Varför Gothika är en riktigt dålig film! - Analys
Veckla ihop
Varför Gothika är en riktigt dålig film!
Andreas_  29/10 2013 | Stäng | Nästa nya
Ett gäng olika plot holes och detaljmissar upptäckte jag när jag såg denna en andra gång, och får mig att inse att detta kan nog vara en av filmhistoriens sämsta rullar, endast pga att slarv eller oengagemang för att göra en trovärdig och bra thriller (och nu pratar jag inte om det övernaturliga)

1. Vi kan ju börja med att såga idén med att Hale Berry ens skulle bli inlagd på sitt eget sjukhus bland gamla patienter och kollegor som avskyr henne för att hon dödat sin man och CHEF över mentalsjukhuset...och sen även bli behandlad av sin närmaste kollega som dessutom erkänner att han vill sätta på henne...otroligt....

2. Hur ofta är man kollega med någon i flera år och har en make som är chef och vet allt om sina anställda som behöver vetas, och sen inte ens har en aning om att en nära kollega haft en dotter som varit försvunnen och sedan hittad efter ett "självmord" från en bro. Även om den anställde inte går ut och berättar om detta till allt och alla så är jag helt säker på att chefen måste veta om en sådan tragedi (speciellt när han är mördaren dessutom) och på så vis borde ha berättat detta i förtroende åt sin fru och undersåte (på jobbet), kanske hemma i sängkammaren eller vid middagsbordet...hursomhelst så hade han berättat, så fungerar det i verkligheten.

3. Varför spöket som besätter Halle Berry måste gasa hennes bil och se till att bromsarna inte fungerar när hon är på väg att hjälpa spöket att få frid...varför sabotera så att hon nästan åker in i en lastbil och dör och sedan tvärnita så att hon inte ska åka ner i ett hål i vägen?? så fruktansvärt patetiskt skrivet eller regisserat.

4. Även om man får hjälp att rymma ur sin cell av ett spöke, så varför i hela fridens namn får man hjälp av en väktare vid utgången med att han ger bort nycklarna och lurar övriga väktare att hon inte är bakom skrivbordet när hon är inlagd som mentalsjuk och eventuellt en kallblodig mördare som styckat sin man några dagar innan? för man har ju inte fått se att hon och väktaren har någon "speciell" relation innan, som förklarar hans orealistiska beteende.

5. När hon hittar mördarens tillhåll som dessutom är en gemensam boendeegendom, så har han inte ens täckt över en lucka i golvet där han har sitt "killer room" med en matta, va fan...han har t.o.m kvar ett levande offer där nere och han har inte ens försökt att dölja tillhållet?? hur trovärdigt är detta? speciellt när även hans fru har tillgång att snoka runt där...för hade han lagt ut en matta över luckan så hade hon aldrig hittat luckan...

6. Om första dödande hugget av hennes man skedde på nedervåningen när han sitter i soffan och röker cigarr, hur fan lyckades han då ta sig upp för en trappa och till övervåningen där han kryper omkring med endast ett ben kvar? högg hon av benet och lät honom sedan klättra upp för trappan och försöka fly, var då?? haha skrattretande!

7. hur fan blev hon frikänd i slutet från att stycka sin make kallblodigt? blir man det om man lyckas bevisa att även han var en kallblodig mördare? eller köpte juryn att hon var besatt av din kollegas dotters spöke?

haha...ja herregud så kasst gjort och utfört detta är, här ser man tydligt hur viktigt det är med bra manusförfattare och bra regissörer som kan styra upp lite trovärdighet i filmerna, för visst kan jag köpa spöktrhillers men inte som är så här taffligt utförda som denna...patetiskt är bara förnamnet!

Grillo  29/10 2013 | Stäng | Nästa nya
Jag har inte sett filmen så jag kan inte kommentera dina punkter, men jag brukar påpeka för folk som anser att de sett världens sämsta film, speciellt när filmen i fråga är en storfilm från Hollywood, att de inte kan ha sett mycket film...

Edit: Och hur kan det vara världshistoriens sämsta film när du satt en tvåa på den...?
Inlägget är ändrat 29/10 2013.

Andreas_  29/10 2013 | Stäng | Nästa nya
vet inte om du läste min kommentar om filmen? för där beskrev jag varför jag satte en 2:a och att det var en väldigt väldigt svag 2:a, men om jag måste förklara det igen, så är det för det första, väldigt svårt att ge ett betyg på endast 1-5, jag hade hellre haft som imdb och 1-10 för att ge mer rättvisande betyg. Hursomhelst, nu är det 1-5 som gäller, och den får endast den väldigt svaga 2:an pga att skådisarna faktiskt gör ett bra jobb i filmen, och spelar trovärdigt, dom höjer denna dåligt gjorda film från en 1:a till en 2:a, och om du inte sett filmen så behöver du inte ens kommentera här,se filmen och kolla upp mina punkter först tack eller så besparar du dig 90 minuter av ditt liv och undviker filmen, det är mitt tips.

Sen kan jag även svara på din andra meningslösa kommentar om hur mycket film du tror att jag har sett eller inte sett, så kan jag nog lugnt säga att jag garanterat har sett mer än dig, och nej jag har inte betygsatt alla här eftersom vissa filmer är så långt bak i tiden som kanske 31 år sedan man såg, och därför måste jag se om dom innan jag lägger upp ett rättvist betyg här, men många filmer har jag sett, det kan jag lova!
Inlägget är ändrat 29/10 2013.

Mareld  30/10 2013 | Stäng | Nästa nya
Fast det spelar väl ingen roll om du så hade 100 betyg? Du hade ju fortfarande satt ett ganska högt betyg för en film du tycker är en av filmhistoriens värsta.

Andreas_  30/10 2013 | Stäng | Nästa nya
klart som fan det spelar roll Mareld...herregud en skådis kan faktiskt göra mycket för en film men dom kan inte ändra filmens brister och manus och denna film har massor av brister, som du kanske kan läsa ovan^^ och en mycket svag 2:a är inget bra betyg i mina ögon, men tack vare skådisarna så är den bättre än säg t.ex The Purge, men hade man haft en större betygsskala så hade det varit enklare att beskriva vad en 2:a egentligen innebär för ens egen åsikt...iallafall för mig.

Mareld  30/10 2013 | Stäng | Nästa nya
Du borde ha reserverat kategorin filmhistoriens sämsta rullar till filmer som saknar den sortens försonande drag, The Purge t.ex.!!!

Andreas_  31/10 2013 | Stäng | Nästa nya
Så sant, får ta och göra det...
Inlägget är ändrat 31/10 2013.
Göm historik
Men om skådisarna gör ett bra jobb kan väl inte filmen vara den sämsta i filmhistorien, oavsett hur dålig handlingen är?

Andreas_  30/10 2013 | Stäng | Nästa nya
Jo filmen kan ju vara en av, observera att det inte är den sämsta, utan en av dom sämsta, och om du ser filmen och tänker på dom katastrofala brister som jag beskriver ovan, så tror jag att du kommer att hålla med mig, men samtidigt så är den bättre än mycket annat skit som finns tack vare skådespelarna. Hade t.o.m dom spelat dåligt så hade 1:an varit tydligare.

bytat  30/10 2013 | Stäng | Nästa nya
Så en av världshistoriens sämsta filmer är bättre än mycket annan skit..Hur många världshistoriens sämsta filmer har du sett egentligen?

För många tyvärr...
Jag har sett ganska mycket film, och hävdar å det bestämdaste att världens sämsta film alla kategorier är Armageddon.

bytat  24/3 2014 | Stäng | Nästa nya
som misslyckande betraktad är den väl iofs rätt lyckad.. eller så, man står ju ut med att kolla på den och den har sina roliga stunder (om än oftast omedvetet)

Gordyal  24/3 2014 | Stäng | Nästa nya
Nej, man står inte ut med att titta på den. Precis på samma sätt som att man inte står ut med att lyssna på Håkan Hellström. Jag har talat!

Spöket  31/3 2014 | Stäng | Nästa nya
håkan ska ju tolka hela armageddon-soundtracket så det blir något för dig

Gordyal  31/3 2014 | Stäng | Nästa nya
Normalt sett så blir ju minus och minus plus, men då det gäller pur ondska så gäller andra lagar.

nonamateur  24/10 2014 | Stäng | Nästa nya
det där var väl ändå att smäda pur ondska? harmahelldon är klart värre.
harkanhellstrom?

nonamateur  26/10 2014 | Stäng | Nästa nya
release the kraken!

Gordyal  28/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Wooohooo!
med s på svenska väl? prinsessa.
kanske syftar han på kejsardotter? (prinkessan/princaesan/princaesaren,,?)

nonamateur  2/11 2014 | Stäng | Nästa nya
tror mer på en tillfällighet. om hon heter cecilia i andranamn så kanske det var på skoj?
eller så kanske han menar med engelskt uttal på princess. den svenska motsvarigheten till princess är kanske så mycket fattigare associationsmässigt för nutidssvensken.

nonamateur  2/11 2014 | Stäng | Nästa nya
nä. nu är du stygg. det var simonm.
Haha stackarn, ännu en jobbig film för dig! Och forum-vargarna är på dig här märker jag:)

Andreas_  31/10 2013 | Stäng | Nästa nya
haha Tjena Mastern, jag undrade just när du skulle komma in i tråden ;) äh inget synd om mig, hade dock varit roligt med lite mer feedback om själva inlägget och punkterna istället för personlighetspåhopp genom fåniga anmärkningar på hur många filmer man sett eller hur man uttryckt sig i texten, det är ju som vanligt dom mest irrelevanta sakerna som fåntrattar eller ursäkta nördiga forum vargar tydligen måste kommentera istället ;) Tycker fler som sett filmen ska komma in och diskutera mina "viktiga" punkter på detta elände till film istället :)

Dutch  31/10 2013 | Stäng | Nästa nya
Var alldeles för längesen jag såg den men minns den bara som ganska kass. Halle Berry är rätt go att titta på så antar det var därför man såg skitet.

Andreas_  1/11 2013 | Stäng | Nästa nya
det var samma för min del, och jag ville minnas den som helt okej, men efter en andra titt, 10 år senare så upptäckte jag alla dessa brister. Så se den igen Mastern, så vi kan få in lite vettig diskussion här :D För du har alltid vettiga och relevanta åsikter har jag märkt :)

Spöket  2/11 2013 | Stäng | Nästa nya
Jag tror att det blev mycket mer diskussion i Hunger games-tråden eftersom att väldigt många tycker om den filmen. Gothika... ja, jag tror att alla tycker att den suger så då blir det inte så mycket "motstånd".

Andreas_  2/11 2013 | Stäng | Nästa nya
Kan vara så spöket, eller endast för att den är för gammal som film, inte många som bryr sig att se om Gothika, eller ens se den för första gången om man missat den. Men Gothika hade 10 tals mer missar än vad Hunger Games har. Jäkla synd, hade velat höra om någon annan uppfattat dessa så kallade "plot holes" annorlunda än vad jag har gjort :)

Spöket  3/11 2013 | Stäng | Nästa nya
Gammal kan vi väl ändå inte kalla den?! Den kom ju i alla fall under en period då väldigt många filmer med stor budget slutade på ungefär samma sätt. Den perioden var väl 99-05 kanske.
Är logik alltid synonymt med kvalité? eller en bra film? Tycker du missar poängen med fiktion. Själva grejen med filmen är ju omvända roller. Det är ju mycket roligare om Halle Berry blir instängd på sitt eget mentalsjukhus och behandlas av sina kollegor.

Angående resten av punkterna. Jag förstår inte varför filmen skulle ha varit så mycket bättre om de hade jobbat mer på de "logiska luckorna". En matta över en källardörr gör väl ingen film?
Inlägget är ändrat 4/11 2013.

Andreas_  4/11 2013 | Stäng | Nästa nya
Kul med lite mogen kritik för en gångskull som faktiskt även är relevant med mina poänger. Kan hålla med om att du har rätt att logik inte alltid behöver vara synonymt med kvalité, det beror lite på vad det är för typ av film. Hade aldrig brytt mig om logik i en film som ska vara komisk men i en film som vill vara extremt seriös så får det inte finns massa ologiska luckor, och det är ju bara vad jag tycker så klart. Jag stör mig när det är så mycket ologiska händelser att det bara blir störande, och Ja! jag är väldigt analyserande som person, så det kanske beror på det.

Så för mig fungerar det inte, då tycker jag hellre att dom kan skippa att göra filmen, för tyvärr kan jag ju inte undvika filmen om ingen varnar mig för hur kass den kommer vara med alla dessa ologiska luckor som gör hela filmen orealistisk, för jag kan köpa konceptet med thriller och spöken och fiktion osv men inte det ologiska.
Därför så kan t.o.m en matta eller ingen matta över ett rum man vill hålla extremt hemligt förstöra en hel film för min del, tyvärr....men tack å lov så finns det bra och välgjorda filmer där ute utan massa ologiska luckor, så varför måste det finnas "hjärndöda" filmer?

Nausikaa  4/11 2013 | Stäng | Nästa nya
Jag förstår. Det är ju alltid mer imponerande med en film där man tänker "hur kom de på det där?" eller "det där fick de ihop snyggt!"

Brukar dock inte själv störa mig så ofta på logiska luckor om de inte är extremt uppenbara eftersom jag tänker att fiktionen behöver fritt spelrum eller vad man ska säga. Dessutom tycker jag det är så mycket annat som utgör en bra film. Kan på ett intellektuellt plan förstå varför de väljer vissa lösningar och vad de siktar på att framkalla hos åskådarna. Merparten av publiken vill exempelvis att Berry ska frias och således kan man behöva kompromissa med logiken. Man hoppas ju ofta på ett lyckligt slut. Katarsis. Spänningen släpper. Allt gott, slutet gott.

Andreas_  5/11 2013 | Stäng |
Jag förstår även dig eller er som verkligen vill ha det där lyckliga slutet, det är jag som överanalyserar och blir bitter, men samtidigt så ska det väl inte som en betalande kund vara för mycket begärt att få lite vettig logik bakom historien? för även ni som inte bryr er om logiken speciellt mycket, hade ju inte blivit besvikna om det varit mer logiskt heller? Detta är ju som ett tydligt exempel på att Hollywood skiter fullständigt i personer som inte bara stänger av hjärnan när dom börjar se på film, och bara vill tjäna sig en snabb slant på folk som nöjer sig med några få skrämselscener här och var.

För vi alla vet ju att dom kan göra bra thrillers om dom vill, ta t.ex Seven eller The others, mycket välgjorda och lite kusliga, t.o.m The conjuring är ju en ok skräckis utan massa konstiga och ologiska händelser.

Nåväl, jag önskar att någon hade skrivit en sådan här lista åt mig innan jag såg filmen, så nu kanske jag kan bistå någon med sådan assistans ;)