Tips på bra tv-serier? - Filmsnack
Tips på bra tv-serier?
HolyCow  24/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Vill ha lite tips på bra tv-serier, genre spelar ingen större roll.

Har sett lite allt möjligt men min favorit hittills har helt klart varit Six Feet Under.
Annars gillar jag Freaks and Geeks, Californication, Dead Like Me osv.

Har bland annat sett första säsongen av Weeds (lite segt men överlag mycket bra. Funderar av att skaffa andra säsongen), 1+2 säsongen av Nip/Tuck (blev töntigt i andra säsongen), första säsongen av Mord i Sinnet (bra) och samtliga säsonger av Skins.

Är Arrested Development värt att ladda ner? Övriga tips?

Banshee  24/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Oz
Deadwood

HolyCow  24/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Ska kolla upp Oz lite mer.
Breaking Bad helt klart

HolyCow  26/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Har läst lite om den nu, och jag måste säga att jag är nyfiken. Ska definitivt se den.
AD är världens roligaste serie genom tiderna, så ja

JohanHag  24/3 2009 | Stäng | Nästa nya
It's Always Sunny In Philadelphia är jävligt rolig, de är så omoraliska det går som kontrast till alla moralpredikningar i de flesta amerikanska Sitcoms/komediserier. Danny DeVito är med också.

Dexter har du kanske sett men jävligt bra är den.

Band of Brothers är en jävligt högkvalitativ serie också.

Men bäst av alla serier måste nästan vara Twin Peaks (bortsett från några sega avsnitt i mitten av säsong 2).

Banshee  25/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Ajuste hur kunde jag glömma Twin Peaks..ligger lätt däruppe bland de andra favoriterna.
Har faktiskt inte sett Dexter. Om jag ska vara ärlig är det väl mest för att huvudpersonen förut spelade David i Six Feet Under, och att jag inte är redo att släppa den serien riktigt än. Men jag har i princip bara hört bra saker om Dexter, så någon gång i framtiden ska jag väl se något avsnitt.

Jag tror fan att min syster har Twin Peaks-boxen. Den ska lånas.

JohanHag  27/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag har sett båda serierna och stör mig inte så mycket på att det är samma person. Antagligen för att han är så bra skådespelare och att rollerna är raka motsatserna till varandra. En psykopatisk mördare och en mesig bög.

Gör det du kommer inte ångra dig ;)

prismas  25/8 2010 | Stäng | Nästa nya
mesig bög? Jag tycker tvärtom, att rollerna är ganska liknande varandra, inte bara att de båda står med skyddskläder och skär i folk.
Dexter är Dexter och David är David. Du kanske hakar upp dig första avsnittet, men det släpper du fort. Han är duktig den där Michael C Hall. Usch jag mår dåligt jag bara tänker på stackars David, han råkade ju bara ut för massa skit.

bytat  19/4 2009 | Stäng | Nästa nya
han spelade David så övertygande att jag tyckte det var kul att en straight huvudroll för omväxlings skull skulle spelas av en person som var gay..

aud  19/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Haha. :) Vi får skylla på musikalbakgrunden.
Sorry klickade fel.. fan att det inte går att radera

HolyCow  26/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag klickade också fel nyss, haha.

Dexter har du kanske sett men jävligt bra är den.

Band of Brothers är en jävligt högkvalitativ serie också.

Futurama
Arkiv X
The Office (engelska)
Extras
Planet Earth
Twin Peaks
Seinfeld ska man inte ens behöva tipsas om. Det är världens bästa komediserie genom tiderna och dessutom ganska färsk, alltså borde alla med intresse för film och TV känna till den.

Andra:

- Oz
- Malcolm in the Middle
- Flight of the Conchords
- Breaking Bad
- It's Always Sunny in Philadelphia (hade skitsvårt för den i början men har blivit bättre och bättre. Seinfeld på crack, kallad.)
- Extras (The Office bör också alla känna till.)
- Pushing Daisies
- The Royle Family
Flight of the Conchords är så fresh! Känns fortfarande lite underground också. Nån aning om ifall serien kommer börja sändas i svensk tv snart?

escaperel  15/4 2009 | Stäng | Nästa nya
I höst tror jag säsong 2 kommer till Sverige.
Göttigt :) Fast då är jag nog i NZ så jag kan se dem live istället!
Men ingen säsong 3:( Vill ju ha mer nu! Tack för ett bra tips.
Oh, ja Malcolm in the Middle. Jag börjar fnissa bara jag tänker på den. Det är vår familj på pricken, who`s a hungry seal?
JOhanHag vet vad han pratar om.

Arrested development är ett måste. Det är det absolut roligaste jag nånsin sett.

House - Lite mallformat men bra ändå
Gillar du Freaks and Geeks kan du försöka dig på Undeclared, lite samma skådespelare och stil.

Twin peaks - så kult och asgrymt.

Band of Brothers är mer som en superlång Rädda menige Ryan, fast dubbelt så bra.

Men börja med Arrested Development, helt klart! Och kom tillbaks och berätta vad du tycker.

HolyCow  26/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Undeclared har jag sett! Den var lite småkul faktiskt, gillar det mesta med Judd Apatow.

Bra tips här faktiskt.
Sopranos utan konkurrens. Finns inget som kommer ens i närheten, skulle jag bedöma serier som på filmtipset skulle jag ge Sopranos en 5:a. Den nästbästa serien jag sett Entourage skulle kanske få en 3- eller 2+. 24 skulle väl få en tvåa medan resten är givna 1:or.

HolyCow  26/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Har sett lite Sopranos och det är jävligt bra.
Rome- Påkostad och spännande tv-serie som utspelar sig i romartiden. Det positiva med den här serien är att det bara kom två säsonger så man behöver inte lägga av månader för att kolla klart på allt.

Battlestar Galactica - Enligt mig den absolut bästa sci fi serie som gjorts. Snygg, spännande och har en djup och engagerande story.

Curb your enthusiasm - Skaparen av Seinfeld spelar sig själv i den här fantastiskt roliga serien. Samma stämning som Seinfeld, fast sitcom-känslan har fått ge vika för en mer "dokumentär" känsla som för tankarna till The Office, vilket passar bra. De senare säsongerna är dock svagare än de tidiga, men håller ändå hög kvalitet.

Lost - Mysterieserie med cliffangers så spännande att det nästan blir jobbigt. Snygg, bra skådisar och härlig atmosfär. Tappar dock lite i de senare säsongerna.

Batman & Robin - Denna kultserie från 60-talet är så härligt töntig och corny att den är ett rent nöje att titta på. Man viker sig flera gånger dubbel av skratt!

Har personligen inte sett Arrested Deveopement, men en vän till mig tycker att det är bland det absolut bästa som gjorts i tv-serieväg. Han har bra filmsmak så den är nog absolut värd att kolla in.

escaperel  25/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Åh, att jag glömde nämna Curb Your Enthusiasm! Den är nästan lika bra som Seinfeld. Inte älskvärd på samma sätt, men riktigt jävla bra.

PatrikD  25/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Mm, kollar man för mycket på det blir man deprimerad. Det är så hemskt....
Den är väldigt rolig. Har sett något avsnitt här och där och i princip legat på golvet och skrattat hysteriskt.
Intressanta tips. Har fixat Arrested Development nu, kan återkomma med synpunkter sen!
smallville gillar jag, men har då också alltid tyckt om stålmannen.
Sons of Anarchy

SashaLuna  23/6 2010 | Stäng | Nästa nya
Varför lyssnade jag inte på dig redan för ett år sedan? Grymt bra ju!
Six feet under är nog min favorit serie med. Underbart skruvad. Som någon nämnde så är Dexter grymt bra med. Fast just nu sitter jag som klistrad till Saving Grace. Välgjord och Holly Hunter är perfekt i sin roll. Älskar Weeds med och har inte tröttnat på den än. Blev förvåndad över Supernatural med, den va mycket bättre än väntat, mer vuxen och skön än vad jag trodde. Har hört så mycket bra om AD men för mig funkade den inte riktigt... Entourage tycker jag är perfekt förströelse. Lätt och underhållande och kräver ingenting av mig. Breaking Bad var intressant och kändes fräsch. Pushing Daisies är ett nöje för mig som älskar det visuella. Så vackert gjort. Får väl slänga med en mini med innan jag måste stoppa mig själv, Taken. Lite arkiv-xig så där. Hoppas du hittar något intressant och serie trådar är alltid roliga att läsa så tack!

HolyCow  26/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Six Feet Under är helt jävla fantastiskt. Även om den anses vara ganska mörk så har jag nog aldrig skrattat mer till någon serie än vad jag gjort till den.

Saving Grace har jag inte hört talas om, ska googla den! Får fan lust att se alla serier som det tipsats om nu, det är ingenting som känns helt ointressant. Tack för alla tips!

SashaLuna  26/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Ett lätt sätt att hålla koll på vad man sett och när nya avsnitt av de serier man tycker om är www.myepisodes.com Där kan man dessutom se hur lång tid man spenderat med att kolla på serier, Jag är uppe i "3 months, 1 weeks, 2 days, 22 hours, 40 minutes"... lite skrämmande. Sen kan man även kopiera en sån här fin bild på vilka sereier man sett/följer http://www.myepisodes.com/mysig.php?/8426249148aebaf9594c0acd602a5afba8b89/sig1.png

Tocca  15/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Bli inte för skrämd, själv e jag uppe i "4 months, 2 weeks, 5 hours, 20 minutes" =)
Precis min typ av sida, tack för den!
Måste pusha för trailerparkboys riktigt skön serie
Sopranos - Tidernas bäste TV-serie. Jag har sett om alla säsonger 4-5 gånger. Så fort jag är sysslolös kollar jag sopranos helt enkelt.

OZ - Riktigt tung bra fängelseserie med intressanta karaktärer.

Six Feet Under - Mycket bra dramaserie, rolig, spännande, intressant, sorglig - allt.

drl0g  28/3 2009 | Stäng | Nästa nya
Family Guy
Simpsons (dock ej de nya säsongerna)
Studio 60 on the Sunset Strip
The Office både engelsk och amerikansk version
Cuplings
Queer as folk engelsk version

corto  14/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Studio 60 var ju helt ok, mycket bättre än 30 Rock iaf. Undrar varför den lades ner så snabbt.

bytat  14/4 2009 | Stäng | Nästa nya
studio 60 var en ok såpa med samma pretentiösa allvar som vita huset och dessvärre lika rolig..

bytat  14/4 2009 | Stäng | Nästa nya
30 rock är fö svinkul.
Har aldrig sett vita huset, men gillade Studio 60s ironi och samhällskritik.

bytat  15/4 2009 | Stäng | Nästa nya
de fick med ironin och samhällskritiken bakom kulisserna.. de glömde dessvärre humorn som studion förmodades jobba med.. skämten de kläckte var inte roliga och saturday night live-showen kändes fake och tillrättalagd.. humorn blev dissikerad och behandlad med en alldeles för stor del allvar och det märktes att manusförfattarna (Aaron Sorkin) var bekvämare med att jobba med mer drama-orienterade serier som Vita huset..

ett helt avsnitt ägnas åt följderna när en i personalen stjäl ett skämt från en ståupp-komiker och får med det i showen..
han borde inte fått kicken för att han stal ett skämt, han borde fått kicken för att skämtet var uruselt.
:-) Håller med dig om att det var mycket bättre bakom kulisserna, men gillade att det så stor skillnad i dramaturugin bakom och framför scen.
Ja fan, du har rätt. Visst var det mer drama än humor.
Försöker komma ihåg nu varför jag följde den, kommer ihåg att de skämt/sketcher som gjordes inför "showen" aldrig var någe vidare, däremot så var det väl en del smart humor mellan karaktärerna och i samhällskritiken.

Men står fortfarande fast vid att den var roligare än 30 Rock.
Synd, tycker jag.

SashaLuna  15/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Studio 60 on the Sunset Strip är efter choklatchip engagemang med på min lista:-)
Jag tycker att Oz är helt underbar.
Att ingen nämnt Farscape kan jag inte förstå!
Visst första säsongen är kanske inte bäst men sen.
Sen slår jag också ett slag för

Black Books Underbar komedi serie men Dylan Moran

Torchwood Brittisk Sci-Fi.

Bland det folk redan nämnt stryker jag under Battlestar Galactica, band of Brothers och Studio 60 on the Sunsetstrip.
Ohh, och Red Dwarf förståss.
Nu har jag sett igenom It's Always Sunny In Philadelphia som flera av er tipsade om, skön trots b-känslan i den. Klart sevärd. Nu önskas att denna tråden får lite nytt liv och fler tips trillar in. Hade varit trevligt om man fick någon säljande mening till tipsen med så men blir lite sugen... :-)
Studio 60 on the Sunset Strip - satir över svårigheten att göra ett komediprogram á la Saturday Night Live.

The Office - underbar ironi om en arbetsplats och en något självisk chef. Engelska versionen är på gränsen till grymt pinsam :-)

Cuplings - Engelska Vänner men mycket roligare. Det finns flera avsnitt som filmas ur de olika deltagarnas version vilket då visar att vi alla har olika uppfattning om allt!

Queer as folk - komisk/ironisk kärleksförklaring som utspelar sig i gaykretsar.

Belmont84  15/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Det finns bara en serie att nämna: "The Wire". Absolut den bästa serie som visats.

SashaLuna  15/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Får väl försöka ge den en andra chans någon gång. Kom inte igenom första avsnittet förra gången...
Sagt det förut och säger det igen.

Arrested Development - Du får slapstick, ordvitsar, obekväma tystnader, saker som är tokdumma, kändisreferenser, samhällskritik och mer... Och allt detta förmodligen inom loppet av 30 sekunder. Tempot är helt makalöst, vilket också leder till att du kan se samma avsnitt 4-5 gånger och fortfarande upptäcka nya skämt.

Förkasta det inte efter ett par avsnitt bara, det växer på en.
Who's with me?
Funderar på big bang theory... någon som sett den?

bytat  15/4 2009 | Stäng | Nästa nya
funderade oxå på den.. sen såg jag ett avsnitt och slutade fundera på den.

SashaLuna  19/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Lyssnade inte på ditt tips och har börjat med den och den är ju dunderskön än så länge. Alla som har dejtat eller dejtar en nörd känner ju igen sig massor... =)

bytat  19/4 2009 | Stäng | Nästa nya
jag saknar väl självdistans.

glöm inte Dexter =P
DEXTER SA JA!
Dessa tittar jag på:

How i met your mother
The x-files
Third watch
Hell's kitchen

SashaLuna  15/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Har sett dexter, How i met your mother och x-files och e inte så förtjust i Reality-TV så kan du inte sälja in Third watch lite? IMDB beskrivning "The exploits of a group of men and women who serve the City of New York as police officers, firemen, and paramedics in the fictional 55th Precinct." lät ju inte jätte lockande...
Det är ju den bästa polisserien som gjorts. Lagom många säsonger, verklighetstroget, hyfsat okända och bra skådisar. Vet inte om jag kan sälja in den så mycket. Eller, är du tjej eller kille förresten?
Men dåså! Då ska du se den för en av poliserna är skitsnygg. Mummmmammamamamama.
Återigen, tack för alla tips!

Kan ju berätta lite mer om mina egna tips eftersom tråden fortfarande är igång.

Har nu sett de tre första säsongerna av Weeds och det är verkligen hysteriskt bra. Jag fattar inte hur jag kunde få för mig att den serien var lite seg, för det är det sista den är. Chill som fan! (Försökte komma på en svensk motsvarighet till ordet chill men det enda jag kom på var "soft". Blev trött på mig själv och gav upp.)

Annars snubblade jag in på en engelsk ungdomsserie som var riktigt rolig: The Inbetweeners. Extremt lättsam och passar därför inte de flesta filmtipset-användarna, men jag måste ändå rekommendera den. Påminner en del om Freaks and Geeks.

Sen är ju miljön i Brideshead Revisited svårslagen.
Hur kunde jag glömma?
Dead like me! Handlar om ett gäng liemän i USA

HolyCow  15/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Dead like me är riktigt bra faktiskt. Älskar huvudkaraktären.
Jag med, hon är så otroligt charmig i sin optimism!

HolyCow  15/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Haha, ja eller hur. Någon som sett dvd-filmen? Vad jag har förstått så är det fortfarande Ellen Muth som spelar George.
Har ni inte sett båda säsongerna av Life så har ni verkligen missat något och något grymt bra att se fram emot!
Life är fruktansvärt bra serie .. Men sen har ni Scrubs. Weeds, Sopranos, The Wire, Californication .. Eller så går ni helt enkelt runt och knackar dörr hos grannarna och letar ihop alla avsnitt av Rederiet så har ni en serie med klass
Life e lite svårt att...."hitta". Finns så mycket som heter något med life ju...
Tack för tipset, nu fyra månade senare har jag sett det som finns av Life och jag vill ha mer! Och jag känner för en melon av någon anledning. Eller möjligtvis en söt solmogen apelsin. :-)

Atreu  7/8 2009 | Stäng | Nästa nya
Varsågod, roligt att du gillade det. Tycker också att det är tråkigt att det inte kom en tredje säsong men det var ju skönt att dom avslutade på ett bra sätt iaf. :)
Nått av det bästa jag sett på länge är Sons of anarchy. Finns ännu bara en säsong men den är helt suverän

HolyCow  15/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Googlade nyss och jag får säga att den verkar bra! Jag gillar skådespelaren, vad han nu heter. Orkar inte googla igen.
Han spelade jättebra i Queer as folks.
Som du skrev, bästa på länge. Ser fram emot säsong 2!
Herregud, finns bara två serier du behöver se: Twin Peaks och Matador, det räcker många timmar

wernblom88  18/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Twin Peaks, AD, Sopranos, The Wire. Räcker att se dom :)
Berlin Alexanderplatz
Brideshead Revisited
Black Books
(High Stakes Poker)
Naturligtvis Sopranos. Sen Oz.
Spaced (Simon Pegg och Nick Frost)

Sketchserier:
Grotesco
Hipp Hipp!
Kvarteret skatan

mockazin  19/4 2009 | Stäng | Nästa nya
några serier som jag inte kan leva utan är:
Big love
True blood
Lost

Big Love och True blood är bäst, dom är lika bra fast på olika sätt. Den ena handlar om familjer och stormarknader i utha, den andra om vampyrer och träsk i louisiana. Lost är också bra.

bytat  19/4 2009 | Stäng | Nästa nya
skulle nog säga att Big Love handlar om mormoner som lever i polygami.. men bra är den!

SashaLuna  19/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker det va en lite småcharmig beskrivning...:-) Big love var så mycket mer seriös än uppfattningen jag hade om den innan jag började se på den. Trodde det skulle vara mycket mer "kinky". Jag gillar den fast bäst är den inte i min lista.
Älskar Kvarteret Skatan!
Helt underbar!
Heroes
How i met your mother,
two and a half men,
scrubs.
Första säsongen av The Mighty Boosh är fruktansvärt rolig. Helt flippad serie
The Wire har nämts, måste då också nämna Uppdrag mord. Bästa serien någonsin.
Topp 5:
1 Chuck
2 Prioson Break
3 Heroes
4 House
5 Terminator - The Sarah Connor Chronicles

Detta är mina personliga favoriter (du känner säkert till dessa redan dock men men..) Älskar alla dessa serier!
Tråkigt att ingen har skrivit 24. (I alla fall inte vad jag såg)
Jaja, isåfall får jag bli den första som skriver det;

- 24.

HolyCow  22/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Hur många säsonger finns det av 24? Jag vet att jag sett en iaf men jag vette fan vilken det var. Det var längesen. Men den var bra om jag minns rätt!

KarlG  23/4 2009 | Stäng | Nästa nya
Just nu visas säsong 7 på TV både i USA och i Sverige. Sen finns det även en TV-film som utspelas mellan säsong 6 och 7. (24: Redemption)
Robin Hood, den nya med Jonas Armstrong i titelrollen. Riktigt underhållande och med en underbart elak sheriff av Nottingham.

Bland svenska serier är En ängels tålamod otroligt jättevärd att kolla igenom. Om det går, finns den utgiven?
Andy Richter controls the universe, ingen som nämnt den än?
För rätt länge sedan gick en serie som var rätt kul om jag miss rätt - Men behaving badly, tror jag den hette.
*minns rätt - kan man drabbas av dyslexi på gamla dar..... :-(
Någon som såg säsongsavslutningen på Private Practice? Spänande värre!

Och så vill jag tipsa om Criminal Minds som jag själv hade glömt av ett tag men börjat kolla på igen. Sista avsnittet i säsong tre samt det första i säsong 4 va något av det mest spännande jag sett i en serie.
Se Fringe, bästa på länge
Lite brittiska tv-program som jag följer:
I've never seen Star Wars (säsong 1 slutade nyss)
Have I Got News For You (säsong 37 har just dragit igång)
The Graham Norton Show
Friday Night with Jonathan Ross (om det är vettiga gäster med)
Mock the Week (ny säsong drar förhoppningsvis igång under sommaren)
QI (gick en säsong nu under vintermånaderna)
tittat lite på Southland.. än sålänge riktigt bra polisserie.. den har tagit över efter ER så budgeten är av modell större.. dessvärre sänds den på usa:s public service-kanal så alla svordomar har blivit bleepade.. frågan är vad man föredrar.. "Darn, he shot me in the leg!".. eller "The motherbleeper bleeping shot me in my motherbleeping leg!"..
och som vanligt har de paradoxalt nog inga problem med att visa hur en liten pojke medelst uzi blir ihjälskjuten i en drive-by..
nåja, sevärd är den iaf.
American Gothic - Spännande serie i Twin Peaks-stil. Se bara till att se avsnitten i rätt ordning (och inte i den ordning de kom på TV och ligger i på DVD-boxen).

SashaLuna  21/6 2009 | Stäng | Nästa nya
Verkar intressant men hur vet man vilken som är den rätta ordningen då? Ligger de rätt på IMDB?

Harmy  21/6 2009 | Stäng | Nästa nya
The intended viewing order:
Region 1 Release Region 2 Release Episode
Disc 1, Side A Disc 1 1. "Pilot"
Disc 1, Side A Disc 1 2. "A Tree Grows in Trinity"
Disc 1, Side A Disc 1 3. "Eye of the Beholder"
Disc 1, Side B Disc 2 1. "Damned if You Don't"
Disc 3, Side A Disc 5 4. "Potato Boy"
Disc 1, Side B Disc 2 2. "Dead to the World"
Disc 1, Side B Disc 2 3. "Meet the Beetles"
Disc 1, Side B Disc 2 4. "Strong Arm of the Law"
Disc 2, Side B Disc 4 3. "To Hell and Back"
Disc 2, Side B Disc 4 2. "The Beast Within"
Disc 2, Side A Disc 3 1. "Rebirth"
Disc 3, Side B Disc 6 1. "Ring of Fire"
Disc 2, Side A Disc 3 2. "Resurrector"
Disc 2, Side A Disc 3 3. "Inhumanitas"
Disc 2, Side A Disc 3 4. "The Plague Sower"
Disc 2, Side B Disc 4 1. "Doctor Death Takes a Holiday"
Disc 2, Side B Disc 4 4. "Learning to Crawl"
Disc 3, Side B Disc 6 2. "Echo of Your Last Goodbye"
Disc 3, Side B Disc 6 3. "Stangler"
Disc 3, Side A Disc 5 1. "Triangle"
Disc 3, Side A Disc 5 2. "The Buck Stops Here"
Disc 3, Side A Disc 5 3. "Requiem"
såg nyligen första säsongen av Sons of Anarchy och gillade det.
Den brittiska produktionen Red Riding var också riktigt fin television.. fast svårt att prata om det som serie kanske egentligen. Miniserie / tre kapitel.
Den enda serie jag följer just nu är True Blood, av Six Feet Unders skapare. Riktigt underhållande och snygg vampyrserie.

HolyCow  28/6 2009 | Stäng | Nästa nya
Såg piloten och tyckte den var helt okej, men jag fastnade väl inte tillräckligt för att fortsätta titta. Men Anna Paquin är jättebra, tycker jag.

Nu har jag snöat in helt på Oz, och lite otippat: Hem till byn
Kanske lite True Blood efter det? Vem vet.

SashaLuna  29/6 2009 | Stäng | Nästa nya

Grym titellåt i alla fall :-) Och helt klart värd att följa.

Dåligt med aktuella sommar serier just nu. Har bara True Blood, Weeds och Saving Grace i min kalender just nu. Fast det ger i och för sig tid att se ikapp lite äldre serier. Men Hem till byn? Som i den svenska serien? Hmm...

HolyCow  30/6 2009 | Stäng | Nästa nya
Du har rätt, den är grym.

Haha, jag förstår att du är skeptisk. Mina päron har sett den ända sen den började sändas på 70-talet, och köpte första boxen. Jag kollade lite bara för att jag hade tråkigt, och fastnade såklart. Den är såklart töntig ibland men jag har också skrattat hur mycket som helst åt vissa karaktärer som är helt jävla lysande. Jag skulle inte rekommendera den åt dig dock, med tanke på de serier du ser nu. Men den är bättre än vad man tror, helt klart!

Jag saknar Weeds. Men 5:e säsongen går i USA nu väl?

SashaLuna  30/6 2009 | Stäng | Nästa nya
:-)

Lite skeptisk ja. Men klart nostalgi ska man inte underskatta. Jag har ett par fyror som knappt skulle klara en två om jag såg dem för första gången idag.

Weeds har börjat igen ja. Och för att inte avslöja förmycket så säger jag bara att säsongen börjar lovande :-)

HolyCow  7/7 2009 | Stäng | Nästa nya
Så sant. Jag betygsätter alldeles för mycket efter nostalgi, men det gör väl inte så mycket egenligen.

Nu blir jag glad! Jag gillade verkligen 4:e säsongen trots att den skilde sig så mycket från de tidigare. Och när du säger sådär så blir jag ju riktigt nyfiken, får jag lov och säga.
Har inte sett någon rekommendera Deadwood, Sleeper Cell, Rescue Me eller Friday Night Lights så jag får väl göra det då. (Nu när jag skriver det här ser jag att Deadwood rekommenderas i första inlägget, men men.. den är så bra så det gör inget).

Deadwood - Lite som Rome fast i western-miljö och betydligt bättre. Massor med underbara, råbarkade, oborstade och förvånansvärt vältaliga karaktärer.

Sleeper Cell - Följer en muslimsk FBI-agent som infiltrerar en terroristcell som planerar ett attentat i USA. Säsong 1 är kanon, säsong 2 sisådär. Välgjort till tusen, spännande och med betydligt mer eftertanke än 24.

Rescue Me - Drama, intriger, komedi, tragedi och grabbighet i överflöd. En jäkligt underhållande serie som följer livet för brandmän och deras närmast sörjande i New York i skuggan av 11:e September.

Friday Night Lights - En underbar (sport)drama-serie som lyckas beröra otroligt mycket. Innehåller många karaktärer som det är väldigt lätt att känna för. Följer människorna i en liten stad i Texas där amerikansk fotboll är allt för många och för mycket för andra. Det skadar inte att vara intresserad av amerikansk fotboll men det är absolut inget måste.

jake-  11/7 2009 | Stäng | Nästa nya
Om du gillar Rescue Me bör du kolla in The Job. Mer åt sit-com hållet med mindre drama, men samma svarta humor och lika härlig Denis Leary.

Serien las dock ned förbaskat tidigt.

Shiro  7/8 2009 | Stäng | Nästa nya
Tackar för tipset! Har bara sett första säsongen än men den är ju helskön. Rescue Me light =)

jake-  8/8 2009 | Stäng | Nästa nya
Om man inte vill ha nån dramatik och sånt så är den klart att föredra.
Peepshow (engelsk)
Angel
Pushing Daisies
Afterlife

SashaLuna  9/7 2009 | Stäng | Nästa nya
Vilken är din favorit? och varför?

Dresden Files har jag inte sett något om tidigare tror jag, kan du sälja in den lite?

Bima  10/7 2009 | Stäng | Nästa nya
Supernatural är min absoluta favorit då jag älskar kombinationen av jakten på övernaturliga väsen, den djupa research som gjorts inför varje avsnitt och att få följa den emotionella/psykiska resan mellan brorsorna (Sam & Dean).
Jag kan egentligen prata ihjäl mig om denna serie, men det ska du slippa. ;^)

Dresden Files kan vara svår att sälja in, den är lite speciell (och kom tyvärr bara i en säsong), men den handlar om Harry Dresden som är en trollkarl i modern tappning (kan man så att säga) som arbetar som privatdetektiv.
Det finns lite foton och info här: http://www.imdb.com/title/tt0486657/

Vill även slå ett slag för Battlestar Galactica som (sci-fi temat till trots) tilltalar alla smaker då det i grund och botten handlar om människorna.
Otroligt bra urval av skådisar, grym story och effekter som ingen serie kommer nå upp till på många år.
Den är ett bra exempel på vad man kan uppnå med bra budget och bra idéer. :^)

SashaLuna  21/7 2009 | Stäng | Nästa nya
Supernatural är ju grym. Som jag tror jag sa någonstans högre upp så får man en speciel känsla när "wayward son" spelas.

Har sett första avsnittet av Dresden Files nu och kommer definitivt se mer. Intressant handling.

Har hört så mycket fram och tillbaka om Battlestar Galactica. Det verkar som om man kan jämföra den serien med Buffy lite då den har lite b-igt rykte men fansen älskar den. Gillar Buffy och såg att du rekommenderade den med så då kanske BG hade varit något iallafall. Lite tveksam är jag fortfarande men har den på min lista.
Hur ser du på serierna?

SashaLuna  21/7 2009 | Stäng | Nästa nya
Vet inte riktigt vad du menar men jag brukar sträckkolla på serier men har sett så mycket så nuförtiden brukar jag göra något samtidigt som jag kollar, typ surfar.
Nja, jag menar nog snarare - köper du serierna, laddar du ner, finns det ngn sight? Fick tips av en kompis om hulu.com men den fungerar bara i staterna (eller i alla fall klarar jag inte av att se sen).
*den, suck blir bara trött...
Battlestar Galactica är inte fracking b.. tvärtom är den ovanligt påkostad för sin genre.
Jag älskar både Buffy och Battlestar Galactica, men det är två helt skilda världar.
Buffy har den (i positiv bemärkelse) sköna b-andan, men BSG är ett rent mästerverk.
Skådespelarinsatserna, kulisserna, effekterna, storyn. Den är egentligen en tung dramaserie, med en touch av sci-fi och verkligen helt fantastisk.
Jag tycker definitivt du ska se den, ingen serie kan (i ärlighetens namn) mäta sig med den, inte än iallafall.

rofos  23/7 2009 | Stäng | Nästa nya
Vi får väl se då Caprica börjar nästa år.
Jag längtar i alla fall.

csid  15/7 2009 | Stäng | Nästa nya
beeing human är jätte bra
"Stella" var en överraskande bra komediserie, som tyvärr bara fick en säsong på sig. Om du gillar sjuk humor så ska du testa denna.

En tillfällig favorit var "It's like, you know!". Komediserie som utspelade sig i Los Angeles. Jag såg den som en blandning mellan Steve Martins "L A Story" och Seinfeld. Det visades på femman ett tag. Jag har inte fått tag på den men kanske du kan. Rekommenderas.
Flight of the Conchords

Bästa serien någonsin!
instämmer helhjärtat.
Om du gillar lite sci-fi mixat med en massa humor så ska du nog ta o se "Chuck" säsong 1 är riktigt bra men säsong 2 är mkt bättre!
En annan riktigt rolig komediserie som jag gillar är "The Big Bang Theory".
Band of Brothers såklart..
Life (högkvalitativ polisserie som precis visat klart andra säsongen)

SashaLuna  21/7 2009 | Stäng | Nästa nya
The Big Bang Theory va ju helt underbar! Bästa komediserien just nu.
Älskar verkligen den serien just för att det är så löjligt hela tiden. Bara det att en av huvudkaraktärerna räknat ut vart den ultimata sittplatsen i ens lägenhet är sett till hur luften passerar lägenheten gör den till ett mästervärk:) haha

Infected  29/7 2010 | Stäng | Nästa nya
Sheldon är ju så härligt störd! Underbart att han klär ut sig till Doppler-effekten på Halloween också
Jag avskyr den serien.
Buffy the Vampire Slayer och The West Wing är mina favoriter.

SashaLuna  7/8 2009 | Stäng | Nästa nya
Det var faktiskt Buffy som fick mig att börja kolla på serier. Den är så mycket bättre än många tror.

RatTomato  7/8 2009 | Stäng | Nästa nya
Detsamma med mig. Buffy är utan tvekan den bästa serie som gjorts.

HolyCow  25/10 2009 | Stäng | Nästa nya
Håller med, Buffy är faktiskt riktigt bra.
Buffy är genial. verkligen genial.
Man får dock inte glömma att se Angels parallella säsonger :)
Dexter och Eureka. helt klart.
M.A.S.H
South Park
Frasier
Seinfeld
Har inte orkat sitta och plöja igenom hela tråden, men här kommer en lista på mina favoriter, osorterad:

How I Met Your Mother

Seinfeld

Weeds (se resten också, spårar inte ur förens slutet på säsong 4)

Kenny vs Spenny (kanske inte kvalificerar som vanlig tv-serie men rolig som bara den.)

Band of Brothers (definitivt den bästa "tv-serien" jag har sätt. Snarare ett filmiskt mästerverk i flera delar imo)

Flight of the Conchords

Åh herregud, Kenny vs Spenny är helt hysteriskt kul! Jag såg det för några år sen men hade lyckats glömt bort det - så tack för att du påminde mig!

JBL  29/9 2009 | Stäng | Nästa nya
bara att börja tanka om det inte går på tv någonstans, har sett alla avsnitt nu, vissa flera gånger. Helt underbar serie.

HolyCow  25/10 2009 | Stäng | Nästa nya
Älskar "humiliation time" i slutet av alla avsnitt. Blir alldeles full i skratt nu när jag tänker på det, vill verkligen se det igen. Har gett ett löfte till mig själv att sluta tanka men det verkar inte som att jag kommer kunna hålla det nu, haha. Band of Brothers känns ju som ett måste också.

JBL  25/10 2009 | Stäng | Nästa nya
band of brothers är inten tv serie, det är ett konstverk. (:

HolyCow  25/10 2009 | Stäng | Nästa nya
Oj då, så pass alltså :)
Entourage och Arrested Development är det bästa som någonsin gjorts inom tvserieväg. 'nuff said.

Annars diggar jag faktiskt How I met your mother: Riktigt skön lättsam underhållning, allt som en bra sitcom ska vara i princip. Började själv precis se Big bang theory då jag också är på jakt efter nån ny serie och helst en rolig sådan. Det verkar helt okej hitills, ingen höjdare kanske men rätt mysigt.
Two and a half men!!

HolyCow  25/10 2009 | Stäng | Nästa nya
Har aldrig riktigt förstått grejen med Two and a half men. För mig är det liksom bara en nåt man har på för att det inte ska bli tyst, medans man gör något annat. Minns dock att jag skrattade hysteriskt till ett avsnitt då Jake skrämde farmodern så hon kastade en tallrik med spagetti rätt upp i luften och att det sen regnade spagetti över hela henne. Förutom det har jag nog aldrig skrattat högt åt det.
några andra favoriter är såklart , Seinfeld, Vänner. Börjat gilla "That 70's show"
The Mighty Boosh! Första säsongen är riktigt bra. Det är en väldigt mysko brittisk serie

Infected  26/10 2009 | Stäng | Nästa nya
Det hade jag tydligen redan skrivit i tråden..men den är väldigt värd att se!
Skriver min topplista:

1. Dexter
2. Fringe
3. Sons of anarchy
4. Entourage
5. Mad men
Party Down
sett första avsnittet.. verkar helt ok.

bytat  10/5 2010 | Stäng | Nästa nya
yuuw.. två ok-tryck = dubbelpost :(
Party Down
sett första avsnittet.. verkar helt ok.
Star Cops. Bara nio avsnitt, men lite småtrevligt ändå.

andersg  1/6 2010 | Stäng | Nästa nya
Solsidan
McGuyver

..var tydligen inte nämnda.
Kan tänka mig att United States of Tara vore något, lite mörk humor i vardagen. Den är stor i USA just nu :)
The Wire är ju bäst helt enkelt, har sett en del serier och inget kommer nära "The Wire".
Extras är ju iof askul också men det kanske inte riktigt passar in.
Förr tyckte jag att det va trist med sommaruppehållen alla serier gjorde. Nuförtiden tycker jag det är en utmärkt tid att komma tillbaka till denna tråden och se vad man missat :)
Queer as folk är bara ett måste. Gale Harold borde alla se, han gör roller som ingen annan.

bytat  12/7 2010 | Stäng | Nästa nya
varför man skulle vilja se den amerikanska remaken ist för det engelska originalet är mig fullkomligt främmande.
Skulle hållt med dig för ett år sedan men måste efter ha sett den amerikanska medge att den också är bra. De har valt att göra en helt annan vinkling av historien och den är definitivt lika sevärd som den engelska, vilket jag aldrig hade trott.

bytat  12/7 2010 | Stäng | Nästa nya
just det jag misstänkte och därför som jag förmodar att den är sämre.. men får väl titta på ett avsnitt om än bara för att kunna grunda mitt avfärdande på bättre argument.
Tror du vinner på att ge det lite mer än ett avsnitt för början är likadan och då är Stuart Allan Jones strået vassare än Brian Kinney. Den amerikanske är fler säsonger och förutom att den vinklar det annorlunda väljer den även att berätta mer om de övriga, men som sagt den är faktiskt sevärd.
Ge mig mer blod, ge mig mer våld, ge mig mer sex, ge mig mer Spartacus Blood And Sand!
När jag såg färdigt Twin Peaks trodde jag att jag aldrig skulle se något lika bra.

Nu tittar jag på FIREFLY och jag tar tillbaka det jag sa. Firefly är bra satan!!
om du gillar firefly varför ser du inte buffy? (bättre serie av samma regissör)
Jag har funderat på det faktiskt. Jag har inte någon riktig uppfattning av serien dock, sett det på tv några gånger och uppfattat det som en modernare version av Förhäxad? Är jag ute och cyklar? :P
Till en början så ser buffy ut som skit. jag hatade det när det gick på TV 1999 nån gång. Och det även fast jag lyckades ta mig igenom hela avsnitt här och där. Men det så mycket karaktärsdjup och intressanta premisser så när man väl har satt sig in lite så är det i stort sett det bästa jag sett.
You have seen the light! :)
Fullfjädrad brown coat =)
Mina favoriter är, utan inbördes ordning:
Band of Brothers (duuuh?)
House
Entourage
Scrubs (OBS! Inte de nya avsnitten utan JD)
Grey's Anatomy
Californication
Heroes (första säsongen var sjukt bra, resten var bara okej)
The Sopranos (har precis sett klart alla säsonger för första gången. Makalöst bra serie. Kanske den allra bästa, ever. Efter att ha sett de tre första avsnitten var jag liiite tveksam, men serien växer för varje avsnitt och vid avsnitt sex eller sju var jag helt såld.)

Nu funderar jag på att köpa Deadwood till ett hyfsat pris, trots att jag aldrig sett ett avsnitt. Den verkar grym, men varför är det då så få som rekommenderar den? :P
1. THE WIRE
2. sopranos
3. twin peaks
4. curb your enthusiasm
tillägg:
underskattade men geniala serier:
1.m.a.s.h (säsong 1-3)
2. malcolm in the middle
3. BUFFY (är så oförlåtligt bra. för bästa resultat börja med säsong 2)
Engelska dramakomediserien Shameless. Visas på TV4 Komedi.
Just det, kan någon förklara för mig vad som är så bra och speciellt med The Wire? Har aldrig sett den, men det ser ut som en ganska ordinär snutserie. :S Kanske borde ge den en chans.
se the wire. det behövs ingen förklaring.
Den enda anledningen jag kan komma på till att inte se The Wire är att den får de flesta andra serier att blekna betydligt. Väldigt få serier (som jag sett) når upp till djupet och den episka känslan i storyn och karaktärerna. Det tar kanske ett tag att lära känna de olika karaktärerna men när man väl börjat älska/hata dem så är man fast. Eller ja, så var det åtminstone för mig. Kollar inte särskilt mycket på andra snutserier men känslan jag har är att de flesta inte ens förtjänar att nämnas i samma sammanhang som The Wire. Den pissar på det mesta :)
shiro du har rätt! ok jag tar tillbaka det peppy. kollar du på the wire så kommer i stort sett alla andra serier du respekterar att blekna. skådespelarna, karaktärerna, realismen, dialogen, klippningen, ljudet.. ja istort sett allt glänser i "kabeln"

Peppy  16/7 2010 | Stäng | Nästa nya
Vet inte om ni har sett Sopranos, men om The Wire utklassar Sopranos när det gäller karaktärer, realism, klippning, dialog, djup osv... Ja, då måste det indeed vara seriernas serie. :P Ska ta mig en titt på den, definitivt! Shit, nu är ju mina förväntningar gigantiska.

"Det tar kanske ett tag att lära känna de olika karaktärerna men när man väl börjat älska/hata dem så är man fast."
Precis så kändes det när jag såg Sopranos! Och jag älskar det!
Innan jag såg the wire så var sopranos den bästa serien jag sett (hjälper dig att hypa upp den lite till)
bored to death och carnivale. fint som snus på två helt olika sätt.

SashaLuna  17/7 2010 | Stäng | Nästa nya
Va kort bored to death va! Bara började kolla så va den plötsligt slut!

mesmerism  20/7 2010 | Stäng | Nästa nya
Haha, jo, det tänkte jag också, men man tager vad man haver och en andra säsong är ju på ingång så småningom.
HBO:s How to make it in America..
två fattiga killar i New York ger sig in i klädbranchen.. tar ett par avsnitt innan man kommer in i det men blir riktigt bra och nu är man hooked.. strecksåg alla avsnitt på 2 dagar.. karaktärer med djup som man bryr sig om.. dessutom skadar det inte att Luis Guzman har en av de större rollerna.. HBO kan sin skit.
första säsongen är bara 8 avsnitt men de har fått klartecken att spela in säsong 2 så värt att spendera tiden.
Skins, engelsk tv serie om två generationers college ungdomar. Svår att beskriva och säsong 1-2 och 3-4 skiljer sig en hel del. Där är en hel del ironi och absurditeter. Första generationen kanske har lite mer realism och andra är lite svartare.

bytat  25/7 2010 | Stäng | Nästa nya
i säsong 3 och 4 blev karaktärerna karikatyrer för att till slut helt sakna verklighetsförankring.. och det var väl nånstans där iaf jag slutade bry mig.. men första 2 är riktigt bra.
Det beror nog på vad man förväntar sig. Det är ju ingen vanlig dramaserie med rakt igenom trovärdiga karaktärer. I början gillade jag inte alls säsong 3 men på något vis växte den för mig ju mer absurd den blev. Är nog första gången som jag dessutom inte har blivit förbannad över hur vuxenvärlden visas för här är den så tydligt dragen till sin ytterlighet att det på något sätt blir väldigt komiskt. Jag har dock något rå humor...

bytat  25/7 2010 | Stäng | Nästa nya
jag gillar humorn.. tycker bara karaktärerna slutade engagera när de plötsligt tappade varje spår av trovärdighet.
i vilka andra sammanhang blir du förbannad på hur vuxenvärlden skildras?
I många fall blir jag irriterad över hur vuxna framställs i just ungdomsfilm och naturligtvis kommer jag inte på så många bra exempel just nu men...

I Hipp, hipp, hora så framställs vuxna som fullständigt oförstående för ungdomar, vilket gör att de verkar vara idioter. Likaså i Elixir.
I Brekfast club är de antingen så fantastiskt pedagogiska som vaktmästaren eller idot som läraren. I bang, bang your dead likaså antingen eller. Just nu står det still på filmer där den vuxne är lösninge på allt men det finns säkert också.

Det som irriterar mig är denna svarvita syn på vuxna och det känns som om man gör karikatyrer av vuxna i ungdomsfilmer. Avsiktligt eller ej.

bytat  26/7 2010 | Stäng | Nästa nya
filmer och serier tar ofta ungdomars perspektiv och skildrar deras uppfattning av situationen, de vuxna genom deras ögon.. ungdomarnas "sanning" är att föräldrarna inte förstår dem och det spelar inte heller nån roll om de gör det eftersom det inte är målet med revolten och den begynnande självständigheten..
Men ser verkligen ungdomarna det alltid så? Det är i alla fall inte min uppfattning, annars hade väl inte så passa många vänt sig till sina föräldrar, lärare, skolkuratorer, socialsekreterare, hjälptelefoner m.m.?
Jag tycker det skulle vara bra om film och tv valde att visa en något mer nyanserad bild.

Sedan är det självklart att alla generationer ska göra revolt och uppfinna den nya världsordningen, men de vuxna behöver ju inte porträtteras som bara lallande idoter eller gurus för den delen. Blanda lite i stället t.ex. en guru som fattar dåliga beslut för egen del eller en idiot som har några kloka tankar d.v.s. som människor i allmänhet. Visa revolten för vad den verkligen är - att våga fatta egna beslut och ta konsekvenserna av det.

I Skins tyckte jag att de lyckades visa vuxna människors mänsklighet trots deras bristande närvaro eller idioti ändå ut i absurdum. Och ändå eller kanske än mer tack vare det stod ungdomarna och deras dilemman och revolt i fokus.
Har sett alla säsonger av Skins och det är verkligen en serie som sticker ut. Tycker dock att den är väldigt ojämn. Vissa karaktärer är otroligt starka medan andra inte engagerar alls. Tycker säsong 1+2 var mer nedtonade och "realistiska", men å andra sidan så är de sista två säsongerna väldigt underhållande och har en mer skruvad humor. Gillade verkligen Sid/Cassie/Michelle i de första två säsongerna. Det bästa enskilda avsnittet är nog JJ:s nu i fjärde säsongen. Tyckte det var starkt och väldigt roligt.
Håller med om att det är väldigt olika avsnitt och med olika kvalitet. Men på något sätt lyckades nästan alla avsnitten fängsla även om man i början tänkte att det skulle bli tråkigt med just den "huvudpersonen".

Känns verkligen inte som en dussinserie i alla fall och jag blev glatt överraskad. Gillade till och med slutet även om första reaktionen i näst sista avsnittet var att bli snopet förbannad över det tvära kastet. Men ironin tilltalar mig verkligen och just nu kan jag inte se att den hade kunnat sluta bättre.

Har svårt att hitta någon favorit faktiskt men håller med om att Michelle var en mycket underhållande karaktär, men gillade även Chris skarpt. Väldigt underhållande att läsa vad andra gillade serien eftersom den är lite "udda".

HolyCow  29/7 2010 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker mycket om idén med att låta varje karaktär ha ett eget avsnitt, och att själva tonen i avsnittet färgas av karaktären. Tror serien vunnit mycket på att kunna variera sig hela tiden.

Slutet tyckte jag var okej. Brydde mig aldrig så mycket om Freddie som karaktär, vet inte varför faktiskt. Med Chris var det helt annorlunda, där blev jag väldigt överrumplad och "berörd".

Men det kommer ju tydligen ytterligare en generation! Men då den kommer i vår så har jag nog växt ifrån serien. Är 20 nu liksom. Men jag kommer nog fortsätta att kolla ändå.

Däremot ska jag försöka att hålla nyfikenheten i schack och bara låta bli att titta på den amerikanske versionen. Det finns inte en chans att den skulle kunna leva upp till sin föregångare, det är bara att ge upp och ge fan i den.
Jag tittar på IT Crowd just nu. Det är hysteriskt roligt, får inte missas!

JBL  26/7 2010 | Stäng | Nästa nya
Den är bra.
Vill utöka min (redan långa) lista med;

Merlin
Being Human
Farscape
SG:U
Fringe
Jag har dessvärre inte orkat läsa igenom hela tråden så det finns risk att mina förslag tagits upp tidigare

Bästa Drama
One tree hill - Kollade på tv och av en slump för 6 år sen. Jag kom direkt in i E1 S1 och är fast enda sedan dess. Den enda serien som fått mig att gråta som en liten skolflicka!

Bästa Komedi
1. The Office
2. Family Guy
3. Modern Family

Thriller
Arkiv X

Action
Prison break (Säsong 1)
Glömde helt bort att tipsa om In Treatment! :O Det verkar alla andra också ha gjort. Den platsar kanske inte på min top 5, men den är tveklöst bra.

JBL  29/7 2010 | Stäng | Nästa nya
Har sett en del avsnitt på SVT nu, ska definitivt skaffas. Kan vara mycket bra om man ser det från början, tror jag.
In Treatment är jättebra. Upplägget sticker verkligen ut också.
Sopranos
Deadwood
The Wire
The Corner
Brotherhood
Breaking bad

Hilly  9/8 2010 | Stäng | Nästa nya
The Wire, som så många har påpekat innan.

Samulll  12/8 2010 | Stäng | Nästa nya
The Wire helt klart. Alla säsonger är riktigt sevärda.
När nu filmen Edge of Darkness kommit på DVD, finns all anledning att påminna om originalet. En av de bästa miniserier som gjorts.

Man ska inte döma något man inte sett, sägs det. Men jag kan omöjligt tänka mej att nyinspelningen kan komma upp i nivå med serien. Redan skådespelarna tillhör en helt annan liga. Och att krama ihop 314 tajta minuter till 112 framstår för mej som en omöjlighet. Inte är Joe Don Baker med i filmen heller. Bara det är bevis nog.
Rubicon, en ny serie om kodknäckning.. verkar vara i kvalitetsklass med Mad Men.
AMC håller på bli ett nytt HBO.
Riktigt bra serie med våld, blod och sex är Spartacus blood and sand.
Nu har jag inte sett så mycket (ägnat "för" mycket fritid åt böcker, spel och film) men när det gäller dramaserier så måste jag hålla med några tidigare talare om Battlestar Galactica, Rome och Firefly. House är bra, men en sådan serie som kan ses lite då och då eftersom avsnitten oftast inte hänger ihop. Första säsongen av Heroes var fantastisk också.
På komedisidan så är Big Bang Theory min favorit, men Arrested Development är en utmanare (har bara sett första säsongen).

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska fortsätta med.
The Wire lockar, liksom Sopranos (har sett delar av eller hela första säsongen när den började gå på SVT för länge sen) och ibland också Buffy (har sett första säsongen men blev lite avtänd när jag fick höra att det var väldigt mycket känslor i fortsättningen... jag har en tendens att bli lite för känslomässigt engagerad) . Babylon 5 har jag sett första säsongen av och har tillgång till resten, lite småsugen är jag på den.

Till sist vill jag tipsa om en kommande serie som troligtvis/förhoppningsvis kommer vara omtalad om ett år =) Håll utkik efter Game of Thrones på HBO nästa vår.

aasee  27/8 2010 | Stäng | Nästa nya
Om man gillar Twin Peaks och Lost så rekomenderar jag the Carnival.

Istället för the Wire ser jag The Shield, en psykologiskt smutsig polisserie (Michael Chiklis är sjukt bra) där kryddan är hämtad från en riktig historia i Los Angeles.

Brittiska Life on Mars är en skön clash mellan 70/80-tal och nutid.
Babylon 5 har jag sett säsong 1-4 och tyckte det blev bättre och bättre. Säsong 5 gav jag några avsnitt, men eftersom den kändes så "påhängig" så gav jag upp då jag hade något mer lockande i hyllan...

The Wire! Vilken förstasäsong! Lugnt drama, fantastiska karaktärer, härlig dialog, spännande "case", bra upplägg. Andra säsongen är jag nästan klar med... inte lika bra som första säsongen ännu, men fortfarande bättre än mycket jag sett.
Måste bara tipsa fans av svart komedi (med hård betoning på svart) om Psychoville. Från gänget bakom The League of Gentlemen (hälften iaf, men det räcker gott och väl). Mycket mumsig, säsong 2 är påväg.

Enaselin  28/8 2010 | Stäng | Visa arv |
Åh, Skins är bäst!

Jag skulle tipsa om Jericho, den är bara 2 säsonger men sjukt bra.