Zero Dark Thirty

Originaltitel: Zero Dark Thirty
Regissör:Kathryn Bigelow
Utgivningsår:2012

Om Zero Dark Thirty:

Jakten på Usama bin Ladin följdes av hela världen och höll två amerikanska presidenter sysselsatta i nära ett decennium. I slutändan var det ett litet specialteam från CIA som lyckades spåra honom. Varje detalj i deras uppdrag var höljt i mörker. Även om mycket har offentliggjorts sedan dess är det nu dags för de mest avgörande beståndsdelarna i historien, inklusive den roll som CIA-teamet spelade, att avslöjas för första gången.

Titel: The Hurt Locker
Regissör: Paul Greengrass
År: 2010
Genre: Drama, Action, Thriller, Krig
Green Zone

James Gandolfini, Jennifer Ehle, Stephen Dillane, Fares Fares, Fredric Lehne, Mark Strong, Kyle Chandler, Joel Edgerton, Chris Pratt, Jason Clarke, Edgar Ramírez, Mark Duplass, Harold Perrineau, Jessica Chastain, Frank Grillo, Taylor Kinney, Reda Kateb

Mark Boal

Drama, Action, Thriller

Recension Zero Dark Thirty

- jotnan sätter betyg 4 och skriver:
Vilken positiv överraskning! Jag har hört mycket kritik kring Bigelow i allmänhet men just den här filmen i synnerhet. Den ska vara alldeles för Amerika-vänlig, pro-tortyr eller helt enkelt bara ointressant. Det är samma slags kritik jag hörde om American Sniper, en film jag uppskattade väldigt mycket. Och på samma plan fungerar Zero Dark Thirty. Filmen handlar om den långa jakten på Usama Bin Laden,...

Recension av Zero Dark Thirty - Läs hela!

Diskussioner om Zero Dark Thirty  (0 diskussioner)
Kommentarer om Zero Dark Thirty (182 st)
Starkbröl (Anmäl)   20:46 17/3
Intensiv och mycket bra.
stgurgel (Anmäl)   15:22 26/2
Mycket välgjord och spännande, mycket väl spelade karaktärer. Ganska repetitiv. Och en ondskefull inte ok vinkel på tortyr
BarryHero (Anmäl)   09:54 31/1
Lik The Hurt Locker i tonen som jag inte heller var superengagerad i. Filmen är säkert väldigt verklighetstrogen och så men upplägget av filmen känns lite slött. De slänger in snabba referenser till olika terrorattentat som man kommer ihåg men som inte bidrar jättemycket till historien. Karaktärerna känns platta. Chastain är nästan trist i huvudrollen och karismatiske Chris Pratt är kriminellt underanvänd. Varför knappt använda någon med så mycket starpower som Chris P? Obegripligt även om denna film nog är från innan hans riktiga genombrott. Kul med Fares Fares i en ganska stor roll som arabisk-talande CIA-agent/-översättare. Filmen hade varit bättre och intressantare om de tummat mer på verklighetsskildringen och istället porträtterat Usama som någon med långt skägg som sprang runt och skrek i långt skägg.
RustyFilm (Anmäl)   18/12 2018
Som förtext uttalas: Följande film är baserad på förstahandsuppgifter från faktiska händelser. Och för mig känns helheten helt trovärdig. Men CIA-agent Mayas känns kanske inte helt verklighetsförankrad (men va vet jag). Hur som helst så är Maya filmens centralpunkt och det är hon som driver handlingen det är också hon som ger historien must och styrka. Karaktären Maya (Jessica Chastain) är mycket charmigt sammansatt, hon är både lågmäld och besatt. Lyckat manus och regiarbete av Mark Boal resp. Kathryn Biegelow.
Rift (Anmäl)   25/7 2018
Filmen ger en positiv bild av tortyr och USA:s fångarkipelag efter 9/11 och framställer Obama som en bromskloss. Den neokonservativa amerikanska propagandan förnekar sig aldrig. Själva inbrytningen är till störta delen filmad i svart, kanske autentiskt men filmiskt värdelöst. Utan propagandaskiten hade filmen fått en tvåa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Zero Dark Thirty