Bästa skådespelarna/skådespelerskorna? - Analys
Bästa skådespelarna/skådespelerskorna?
recencent96  31/3 2011 | Stäng | Nästa nya
Vilka är dom bästa skådisarna?

Robert De Niro är ju klart nominerad, dock han deltagit i lite många skitfilmer.
Inlägget är ändrat 31/3 2011.

pufred  1/4 2011 | Stäng | Nästa nya
Hur betygsätter du en skådespelare? En som gör bra prestationer även i skitfilmer, eller en medelmåttig skådis som väljer bra filmer att medverka i.

pufred  1/4 2011 | Stäng | Nästa nya
En som är bäst på det han gör (inom en viss genre), eller en som hela tiden förnyar sig och vill testa sina gränser(men kanske aldrig blir just bäst på någon genre)?
En som är naturlig och i stort sett alltid sig själv i sina roller eller en som väljer roller så långt ifrån sin person som möjligt?
Personligen håller jag Robert De Niro väldigt högt tillsammans med Jack Nicholson, andra som jag tycker om är Tony Leung Chiu-wai, Toshiro Mifune, Ian McKellen, Kevin Spacey, Bruno Ganz, Harvey Keitel, Jean Gabin,Lon Chaney, Klaus Kinski, Dustin Hoffman, Sean Penn...Brad Pitt

Vart tog alla kvinnliga vägen?
Hmm! Gena Rowlands, Zhang Ziyi, Patricia Clarkson, Jodie Foster, Natalie Portman, Bette Davis, Judi Dench, Margaretha Krook,Julianne Moore, Nicole Kidman...Angelina Jolie
Clint Eastwood skulle jag också ranka högt.
Efter helheten i alla medverkande filmer, så om skådisen spelar bra i en film men dåligt i en annan så blir betyget medelmåttligt.
Morgan Freeman tror jag......
Om man kollar på dem som gjort betydligt fler bra än dåliga filmer så måste jag nog säga Brad Pitt tror jag... Han har mycket grymma filmer på sitt cv men få dåliga. Några bra jag har i huvet just nu: Thelma & Louise (pytteroll men iaf), True romance, Seven, Fight Club, Snatch, Tolv apornas arme´, Benjamin Button, Inglorious Basterds..... Nån som har nån tanke här?

pufred  13/4 2011 | Stäng | Nästa nya
Vad hände egentligen med den där skandalen där Morgan Freeman utnyttjade sin styvdotterdotter i 10 år så att både hans fru och hans älskarinna lämnade honom? Rann det ut i sanden? Blev det överhuvudtaget någon rättegång?
Var inte det Woody Allen?

Dadpat  14/4 2011 | Stäng | Nästa nya
VA!? Utnyttjade han Morgan Freemans styvdotter också den snuskgubben!! Skoja´:D
Du läser för få veckotidningar ;-)
woody körde väl bara på styvdottern, medans Freeman körde på styvdotterdottern
Det senare har jag totalt lyckats missa i brist på intresse av skvallertidningar och för få besök hos frissan eller tandläkaren ;-)
Skön formulering: körde "bara" på styvdottern. Jag håller med - det är inte mycket att skryta med!
Burn after reading!
Jag gillar Gary Oldman, Tilda Swinton, Stanley Tucci, Patricia Clarkson, hm... Ja, det är vilka jag kommer på, på rak arm.
Colin Farell
Julia Roberts
Brad Pitt
Cate Blanchet
Tom Cruise
Brad Dourif
Ben Foster
Adrien Brody

- Mångsidiga och med relativt få kassa insatser...

Läskigt att jag inte kan dra till med flera kvinnliga bidrag... !

Mest överskattade:
Johnny Depp!
Harrison Ford
Nicole Kidman
Noomi Rapace...

Harrison Ford tycker inte jag är överskattad, han är en av de bästa.
Han är hela behållningen i de första Star Wars-filmerna och i Jakten på den försvunna skatten. Sen hände något och han blev träig och trist. Sure, det är ju också en roll att spela och det funkar fint när han gör den, men nu verkar han inte kunna sluta...
Nicole Kidman tycker inte jag är överskattad. På övre listan är det väl mest Cate Blanchet som får mitt stora ja. har inte sett något med Gary Oldman.
Dubbelpost
Inlägget är ändrat 12/4 2011.
Göm historik
Jeanne Moreau brukar jag svara och det är inte utan anledning.

Länge sen jag såg nått med henne nu dock, dags känner jag.
Fast många av skådisarna ni har räknat upp klarar ju bara en typ av roll. Det kallar inte jag en bra skådis. Urtypen på detta är för mig Philip Seymour Hoffman som har spelat en mängd olika typer, och så gott som alltid gjort det bra.

avante  13/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Bra val. Han skulle vara en av de mina också.
Görel Croona?
Min favoritskådespelare är nog Anatolij Solonitsyn. Jag såg honom för första gången i Voskhozhdeniye (The Ascent) och... Superlativen räcker inte till i det här fallet.
Veckla ihop
Man ska väl inte glömma...
ankiiy  18/4 2011 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Laura Dern
Julie Deply
Ingrid Bergman

Monty_  29/2 2012 | Stäng | Nästa nya
Instämmer på Harry Dean Stanton! Även om han inte alltid har särskilt stora roller spelar han alltid otroligt bra. Paris, Texas, mmmmmm...
Daniel Day Lewis är nog min numero uno.

Ska inte namedroppa hej vilt, då kan man ju hålla på ett tag, men vill nämna två namn med kraftigt stigande formkurvor i Tom Hardy & Ryan Gosling.
De Niro som flera nämner är en av mina favoriter, även om han ofta spelar samma typ av karaktär. Edward Norton och Brad Pitt tycker jag är bra och väldigt mångfacetterade. Sen kan man ju ge en eloge till en på pappret oklanderlig birollsinnehavare till John Cazale som tyvärr inte fick möjlighet att göra så många filmer.

Kvinnliga, Nicole Kidman.
William H Macy
Daniel Day Lewis
Allan Edwall
Max Von Sydow
Jack Nicholson

Finns fler förstås

NtoNW  15/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Där kan jag hålla med dig om alla.

Fast det är ju bara män - what about the women?
På pappret???

John Cazale var bra på riktigt, han var tom. utomjordiskt bra. Kika på dokumetären om honom, jag tror den är kort och finns på youtube, och förstå vad för en skådespelare det är som du beskriver som bra på pappret.

Det finns en scen i gudafdern(2) där han är upprörd över att han blev förbisedd som är ett stycke skådespelshistoria, kolla på scenen en extra gång, för sig själv, så kommer du att märka hur utstående den faktiskt är.

John Cazale gick på en audition för en roll som skrevs för en 19-åring och fick den. Han var då 40 år gammal.

Han "upptäckte" även Meryl Streep som ändå måste nämnas i den här tråden.

andersg  16/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Ja på pappret, i princip ingen annan är i närheten av så bra snitt. Han var verkligen bra i de rollerna han hade, dock få. För min del ska man skriva _åtminståne_ om man inte håller med om papprets innehåll (filmbetygen). Den scenen, den går rakt igenom rutan ner i magen. =) Sen är det många bra som inte ser fantastiska ut på pappret för att de arbetat i många dåliga produktioner.
Jack Nicholson
Bruce Willis
Ralph Fiennes
Johnny Depp
Tom Cruise
Anthony Hopkins
Liam Neeson

suspicious  17/6 2011 | Stäng | Nästa nya
O måste tillägga att Christoph Waltz roll som Hans Landa i Inglorious Basterds var bland det bästa jag sett! Men har inte lyckats se honom i någon annan film ännu, så han kmr inte upp på topplistan än ;)

youliia  20/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Saorsie Ronan. =)
Bill Skarsgård och ett par av dem skrivna ovan.
Hans Landa påminner så otroligt mycket om min svensklärare på gymnasiet. Det tar en redan obehaglig karaktär till en helt ny nivå. Fy fan.

suspicious  28/6 2011 | Stäng | Nästa nya
haha! måste varit ett par underhållande svenskalektioner!
Äntligen någon som tog med Leonardo DiCaprio! Så skicklig klar på listan bland de bästa manliga!
Kvinnliga:
Nicole Kidman
Michelle Williams
Meryl Streep
Kirsten Dunst
Jodie Foster

Manliga:
Allan Edwall (Speciellt i Fanny och Alexander, får mig att gråta varje gång)
Alan Rickman
Colin Firth

kikki  26/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Instämmer så klart med Jodie Foster, vidare tycker jag faktiskt att Nastasia Kinski är bra, fast hon inte har så många filmer i bagaget.
Så jävla svårt. Kör en över enbart aktiva skådisar.

Daniel Day-Lewis
Philip Seymour-Hoffman
Jeff Bridges
Paul Giamatti

Julianne Moore
Marion Cotillard
Emily Blunt
Daniel Day-Lewis och Philip Seymour-Hoffman är riktigt bra! Även Gary Oldman hamnar högt på min lista.

Meryl Streep är en av de största på den kvinnliga sidan. Bland yngre förmågor är jag för student redo att prisa Kirsten Dunst, men det kan bero på att jag nyligen såg Melancholia
Detta är den mest övertygande skådespelarprestationen jag någonsin sett.

Colin Firth känner jag mig mest imponerad av just nu.
Laura Linney, Helen Mirren och Paul Giamati måste nog med.
Inlägget är ändrat 25/2 2012.

aud  14/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Det bästa (som i mest träffande) jag någonsin hört sägas om Linney är att hon är en "age appropriate character delivery device" som min gamla favoritpodcastare Sam på Filmspotting sade en gång. Och det var inte sagt som en komplimang. Tål inte henne.
Just idag tänker jag Peter Falk
Ellen Page
Marion Cotillard
Amy Adams

Stanley Tucci
Ryan Gosling
Inlägget är ändrat 11/7 2012.
Edit: Amy Adams
Stanley Tucci är bland det bästa jag vet! <3

Känner mig så ensam om att tycka att Portman är kass. (Fast jag blev förvånad över hur bra hon var i Black Swan!)
Han är underbar.

Häromdagen läste jag faktiskt en annan som tycker hon är stel och tråkig. Det var första gången tror jag.
Är inget fan av Portman heller. Hon känns (nästan) alltid så kall och oengagerande, på något vis.
Vi har typ samma listor fast jag hade nog inte tagit med Marion Cotillard och Stanley Tucci och istället också tagit med Joseph Gordon-Lewitt. :p
Josh Brolin

och typ Boondocks skådespelerskeval + Amy Adams för hon är min akilleshäl.

Zack  21/6 2012 | Stäng | Nästa nya
Men, vad tycker du om Michael Fassbender?

Josh Brolin är faktiskt riktigt bra.

bytat  21/6 2012 | Stäng | Nästa nya
oj, men hur kunde jag glömma Michael Fassbender!?
men så här i efterhand kom jag på att jag vill ha in Daniel Day-Lewis och Joaquin Phoenix oxå.. för allt PTA rör vid blir till guld!

eller hur! :)

Zack  22/6 2012 | Stäng | Nästa nya
Mm, kom på det se'n.
japp.. Paul Thomas Anderson.
Ha! Gick in här nu för att lägga till Amy Adams till min lista <3
Sickan och Annalisa

Den enda skådespelaren som jag känt något för är Toshirô Mifune. Hans snabbtänkhet och listighet briljerar vilket på något sett har gett hans karaktärer ett visst intryck på mig. Fast det handlar snarare om rollerna som han har spelat än personen i fråga, såvitt jag har förstått det så var han helt motsatt i verkligheten mot vad han är i filmerna.

Nu tycker jag iofs. att Clint Eastwoods roller brukar vara rent utsagt skittöntiga men precis som med Mifune så har det snarare med hans roller att göra än hans talang att spela. Och även om han får spela en skittöntig huvudroll så hindrar det inte filmen från att vara en skitbra film i mitt tycke, inte för att det har inträffat med just honom men det finns förmodligen andra exemplen.
Inlägget är ändrat 26/7 2012.
Göm historik
Då är du nog lyckligt lottad =)

Jag har starka åsikter om skådespeleriet och dåliga sådana som gör filmen mindre "trovärdig" kan definitivt dra ner betyget. Ibland undrar jag dock vems felet är; skådespelaren eller regissören? En skådespelare som bevisligen spelat en roll väldigt bra kan plötsligt spela en annan roll helt utan trovärdighet. Är det då dennes eller regissörens fel?

Ibland undrar jag om en skådespelare verkligen spelar. T.ex. Jack Nicholson vars karaktärer och filmer jag ofta tycker om är enligt mig i mångt och mycket samma karaktär. Och är det ens en karaktär eller är han sig själv?

Samma undran kan jag få de gånger man märker att personkemin inte är där mellan två karaktärer. Om man inte kan åstadkomma en trovärdig relation på duken, är man överhuvudtaget en duktig skådespelare då eller är det något annat?
Folk brukar säga att Sofia Coppolas insats i Gudfadern 3 är värre än avföring på tub, men jag fick inget som helst intryck som var varken bättre eller sämre än någon annan medverkande i filmen. Jag fokuserar förmodligen på helt andra detaljer än vad de flesta gör.

Dock så ser jag det som regissörens skyldighet att göra filmen bra (så länge filmbolaget tillåter det åtminstone). Ifall en karaktär i en film ska bli rädd, så räcker det med att jag får det intrycket. även om jag märker att det är påklistrat så tycker jag ändå inte att skådespelet är dåligt eftersom hela filmens poäng inte påverkas av något sånt, i mitt tycke åtminstone.
Har du då inga "favorit" skådespelare och/eller tror du att de filmer du sett skulle kunna haft vilken skådespelare som i huvudrollen och att det inte påverkat din uppfattning om filmen?
Det som jag skrev tidigare om Toshirô Mifune är det enda jag kan komma att tänka på. Men såvitt jag vet så har en skådespelare eller dess insats påverkat min åsikt om en film.
Det känns som att skådespelare ofta nischar in sig och har en viss stil på sitt skådespel.
Därför blir olika skådespelare/skor attraktiva till olika roller och olika regissörer vill ha dem i sina filmer.

Clint Eastwood har sin stil som jag också kan tycka är rätt töntig. Men han får roller som passar den stilen. Roller skrivs ju säkert ofta till honom också.

Jack Nicholson har en annan stil som passar till en annan typ av film.

Det gäller såklart inte alltid. Finns skådespelare som spelar väldigt olika roller.

När någon skapar en karaktär till en film tänker dem säkert redan då på en skådespelare/ska som hade passat perfekt till rollen.
Det baserar dem ju på vilken stil skådespelaren/skan har och vad man förknippar hen med.
Okej, här kommer mina favoritskådisar:

Klaus Kinski
Florinda Bolkan
Tomas Milian
Paul Naschy
Christopher Lee
Peter Cushing
Fred Williamson
Franco Nero
Pietro Torrisi (alias Peter McCoy)
Eli Wallach
Anthony Steffen
Luciano Rossi
Omar Sharif
Fernando Sancho
Luca Montefiore (alias George Eastman)
Gian Maria Volontè
Catherine Deneuve
Angelina Jolie
Irene Papas
Max Von Sydow

Har säkert glömt några nu...
Alla är sämst, det är amatörer (modeller) som gäller. Det en väl.
1. Chang Pei-pei ♀
17. Amy Yip ♀
18. Matti Pellonpää ♂
19. Chow Yun-fat ♂
20. Mariko Kaga ♀

"bra" här kan betyda både snygg och skicklig i en subjektiv röra
Jag tycker att det känns som att användare ofta har en stark uppfattning om skådisar, trots att väldigt få kan antas ha umgåtts med personerna IRL. Vad som ligger till grund verkar vara lite olika.

Somliga går på insatser i vissa/alla filmer, men sedan får jag en känsla av att många går efter utseende eller försöker identifiera personen med sig själv utifrån vad man vet om personen (skvaller, roller i filmer, attityd till media, pojk-/flickvän eller vad det nu kan vara). Sedan kan man ana tendenser till avundsjuka också. Ofta är det någon som har en omotiverad åsikt som går tvärtemot majoritetens. Jag tycker att det är ganska skrämmande att man kan tycka så mycket om någon trots att man egentligen inte vet någonting om personen i verkligheten. Många har fått som en stämpel på sig.

Om man nu skulle sammanföra en av dessa användare med skådisen (gäller förstås även andra filmpersoner) så är jag ganska övertygad om att användarens uppfattning skulle ligga till grund för mötet. Däremot tror jag att mötet påverkar den fortsatta uppfattningen, så om bara filmpersonen kan övertyga vid mötet så kan "hatet" på nolltid förvandlas till "världens gulligaste" eller vad det nu kan vara.
Will Smith
Keira Knightley
Naomi Watts
Det är mönga man diggar. Robert Shaw och Donald Pleasance samt James Stewart är favoriter som levde förr. Nutida favoriter är Di Caprio, Richard Jenkins och Michael Shannon, men det finns ju en herrans massa.
Mina favoritskådespelare:

John Wayne
Toshiro Mifune
Allan Edwall
Harold Lloyd
Erland Josephson
Oj, inte en kvinna så långt ögat kan nå.
Fast jag vet ingen skådespelerska som jag uppskattar lika mycket som de fem jag skrev. Det har inget med könet att göra.

Glömde bort Chow Yun-Fat också, han tar nog Erlands plats.
Inlägget är ändrat 23/8 2013.
Måste man ha det eller?

Spög  23/8 2013 | Stäng | Nästa nya
Man är kvinnohatare annars, förstår du väl.

Jag har fått dille på Robert Mitchum för tillfället, så jag droppar honom. Ett mycket fint förnamn har han också.

Dutch  23/8 2013 | Stäng | Nästa nya
Haha ja:-)

Mitchum, mmm han diggar vi, han är så där härligt stel. Har du inte hört så lyssna på hans musik, killen hade stil!
Nej, men med tanke på Anonym_user_1 den 26/7 2012 skrev; "I ärlighetens namn har jag aldrig har känsla för skådespel, jag kan i princip aldrig avgöra ifall skådespelet i en film är bra eller dåligt. En skådespelares insats har heller aldrig påverkat min åsikt om en film." så blev jag lite förvånad att han ett år senare väljer fem män.
Blev du förvånad över att det bara är män eller att jag faktiskt har valt några öht.? Jag står fortfarande fast vid att jag i princip aldrig kan avgöra ifall en skådespelare är bra eller inte, men jag kan fortfarande uppskatta en skådespelare av andra anledningar än deras skådespelartalanger.

EDIT: Man kan nog också säga att trots mitt urusla sinne för att bedöma någon så finns det ändå väldigt många skådespelare som jag tycker om. Däremot finns det väldigt få som jag inte tycker om.
Göm historik
Både och. Om man inte kan se några skådespelartalanger tänkte jag att det skulle vara lika lätt att nämna några kvinnor som enbart män.

Vad uppskattar du hos skådespelarna då?
Fast listan visar de fem skådespelare (oavsett kön) som jag gillar mest. Jag vet ingen kvinnlig skådespelare som jag uppskattar mer än de som jag skrev upp och om jag skulle höja någon till min topp fem-lista enbart för sakens skull så vore det oärligt mot mig själv och mot andra. Gör jag en topp tio-lista över mina favoritfilmer så kan jag inte höja filmer som jag egentligen tycker är sämre bara för att få med filmer som är regisserade av kvinnor.

Vad jag uppskattar har jag inte kommit fram till än, eller förmodligen är det individuellt för varje skådespelare. Jag brukar oftast känna att de skådespelarna jag gillar mest är de som jag helst skulle vilja lära känna. Därav är Toshiro Mifune en solklar topp fem för mig.
Så i princip är det du säger att det finns ingen kvinnlig skådespelare som du hellre vill träffa än de fem eller i realiteten åtminstone sex männen. Vilket inte beror på deras förmåga att agera utan utifrån hur intressanta de verkar. Är det intressanta som människor eller som rollkaraktärer du tänker då?
Kan så vara, men det är som sagt individuellt från fall till fall. I överlag har jag väldigt dålig koll på skådespelare i allmänhet dessutom.

Oftast har det med rollkaraktärerna att göra.
Göm historik
Ahhh, ja rollkaraktären är ju ngt helt annat än skådespelaren som person eller dess talang. Vilken karaktär tänker du då främst när det gäller skådespelarna och vad är det som gör just dem intressanta?
Det är väldigt svårt för mig att svara på, men om man nu tar t.ex. Harold Lloyd så vet man ganska precis hur hans karaktär oftast är så där är det inte särskilt svårt att välja ut. Desto svårare dock är det att motivera.

Dock vill jag nog helst träffa Allan Edwall som Allan Edwall hellre än någon av hans rollkaraktärer eftersom han verkade vara en väldigt egendomlig och varm person.
Jo så är det ju. Svårt att förklara vad hjärtat vill ha =)

Hoppas du inte ser det som Getapoförhör som Mastern tycks anse att det är.
Nej då, inte alls! Jag gillar frågor som folk ställer tack vare deras nyfikenhet. Plus att jag tycker om dig så mycket. :)
Bra och du är för gullig!
Aww, tack! :3
Gestapo-förhör igen? att du orkar;-)
Göm historik
Men blir inte du nyfiken när du läser någon annans tankar?
När jag tänker efter så skulle jag nog varit tuffare. Har släppt igenom allt för många dumma kommentarer utan att ifrågasätta. Så orken har nog inte varit på topp.

Bara på dem fröken!
Bara om du hjälper till Master Mastern.

Dutch  23/3 2014 | Stäng | Nästa nya
Jag hjälper dig, jag har blivit henifierad och vegeterisierad.
Som ljuv musik i mina ögon! =)

Dutch  23/3 2014 | Stäng | Nästa nya
Även allergisk har mastern blivit:(
Om det är mot rasister, homofober mm så är det jättebra även om det är jobbigt. Är det mot ngt annat så - stackars dig!

Dutch  23/3 2014 | Stäng | Nästa nya
Mot våld är jag sedan tidigare allergisk emot, nu har jag blivit det mot de här husdjuren som är vanliga hos människor, båda arterna så att säga.
Och dessutom John Wayne!
Ja, man blir förundrad! Betänk också att det är ngn av karaktärerna som han spelat som A1 påstår sig tycka är så intressant att hen vill träffa den. Av alla skådespelare och karaktärer som finns så är John Wayne nr 1. Man blir onekligen nyfiken på hur folk tänker.
John wayne var otippat!
Tilda Swinton är den bästa skådespelaren. Därefter kanske Bruno S enbart för hans två Herzog-filmer.

Några andra speciella:
Kirk Douglas, Gena Rowlands, Marlene Dietrich, Satsuka Hara

Dutch  24/8 2013 | Stäng | Nästa nya
Haha Bruno S, en härligt bra amatör:-)
Ganska ofta gäller (för film):
Amatörskådespelare > Professionella skådespelare

När en skådespelarprestation riktigt imponerat på mig brukar det relativt ofta visat sig att det är den enda prestation som skådespelaren gjort för film.
Som i En kvinnas martyrium till exempel? Hon var dock inte nödvändigtvis amatör.
Hon var åtminstone amatör när det gällde att stå framför kameran!
Ja men inte på scen vad jag har förstått.
Alla i Festen!

nonamateur  30/1 2015 | Stäng | Nästa nya
steve railsback!

Gordyal  30/1 2015 | Stäng | Nästa nya
Det var honom jag menade.
jag tycker åsnan i "Au Hasard Balthazar"

DeoSpesMea  19/2 2015 | Stäng | Nästa nya
:-D den måste jag se!