Högtalare vs förstärkare - Teknik
Högtalare vs förstärkare
floff  15/3 2004 | Stäng | Nästa nya
Det här är en kluring jag har funderat på många gånger utan att få nåt rakt svar, ens av experter. Kanske finns det en guru i världsrymden som kan svara på det?

Iaf:
På en förstärkare anges ju effekten i watt vid kontinuerlig belastning vid exempelvis 8 ohm. Säg att det är 100 w.
Säg att jag har ett par fiktiva högtalare på 200w vid 8 ohm. Ändå klarar förstärkaren alldeles galant av att driva dem (upp till en nivå såklart, sen eldar man upp antingen delningsfilter eller smäller en säkring eller hela förstärkaren).

Frågan är mer eller mindre: är det optimala högtalare vs förstärkar-förhållandet att ha en förstärkardel på samma effekt som högtalarna? 100w mot 100w?

Svar till: "När man spelar högt stampar grannarna takten"
Dan  15/3 2004 | Stäng | Nästa nya
tja, rätt svar är att det inte finns några watt på högtalare. det är bara struntprat.

det är vidare väldigt svårt att säga vad som passar till vad mellan stärkare och högtalare.
floff  15/3 2004 | Stäng | Nästa nya
så vitt jag vet mäts högtalarna med en kontinuerlig (alltså inte dynamisk) signal på olika frekvenser. insignalen är på 1 watt och ljudnivån 1 meter (or so) framför högtalaren mäts. så jag förstår inte riktigt var du vill komma?
jag är inte helt hundra på detta fortfarande, men angivelsen på högtalaren är omräknat från insignalen om jag minns rätt.
carlmod  15/3 2004 | Stäng | Nästa nya
Fast såsomvarandes fysiker, utan högtalarkunskap säger jag att det då är orimligt att högtalarna kan vara på 100w med den typen av mätning som du beskriver.

Ineffekten är 1 W. är uteffekten + förluster i högtaleren (som blir värme) = 1 W. Därför kan du aldrig få ut mer än 1 W när du mäter på detta sett.

Möjligen kan man ha insignalen styrd till 1 V, då kanske det belir en vettigare mätning.
floff  16/3 2004 | Stäng | Nästa nya
Mja det var nog snarare så att jag var en smula ute och seglade. Det är klart att du har rätt. Det är känsligheten på högtalaren som mäts så som jag beskrev. Det kommer jag ihåg nu.
Och den anges i dB, inte i watt.
Varpå originalfrågan kvarstår
Dan  17/3 2004 | Stäng | Nästa nya
den nya frågan är alltså vilka stärkarwatt och vilka känslighetstal på högtalaren som passar bäst ihop?

ju högre känslighet (sensitivity) ju mer lättdrivna är högtalarna. man klarar sig alltså med en något svagare stärkare, alt stärkaren behöver inte kämpa så hårt för att få fram ljudet.

känsligheten ligger ofta mellan 85 och 92 dB (tror jag), medan stärkare ofta har runt 50W per kanal(högtalare typ). minisystem har kanske 15-30W, och större maskiner 100W och uppåt.
OBS att det är inte ett dugg svårt att göra en stärkare på 400W men att inte förstöra signalen är svårare vid högre tal.

En annan intressant sak är att dubbel förstärkar kraft (Watt) inte ger dubbelt ljud utan bara c:a 3dB högre ljud med samma system. 3dB är vad som ofta kallas en hörbar förändring.

Kuriosa:
Det är när högtalarens lägsta toner kommer ut 3dB lägre än vad det var tänkt (från stärkaren jmf en högre ton) som man sätter den lägre gränsen på vilket frekvensområde högtalaren kan återge. egentligen finns alltså ingen rikig gräns utan volymen blir lidande på låga frekvenser. högtalare är inte särskilt linjära om man säger så. Därför har man ofta olika woofers (högtalarelement) för olika frekvensområden och skojiga filter för att dela upp signalen mellan dem.
I korthet är det enklast att höra på ett system. Det ger mycket mer än att försöka analysera teoretiskt för det är alldeles för många variabler.
uCj  18/3 2004 | Stäng | Nästa nya
Intressant läsning, hur vore det att skriva ngn artikel om lite tekniskt ? :D
floff  18/3 2004 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Är inte dB-skalan logaritmisk så att ljudenergin fördubblas var 3e dB?
Eller är det en förenkling av verkligheten?

Originalfrågan som jag skrev var i vilken mån man kan koppla ihop ett par ofantliga högtalare med en liten förstärkare. Och tvärt om.

Givet är att en klen förstärkare bränner delningsfiltret vid kraftig ansträngning - signalen blir full av distortion som inte filtret klarar. Det brinner upp.
Kopplar man för "klena" högtalare till en tjernobyl-liknande förstärkare är det istället denna som smäller. Därav den inbyggda säkringen i de allra flesta.
Att tänka på är att en dåligt komprimerad mp3-fil alltså kan få ett par finfina högtalare att smälta i extremfallet...
Så kommer iallafall jag ihåg det.
loffelito  18/3 2004 | Stäng | Nästa nya
dB-skalan är logaritmisk men det är EFFEKTEN inte ENERGIN, vars fördubbling ger 3 dB:

10 * log(2P/P) = 3.01 dB

Om du är rädd att spela sönder någonting, räcker det inte med att stirra blint på effektmärkningar. Låt helt enkelt bli att vrida upp reglaget på max. :)
floff  20/3 2004 | Stäng | Nästa nya
Kom vi inte fram till att högtalare i sig inte har ngn effekt?
Hrm?
loffelito  21/3 2004 | Stäng | Nästa nya
det hindrar inte dB-skalan från att finnas :)

dubblar man effekten från förstärkaren, och högtalarna klarar detta kommer ljudtrycksnivån att stiga med 3 dB.. inte så mycket.. ville dessutom vara lite besserwisslig o påpeka att det inte är energi utan effekt vi pratar om..
floff  21/3 2004 | Stäng | Nästa nya
Man får bita sig i läppen när man vill vara besserwissrig :)

Är i detta fallet kanske rentav så att även volymjusteringen på förstärkaren är logaritmisk baserad på dB-modellen? För att man ska tycka att det är klokt?

Äh jag vet inte. Ska köpa mig en förstärkare för 12 lakan och massor av högtalare när jag blir rik ändå
anderklander  2/5 2004 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
"Det är när högtalarens lägsta toner kommer ut 3dB lägre än vad det var tänkt (från stärkaren jmf en högre ton) som man sätter den lägre gränsen på vilket frekvensområde högtalaren kan återge."
Detta stämmer utmärkt på många högtalare (oftast de lite bättre) men annars brukar man ange vid 6 db eller i värsta fall ännu mer.
off topic..
Cheshire  16/3 2004 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
kom att tänka på en grej bara.. om man kopplar en förstärkare till inputen på en telefon, kan man då ringa till nån och spräcka hans lur genom att spela upp ett extremt högt ljud?
SV: off topic..
Pasi  18/3 2004 | Stäng | Nästa nya
Om du skriker i samma lur - får din kompis ont i örat då?
loffelito  17/3 2004 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
märkeffekten på högtalare är inget annat än hur mycket effekt de klarar innan de går sönder...

något optimalt förhållande finns inte. du vill att högtalaren ska klara så mycket din förstäkare kan prestera, inget annat..
Dan  17/3 2004 | Stäng | Nästa nya
precis vad jag tror att de menar med 100W-högtalare.
men de nämner ju inte hur mycket distorssion det innefattar. man kan nog spräcka de flesta högtalare med en 50W förstärkare om man spelar tillräckligt dåligt ljud...
Återigen är slutsatsen det finns inga (vettiga) watt på högtalare. en bra högtalare klarar nästan vilka watt som helst på stärkaren bara sigalen är ren och fin.
floff  18/3 2004 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Det är ju det jag jagar :)

Måste man testa sig fram till - eller höfta, för att veta om högtalaren och förstärkaren är likvärdiga i prestation?
Inget kul att spela sönder en anläggning
en annan fråga
Cheshire  21/3 2004 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag har hört att man inte ska koppla elgitarr/bas till dator eller stereo, för att det är nån annan frekvens eller nåt, vilket leder till att saker går sönder. stämmer det?
floff  21/3 2004 | Stäng | Nästa nya
Det tror jag inte på.
En polare är studiomusiker och använder flitigt elgitarr och bas till sin dator för att göra musik.
Cheshire  22/3 2004 | Stäng | Nästa nya
kopplar han gitarren direkt till datorn då med en vanlig audiosladd eller genom nån sorts mixerbord eller dylikt?
floff  22/3 2004 | Stäng | Nästa nya
Han har... så vitt jag vet, ett lagom avancerat ljudkort med lite olika ingångar av diverse slag
Högtalare/Förstärkare
MickePanzar  16/4 2004 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
En högtalare som är specad tex 100w betyder inte att den går sönder vid 100w. Det är ett värde tillverkaren satt för att folk ska ha ett riktvärde att gå efter. Det viktiga är att ha en förstärkare som klarar av att ge ren signal ut till högtalaren. Det är nämligen oren signal som dödar högtalare. Tänk på att vanliga förstärkare oftast ger ut oren signal redan vid 3/4 volym.
Så ska man satsa på att ha ett system som lirar ihop så satsa på ett par högtalare som ger bra ljudbild och en förstärkare som ger ren signal. En bra förstärkare på 2x25w spelar ifrån vilken budgetförstäkare som helst på 2x300w. Så mitt råd är : Satsa på kvalitet och inte stirra sig blind på effekten.
SV: Högtalare/Förstärkare
floff  18/4 2004 | Stäng | Nästa nya
Jo, jag vet:)
Skrev detovan. Jävla Mac jag sitter på som mellanslag inte funkarpå.
anderklander  2/5 2004 | Stäng | Visa arv |
Att ange enbart effekten utan att nämna något om känslighet och mätmetod är bara intressant om du funderar på att använda dom som värme-element.
Det är lätt den onödigaste detaljen vad gäller specification av högtalare och ändå så e den vanligast.