Smart? - The Cabin in the Woods
2012
Totalt antal betyg:
Smart?
Ramza  7/6 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag anser inte att det är en dålig film, jag förstår bara inte vad som fascinerar folk.

*spoilervarning*

Jag tycker ju alla referenser till ungdomarna korkade betéende och alla monster vi får se på slutet är kul och en lite finurlig variation på skräckgenren. Problemet jag ser med filmen är att den ger helt enkelt för mycket från början för att jag någonsin ska få en "aha"-upplevelse. Vi fattar tidigt att det är någon form av offerritual, vi förstår med fågeln som flyger in i den osynliga väggen att det är en "artificiell" plats de befinner sig på och att allt kontrolleras av de som ska uträtta ritualen. Efter dessa 20 minuter är det för mig ihålig skräck och lite tveksamma skådespelarinsatser, som vägs upp av den tidigare nämnda humorn och några kul skräckreferenser. Den är annorlunda såklart och det är ett plus dagens filmklimat. Men är det något jag missat som får folk att älska den? Skulle va kul att veta inför en eventuell omtitt.

Ska jag va helt ärligt tyckte jag nästan Tucker and Dale vs Evil lyckades lite bättre i sin dekonstruktion av skräckgenren.
Inlägget är ändrat 7/6 2012.
Göm historik
Jag tycker personligen att Scream lyckades dekonstruera skräckgenren (eller i varje fall slasher-genren) på ett både smartare och effektivare sätt för drygt femton år sen. Cabin in the Woods är högljudd och gapig och ute efter simpla poänger och skratt. Som du säger så tar det knappt fem minuter innan man vet ungefär vad som händer och varför det händer. Att dom klämt in en massa referenser till en massa gamla filmer (som Hellraiser, The Shining, Evil Dead och vad mera) är ju lite roligt, men det är inte som att det direkt ger någon form av mervärde.

Ramza  9/6 2012 | Stäng | Nästa nya
Ja, Scream är väl metaskräckisarnas metaskräckis. Men kul att någon känner likadant så det inte bara är jag.
Som stort whedonfan måste jag, med sorg i hjärtat, hålla med. Den är filmen var väldigt klumpig och rätt ointressant. Mycket på grund av stugskådisarna, som jag inte tycker hade rätta knycket, speciellt inte när det gällde humorn.

Dessutom tror jag att filmen passat bättre som miniserie där de haft tid att utveckla karaktärerna och ge oss tittare en chans att skapa en relation till dem. Som det var nu sket jag totalt i vad som hände och det blev bara massor med kaos i rutan snarare än en story. Idén är rolig, absolut, men utförandet fungerar inte. Det kändes som om filmen inte riktigt visste vad den ville.

Och så undrar jag hur de missade att Marty inte dog. Hade de inte hjärtmonitorer? Med tanke på vad som stod på spel har jag svårt att tro att de bara "åh, en zombie drog in honom i mörket, han dog nog".

aud  19/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Och en till sak som störde mig. Om de nu ogillar den amerikanska stereotypskräckfilmen så mycket att de gör en film som starkt kritiserar den, varför inte använda de resurserna och istället faktiskt göra det de snackar om: en ny typ av skräckfilm. För det här var inte en skräckfilm. Det var en inte tillräckligt rolig komedi. Jag tror att de har förmågan att göra en bra, ovanlig skräckfilm. Men så funderar jag även lite på en annan sak och det är denna: stereotypskräckfilmen de kritiserar, har den verkligen varit så vanligt förekommande efter 80-90-talen? Är de inte lite sent ute med sin kritik?

Ramza  19/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Jo, idag när det mest är Saw och Paranormal Activity som görs så känns kritiken lite gammal. Fast för mig var det lika mycket hyllning med blinkningarna till gamla klassiker som det var kritik.

aud  19/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag tror inte att de kritiserar de gamla klassikerna utan snarare det att det blir en trend alla hakar på. De vill väl att det ska komma banbrytande skräckisar osv istället för att alla följer beprövade koncept men då kan de ju börja med att göra en riktig och nyskapande skräckfilm själva, tycker jag.

Ramza  20/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Kan absolut hålla med om det, och hela metakonceptet är ju knappast nytt det heller.

aud  22/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag tänker lite på hur bra Hush ändå var och att de borde kunnat gjort en riktigt läskig film och ändå utmanat stereotyper men istället så verkar de mest bara ha lekt. :/ Men vi som inte gillade filmen är ju i underläge så vem vet. Det kanske är vi som missat något. ;)

Ramza  22/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Den har jag aldrig sett, vad är det för film? Kanske något att kolla upp.

Men jo, det är alltid lite jobbigt när alla andra älskar något och man själv står lite som ett frågetecken.

aud  23/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Det är inte en film utan ett väldigt populärt avsnitt i säsong 4 av Buffy.

lucius  25/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Det är ett fantastiskt avsnitt. Speciellt bra är det när Giles visar prov på sin totala oförmåga att rita.

aud  4/11 2012 | Stäng | Nästa nya
Vet väl inte om jag skulle kalla det oförmåga. Tycker att det är väldigt talande illustrationer, även om Buffy kanske fick lite väl breda höfter. ;)
Jag vet inte om dom direkt ogillar den amerikanska stereotypskräckfilmen. Det handlar väl mer om att dom olika fällorna världen över bygger på just den kulturens klassiska skräckfilms-kultur och den ter väl sig ändå som den gestaltas även om det på senare år blandats upp. Men det produceras ju fortfarande nya fredagen den 13e-filmer o.dyl.
Såg filmen för någon vecka sen och blev också väldigt besviken. Fattade inte riktigt varför filmen hyllats så obegripligt mycket. Den var inte skrämmande på något vis och rolig? Tja, vet inte om jag ens fnissade till.

--spoiler--

När zombierna dök upp kom den första besvikelsen. Var det allt, liksom? Väntade på en twist där som tyvärr aldrig kom.

aud  23/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Alltså jaaa zombiesarna. Så tråkiga! Skräckmomenten var öht extremt dåliga.

santiago  23/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag förväntade mig iofs inga rena skräckmoment eftersom jag visste vem som skrivit historien. Men zombier? Visst, två av karaktärerna snackade med varandra om det men det kändes väldigt billigt och fånigt. Brist på fantasi eller bara ren lathet.

aud  24/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Okay. Jag tycker i alla fall att det finns skräckmoment och spänning i Whedons verk men här fanns det inget av det.
Ja eller hur, ville ju ha "Mermen"!
Inlägget är ändrat 24/8 2012.
Göm historik
Fick för mig att det var lite av poängen.. Att det finns så många monster att välja mellan, men många skräckfilmer (flertalet?) ändå går zombie-vägen, allt enligt "cookie-cutter"-mallen.
Inlägget är ändrat 28/8 2012.

santiago  29/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Ja, kanske var det poängen men jag tyckte det hade varit mer intressant om de valt något annat också. Kändes inte på något sätt originellt eller spännande att se zombier.

dekutree  30/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Det håller jag fullt med om. Hade som några andra här också velat se Merman :)

Darkthrone  31/8 2012 | Stäng | Nästa nya
du ser han ju?

dekutree  6/9 2012 | Stäng | Nästa nya
jo jag såg filmen... jag menade att dom skulle bytt ut zombisarna mot merman!
Det kommer en merman och det är extremt tydligt att det är en sådan...
Själv visste jag ingenting om att regissören hade ett Namn eller att den på något sätt skulle gå att analysera. Säkert hade filmupplevelsen blivit intressantare om jag hade vetat det på förhand. Istället blev jag bara besviken på den in i märgen-trista, men omtalade twisten som visade sig vara ett ja, väldigt otwistigt antiklimax. Som dessutom sprutade alldeles för tidigt. Och snacket om De Uråldriga, herregud, jag ville ju bara dra fram skämskudden. De Uråldriga låter som en mening man hade kunnat läsa i en sån där följetongsgeekig Witch-lit för mellanstadiejäntor.

Spöket  1/9 2012 | Stäng | Nästa nya
Twisten kom ju inte fram förrn på det allra sista slutet?
Jag menar hela övervakningstwisten, någon annan fanns väll direkt inte?

Spöket  2/9 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag fattar inte. Att de var övervakade var ju klart från andra eller tredje scenen. Twisten var ju gudarnagrejen.
Som trådskaparen skrev tyckte jag att det rätt tidigt i filmen var tydligt att det rörde sig om nån form av offerritual, att det var gudar blev mer som en lång suck än en twist :)

Spöket  2/9 2012 | Stäng | Nästa nya
Vi får väl komma fram till att det helt enkelt inte finns någon twist!

Mareld  26/9 2012 | Stäng | Nästa nya
The greatest trick the twist ever pulled off was convincing the world it didn't exist!

Spöket  26/9 2012 | Stäng | Nästa nya
En ännu sämre film!
Hela grejen med The Ancients var väl snarare en flört med Lovecraft än nåt annat?
Jag var till & med tvungen att Googla Lovecraft så jag kan nog säga att alla referenser & flörtar iallafall gått mig obemärkt förbi. Uppenbarligen är jag ju rätt efter på skräckfronten.
Stämmer. Så jag och ett par vänner tolkade det, en referens till Lovecraft.
Cthulhu var ju med på ett hörn så det låter väl rätt troligt.. The Ancients är ju dessutom ett rätt bra namn för publiken de representerar.

(The Ancients/publiken existerar utanför filmens dimension, har alltid funnits och kommer alltid finnas.. de uråldriga är tidlösa)
Inlägget är ändrat 27/9 2012.
Göm historik
Eftersom det är Whedon så tänkte jag på Old Ones (ancient demons) från Angel och Buffyverse.

Känns som att det är ganska mycket Whedon över filmen: leken med olika genrekonventioner och omkastningar av roller/förväntningar etc. + förstås alla olika monster som dyker upp på slutet.
Inlägget är ändrat 26/9 2012.
Göm historik
Det är rätt vanligt vad jag sett att referera till hedniska (ondsinta) gudar som Old eller Ancient Ones.

lucius  25/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag tror dom flesta referenser i skräck-litteratur och filmer till hedniska ondsinta gudar som en gång härskat på jorden, men utav en eller annan anledning fördrivits eller dragit sig undan i väntan på sin återkomst, härstammar från eller brås på Lovecrafts universum.

ThePatient  25/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag lånar dig en stund: Hur stor del av Lovecrafts verk utspelar sig i samma universum som Chtulhu?

lucius  26/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Hur menar du? I princip alla av hans berättelser som jag har läst handlar om varelser dominerade av Cthulhu som på ett eller annat sätt försöker ta sig in i våran dimension eller kulter som tillber "dom gamla gudarna" och förbereder världen för deras återkomst.

ThePatient  27/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag menade att han måste väl ha skrivit nånting på annat tema, för omväxlings skull om inte annat.. men, kanske inte då!

amam  27/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Han skrev dikter, icke-fiktion och typ tusen brev. Men all fiktion som han skrivit tror jag tar plats inom Chtulhu-myten.

sathariel  1/11 2012 | Stäng | Nästa nya
Lite sent, men:
Inte helt korrekt, egentligen. Mest August Derleth som ligger bakom sammanslagningen av allt till en helhet, en mytologi, när han gav ut verken efter HPLs död (och eget material i HPLs namn). Lovecraft med vänner lade in blinkningar till egna och varandras verk mest på skoj. Ofta är det bara referenser till boken Necronomicon.
Jävligt sent, men ändå:

Nej, han skrev en bunte andra skräcknoveller, som inte har nåt om "great old ones" i plotten. Även de grejer han skrev som mer eller mindre handlar om "old ones" är strikt sett inte i nåt sammanhållet universum. Men de överlappar oftast inte, så det går om man vill att klämma in det mesta i samma universum, så det är såklart det folk gör.

Men det folk oftast känner till om Lovecraft är varianter på "great old ones", och det får nog sägas vara hans stora framgång: olika varianter på det temat, och slappt brukar detta benämnas "the chtulhu mythos". Bra idéer, kul läsning, dock inte sådär lysande skrivet tyvärr. Tyckte ofta Sam J Lundwalls översättningar var bättre än att läsa på orginalspråk.
som alla säkert fattar är filmen en metafor för skräckfilmsmakandet.
kontrollrummet är hollywood som producerar skräckfilm åt The Ancients, publiken, vilka kräver att filmer ska följa de regler som vi kommit att bli vana vid.. de olika rummen med monster i underjorden representerar olika skräckfilmsgenrer, inklusive respektive uppsättning regler de lyder under.. rummen går sönder och filmen blir kaos när allt förvandlas till en stor cross-over röra, vilket förargar the ancients/oss eftersom genrens ritualer inte följs.
i slutet kräver the ancients(vi) ett offer enligt skräckfilmens konventioner för att vi ska bli tillfredställda.. offret levereras inte, ritualen/filmen får ett otillfredsställande slut, gudarna/vi förargas och vårt missnöje med filmen representeras genom att dess värld börjar rämna.

att världen rämnar innebär även att skräckfilmen, med de karaktärer som befolkar den, dör och lämnar plats för nya genrer och filmregler (som man väl får anse att Wheedon är med och skapar).. "It's time to give someone else a chance" som tjejen säger i slutet.
Inlägget är ändrat 27/9 2012.
Göm historik
Jag undrar vad det var för skräck-film i Stockholm som gick neråt enligt inlednings-dialogen. Eller var det kanske den nyaste Beck-filmen?

bytat  25/10 2012 | Stäng | Nästa nya
jag funderade lite på om de syftade på stockholmssyndromet.. jag tolkade platsreferenserna som abstrakta genreindelningar (typ asiatisk skräck) och när de visade den misslyckade "stockholm"-filmen tror jag det var en scen med en helikopter som åkte över en sprängd byggnad av nåt slag.

amam  25/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag tolkade det som en referens till The Thing, fast det var ju norrmän och inte svenskar.

bytat  25/10 2012 | Stäng | Nästa nya
hello sweden!
Äntligen ett inlägg och en analys i tråden med lite klass.

Hypostas  14/1 2013 | Stäng | Nästa nya
Snygg ja, men statistiken var väldigt intetsägande. Ångrade att jag tog mig tid att läsa den.
Verkligen? Du ångrade dig t o m?

Hypostas  18/1 2013 | Stäng | Nästa nya
Ja, jag hatar att ta mig tid att läsa saker som jag inte får ut något av. Det är därför jag inte gillar långa foruminlägg. Har hänt så många ggr på IMDB att jag börjat läsa ett långt inlägg om en film och när jag kommit halvvägs så inser jag att det bara är snömos.

amam  18/1 2013 | Stäng |
Poängen med statistiken på postern är ju enbart humor samt lite av en lek "hur många referenser fattar du?" typ. Det är tråkigt att du inte gillade den, jag tyckte den var lite smårolig. :)