Zelig

Originaltitel: Zelig
Regissör:Woody Allen
Utgivningsår:1983

Om Zelig:

En fejkad dokumentär där nyinspelat material varvas med autentiska journal- och arkivfilmer. Huvudperson är Leonard Zelig, en man med övernaturlig förmåga att passa in i alla sällskap. Han gör vad som helst för att folk ska tycka om honom, och hans fantastiska förmåga gör honom till en celebritet.

Titel: Forrest Gump
Regissör: John Sayles
År: 1991
Genre: Drama, Kriminalare
City of Hope

Woody Allen, Mia Farrow, Patrick Horgan (röst), John Buckwalter, Marvin Chatinover, Stanley Swerdlow, Paul Nevens, Howard Erskine, George Hamlin, Ralph Bell, Richard Whiting, Will Hussung, Robert Iglesia, Eli Resnick, Edward McPhillips

Woody Allen

Drama, Komedi, Fantasy

Recension Zelig

- anonym skriver:
Jag kan inte jämföra denna film med någon annan Woody Allen-film, eftersom jag i dagsläget inte sett många av hans filmer. Men det är många som påstår att detta är hans bästa film. Men Zelig är en jättebra idé. En film om en dokumentär om en påhittad person! Det är en väldigt lyckad idé, likaså filmen. Det ser precis ut som en riktig dokumentär. Woody Allen "spelar" Zelig, men han är bara med på...

Recension av Zelig - Läs hela!

Med i listor: Mokumentärer
Diskussioner om Zelig  (0 diskussioner)
Kommentarer om Zelig (138 st)
Asmorod (Anmäl)   22:49 4/6
Fruktansvärt tråkig.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Jaganatha (Anmäl)   24/4 2017
En mycket bra komedi inom fejkdokumentärgenren. Woody Allen har gjort flera lyckade försök med det formatet, bl.a. Ta pengarna och stick! och Dur och moll. Vem vet, han borde kanske hålla sig till det. Här spelar det svartvita fotot huvudrollen på ett förtjänstfullt sätt, tack vare Gordon Willis.
saggesaliv (Anmäl)   8/8 2016
Zelig är presenterad som en dokumentärfilm, som varvar arkivmaterial med fejkat arkivmaterial och nyinspelade "intervjuer". Woody tar här ut sina breda svängar och utforskar nya sätt att framföra sin humor på. Det funkar stundtals riktigt bra med dokumentärformatet, men i min åsikt så blir filmen i sina bitar lite för fånig för att konceptet ska nå sin fulla rätt. Detta betyder dock verkligen inte att jag inte uppskattar och respekterar Woodys arbete, det är ett gediget och personligt hantverk. Kostymarbetet är imponerande i de nyinspelade arkivfilmerna. Filmen som helhet är uppbyggd på ett professionellt sätt även om tempot går i lite ojämna svängar som hade kunnat justeras. Jag gillade Zelig för vad den är och för att det är Woody och hans humor i ett litet kubistiskt sammanpressat arbete. Betyg: 68/100
Dutch (Anmäl)   3/7 2016
Nej tack.