Betyg idag: 1 510 Besökare idag: 7 009
Bra mediaserver - Teknik
Bra mediaserver
Fetjocke  7/8 2014 | Stäng | Nästa nya
Jag vill kunna kolla på typ svtplay och annat streamat från webben samt kanske nån film från datans hårddisk på min tv. Vad ska man köpa för nån mediaserver? Har hört talas om chromecast, men förstått det som att olika webbsidor i så fall måste anpassas för den. Vilket alla ännu inte har.

Vad är bäst och enklast? Hur funkar det att surfa på webben via tv:n?
Nej ChromeCast är utmärkt för streaming från webben, kör man Chrome kan man streama det mesta, förutom Flash så klart, men filer är svårare, även om en del mediatyper funkar så gör inte alla det. Men det är en väldigt fin mojäng.

Google håller ju på att utveckla en lite mer avancerad modell nu, som ska kunna streama "allt".

Personligen kör jag TVersity och ChromeCast, det täcker alla mina behpv, TVersityn kör jag via Xboxen dock.

Utanför det är jag rätt tappad om jag ska vara ärlig, och har aldrig fattat vad det är för fel att köra kabel direkt från datorn till TVn.

Fetjocke  8/8 2014 | Stäng | Nästa nya
Men kan chrome cast strema allt verkligen? Jag har förstått det som att den som streamar måste anpassa sitt jox till chrome cast för att det ska funka. Och att svt play inte riktigt gjort det ännu, bortsett från en beta.

Vad är det du kör på TVersity och vad kör du via chrome?

Att köra en sladd från datan funkar inte, eftersom de står i olika rum. Även om jag drog en megafet lång hdmi-kabel så blir det strul att styra datan från soffan. Då behövs lika långa tangentbords- och mussladdar. Plus att det är ganska opraktiskt med tangentbord+mus som fjärrkontroll.
Nej, som jag skrev, det mesta. SVTplay kör väl via flash, om jag inte är helt fel ute, och deras app är inte ChromeCast-anpassad. Men om jag tittar på valfri video som inte är via flash, så får jag automatiskt ett alternativ att skicka streamen till ChromeCasten. Det är inte webbsidorna som måste anpassa sig till ChromeCasten, men appar och tjänster måste det. Dessutom spelar ju videos rätt ofta upp via flash.

TVersity använder jag för att streama filer, ChromeCast för Netflix, YouTube och diverse MMA-relaterade grejer.

Äh, finns ju trådlösa 2-in-1 mojänger.

Annars kan man ju alltid köpa en HTPC relativt billigt

Fetjocke  8/8 2014 | Stäng | Nästa nya
Ajaj, det är ju framförallt svtplay jag vill kolla på. Då är CC inte grejen för mig, verkar det som.

Måste man verkligen ha en hel, fet PC för att kunna göra det jag vill? Jag vill ju bara kunna kolla på webbaserade grejer och _kanske_ en fil, men den tänkte jag kunde få ligga på min vanliga hårddisk och läsas via nätverket.
Finns det ingen bra, enkel mediaserver, gärna stor som en usb-sticka, som kan surfa på internetz och snacka nätverk med min vanliga data?
Nä, tror tyvärr inte det. Du behöver lite större prylar än så i sådana fall tyvärr.

AppleTV kan ju funka om du redan kör iPhone eller iPad, men har inte så bra koll på vad man kan eller inte kan göra med den.

Annars får du väl vänta på AndroidTV

Fetjocke  8/8 2014 | Stäng | Nästa nya
Tack för svar. Det låter som om jag får göra avkall på kravet att kunna kolla på filer.
Jag reviderar min fråga:
Om jag _bara_ vill kunna kolla på saker från internetz på min tv, typ svtplay och andra streamingtjänster, vad finns det då för bra mediaservrar att välja på?
Utan att vilja vara allt för jobbig så är väl problemet just SVT-play och deras frånvaro av anpassning, och inte de stream-tjänster som finns idag. Jag kan ha fel, men jag tror du bara kan streama SVT-play antingen via en dator eller en app, och om det är via en app så måste ju SVT-play fungera ihop med vad du nu streamar via, och jag tror tyvärr inte att SVT-play finns till AppleTV eller några dylika apparater i dagsläget.

Så innan SVT lanserar mer än beta för streaming via t.ex. CC eller AppleTV så tror jag att det blir tufft, men min kunskap i ämnet är inte jättedjup, så vi kan hoppas att någon annan har ett bättre svar!
Jag säger (och kör) chromecast + dator med plex + mobil med plex app.
Datorn bör vara lite snabbare än en gammal 2ghz dual core om du vill streama 720p+ (eftersom plex kodar om lokala filer automatiskt ifall de är av en typ chromecasten inte stöder ännu).
Det finns plexkanaler för svtplay, tv4play och många fler.

Fetjocke  4/9 2014 | Stäng | Nästa nya
Jag fattar inte riktigt hur det funkar. Vad är chromecast? En app man kör på datan? Är chromecast enbart ett sätt att styra dattan? Via telefonen? Om ens arbetsgivare tvingat en att ha en ifån, funkar det då?

Steffe  4/9 2014 | Stäng | Nästa nya
Chromecast är bara en spelare, ingen server eller "dator" utan bara en mottagare av videoströmmar/hemsidor som den visar på tvn när den blir tillsagd.

Plex Media Server är en mediaserver däremot, mjukvara som du kör på en dator, kan automatiskt indexera dina lokala mediafiler (film/musik/foton) och strömma dessa både på det lokala nätverket och internet.
Dessutom har plex sk. kanaler (plugins) som möjliggör bläddrande och strömmande av bl.a. SVT Play.

Chromecast styrs antingen via dator eller mobil, ett stort antal appar har stöd för att styra chromecast, inklusive den officiella Plex-appen.

Plex har förutom själva mediaservern en stor mängd "spelare" för olika plattformar. Så har du datorn kopplad direkt till tvn behöver du egentligen ingen chromecast utan kan köra t.ex. Plex Home Theatre direkt.

Det är dessutom riktigt snyggt att styra chromecasten via Plex-appen. Medan man på mobilen bläddrar i sitt bibliotek så hänger chromecasten/tvn med och visar vad du just nu är inne och bläddrar på.

Kolla denna video. http://youtu.be/9yXTQN-IXxQ
Vid 4:50 drar han igång chromecasten via mobilappen.
(Anledningen till att det tar lång tid för honom är för att han strömmar filmen från någon annans bibliotek över internet, och inte lokalt hemma på lanet)

Fetjocke  4/9 2014 | Stäng | Nästa nya
Aha, så plex är det jag behöver för att typ kunna streama filer från min stationära dator, eller nåt bibliotek nån annan delat på nätet, till chromecast, för visning på tvn?

Videon verkade mest handla om hans, och andras, lokala bibliotek som kunde spelas via plex. Är plex alltså enbart en hanterare av bibliotek med filer?

Det jag verkligen verkligen vill ha möjlighet till är alltså att kolla på svtplay, som är flash om jag förstått det rätt, på tv:n. Kommer plex i kombination med chromecast kunna det? Kommer plex åt webben eller är det mest ett sätt att komma åt olika bibliotek med filmer?

Eller är enda lösningen att koppla en dator direkt till hdmi-ingången på tv:n?

Exakt så.

Svtplay funkar faktiskt svinbra helt utan Plex. Plex är bara i mitt tycke den bästa mediaservern just nu.

Om du vill skippa Plex så kopplar du bara en chromecast till tvn (hdmi). Sedan lägger du till chromecast-pluginet i webbläsaren Chrome.

Sedan besöker du svtplay.se i webbläsaren och då finns helt magiskt en "visa på chromecast"-knapp i videospelaren på svtplay. (det är svt själva som lagt till chromecast-stöd)

Det som händer i bakgrunden är att din webbläsare instruerar chromecasten att spela upp en alternativ videoström (ej flash) direkt från svts servrar.

Du styr då alltså chromecasten/tvn via din dator.

Men som sagt, jag tipsar om Plex ändå. Det som kallas "kanaler" i plex är inte lokala filer, utan exempelvis youtube eller svtplay.

Inlägget är ändrat 4/9 2014.

Fetjocke  4/9 2014 | Stäng | Nästa nya
Ah, tack för alla förklaringar.

Men det innebär att jag måste ha en dator inblandad. Det är ju lite bök - typiskt osmidigt med en dator i soffan. Det man egentligen vill ha är möjlighet att typ surfa med hjälp av en fjärrk.
Har du tangentbord och mus i soffan när du kollar på svtplay?

Steffe  4/9 2014 | Stäng | Nästa nya
Svtplay kollar jag mest via plex, och styr då alltså allt med mobilen.

Men mediaserverdatorn som kör plexservern är faktiskt även den kopplad till tvn så ja, jag har tangentbord och mus på tvbordet. Men de används mest för att surfa, spela spel och hantera plexbiblioteket.
Styr dock ibland även datorn med mobilen mha Unified Remote så man kan ligga ner i soffan.

Om du har Android så ska det gå att casta svtplay från Chrome-appen. Men jag själv har tyvärr inte fått det att funka. Dock kan man spegla hela telefonens skärm till chromecasten (har nexus 5) vilket funkar, men blir icke HD eftersom telefonen måste jobba en hel del.
Jag skulle tro att det snart går att casta direkt från svtplay appen, eftersom utvecklarna jobbat med chromecast på webben sedan länge.

Steffe  4/9 2014 | Stäng | Nästa nya
Nu fick jag till svtplay direkt från mobilen utan Plex.

Öppna svtplay i chrome på mobilen. Välj "skrivbordsversion" i menyn. Klicka på en video. Välj HTML5. Klicka på videon igen. Klicka på fullskärm. Där dyker cast-knappen upp :)

edit: tror det är svårt att få till det smidigare och enklare än så idag.
Inlägget är ändrat 4/9 2014.

DeoSpesMea  10/9 2014 | Stäng | Nästa nya
åh, se där, funkar ju riktigt fint! tackar!
jag var under intrycket att det skulle gå att styra chrome över iOS med chromecasten.. är detta fel?.. sitter med min fars nya födelsedagspresent och lyckas inte få igång det, varken på iphone eller ipad.

Steffe  11/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Kör själv androidenheter, men det bör fungera likadant på iOS.

Dock förstår jag inte riktigt hur du menar.

Vill du styra Chrome (på en dator?) via mobilen, via chromecasten?

I så fall är det fel ja. Chromecasten kan endast visa grejjer på din TV. Varken mer eller mindre. En av grejjerna den kan visa (idag) är innehållet i webbläsaren Chrome från en dator. I detta fall blandas inte andra enheter (mobiler osv) in alls.

Eller vill du att chromecasten ska "vara" en fullständig webbläsare på din TV som du styr från mobilen?
I så fall tror jag inte att det är möjligt på iOS, troligen mest pga begränsningar / lås från apples sida.
På (vissa) androidenheter kan man dock spegla hela enhetens skärm till TVn via chromecasten. Det är riktigt smidigt för att t.ex. få ljud och bild från appar som inte lagt in officiellt/inbyggt chromecast-stöd ännu, t.ex. Spotify.

bytat  11/10 2014 | Stäng | Nästa nya
det var det senare, jag ville styra chromecastens chromebrowser med min iphone/ipad på samma sätt som man kan från mac och pc men då är det väl tyvärr inte möjligt.
är rätt underväldigad överlag, tyvärr.. lekt lite med Plex men nätverket verkar inte palla leverera bitraten, trots att det funkar bra med TVns egna plex/DLNA app.. har även försökt köra svt play men enda sättet jag fått det att funka hittills är att spegla hela appen vilket ju blir förödande på farsans adsl-lina då två 720p feeds laddas ned samtidigt till både tvn och min macbook.. du kanske har nåt tips där?

Steffe  13/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Ja om du vill spela videor från svt play från datorn ska du inte behöva spegla. Det ska dyka upp en knapp i själva videon där det står typ "Spela på min TV" om du har tillägget i Chrome. Kanske måste du typ aktivera HTML5-spelaren på något sätt om den inte redan är aktiverad.

Dessutom tror jag inte att det drar dubbel internettrafik när du speglar flikar/skärmen utan att Chrome i det fallet transkodar innehållet på din dator och skickar en videoström vidare till din TV. Alltså Internet -> Dator -> Chromecast. Men jag kan ha fel om det. Då är det alltså datorns processor/grafikkort samt wi-fi-hastigheten (på LANet) som är flaskhalsarna.

edit: Detta ska du inte behöva, men du kan ju testa om det funkar bättre på http://beta.svtplay.se/ (men som sagt, det är inte en beta-feature längre med chromecast)
Inlägget är ändrat 13/10 2014.
Göm historik
Angående Plex så är det även där möjligt att det inte är nätverket som är flaskhalsen utan datorn/servern, eftersom den rätt ofta måste transkoda videon till chromecasten.

bytat  13/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Jag har kollat runt lite och det verkar som det mest handlar pm dålig wi-fi täckning. Fadern har routern på nedervåningen och tvn på över. Så det får bli en uppgradering på hans urusla Telia router. Trist bara att man köpt honom merkostnader men det hade väl behövts förr eller senare.

Steffe  13/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Det låter definitivt som problemet, chromecasten sätter ju en del krav på wi-fi.

Om fadern din vill surfa på tvn via mobilen skulle kanske detta förfarande funka:
Spegla datorns skärm till chromecasten via Chrome-tillägget. Det är via den pyttelilla pilen i tillägget det valet kan hittas.
Styr sedan datorn med mobilen, har inte full koll på iOS men http://mobilemouse.com/ kan kanske funka. Bör finnas många alternativ.

Dock skulle jag tro att det blir för mycket lagg (fördröjning innan bilden på TVn uppdateras enligt input) för att det ska vara bekvämt. Men det kan vara värt att testa ändå :)

bytat  19/10 2014 | Stäng | Nästa nya
liten uppdatering:
jag fixade en ny router till pappsen, en Netgear r7000, och nu går allt som på räls.. även en del andra problem blev röjda.. Felia-skräpet hade t ex inte 5ghz-bandet och throughputen på den här är väl i storlek dasslock.. nu är iaf allt en klart behagligare upplevelse.

Fetjocke  4/9 2014 | Stäng |
Tack!