Womb

Originaltitel: Womb
Regissör:Benedek Fliegauf
Utgivningsår:2010

Om Womb:

Tommy och Rebecca är betagna i varandra som barn, men separeras när Rebeccas mamma får jobb i Japan. När de möts i vuxen ålder finns kärleken kvar. När Tommy dör i en trafikolycka konsulterar Rebecca "Department of Genetic Replication" som ser till att hon blir gravid med hjälp av genetiskt material från den döde fästmannen. En ny Tommy, en exakt klon av den förra, föds och blir en ny man, den man som Rebecca älskar.

Titel: Birth
Originaltitel: Devil's Playground
Regissör: Lucy Walker
År: 2002
Djävulens lekplats

Eva Green, Matt Smith (I), Lesley Manville, Peter Wight, István Lénárt, Hannah Murray, Natalia Tena, Ella Smith, Wunmi Mosaku, Ruby O Fee, Gina Stiebitz

Benedek Fliegauf

Drama, Romantik, Science Fiction

Frankrike, Tyskland, Ungern
Diskussioner om Womb  (0 diskussioner)
Kommentarer om Womb (12 st)
Gordyal (Anmäl)   22:14 18/2
Premissen är enormt intressant, men exakt allt slarvas bort genom att man ignorerar precis all problematisering. En total avsaknad av dynamik och djup, och allt.berättat i ett tempo som skulle göra en nedrökt sengångare rastlös gör detta till den tråkigaste film jag någonsin har sett, och då jävlar är det tråkigt. Vackert foto med vackra vyer hjälper inte det minsta. Detta är pretentiös skit, kejsarens nya kläder och ett sömnpiller av Guds nåde. (3+/15)
Zeylon (Anmäl)   8/1 2017
Vackert men jag tycker nog de hade kunnat gräva lite djupare. Tycker även att den här typen av extrembiologism är lite obehaglig.
AlbertSpica (Anmäl)   4/8 2014
Oväntat bra. Intressant, fin, dyster och lågmäld. Väldigt behagligt foto och storyn kan säkert öppna för diskussion. Eva Green är grym, Matt Smith not so much men det gör inte så mycket. Kul att Hannah Murray från Skins är med i en mindre roll.
Korben_Dallas (Anmäl)   1/8 2014
Väldigt: Alla-pojkar-vill-ligga-med-deras-egna-mamma-psykologi. Vilket alltid är ett intressant ämne som man inte ser allt för ofta, minns bara att "Blue velvet" nuddar samma tema för att nämna en annan. Men till filmen ifråga så är de som att bläddra igenom en stilren foto-katalog över kall-kusten där duktiga Eva levererar dramatiska blickar i passiv anda. Detta resulterar i en avslappnade film där ens egna hjärna få stå för de osagda. Suveränt finner jag de just nu utan någon djupare självförståelse till varför mer än att jag såg den under en mildare vinfylla.
Bogey (Anmäl)   9/9 2012
Det var en väldigt jobbig film att se. Men vacker var den. Synd att Matt Smith är med. Har svårt att se vad en kvinna skulle se i honom som får henne att vilja klona honom.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Womb