Yojimbo - livvakten

Originaltitel: Yôjinbô
Regissör:Akira Kurosawa
Utgivningsår:1961

Om Yojimbo - livvakten:

Till en liten japansk stad, som hålls i ett järngrepp av två rivaliserande ligor, kommer en dag en luggsliten man. Han är pank och hans enda ägodel är ett sylvasst svärd. Det tar inte lång tid innan några lokala bråkstakar har provocerat fram ett slagsmål. Under slagsmålets gång framgår det med all önskvärd tydlighet att mannen behärskar sitt svärd till fullo. Detta faktum har inte förbigått ledaren för den ena ligan som erbjuder mannen jobb som livvakt. Även ledaren för det rivaliserande gänget tar kontakt med mannen och erbjuder honom jobb. Frågan är bara vilket jobb han ska välja.
Se filmen på Plejmo

Titel: För en handfull dollar
Originaltitel: Per un pugno di dollari
Regissör: Sergio Leone
Regissör: Walter Hill
År: 1996
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Western
Last Man Standing

Toshirô Mifune, Kamatari Fujiwara, Takashi Shimura, Yôko Tsukasa, Isuzu Yamada, Hiroshi Tachikawa, Daisuke Katô, Tatsuya Nakadai, Eijirô Tôno, Yosuke Natsuki, Seizaburô Kawazu, Yoshio Tsuchiya

Akira Kurosawa, Ryûzô Kikushima

Drama, Komedi, Action, Kriminalare, Thriller

The Bodyguard

Japan

Recension Yojimbo - livvakten

- BeforeYouDie sätter betyg 4 och skriver:
Likt Kurosawas andra filmer är även denna en lugn och stillsam film som tar god tid på sig. Den utnyttjar minspel och musik mer än dialog vilket att kännas lite tröttsamt ibland, men det är värt att lida igenom. När filmen är slut är man glad att man satte igång den, för den har influerat många andra filmer där ute. Inte minst Sergio Leones A Fistful of Dollars som har adopterat manuset helt och hållet...

Recension av Yojimbo - livvakten - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Action Top 50, Medlemmarnas mest eftersökta, Populärt och billigt
Diskussioner om Yojimbo - livvakten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Yojimbo - livvakten (335 st)
Sarakin76 (Anmäl)   16/12 2017
Filmens styrke er frem for alt manus. Den er også enkel og uten mye av alt overdreven møkk som man ser i slike produksjoner fra Hollywood. ++4++.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Ful_fisk (Anmäl)   3/8 2017
Jag har aldrig riktigt blivit frälst av Kurosawa, men den här gången satt det äntligen! Vråltuff film som med sitt råa berättarspråk och sin cyniska attityd blir en stenhård och minimalistisk film vars influens på västern-genren och andra filmer som Korpen flyger inte går att ta miste på. Avsaknaden av sentimentala scener där folk står och gråter kan nog vara anledningen till att jag gillar denna film så mycket mer än Kurosawas andra (även ifall De sju samurajerna också är riktigt bra). Det här är hårdare, skarpare och enklare. Och mycket cyniskt. Jag ger två tummar upp!
widez (Anmäl)   6/2 2017
Fortfarande sevärd efter alla dessa år!
anticosmicdawn (Anmäl)   17/5 2016
Jag har verkligen gillat det lilla jag har sett av Kurosawa än så länge, men denna kändes en aning undermålig. Bra karaktärer och rolig dialog men den var för lång och utdragen. Kan dock inte sätta riktigt fingret på det. Fortfarande underhållande, men rekommenderar Ikiru istället.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Yojimbo - livvakten