Franska nya vågen - av Ihsahn -
Artikel: Franska nya vågen - av Ihsahn
Ihsahn  22/12 2007 | Stäng | Nästa nya
läs artikeln
Redwood  29/12 2007 | Stäng | Nästa nya
"Bazin ansåg att film skulle Tidskriften blev snabbt en samlingspunkt för unga ..." Där saknas det några ord.

Ihsahn  29/12 2007 | Stäng | Nästa nya
Haha, så går det när man kompletterar men stannar mitt i en tankegång =)
jssfrk  30/12 2007 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Intressant.

Jag hittade en helt hopplös mening, dock:

"...film som var filmatiseringar av pjäser eller filmer som var väldigt mycket stöpta efter mallar som var uppsatta av det franska studiosystemet."

Det blir väldigt mycket "som var" där. Bättre vore:

"...film som antingen var filmatiseringar av pjäser eller väldigt mycket stöpta efter mallar uppsatta av det franska studiosystemet."

Ihsahn  30/12 2007 | Stäng | Nästa nya
Det har du helt rätt i. Stolpigheten kom sig av att jag kompletterade meningen i efterhand. Ska fixa. Tackar.
uCj  30/12 2007 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Jag som trodde det var svårt för Dennis Hopper att få göra Easy Rider, och att det på gott eller ont var filmkrisen på 60-talet som gjorde att den fick sådan genomslagskraft. I övrigt så lär det väl vara flower power och det som hade större påverkan på den filmen, imho.

Ihsahn  30/12 2007 | Stäng | Nästa nya
Det var min personliga gissning =) Det kanske finns något bättre exempel på amerikansk nollbudgetfilm som blivit till tack vara franska nya vågen?
uCj  30/12 2007 | Stäng | Nästa nya
Jag tror du har rätt vad gäller stilen på filmen, såvitt jag kan bedömma. Inte för att den är så mycket Godard eller nåt men iaf :p Men den där filmkrisen i USA var ju rätt stor grej så det vore bra om det kom med kanske. Det kanske var bra för franska filmvågen t o m :)

Ihsahn  30/12 2007 | Stäng | Nästa nya
Kom inte filmkrisen i mitten av 60-talet? Eller minns jag helt galet nu?
Jo det tror jag, hurså?

Ihsahn  30/12 2007 | Stäng | Nästa nya
Tja, man brukar ju säga att franska nya vågen tog slut ugnefär 1964 så då borde den inte blivit så påverkad av filmkrisen.
uCj  30/12 2007 | Stäng | Nästa nya
Är det sant, jag har alltid trott att den kom igång på allvar någon gång under mitten av 60-talet :o

Ihsahn  30/12 2007 | Stäng | Nästa nya
Neee, den kom ju igång i årsskiftet 1959-1960. Har du inte läst kolumnen =)
uCj  30/12 2007 | Stäng |
Hehe, jag har inte hunnit läsa hela faktiskt :)