Betyg idag: 1 095 Besökare idag: 4 954
10% kvinnliga skådespeleskor - Analys
10% kvinnliga skådespeleskor
Duke Igthorn  28/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Tog en titt på listan över skådisstatistik baserat på mina betygsatta filmer. Där kan man se vilka skådespelare man sett i flest filmer.

Vad som förvånar mig är att det är så ytterst få kvinnliga skådespeleskor med på min lista. Av de 100 skådespelare jag sett i flest filmer är endast 10 kvinnor!

Denna lista är ju inte baserad på smak (vilka skådespelare jag tycker bäst om), utan på den kompletta ensemblen skådespelare i alla filmer jag har sett, inklusive biroller och statister. I alla de 500 filmer jag sett verkar alltså bara 10% av skådespelarna vara kvinnor. Är det allmänt så skevt fördelat i rollistorna?

Vore kul att höra hur statistiken ser ut för er andra. Är förklaringen att en stor majoritet av alla filmer jag sett är typiska killfilmer, eller är denna fördelning allmän?

jonbo  29/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Jag har bara 1/100 på min topp 100. Men det är väl allmänt känt att det görs mer roller för män på film. Så därefter blir ju siffrorna. Sen har jag personligen sett väldigt mycket b-film och där samlar sig ju ofta skräpiga herrar i drösvis. Men ju fler filmer man ser desto fler män blir det väl också i toppen, och nu har jag sett 4300.

Personligen har jag inget problem med den skeva fördelningen. Så länge det erbjuds kvalitet inom båda lägrena (om det nu nödvändigtvis ska uppdelas), och det gör det ju.
ja det är ju ingen nyhet precis . . film är en manlig grej. På IMDb är det dubbelt så många män som kvinnor.

jag får 24/100 kvinnor på mest-sedda listan men däremot 44/100 på betygstoppen

Barneyk  6/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Jag får bara 12/100 kvinnor på mest-sedda listan. Varav 8 av dom 12 bland dom sista 25.
Framför allt är det ont om kvinnliga skådespelare som har långa karriärer - det finns väl inte så många roller för äldre kvinnor, och många kvinnliga skådisar har avslutat karräreren när de gift sig och skaffat barn.
Jag har två kvinnor på min 10 i topp med mest sedda!
Nu är ju inte skådespelar-listningen direkt komplett här på ft så statister och små biroller är inte med.
9/100 för min del på antal sedda filmer.

Dock är det också vanligare att jag får för mig att aktivt bränna igenom en massa filmer av en manlig skådis än en kvinnlig, är nog bara Winona och Natalie som jag "dopat".

Tror också att branschens bäst före-datum på kvinnliga skådisar är kortare, är väl en möjlig förklaring iaf.

karlmats  12/3 2013 | Stäng | Nästa nya
Uppdaterat:

Antal sedda filmer: 12/101 (räknade klart 11 filmer) - Liten förbättring!
11,88%

Betygssnitt på minst 5 sedda filmer: 30/146 (räknade klart 3,00)
20.54%

Lägst betygsnitt på minst 5 sedda filmer: 26/113 (räknade klart 2,17)
23,01%

Fortfarande klart ojämnt men föga förvånande. Dessutom verkar det "hjälpa" kvinnornas sak att även räkna med usla filmer.

Edit: På regissörssidan var det sämre:

Antal sedda: 0/103. Lite dåligt kanske?
Betygssnitt: 1/103. Lite mindre dåligt, tack Kathryn Bigelow, men ändå ganska uselt.
Inlägget är ändrat 12/3 2013.
Göm historik
Av de 98 mest sedda är 21 kvinnor; ser jag däremot på¨betygstoppen är 40 - 45 av 100 kvinnor.

på betygtoppen: 32/100
på antalstoppen: 28/100

Det är ju dock bara ett fåtal av skådespelarna som är med på filmerna här (inte biroller & statister som de skrev).
Både betyg- och antalstoppen: 27/100 kvinnor
Men topp tre i betyg: 2/3 kvinnor

Det är som sagt inte så konstigt, det är mycket färre roller till kvinnliga skådespelare och de har kortare karriärer. Jag tror dessutom, men det är ren spekulation nu, att det är vanligare för en regissör att fortsätta jobba med samma manliga skådespelare i film efter film än samma kvinnliga.

Det är väldigt tråkigt, se förresten bechdeltestet Det är inte helt ovanligt med film där det inte finns mer än en kvinna och finns det det är det stor risk att de inte pratar med varandra och pratar de med varandra så är det sällen de får göra det om något annat än en man. Men det är bättre nu än det har varit.
Inlägget är ändrat 30/6 2011.
Göm historik
Intressant... På era siffror verkar det samtidigt som att andelen kvinnor blir något högre om man sorterar på betygssnitt istället för antal (även om andelen fortfarande är låg).

Kvalitetsfilmer har alltså något högre andel kvinnor än filmer i allmänhet. Kan bero på att det finns mängder av lågkvalitetsfilmer fulla med endast män...

Själv får jag 24/100 kvinnor om jag sorterar på betyg, jämfört med 10/100 om jag sorterar på antal.
Jag är rätt så övertygad om att du har 100% kvinnliga skådespelerskor på din lista.
Rosie O'Donnell?
skådespeleskor är väl nån slags skodon man har när man spelar skåd?

cajac  16/3 2013 | Stäng | Nästa nya
Eller skor man bär när Pelé skådas.

monsterpop  16/3 2013 | Stäng | Nästa nya
"skå de spele skor?" /göteborgare på nancy sinatra-koncert som undrar om hon kommer spela "these boots were made for walking"

cajac  17/3 2013 | Stäng | Nästa nya
Jisses.
Nja, jag har 27/100 på betygssnitt och 25/100 på antal. Ingen större skillnad alltså, men alldeles för liten del kvinnor.
Hmm. Det var pinsamt lite faktiskt.
På sorterat på betygssnitt är det bara 7/100 och första på plats 27.
På sortarat på antalsnitt är det bara 8/100 och första på plats 37

men om jag sorterar om med minst 10 sedda så blir det 24/100 på betygsnittet.
Jag ligger på 3/100 av de skådisar jag sett flest filmer med Lois Maxwell ligger på 46:e plats och Jamie Lee Curtis och Helena Bonham Carter ligger på plats 98 resp 99!
Däremot ligger 16/100 på betygstoppen...
31/100 på betygsnitt och 26/100 på mest-sedda.
Jag har drygt en fjärdedel kvinnor på min mest sedda. Plats ett är Mae Questel och plats 100 Hilda Borgström. På betygstoppen var det drygt en tredjedel.
23/100 på mest sedda-listan. 36/100 på betygstoppen, där plats 1-3 upptas av kvinnor (Yang Kuei-mei, Shelley Duvall och Claudia Cardinale) . Ganska stor skillnad ändå.
På betygstoppen med minst tre filmer sedda är det 30/100 kvinnor. På topp 20 är det åtta kvinnor och platserna 1-2 är kvinnor.

På antalstoppen är det 25/100 kvinnor men första kvinnorna är först på delad 10:e plats.
35/100 Antalstoppen
36/100 Betygstoppen

Det är som flera redan påpekat stor skillnad på hur många roller det finns för manliga och kvinnliga skådespelare. Det är dessutom mkt lättare att komma upp i höga siffror för de manliga skådisarna, då en manlig skådis i samma ålder som en kvinna ofta har betydligt fler filmer på meritlistan. Sedan hjälper det ju föga att det är väldigt få kvinnliga skådespelare som jobbar regelbundet genom en hel karriär, det är ofta en väldigt kort period som hon anses intressant på marknaden.

De flesta skådespelare som jag aktivt följer är kvinnor, men ändå är de manliga skådespelarna i klar majoritet i min statistik. Det är inte så förvånande, jag läste nyligen att det går ca. 3-4 roller för män för varje kvinnlig i Hollywood.

Zipper  12/1 2013 | Stäng | Nästa nya
30/100 Antalstoppen
33/100 Betygstoppen

Träligt att utvecklingen av min statistik gått åt fel håll. Intressant att notera är att om jag byter från minst 3 sedda filmer till 5, stiger satsen på 39/100.

Zipper  29/12 2013 | Stäng | Nästa nya
34/100 Antalstoppen
28/100 Betygstoppen

Deppigt att det går åt fel håll med betygstoppen, men å andra sidan kommer jag upp i hela 40/100 om jag sätter fem sedda filmer som gräns. Så, jag vågar drista mig till att anta att det betyder mer, tre små biroller i bra filmer kan ju resultera i en plats högt upp på listan. Fem filmer känns mindre slumpartat och därför en bättre siffra att använda.

34/100 Antalstoppen
30/100 Betygstoppen

Något bättre än i december men inte alls samma lovande siffror som i juli 2011. :(

Fortfarande 40/100 med fem sedda dock.
Inlägget är ändrat 10/7 2014.

Zipper  29/11 2014 | Stäng | Nästa nya
32/100 Antalstoppen
30/100 Betygstoppen

Betygstoppen står still, medan antalstoppen sjunkit något. Pissig utveckling som jag måste ta tag i mer aktivt. Dock går det fortfarande framåt med betygstoppenmed minst 5 sedda, det ökar. 42/100.
*Pust* Mycket asiatiska namn i min lista som jag inte kände igen. Var tvungen att ta till Wikipedia och Google för att kunna könsbestämma vissa av dem.

Betygstoppen: 24
Antalstoppen: 5 D:

Ser definitivt ut som att jag måste skärpa mig där. Jag såg iofs medvetet till att få upp Sigourney Weaver på min top 10 mest sedda, men vid det laget krävdes det bara att jag såg en film till.
Min statistik uppvisar samma mönster som hos de flesta andra:
14/100 på mest sedda. Och där var det typ 3 på top 50. Riktigt snedfördelat alltså.
31/100 på betygsnitt.
På betygsnitt är det 9 kvinnor på de 20 första platserna, så där är det nästan jämnställt.
hade 22 stycken :&
Jag orkar inte räkna, men jag har rätt många kvinnor baserat på snitt. Något fler män skulle jag tro rent spontant när jag ser listan, men inte så stor skillnad.

Baserat på antal filmer så är det däremot männen dominerar, eller åtminstone toppar. Allra högst ligger Mikael Persbrandt och Ingvar Hirdwall. Det kan man nog skylla Beckfilmerna på.

Uppdateriing: Efter lite eftertanke tror jag att det till stor del beror på att skådespelarna ofta hämtas från det övre skiktet på IMDbs rollistor och att IMDb verkar rangordna skådespelare efter generell stjärnstatus och inte rollen. Där verkar män generellt sett rankas högre än kvinnor.

Jag har sett någon film där kvinnan/flickan i huvudrollen inte fanns med i skådespelarlistan på Filmtipset. Förmodligen för att personen låg en bra bit ned på IMDbs rollista.
Inlägget är ändrat 30/12 2013.

KyLLo  21/3 2013 | Stäng | Nästa nya
19/100 fick jag det till nu baserat på antal sedda filmer.
Uppdatering
KyLLo  15/12 2013 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Antal: 19/100. Krister "Wallander" Henriksson har tagit över andraplatsen.
Snitt: 35/100 (många ovanliga namn som jag var tvungen att kolla upp så jag reserverar mig för att jag kan ha räknat fel på någon person)
Betyg: 42
Antal: 32
Så någorlunda jämnt iallafall.

Blir förundrad över hur man ens kan lyckas med att bara ha en enda på topp-100. :)
är skådespelerskorna 90% män!?

Gordyal  21/11 2013 | Stäng | Nästa nya
Fortfarande inget svar?

bytat  28/11 2014 | Stäng | Nästa nya
dåligt med det.

Gordyal  15/2 2015 | Stäng | Nästa nya
Varje gång denna tråd lyser grön eller gul så tänds hoppets låga. Varje gång blir jag lika besviken.

bytat  21:13 7/2 | Stäng | Nästa nya
Fortfarande ingen som adresserar vad som egentligen borde diskuteras.

Gordyal  22:34 7/2 | Stäng | Nästa nya
Fast vad är skådespeleskor för något?
skor som ett skådespel har på sig, tror jag. skådespelsskor hade kanske varit lite modernare, men det är väl ett gammalt uttryck som levt kvar. precis som "gordyal".

Gordyal  20:17 9/2 | Stäng | Nästa nya
Låter som ett rimligt resonemang. Men det kvarstår några frågor; är alla skådespel antingen män eller kvinnor, eller finns det även andra alternativ, typ unisex? Är kvinnliga skådespel ofta barfota?
unisex? du menar väl uno-x? men jag börjar nog tappa tråden.

Gordyal  23:39 10/2 | Stäng | Nästa nya
De fruktade Uno-X-bootsen!
Min listas topp-3 utgörs av kvinnor. Susanne Lothar, Lauren Bacall och Isabelle Huppert. Rätt så trevligt tycker jag. Sen så kommer Chloë Sevigny på plats 10 och däremellan är det bara män. Totalt sett har jag 27 skådespelerskor på listan. Tycker det är lite ändå med tanke på att jag inte anser mig gilla filmer som är macho eller grabbiga. Krävs kanske inte en mängd kvinnliga roller i filmen för att den inte ska kännas sådan men fortfarande. Tjugosju.
28-30. Laura Gemser 29

97-120. Ing-Marie Carlsson - 22
97-120. Julianne Moore - 22
97-120. Angelina Jolie - 22

8/120

Bubblare: Sharon Stone & Traci Lords (21), och Pernilla August (20)

Gordyal  24/6 2016 | Stäng | Nästa nya

12/108 - det tar sig.
Var är Sarli?

Gordyal  25/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Bara tre sedda. =(
11 på antal, 35 på betyg.

NtoNW  29/1 2012 | Stäng | Nästa nya
Skulle det betyda att tjejerna är bättre skådisar än männen?
nä, det vet jag inte, om de vore bättre skulle de väl få fler roller? jag menar, det handlar ju om kompetens ändå. om kvinnliga skådisar inte har kunskap nog att kunna göra roller som är skrivna för manliga skådisar så får de väl ta och spotta upp sig och försöka hårdare till nästa audition.
hälsar gw persson och aschberg

aud  13/11 2012 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Linda Hunt, världens bästa skådis?
Blev sugen på att räkna jag med...

Efter betyg toppas listan faktiskt av en kvinna, Toni Collette, på 4,67 tillsammans med fem män. Med bara tre betyg känns det dock som om slumpen avgör för ofta.

Iaf:

efter betyg: 32/109 (räknade klart alla med snitt på 4)
efter antal: 16/128 (räknade klart alla med 9 sedda filmer)

Rätt pinsamt var det att jag knappt var uppe i tio stycken när jag nådde 100, de flesta kvinnor som kom med på listan hade jag sett nio filmer med.
Betygstoppen: 24
Antalstoppen: 13

Det var faktiskt bra mycket fler kvinnor i betygstoppen än jag hade trott.
Inlägget är ändrat 4/12 2012.
Göm historik
Har 21 kvinnor på min topp 100.

Ska man gå efter betygstoppen har jag 35 st kvinnor.

frallan86  17/1 2013 | Stäng | Nästa nya
27 på betyg
10 på antal
Jag tror det var på Maggie Cheungs bio på IMdB som jag läste att hon hade problem att få andra roller än som "Pretty Girl", det kan vara en del av förklaringen.

Då har man, grovt bestämt, en karriär på ca 10 år att göra filmer. Sen kanske man fortsätter att göra filmer, men filmer om medelålders kvinnor är ju ofta inte blockbusters.

De två första "tjejerna" på min lista är Drew Barrymore och Judi Dench, som båda klarat transformationen (tycker jag), sen är det Natalie Portman, som nog ligger högt upp hos andra ;)

adidas_29  18/1 2013 | Stäng | Nästa nya
De är mina tre på topp hundra. Känns som man skulle ha sett mer Meryl Streep, men icke.

Bland männen är mycket riktigt de allra flesta 50+. vilket indirekt styrker min teori... :S
Av de jag sett i 10 filmer eller fler var 21 % kvinnor (27/128). Det var inte så många i toppen men frekvensen ökade när snittbetygen blev lägre, och till slut nådde Julia Roberts.
Kvinnor av de 100 (111 pga delade placeringar) jag sett i flest filmer:

69-81 Sigourney Weaver - 20
82-97 Doris Day - 19
98-111 Cynthia Rothrock - 18

13 får jag det till.
Nåt som irriterar mig är när när det är en kvinna som har huvudrollen, men ändå är det oftast männen som står före i rollistan. Ganska vanligt även på FTs rollistor.

Grillo  19/11 2013 | Stäng | Nästa nya
Visst är det irriterande. Är det nån som saknas i skådislistan bland de viktigare rollerna är det oftast också antingen kvinnan eller token black guy...
Jag har 34/100 sorterat på antal och 31/100 på betyg.
40/100 sorterat på antal 33/100 på betyg.

Zipper  10/7 2014 | Stäng | Nästa nya
En försiktigt positiv kurva! :)
Ja. Jag närmar mig 50/50 på antal. Svårare att påverka snittbetygen.

Zipper  10/7 2014 | Stäng | Nästa nya
50/50 är mitt mål också, men svårare att uppnå än man kan tro. För varje film med en skådespelerska är det 2-3 manliga som också klättrar i statistiken. Så länge kvinnor bara utgör ca 1/3 av de talande rollerna i åtminstone Hollywoodfilm får man verkligen jobba aktivt för att komma upp i 50 %.
46/100 sorterat på antal. 38/100 sorterat på betyg tror jag (inte säker på alla namn).

När det gäller snittbetyg är det ju inget som gått att påverka. Kul att det ändå stiger.

Zipper  29/11 2014 | Stäng | Nästa nya
Väldigt fin utveckling!
47/100 sorterat på antal och 38/100 sorterat på betyg.

Det pendlade lite fram och tillbaka innan jag nådde 47. Målet 50/50 är inom räckhåll.
Nu är jag uppe i 50/50

Självklart har man fått styra sitt filmtittande lite och dessa är skådisar som jag sett mycket film med på sistone (delvis i detta syfte):
Amanda Seyfried
Sharon Stone
Jennifer Tilly
Patricia Clarkson

Zipper  31/3 2015 | Stäng | Nästa nya
Bra jobbat. Vissa namn sticker lite i ögonen, men allt för saken! :)
Haha. Ja, jag har en viss svaghet för just de unga kvinnliga hollywoodskådisarna. Jag antar att det är typ Katie Holmes, Anna Faris och Tara Reid som kanske sticker lite?

Zipper  31/3 2015 | Stäng | Nästa nya
Rätt gissat. :)

Mitt mål är också 50 %, men det går sakta. Använder din lista som motivation, det är bara att bita ihop och köra på. :)

Nu är jag nere i 45/100 efter att ha andats ut när målet var uppnått.
Jäkla skitjobb det här.
imponerande ändå. hur många skitfilmer får du ta dig igenom? är lite sugen på att göra detta till ett långsiktigt projekt (men med tanke på att jag har gått från 11 till 21 på fyra och ett halvt år blir det nog ett låååångsiktigt projekt), men vill samtidigt helst fokusera på skådisar som mest är med i filmer som jag ändå, typ, vill se. och det kan nog bli knepigt.
("skitfilmer" betyder här: filmer som du nog aldrig hade sett om inte skådisen var med i dem)
Grejen är jag ändå ser väldigt mycket "skit" för att beta av den ena eller den andra listan. Det tråkiga med just den här listan är att även när man är målfokuserad så kan det ändå sluta med att man hamnar längre ifrån målet iom att det alltid är en massa män med i filmer. Ta Jennifer Aniston som är en skådis jag ser en massa skräp med pga tvångstankar, tror fan att det i varje film är två eller tre stora manliga skådisar med också. Och helt plötsligt så är man längre ifrån målet.

Så egentligen måste man se filmer som är typiska kvinnosaksfilmer eller filmer om lesbiska. Då är tex Clea Duvall ofta en bra skådis att beta av.
mhmm. jag tänkte inledningsvis sikta på skådisar som är med i lite mer prettofilm, och där är det väl rätt sällan så många andra "stora" som dyker upp. fast jag når nog inte 50 på det sättet. får lägga clea duvall på minnet, helt enkelt.
Ja absolut, såna funkar också. Typ Huppert, Deneuve, Rampling och sånt.

Tänkte se A bridge too far för att bumpa Liv Ullman. Så ser jag i skådislistan att jag isf hade bumpat även James Caan, Michael Caine, Sean Connery, Gene Hackman och Anthony Hopkins. Suck...
du är ju verifierare, så du kan råka ta bort dem ur skådislistan...
Hehe. Kanske skulle ta bort ALLA män!!

Gordyal  24/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Alla utom Steven Seagal menar du väl?
Ja, honom har jag inte sett så mycket med så han kan få vara kvar.
It is a mans world.

DeoSpesMea  19/12 2013 | Stäng | Nästa nya
but it would be nothing / without a woman or a girl
44/100 om jag sorterar på betyg.
18/100 om jag sorterar efter antal.

Som sagt, Filmtipset skriver ju inte ut att alla som är med i filmerna heller.
30/100 på betyg. Däremot var 6 av topp 10 kvinnor (6/10 alltså).

Ska kolla statistiken efter antal seden, det blev ett väldans googlande på asiatiska namn jag inte på raka arm kände igen.
Inlägget är ändrat 13/11 2013.
Göm historik
7 kvinnor på top 100 i antal men tittar man på snitt ökar det i alla fall till 16st. tänker att det snarare har med filmbranschen att göra än mig som person, eftersom att jag i nästintill aldrig väljer film efter skådespelare.

jämför man t.ex. Robert De Niro med Meryl Streep som ändå är i ungefär samma ålder, De Niro är 6 år äldre, och skulle jag säga, ungefär lika "stora", så har De Niro enligt FT medverkat i 86 filmer mot Streeps 51. sedan känner jag för all del ingen av dessa personligen och vet inte huruvida detta är aktiva val, men skillnaden i antal filmer är ändå påtaglig.

Howler19  19/12 2013 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker inte det är någon bra jämförelse. De Niro är med i så mycket skit nuförtiden. Dessutom gjorde han sin första roll hela tio år före Streep.

DeoSpesMea  19/12 2013 | Stäng | Nästa nya
ja, men vi kan ju inte veta, utan att prata med dem om det är för att De Niro blir erbjuden en massa pengar för att göra dessa skitfilmer och Streep inte blir det eller för att De Niro har tappat det och ställer upp på allt och Streep inte gör det.
Fast det finns ju en (tråkig) poäng i detta, nämligen att manliga filmstjärnor i Hollywood har betydligt längre hållbarhet ett kvinnliga dito. Vilket även styrker min tes att det är svårare för en kvinnlig skådespelare att göra karriär "over there" om hon inte ser bra ut.

Heatseeker  30/1 2014 | Stäng | Nästa nya
Och detta kan vara en följd av att de flesta filmtittare hellre ser en film med fler män i rollerna. Filmbolagen gör ju de filmer som de tror drar in mest pengar.

Gordyal  30/1 2014 | Stäng | Nästa nya
...och använder de skådespelerskor de tror säljer mest. Vilket oftast innebär "de unga och snygga".

Heatseeker  30/1 2014 | Stäng | Nästa nya
Exakt. Så vill man ändra på det så får man börja bojkotta de filmerna och välja att se andra filmer.

Gordyal  30/1 2014 | Stäng | Nästa nya
Ett dilemma. Kojbojs är pojkar, marinsoldater är pojkar, maffiabossar är pojkar, kungar och politiker är pojkar. Till och med bögar är pojkar. Flickor är bara hemmafruar och prostituerade, och gör aldrig fräna grejer som är värda att göra film av. Jag tror att detta i kombination med att tanter över femtio (eller med hängbröst) inte bör visas på duk är starka bidragande orsaker till att det ser ut om det gör.

Men lämnar man Hollywoods mainstream-fåra så ser det genast bättre ut. Fast då får man å andra sidan ingen Arnold.

Heatseeker  30/1 2014 | Stäng | Nästa nya
Och folk betalar hellre för att se Arnold än filmer utanför mainstreamfåran och eftersom filmbolagen är företag som behöver tjäna pengar för att överleva så kommer vi nog få se fler filmer med män i, helt enkelt för att de säljer bättre. Så i grund och botten är det vårat, filmtittarnas, ansvar och fel.

Gordyal  31/1 2014 | Stäng | Nästa nya
Jag håller med. Sedan tror jag inte att vi (tittarna) avsiktligt väljer filmer med män ("Den där filmen måste jag se - det är ju så många män i den"), fast det är väl inte heller så du menar, förmodar jag. =)

Synd också att många av Hollywood-rullarna med fler skådespelerskor bara är "skitfjantiga chick-flicks", vilket också skickar trista signaler. Men som tur är så finns det ju faktiskt undantag även i Hollywood. Också positivt att det allt oftare (upplever jag det i alla fall) börjar dyka upp filmer där huvudpersonen är en kvinna utan att det för den skull måste skrikas ut att "denna film handlar om en alldeles särskild KVINNA som gjorde anmärkningsvärda saker trots att hon är KVINNA". Visst behövs det även sådana filmer, men det är minst lika viktigt med filmer där kvinnan kort och gott är en människa. Anser jag.

Heatseeker  31/1 2014 | Stäng | Nästa nya
Ett intressant experiment är att ta någon film man tycker om och byta kön på alla roller. Skulle det funka? Om inte, varför?

Nej precis, det var inte så jag menade. :)

Men det intressanta här är att andelen kvinnor ökar när man ser till betygstoppen, vilket innebär att män gör fler filmer men kvinnor gör bättre filmer. :)

Gordyal  31/1 2014 | Stäng | Nästa nya
Svår och lite otäck fråga. I mångt och mycket tror jag att det skulle gå att byta kön på de flesta roller. Men sedan kommer vi till det där som är svårt att bortse från, att hur jämställda och könsneutrala vi än må vilja vara, så är stereotyp manlighet och kvinnlighet sådant som gör sig bra på film.

Lust for Dracula är en rätt så intressant film, där alla roller (utom ett fåtal offer) spelas av kvinnor. Ännu mer intressant är att de har väldigt lite kläder på sig (ja, det är "bara" en erotisk b-skräckis). Nu blir det hela självklart lite platt, och till största del mest ett enda exponerande av nakna kvinnokroppar. Men om man försöker tänka bortom det så var idén jävligt cool. Man (eller åtminstone jag) blev lite "majndfackd" (som det tydligen heter på svenska) när onda som goda, starka som svaga, unga som gamla och män som kvinnor spelades av mallstöpta och mycket sparsamt klädda tuttbimbos.

"Men det intressanta här är att andelen kvinnor ökar när man ser till betygstoppen, vilket innebär att män gör fler filmer men kvinnor gör bättre filmer. " Jag köper det, även om det är en mycket vinklad, överdriven och generaliserad sammanfattning. =)
Vill flika in att jag tror att många killar/män/småpojkar gärna ser Baksmällan men inte tilltalas av Bridesmaids, trots att filmerna är rätt lika på många sätt.
Om du med lika menar lika dåliga håller jag med ;p

Vasp  14/7 2014 | Stäng | Nästa nya
på snitttoppen har jag 15/100 varav 4 på topp 25. på antal toppen har jag på antal endast 5/100 varav två på topp 25.
just nu 19/100 på antaltoppen och 21/100 på snittoppen.

DeoSpesMea  27/11 2014 | Stäng | Nästa nya
23 på snittoppen och bara 12 på antaltoppen, så ett rejält tapp där..
Jag får tolv procent kvinnor. Något att tänka på för framtida manusförfattare.

Gordyal  29/1 2014 | Stäng | Nästa nya
Och för framtida filmtittare? ;)

nonamateur  27/11 2014 | Stäng | Nästa nya
sitter inte den verkliga flaskhalsen däremellan? filmbranschen.
antal betyg:
20/100 (eller 22 av 135 om man räknar alla med lika många betyg)
Antalstoppen: 15/100
Betygstoppen: 36/109

Ändå väljer jag ofta filmer utifrån vilka kvinnliga skådisar som är med i dem. Ett stort problem för mig är att mina favoritskådisar, som nästan alla är kvinnor, allt som oftast bara har medverkat i ett väldigt litet antal filmer.

Gordyal  24/5 2016 | Stäng | Nästa nya
De hinner inte vara med i så många filmer för att de tränar så mycket.
Haha. Det ligger nog en viss sanning i det.

Gordyal  25/5 2016 | Stäng | Nästa nya
Linnea är bäst!
...på att träna, tveklöst.
Det är ett problem för skådespelerskorna om det inte finns tillräckligt med (intressanta) roller. Det är ett problem för samhället om det visas färre (intressanta) berättelser om kvinnor än om män. Det är ett problem för mig eftersom jag är mer intresserad av kvinnors/flickors liv än av mäns/pojkars i allmänhet (främst då jag vet mindre om det förstnämnda).
Vilken fullkomligt idiotisk kommentar. Så du menar att det är oviktigt för dig om kvinnor inte erbjuds lika bra jobb inom filmbranschen? Fantastiskt trångsynt och tråkig inställning.

Iamsam  05:15 17/2 | Stäng | Visa arv |
jag hade 38/100 vilken iofs är rätt stor skillnad men du kanske ska prova att se lite fler kvinnobaserade filmer :)