Betyg idag: 1 086 Besökare idag: 4 935
Spikmatta - Allmänt
Spikmatta
Någon som provat?

Idag fick jag hem min gröna fina spikmatta som jag beställt från Bodystore. Jag är jätterädd för smärta och hade läst att det gör ont i början, men att det sedan sprids en skön värme i hela kroppen. Så när jag skulle prova hade jag på mig en tunn t-shirt. Det kändes dock väldigt dåligt genom den och efter att ha legat ett tag utan att känna något speciellt förutom lite lite stickningar och en viss uttråkan var jag modig och tog av mig på överkroppen. Visst gjorde det ont, man ska inte säga något annat, men det är en lite obekväm, stickig smärta som absolut är hanterbar. Det är ingenting i jämförelse med huvud- eller mensvärk och jag hade inga problem med att stå ut med det. Det påminde lite om när man varit ute länge i vinterkylan och glömt vantarna så att man när man kommer in i värmen igen får massa kliande stickningar i tassarna - fast spikmattan kliar inte. Eller som tusen nålar kanske. Hur som helst hann jag somna innan del omtalade värmen spred sig över hela kroppen och vaknade någon kvart senare av att min syster msnade mig. När jag reste mig upp kände jag mig smått illamående och lite tung i huvudet, som när man sovit för länge men hela ryggen och nacken känns varm och behaglig. Jag ser faktiskt fram emot min nästa tupplur på mattan.

Varför köpte jag spikmattan då? Jo jag har ofta ont i huvudet, värk i ländryggen, och diverse andra krämpor pga av min sarkoidos (antar jag, ska snart till doktorn och kolla hur det står till), och är trött på att ta treo stup i kvarten. Spikmattan ska vara jättebra för alla möjliga typer av värk, så vi får väl se hur det går. Håll tummarna.

Läs mer: http://www.spikmattan.nu/rysk-spikmatta.html
Håll oss uppdaterade!

aud  15/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Såg en tråd på lockig om det och blev nyfiken.
Jag läste också nyss om det där ... :P
Jag fick ont i ryggen av att läsa kommentarerna :(

aud  15/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Hahaha. Jag är den mesigaste i världen och jag klarade det.
Haha. Det blev ungefär som när man ser någon skada sig ordentligt på film så man nästan kan känna hur ont det gör. Nu känner jag mig stel och gammal bara för att jag läste om spikmattan :)

aud  15/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag känner mig väldigt mjuk och varm nu efteråt. Jag vill inte ljuga och säga att det inte gjorde ont alls, men det är inte jobbigt ont. Det känns och är lite obekvämt men det är inga problem alls att ligga kvar och slappna av. Annars är jag en sådan som ger upp direkt om det gör ont, men här var det no probs.
Jag blev nog mer påverkad av att folk skrev hur ont de haft förut och nu hade de det skitbra ... Då kände jag avsaknaden av spikmattan mot min rygg och saknade den ;)

aud  15/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Jaha du menar så. Den är inte alls dyr. Köp en!

aud  15/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag tror man kan få för mellan 500-700 beroende på varifrån man handlar. Min kostade 680, men jag köpte den från ett ställe där jag skulle ha andra saker så om du bara ska ha mattan kan du nog få den billigare annorstädes.
Min mamma har provat spikmatta hos en arbetskamrat, hon säger att det är bland det skönaste som finns, och att det, precis som du säger, blir alldeles varmt.

aud  15/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Fast jag hann ju aldrig känna det innan jag somnade. :( Men nästa gång!
Jag har den som på sidan benämns "svensk spikmatta", men jag har ännu inte provat den ordentligt. :\

aud  16/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Åh! Återkom gärna när du testat den lite mer.
Det lät ju jättebra ju. Jag ska önska mig en spikmatta i födelsedagspresent!

aud  16/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Ja gör det! Jag mådde rätt dåligt igår på fm, men på kvällen (spikmattade tidig em) mådde jag bättre än jag gjort på flera dagar. Hurra!
coolt! nästan så att man blir sugen på en..

aud  16/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Nej tyvärr inte. Det hade varit roligt.
Hur funkar det där egentligen? Är det bra mot värken för att cirkulationen ökar eller blir man helt enkelt bara härdad? Låter hur som helst som värsta partyprylen i alla fall (billigare än ett Wii?).
Lilla fisegubben hade ont i huvudet idag, så efter maten föreslog jag att han skulle lägga sig på mattan. Jag lade iordning allting, men ihoprullad handduk under nacken, på hans sida av sängen, men han bara kände mesigt på piggarna och klagade lite. Jag pushade på. Väldigt gnällig drog han av sig tröjan och lade sig försiktigt. Efter tio sekunder ville han inte ligga kvar längre, för det gjorde ju så ont. Detta från mannen som mobbar mig för att jag är liten, klen och ömtålig och skryter om hur stor och stark han är. Jag mobbade därför glatt tillbaka och pressade honom till att göra ett nytt försök, lade på honom täcke och släckte lampan och hela kittet. Han gnällde lite till, men det tog skruv när jag sade att till och med mesiga JAG klarar av att ligga på spikmatta. Nu, tio minuter senare? Aaaaaaw, lille fisegubben ligger och snusar så sött så.
Jaha... good for you antar jag. Varför stoppa i sig dödsknark som Treo när det finns spikmattor?
Går rakt in på önskelistan. Konstigt att jag inte övervägt saken tidigare.

aud  20/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Så konstigt är det väl inte? Eller pysslar du mycket med liknande grejer?

Jag lyssnar på Tintin.

aud  20/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Rödtotten med underliga vänner?

nonamateur  20/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag behöver mer än två gånger pengarna för att spela rödtott på Tintin, men ja.

Är du full?

nonamateur  20/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Haha. Nej. Jag dubbelkollade med googlebilder och menar nog att han ser oftast ser blond ut.
Om jag bildgooglar på Tintin har han morotsorange hår på majoriteten av bilderna. Jag är rätt säker på att han anses vara koppartak.

nonamateur  21/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Lustigt. Här utgjorde de blott dryga tredjedelen.

aud  21/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Så du menar att jag gått runt i hela mitt liv och felaktigt trott att Tintin är en rödluva?

nonamateur  21/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag menar att det är möjligt. I min värld är det tillsvidare mer sant att han är blond än rödtott. 60/40 på en höft.

aud  22/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Det är nu några fler borde lägga sig i.

nonamateur  22/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Där är vi helt överens! Är "ropa varg" ett uttryck för att påkalla uppmärksamhet?
Enligt http://home.att.net/~numericana/arms/ottokar.htm, angående hårfärg i Kung Ottokars spira:
"The editor vetoed that costly idea and suggested brown hair for Tintin, for better contrast against a plain yellow field in the shield. Hergé insisted that fair hair was part of Tintin's identity (Tintin's hair became darker with later color albums). "

nonamateur  24/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Väl jagat. Jag gillar att en karaktär är löst baserad på Henri Poincaré. Borde verkligen se till att läsa hans ickematematiska artiklar nån gång...
Jag visste inte att han hade skrivit böcker i vetenskapsteori. Kan vara intressant.

nonamateur  25/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag tror att en av dem rentav var fluga i Frankrike en gång i tiden.
De tycks finnas på filosofiska institutionens bibliotek här. Får se om andan faller på.

nonamateur  25/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Matematikbiblioteket här såg bara ut att ha en av dem (måhända ytterligare några på franska). Ska se mig om på nätet.
Fjärrlån är annars finfint. Här brukar det oftast gå snabbt.
Blond med ett stick av rött ibland, kanske.
Den gamle maoisten Bolme gör en mycket trevlig Tintin.
Morsan har en, hon säger den funkar för henne.

Funkar mot vad?

Redwood  20/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Ryggont & sådana krejer.
Nja, jag är skeptisk. En spikmatta för nybörjare bör ju faktiskt ha mycket färre taggar/spikar. Varför inte börja med en rejäl spik upp genom sängbotten och öka succesivt ?
Nu har min mamma köpt spikmatta så förhoppningsvis får jag prova den snart!
Nu har jag också provat! Fast på en sån här.

Tyckte att det var en trevlig avslappningsövning, man var liksom tvungen att slappna av för annars gjorde det ont. Men alla resultat som stod i beskrivningen fick jag inte. Men där stod det ju iofs att man skulle känna både lycka och sorg på grund av alla energier som flödade.

Det svåraste var för övrigt att ta sig upp från den när man väl lagt sig 'skönt'.
Vadå "energier som flödar"? Vad exakt är det som menas med detta? Jag tycker att det låter flum flum det här.

rofos  24/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Ingen aning, mycket flum är det säkert. Men det är ändå trevligt och avslappnande. :)
Det är ju en ball grej att testa iaf. Dock misstänker jag att en vanlig madrass är överlägsen spikmattan när det gäller avslappning.
Men visst, om man mår bättre av att ligga på spikmatta så ska man naturligtvis göra det. I'm all for it!

rofos  25/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Det jag märkte när jag låg på den var att den typ 'tvingade' musklerna att slappna av. För spänner du dig så gör det mer ont. Så jag tror nog att man slappnar av mer på en spikmatta än på en vanlig madrass.
Kändes det avslappnande medan du låg på spikmattan eller kändes bäst efteråt?

rofos  25/1 2009 | Stäng | Nästa nya
I början var det inte alls avslappnande men efter en stund var det jobbigt att ens tänka på att gå därifrån. Efteråt kände man sig lugn men inte trött (som jag brukar bli om jag vilar sådär mitt på dagen).
Jag tycker att det känns bäst efteråt.
Det kanske har med kontrastverkan att göra, det är ju antagligen skönare att inte ligga på en spikmatta än att gör det. Sedan så sätter det väl lite fart på blodcirkulationen misstänker jag.
I vilket fall så tror jag inte att känslan av välbefinnande beror på några mystiska energier som flödar.

aud  26/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Nej jag tror inte heller att den är magisk.
Om den verkligen var magisk vet jag inte om jag skulle våga lägga mig på den.
Ja det är precis en sådan jag har, samma färg och allt.

Den enda känsla jag känt är hunger, så där panik fast i några sekunder bara. Men varken glädje eller sorg.

=)

Hunger? Vilken tid på dygnet hade ligger du på den?

Det är olika.

rofos  26/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Okej. Tror att jag ska ta och ligga på den ikväll, prova en gång till liksom.

aud  26/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag ska wowa. Förhoppningsvis. Det har blivit dåligt med spikmattande nu, fy på mig.

Neej! Bli inte en WoW-nörd du också, snälla!!!!!!!1112

aud  26/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Jo jag tänkte bli det faktiskt. Tuffigt va!

rofos  26/1 2009 | Stäng |
Naj!