dessa. Svart humor med tänkvärdhet, i ett kultfilms-skal. Jodå, det är helt klart sevärt!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Withnail och jag