Betyg idag: 1 112 Besökare idag: 5 500
Gatsby irriterande lik Moulin Rouge - Analys
Gatsby irriterande lik Moulin Rouge
choklatchip  17/6 2013 | Stäng | Nästa nya
Låt mig först säga, jag älskar Moulin Rouge! Till saken hör också att jag inte är jätteförtjust i boken Den store Gatsby. Dessa båda saker har säkert färgat mig.

Men jag tycker upplägget på Baz Luhrmanns båda filmer är precis likadant vilket irriterar mig. Har karl inget nytt att komma med? Precis samma uppbyggnad med en kringhistoria av en författare (ja, jag vet att karaktären Nick är författare men ändå!) som berättar sin historia. Exakt samma uppbyggnad av shownumren med exakt samma kameraåkning. Visst är det snyggt men jag förstår inte hypen kring en film som känns som den är en blek kopia av ett tidigare verk av samme regissör.

Solidus  19/6 2013 | Stäng | Nästa nya
Nu har jag inte sett Den store Gatsby, endast trailern, men jag har sett Moulin Rouge. Moulin Rouge är en musikal om omöjlig kärlek medan mitt intryck av Gatsby är en uppgång och fall-historia om en rik man som inte kan få nog. Jag kan inte säga att Gatsby känns som en kopia av Mouling Rouge, men jag kanske ändrar uppfattning när jag väl ser filmen.
Nja... historierna är rätt lika varandra också som du kanske kommer märka men det var inte så mycket det som irriterade mig utan mer uppbyggnaden av filmen. Men Gatsby är ingen musikal så det skiljer sig naturligtvis åt. Om man bortser från musikal delarna så tycker jag de är väldigt lika.

Solidus  10/8 2014 | Stäng | Nästa nya
Jag har nu sett Gatsby och förstår vad du menar. De är VÄLDIGT lika varandra filmmässigt sett.
Ja inte kändes det som om det var någon stor filmrevolution direkt. Är kanske lätt att fastna i något man tycker fungerar.

Solidus  11/8 2014 | Stäng | Nästa nya
Michael Bay håller med.
Eller jo, han verkar ju också göra samma film om och om igen.
Med risk för att vara kontraproduktiv, men Bajz Luhrmann har väl aldrig haft något nytt att komma med? MR var ju ett praktexempel på att stapla klyschor på varandra. Poängen med MR var väl just att uteslutande rida på gamla välbeprövade koncept – att göra något så vardagsrumsanpassat (läs "fegt") som möjligt.

MR är förmodligen filmhistoriens största och mest själlösa sell out-projekt - ett mycket lönsamt sådant (ungefär som en kombination Smurf-hits och Idol). Varför då ändra på ett vinnande koncept?
Jag håller inte med, naturligtvis =)

Jag tycker Baz gjorde ett fantastiskt arbete med MR, jag gillar hela grejen med att stapla klyschorna på varandra och använda en hel arsenal av romantiska sånger, överdådiga scener och virvlande kameraåkningar. Helt perfekt smäktande fånigt och ironiskt. Tycker dessutom han skapade ett par bra scener i Romeo + Julia så jag vet att han kan.

Det är klart att många väljer att göra det de kan och lyckats bra med innan men jag känner mig besviken. Där är ett par scener från Gatsbys fester som är koreograferade på pricken som i MR. Det tycker jag är slappt!

Gordyal  7/7 2013 | Stäng | Nästa nya
Det gläder mig att du förstår mig även om du inte delar min uppfattning.
Vad är det för fel på boken!?
Jag är överhuvudtaget inte förtjust i tanken att man ska förverkliga sig själv för någon annan och boken tycker jag dessutom är extremt långsam och lågmäld i sin mani.

Mareld  21/7 2013 | Stäng | Nästa nya
Är inte långsam och lågmäld i sin mani det bästa en bok kan vara?
Nej, inte så långsam och inte så manisk. Men om du gillar det så ska du definitivt läsa Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón om du inte redan gjort det.
Jag tänkte: hur lik kan den va??
men OJ vilket "frikostigt lånande" från MR i stort och smått: Stil och detaljer. Ok filmen e bra ändå men det är pinsamt att plagiera sig själv Så mycket.
Inlägget är ändrat 19/8 2013.
Historik
Göm historik
Ahhh, det är så tillfredsställande när det finns folk som håller med =)

Som du säger så är den ju inte dålig, men jag hade tyckt det var tråkigt att inte utmana mig själv mer än vad han gjorde. Tänkte på Joe Wrights Anna Karenina som känns som mycket mer nyskapande även om jag kanske tyckte bättre om den filmen. Men oerhört vacker var den.
nja, vet jag inte om jag tänkte på direkt, förutom den burleska stilen.

däremot var ju MR en rätt bra film, och TGG ja, huu,..
Men shownumrena/det burleska är ju exakt likadana i klippning och kameraåkning också. Nog katten måste man kunna göra det på ett annat sätt!

DeoSpesMea  2/6 2014 | Stäng |
ja, i sådana fall är det väl bevis på buhrmanns bristande färdigheter