Trailer - The Girl with the Dragon Tattoo
2011
Totalt antal betyg:
Trailer
bytat  29/5 2011 | Stäng | Nästa nya

trailern har egentligen inte premiär förrän nästa vecka så klippet är av rätt keff bootlegkvalitet.
men måste erkänna att jag blir lite pepp, regin ser iaf betydligt intressantare ut än den svenska versionen.
befarar dock att skådespelarnas svenska fejk-accent kommer bli svårsmält.. då lyssnar jag lägligt nog hellre på en Led Zeppelin-cover. =/

edit: trailer i riktig version.
Inlägget är ändrat 6/6 2011.
Historik
Göm historik

guld  30/5 2011 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker det ser himla lovande ut :) kanske mest för att jag ställt in mig på att det skulle bli som James Bond fast i glasögon typ - känns som att den väge aldrig hade varit långt bort liksom. Kul ska det i alla fall bli att jämföra!

Svensk accent säger du? Har aldrig riktigt fattat poängen med sånt. Mer svenskt blir det ju inte, även om de själva skulle önska det, och det slutar bara med att det irriterar och drar fokus från filmen istället.

Newt  30/5 2011 | Stäng | Nästa nya
Kul att Fincher återvänder till de stämningar som gjorde honom berömd. Känns väldigt mycket Seven och väldigt lovande. Tycker det är både modigt och coolt att filmen ska utspelas i Sverige. Det där med att de pratar engelska är ju ett ickeproblem. Om man stör sig på sådant så missar man ju galet mycket bra film.

Svenska filmerna var helt okej och fram för allt Noomi var mycket bra som Salander och gjorde filmerna intressanta. Men det här ser ut att vara på en helt annan nivå överlag. Jag behöver bara se bilder på Craig som Blomqvist för att han ska blåsa iväg Nyqvist.

bytat  31/5 2011 | Stäng | Nästa nya
frapperande!.. kan du nämna en av alla dessa galet bra filmer där de amerikanska skådespelarna talar engelska med svensk brytning för att ge sken av att det egentligen är svenska som talas?

Newt  2/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Nu talade jag inte specifikt om just svenska där det inte finns alltför många exempel att välja mellan.

Men det vanligaste exemplet är väl tyska där man ofta i amerikanska filmer låter dem prata engelska med tysk brytning. En galet bra film som har detta är Inglorious Basterds.

Allt beror ju på utförandet och nu har vi ju inte hört en enda rad i från denna nya filmatisering. Hoppas själv inte brytningen är alltför tydlig eller överdriven.

Reinfallt  3/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Va? I Inglorious Basterds talar de ju visst tyska/franska "på riktigt".

Newt  5/6 2011 | Stäng | Nästa nya
lol, my bad med ett misslyckat exempel, fick bara upp Waltz med tysk brytning i mitt huvud. Men testar ett annat exempel. "Gladiator", utspelar sig i antikens Rom men karaktärerna pratar oftast engelska. Vare sig det är italiensk maffia i USA eller en galax långt långt borta så är det mer än vanligt att man låter merparten av karaktärerna prata på språket som den största andelen av publiken kan.

bytat  5/6 2011 | Stäng | Nästa nya
ju inte direkt som skådespelarna i Gladiator fejkbryter på latin så väl inget bra exempel på vad som diskuterades.. Schindlers List eller Jakten på Röd Oktober är väl kanske ett bättre isf.
om det hade handlat om amerikanska skådespelare som snackade engelska utan "svensk" brytning hade jag inte haft nån invändning.

avante  13/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Övergången från ryska till engelska i "jakten på..." är ju kanske den bästa lösningen ever på hur man ska göra när det gäller språk på film. :)

bytat  13/6 2011 | Stäng | Nästa nya
som jag minns det lät Sean Connery i vanlig ordning inte en petitess som att han spelade ryss rubba hans skotska accent en millimeter.
-Look at me, I'm russian.. Schpatshiba, for fuck'sh shake.
Denna är man ju faktiskt statist i! Står en halvmeter från Craig i "Hedestad"
:-)
Snygg trailer, men jag är så trött på Lisbeth Salander. Vad som gör Stieg Larsson stor utomlands förstår jag inte.
Tycker att trailern är fenomenal! Likt The Social Network ska det bli intressant att se vad Trent Reznor har kokat ihop för soundtrack den här gången. Vetifan om filmen i sig kommer kunna bli mycket bättre än Niels variant, men vi får väl se. :)

bytat  10/7 2011 | Stäng | Nästa nya
det är Trent Reznors flickvän, Karen O, som står för covern på Immigrant Song så den är nog inte helt off när det gäller hur soundtracket kommer låta.. den låter förstås öht rätt klassiskt Trent Reznor, imo.

Stinkfists  10/7 2011 | Stäng | Nästa nya
Aa, absolut. Covern är för övrigt grym!
Reznor är gift med Mariqueen Maandig, Karen O är sångerska i Yeah Yeah Yeahs.
Inlägget är ändrat 27/7 2011.
Historik
Göm historik

Newt  27/7 2011 | Stäng | Nästa nya
En av de bästa teaser-trailers jag sett i mannaminne.
whaa.. då har jag blandat ihop det.

Barneyk  28/7 2011 | Stäng | Nästa nya
Och det är Trent som står för covern, Karen O står för sången! :)

bytat  28/7 2011 | Stäng | Nästa nya
vad konstigt att det låter typiskt Reznor då ;)

Barneyk  29/7 2011 | Stäng | Nästa nya
Nej, ganska väntat. ;)
we got it all sorted out! :-) ser sjukt fram emot filmen..kan bli epic
en till, riktigt lång trailer.. men finns väl inget kvar att spoila
och jo, de bryter på "svenska" :-|

Newt  23/9 2011 | Stäng | Nästa nya
Brytningarna är oväntat bra! Tycker dock att Maras/Lisbeths är lite väl överdriven. Craigs/Blomqvists och Plummers/Vangers är me subtila och funkar perfekt. Hoppas man vänjer sig vid Maras, som även om den är överdriven är väldigt bra i sin svenskhets-faktor. Låter ju väldigt mycket som en svenska med dålig engelska. Vilket tyvärr inte funkar optimalt i sammanhanget.

Newt  23/9 2011 | Stäng | Nästa nya
För övrigt ser det skitbra ut. Kommer definitivt klå de svenska versionerna.

NtoNW  25/9 2011 | Stäng | Nästa nya
Kan inte vara speciellt svårt...
mjo, funkar väl rätt ok bortsett när de uttalar svenska namn då man blir påmind om att det ska föreställa svensk brytning.

ulrikamast  10/10 2011 | Stäng | Visa arv |
inte så imponerad, men ska se den!