Zodiac

Originaltitel: Zodiac
Regissör:David Fincher
Utgivningsår:2007

Om Zodiac:

I slutet av 60-talet och början av 70-talet gäckade en seriemördare Kalifornien. Mellan sina brutala mord skickade han meddelanden till stadens olika tidningar där han erkände morden, samt olika hot genom krypterade kodspråk. I filmen får vi följa dessa skeenden under 25 års tid, både under tiden för morden, och den långa resan efteråt. Allt genom ögonen på serietecknaren Robert Graysmith.
Se filmen på Plejmo

År: 2013
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Prisoners
Titel: Hemligheten i deras ögon
Originaltitel: El secreto de sus ojos
Regissör: Juan José Campanella
Regissör: Bong Joon-ho
År: 2003
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Memories of Murder

Jake Gyllenhaal, Robert Downey Jr, Mark Ruffalo, Anthony Edwards, Brian Cox, John Carroll Lynch, Chloë Sevigny, Elias Koteas, Philip Baker Hall, Donal Logue, Candy Clark, Dermot Mulroney, Adam Goldberg, Ed Setrakian, Clea DuVall, Charles Fleischer

James Vanderbilt

Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium

Recension Zodiac

- hesselsjo sätter betyg 4 och skriver:
Trots att den är något svårföljd är David Finchers ”Zodiac” en thriller man gärna ser från början till slut. Den följer flera olika spår i polisutredningen runt de olösta Zodiac-morden under 60- och 70-talet i USA och skildrar även tre av morden.

Recension av Zodiac - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2007
Diskussioner om Zodiac  (0 diskussioner)
Kommentarer om Zodiac (725 st)
annihilat0r (Anmäl)   22:18 9/2
En mastig skildring över hela Zodiac-ärendets förlopp och alla nyckelkaraktärer som var involverade.
Ful_fisk (Anmäl)   27/3 2018
Höjer denna till en femma, ruskigt bra på alla sätt och vis! Begriper inte hur fler inte kan hylla denna mer! Skådespeleri, manus, bildspråk, soundtrack och tidskänsla i världsklass!
Filmfantast86 (Anmäl)   3/10 2017
Bra gjord men långtråkig
myslas (Anmäl)   12/8 2017
Första timmen är det här en rätt bra film även om det är irriterande med alla "två dagar senare"-hopp en gång i minuten. Efter det så går allt mest i cirklar ända till filmen helt plötsligt tar slut och man sitter där och undrar varför man vill göra en film som till slut handlar mer om killen som skrev boken än om själva mördaren. Nä, det här är inte särskilt bra.
Pingstpastorn (Anmäl)   10/7 2017
En riktigt b-film som till och med lyckas få Johan Falk-filmerna att framstå som bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Zodiac