X&Y

Originaltitel: X&Y
Regissör:Anna Odell
Utgivningsår:2018

Om X&Y:

Anna Odell och Mikael Persbrandt ger sig in i ett gränslöst experiment där de ska utforska varandras identitet, manlighet och kvinnlighet.

Mikael Persbrandt, Anna Odell, Vera Vitali, Trine Dyrholm, Shanti Roney, Sofie Gråbøl, Jens Albinus, Thure Lindhardt, Per Ragnar, Ville Virtanen, Peter Engman, Peter Kanerva, Josephine Bauer, Emmeli Stjärnfeldt, Anders Axelsson

Anna Odell

Drama

X & Y

Sverige
Diskussioner om X&Y  (0 diskussioner)
Kommentarer om X&Y (6 st)
jcoke88 (Anmäl)   7/12 2018
Fungerade som komedi. Mest svammel annars, man förstod egentligen inte ens vad i filmen som skulle "undersökas". Kändes mest som ett hopkok av lustiga scener (vilket är helt okej, men jag har uppfattat det som att filmen gjorts med annat anspråk). Funderade i efterhand på om hela verket var ett sätt att avmaskulinisera och mentalt klä av Persbrandt utan att han själv insåg det. Ännu roligare i så fall.
Ful_fisk (Anmäl)   28/11 2018
Underligt experimentell film av Anna Odell som på ytan behandlar ämnen som Odell kontra Persbrandt, manligt kontra kvinnligt, konstnärligt ego kontra osäker personlighet osv, men som efterhand handlar mer och mer om Odells roll image som problematisk konstnär och driver detta till sin spets. Riktigt intressant historia även ifall det blir lite långdraget framåt slutet. Nära fyran, men landar till sist på trean. Återträffen var klart bättre, men Odell är fortfarande en av Sveriges mest intressanta filmskapare. Lysande skådisar!
stgurgel (Anmäl)   25/11 2018
En film om att vilja ligga med Mikael Persbrandt men som utger sig för att vilja söka efter vad som är en verklig människa. Anna Odell ska ha mycket cred för att genom sina knepiga metatilltag lyckas göra en intressant film om ett så trist ämne, men jag tycker att hade hon istället valt att ha med en mänsklig motspelare istf Persbrant och faktiskt gjort en film om det påstådda ämnet skulle det nog blivit bättre
Tonti (Anmäl)   20/11 2018
Okej, men knappast mer. Saknar nerv och närvaro i gestaltningen, även om det finns intressanta inslag.
KimEkberg (Anmäl)   19/11 2018
tycker att den stolpiga estetiken står ivägen för det undersökande hybridformatet och filmens verkliga frågeställning, kvar står en småtrevlig buskisfars med sexskämt och springa i dörrar- fast med en postmodern rollbesättning som gör att man vaknar till i biofotöljen. Den enda poäng jag kan finna är denna: om man försöker schematisera och finna människolivets kärna- flyr själen. Vilket väl är någon slags sanning, men vem vill ha en sjöllös film?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till X&Y