Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 756 Besökare idag: 4 625
annons
annons
Franska nya vågen - av Ihsahn -
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Artikel: Franska nya vågen - av Ihsahn
Ihsahn  22/12 2007 | Stäng | Nästa nya
läs artikeln
Veckla ihop
SV: Artikel: Franska nya vågen - av Ihsahn
Redwood  29/12 2007 | Stäng | Nästa nya
"Bazin ansåg att film skulle Tidskriften blev snabbt en samlingspunkt för unga ..." Där saknas det några ord.

Ihsahn  29/12 2007 | Stäng | Nästa nya
Haha, så går det när man kompletterar men stannar mitt i en tankegång =)
Veckla ihop
jssfrk  30/12 2007 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Intressant.

Jag hittade en helt hopplös mening, dock:

"...film som var filmatiseringar av pjäser eller filmer som var väldigt mycket stöpta efter mallar som var uppsatta av det franska studiosystemet."

Det blir väldigt mycket "som var" där. Bättre vore:

"...film som antingen var filmatiseringar av pjäser eller väldigt mycket stöpta efter mallar uppsatta av det franska studiosystemet."

Ihsahn  30/12 2007 | Stäng | Nästa nya
Det har du helt rätt i. Stolpigheten kom sig av att jag kompletterade meningen i efterhand. Ska fixa. Tackar.
Veckla ihop
uCj  30/12 2007 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Jag som trodde det var svårt för Dennis Hopper att få göra Easy Rider, och att det på gott eller ont var filmkrisen på 60-talet som gjorde att den fick sådan genomslagskraft. I övrigt så lär det väl vara flower power och det som hade större påverkan på den filmen, imho.
Veckla ihop

Det var min personliga gissning =) Det kanske finns något bättre exempel på amerikansk nollbudgetfilm som blivit till tack vara franska nya vågen?
Veckla ihop
SV:
uCj  30/12 2007 | Stäng | Nästa nya
Jag tror du har rätt vad gäller stilen på filmen, såvitt jag kan bedömma. Inte för att den är så mycket Godard eller nåt men iaf :p Men den där filmkrisen i USA var ju rätt stor grej så det vore bra om det kom med kanske. Det kanske var bra för franska filmvågen t o m :)
Veckla ihop

Kom inte filmkrisen i mitten av 60-talet? Eller minns jag helt galet nu?
Veckla ihop
SV:
Jo det tror jag, hurså?
Veckla ihop

Tja, man brukar ju säga att franska nya vågen tog slut ugnefär 1964 så då borde den inte blivit så påverkad av filmkrisen.
Veckla ihop
SV:
Är det sant, jag har alltid trott att den kom igång på allvar någon gång under mitten av 60-talet :o
Veckla ihop

Neee, den kom ju igång i årsskiftet 1959-1960. Har du inte läst kolumnen =)
SV:
uCj  30/12 2007 | Stäng |
Hehe, jag har inte hunnit läsa hela faktiskt :)
SESN AB © 2000-2017 Om du vill kontakta oss gällande annonser, maila till info@sesn.se Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor