Yol

Originaltitel: Yol
Regissör:Yilmaz Güney, Serif Gören
Utgivningsår:1982

Om Yol:

Ett porträtt av Turkiet, dess folk och dess myndigheter visat genom historien om fem fångar som beviljas en veckas permission för att resa hem och träffa sina nära och kära.

Titel: Orfeu negro
Originaltitel: Viridiana
Regissör: Luis Buñuel
År: 1961
Viridiana
Titel: Ett rum i våra hjärtan
Originaltitel: La stanza del figlio

Drama, Romantik

The Way

Turkiet, Schweiz, Frankrike
Med i listor: Guldpalmer
Diskussioner om Yol  (0 diskussioner)
Kommentarer om Yol (15 st)
Anders Axelsso (Anmäl)   00:10 15/7
Ja, fy faan...
F-M-J (Anmäl)   7/8 2015
Fascinerande film på många plan. Jag fick mig en djupare inblick i det Turkiska samhället och det starka förtryck man levt under, mycket tack vare en underlig hederskultur som sätts på plankan här i Yol. Sedan är trivian om filmen i en klass för sig. Själv älskar jag bildberättandet som växlar i tempo och har många fina scener som ackompanjeras med tidtypisk men härlig syntmusik. En positiv överraskning.
Galivan (Anmäl)   29/7 2014
Konstnärlig känsla i fotot, varierat med korta tagningar. Men klippningen är effektiv och styr handlingen med snabba ryck. Det kan vara svårt att hänga med ibland. Stel regi och ingen vidare naturlighet i skådespeleriet. Sen blir man bara irriterad av innehållet som man inte ens kan bedöma eftersom man inte vet hur verkligheten ser ut. Snöscenen var irriterande. Lite för "mycket" musik i allmänhet också. Nej ingen "medryckande" film direkt, en stor besvikelse.
Ful_fisk (Anmäl)   14/5 2014
Kontroversiell turkisk 80-tals-film som tillverkades i det dolda av en regissör som satt i fängelse under större delen av filmens tillkomst. En hård attack mot den hårda kultur landet förtrycktes under på denna tid. Handlar mycket om den muslimska hederskulturen, som denna film hårt kritiserar. Stundtals väldigt stark, men den var lite knepig och svår hänga med i. Man kanske skulle varit mer påläst om historien bakom för att bättre förstå helheten. Kan nog få en omtitt i framtiden.
#54 (Anmäl)   26/7 2013
Vidriga hederskultur.