Franska nya vågen - av Ihsahn -
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Intressant.
Jag hittade en helt hopplös mening, dock:
"...film som var filmatiseringar av pjäser eller filmer som var väldigt mycket stöpta efter mallar som var uppsatta av det franska studiosystemet."
Det blir väldigt mycket "som var" där. Bättre vore:
"...film som antingen var filmatiseringar av pjäser eller väldigt mycket stöpta efter mallar uppsatta av det franska studiosystemet."
Jag hittade en helt hopplös mening, dock:
"...film som var filmatiseringar av pjäser eller filmer som var väldigt mycket stöpta efter mallar som var uppsatta av det franska studiosystemet."
Det blir väldigt mycket "som var" där. Bättre vore:
"...film som antingen var filmatiseringar av pjäser eller väldigt mycket stöpta efter mallar uppsatta av det franska studiosystemet."
Jag som trodde det var svårt för Dennis Hopper att få göra Easy Rider, och att det på gott eller ont var filmkrisen på 60-talet som gjorde att den fick sådan genomslagskraft. I övrigt så lär det väl vara flower power och det som hade större påverkan på den filmen, imho.
Jag tror du har rätt vad gäller stilen på filmen, såvitt jag kan bedömma. Inte för att den är så mycket Godard eller nåt men iaf :p Men den där filmkrisen i USA var ju rätt stor grej så det vore bra om det kom med kanske. Det kanske var bra för franska filmvågen t o m :)