Yellow Hair

Originaltitel: Norang meori
Regissör:Kim Yu-min
Utgivningsår:1999

Om Yellow Hair:

Två väninnor i gulfärgat hår raggar upp en man ute på en klubb för att sedan ta med honom hem. Han bor kvar där och relationen mellan de tre blir allt annat en konstruktiv, inte minst för när tjejerna upptäcker att mannen har en flickvän. I förtexterna står det att filmen var den första att bli stoppad av den koreanska censuren. Det var lite för mycket sex och naket för deras smak.

Titel: Yellow Hair 2
A Delicious Flight

Lee Jae-un, Kim Ki-yeon, Kim Hyeong-chul

Drama

Sydkorea
Diskussioner om Yellow Hair  (0 diskussioner)
Kommentarer om Yellow Hair (2 st)
ItalyErik (Anmäl)   10/4 2007
Ett litet mästerverk. En svart historia om två självdestruktiva kvinnor och den relation de utvecklar med en man de träffar ute en kväll. Väldigt äkta och sexscenerna är bland de bästa jag sett i filmväg. Oerhört ruffigt och naket, utan för att den skull bli pornografiskt. Uttrycker genialt karaktärernas känslor och deras inre trasighet.
maldoror (Anmäl)   21/11 2006
Det är löjligt ofta som asiatiska filmer rent estetiskt jämförs med Wong Kar-wai helt utan grund. Yellow Hair liknar faktiskt WKW i sitt foto som ser så där sjyst 80-tal ut, men med lite mer mörkare partier än hos Wong. Musiken är det också 80-tals vibbar på, i alla fall när huvudpersonerna är nere på klubben. Jag tyckte faktiskt en dr. Alban låt skymtade förbi. I övrigt är det en väldigt egensinnig film. Det är förståligt att den inte slagit i väst. Till en början är det en berättelse om två viljestarka tjejer vilket var väldigt trevligt. Sedan utvecklades den till något av det motsatta när mannens roll börjar etablera sig och jag var inte säker på om jag uppskattade det, även om det fortfarande var ett kompetent hantverk. Slutligen tar filmen ett antal vändningar som skakar om historien helt och hållet. Slutet utvecklas till en riktigt spännande thriller. Och sista scenen sedan: för jävla underbar! Den kröner hela filmen. En stark 3+:are tills vidare.