Z - han lever

Originaltitel: Z
Regissör:Costa-Gavras
Utgivningsår:1969

Om Z - han lever:

En vänsterradikal partiledare mördad efter att ha givit ett offentligt tal. En utredning inleds för att motbevisa anklagelser om en poliskonspiration, men ju längre utredningen når desto mer misstänkt verkar det.

Titel: Slaget om Alger
Regissör: Theo Angelopoulos
År: 1975
Genre: Drama, Krig
Turneskådespelarna

Jean-Louis Trintignant, Jacques Perrin, Irene Papas, Yves Montand, Charles Denner, François Périer, Pierre Dux, Jean Dasté, Georges Géret, Marcel Bozzuffi, Magali Noël, Renato Salvatori, Clotilde Joano, Jean Bouise, Andrée Tainsy, Gabriel Jabbour

Jorge Semprún

Drama, Thriller

Algeriet, Frankrike
Med i listor: Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Z - han lever  (0 diskussioner)
Kommentarer om Z - han lever (31 st)
Barneyk (Anmäl)   23:54 3/3
Som andra lite har klagat på så presenteras karaktärerna väldigt löst, om ens alls, inledningsvis vilket gör det väldigt svårt att känna sig engagerad. När det dessutom är oklart om vilket land det handlar om eller någonting så blir jag mest förvirrad. Så jag rekommenderar en att inte gå in blind i den här filmen utan läsa på lite mer om vad den handlar om innan en ser den. Jag brukar oftast uppskatta filmer där jag inte vet för mycket på förhand. Det finns mycket som är snyggt och välgjort men jag tycker det distanserade berättandet mest håller mig ifrån att bli engagerad på riktigt. Det är intressant och det finns mycket kritik mot fascism som känns jävligt relevant även i dessa dagar. Jag gillar verkligen inledningen där dom säger att det är fiktion med att alla saker som påminner om verkligheten inte är en slump utan väldigt avsiktliga. Det blir en ganska slät trea som helhet, lite för rörig och distanserat oengagerande och blir liksom aldrig spännande eller rafflande.
Ghostface (Anmäl)   13/10 2018
Film med ganska lösa karaktärer som blir allt starkare ju mer tid som går. Filmatisering utav en bit historia som det sällan pratas om. Hade jag sett den då den kom hade betyget säkerligen blivit högre.
Sture Stenhög (Anmäl)   2/10 2018
Det här är ett exempel på en film där min oförmåga att känna igen ansikten ställer till det rejält. Under första halvan blev det väldigt mycket "vem fan var det där nu då?" och "var det där samma fanskap som var med tidigare?". Filmen blev dock bättre när jag väl fick lite ordning på vad som pågick, men slaget var redan förlorat vid det laget, och riktigt intresserad blev jag aldrig. Man kan annars inte heller anklaga den här för att lyckas förutspå internet, men den titeln är den hopplös att söka efter
Albion (Anmäl)   5/11 2015
Stark film om det politiska spelet under 60-talet, mitt i en period då främst sydeuropa genomled flera diktaturer på högerflanken. Jean-Louis Trintignant blir alltmer en stor favorit hos mig efter ännu en utmärkt uppvisning. Betyget blir en 4;a
Krille80 (Anmäl)   6/1 2015
Jag har svårt att minnas senaste gången jag såg en så magnifik film som detta. Den är helt utan svagheter till den grad att jag inte vet vad jag ska skriva om den. Så otroligt bra!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Z - han lever