Woman at War

Originaltitel: Kona fer í stríð
Regissör:Benedikt Erlingsson
Utgivningsår:2018

Om Woman at War:

En dag får den godhjärtade körledaren Halla nog av passiv klimatångest och hänger pilbågen över axeln för att starta krig mot aluminiumindustrin. I takt med att hennes aktioner för att skydda det isländska höglandet blir alltmer extrema, skärper polisen metoderna för att stoppa ”bergskvinnan”.

Halldóra Geirharðsdóttir, Jóhann Sigurðarson, Juan Camillo Roman Estrada, Jörundur Ragnarsson, Vala Kristin Eiriksdottir, Björn Thors, Hilmir Snær Guðnason, Jón Gnarr

Benedikt Erlingsson, Ólafur Egilsson

Drama, Action, Thriller

A Woman at War

Frankrike, Island, Ukraina
Diskussioner om Woman at War  (0 diskussioner)
Kommentarer om Woman at War (2 st)
Commandante (Anmäl)   09:46 26/2
En klockren film på alla sätt. Storyn är smart, spännande och humoristisk. Skådespelarinsatserna är helgjutna. Greppet med livemusik är fyndigt och hålls från att bli uttjatat genom att musikerna involveras i scenerna.
Jaganatha (Anmäl)   19:40 22/2
Senast jag såg en film på bio om ekoterrorism måste ha varit Night Moves av Kelly Reichardt för ca fem år sedan. Men om den filmen var övervägande negativ till själva terrorismen, är denna fransk-ukrainsk-isländska produktion snarare uppfriskande apologetisk till sinnes, vilket måhända är ett tecken i tiden. Halldóra Geirharðsdóttir sitter som helgjuten i dubbelrollen som de ganska omaka systrarna Halla och Ása och scenerna med de båda är fantastiskt välgjorda. För övrigt fungerar historien med Halla som terrorist och på flykt undan de rätt klantiga poliserna bäst, inte minst i scenen där hon bokstavligen dödar en drönare med pilbåge, vilken fullkomligen osar av mustig isländsk forntidssaga. Adoptionshistorien fungerar sämre och osar av manuskonstruktion för att få med Ukraina på produktionståget. Musiken är föredömligt bra, men greppet att låta musiker och ukrainska sångerskor dyka upp i bild så fort de hörs blir till slut uttjatat. Detta är tyvärr bara en medelbra film, men fram för fler anarkistiska filmer som vågar framställa terrorism och antikapitalism i positiv dager. Är det ens möjligt i dagens kulturellt högervridna och konformistiska Sverige?