Några frågor om Eyes Wide Shut - Analys
Några frågor om Eyes Wide Shut
ThePatient  6/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Nu har jag just sett Eyes Wide Shut för... femte (?) gången. Trots det är svårt att sätta fingret på vad poängen med filmen egentligen är! Jag har ett par frågor som ligger och lurar som ni ädla Filmtipsare måhända kan hjälpa med.

I Eyes Wide Shut har Fru Harford en dröm där hon ligger med många totala främlingar, dvs. där omständigheterna är precis som på sektmötet. Rent logiskt kan hon väl inte känna till sektmötet (eller?), men även om det är ett slags "poetisk logik" som ligger bakom, varför är det en del av berättelsen att hon har denna dröm? Vad innebär det?

Det kan tilläggas att Cruises karaktär och kvinnan som väljer honom på sektmötet har samma mask. Därför funderar jag på om att lägga masken på kudden i deras hem också tolkas som ett hot att göra frun till sexslav. Eller är det en önskan från Mrs Harford om att bli en konkubin som gör sig uttryck på detta vis?

Robby  6/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Nu kanske jag glömt bort en drömsekvens, men är det inte herr Harford som återupplever den sexuella fantasin som hustrun berättar om militären hon träffade/såg på något ställe?

ThePatient  7/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Jo, det händer också. Drömmen jag tänker på får man inte se, utan det är bara fru Harford som berättar att hon haft den.

Robby  7/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Det är väl inte exakt som det som händer senare i filmen? Däremot påverkar ju denna sexuella fantasi huvudkaraktären rätt mycket.

ThePatient  8/10 2014 | Stäng | Nästa nya
"Senare?" Herrgårdsscenen är inte senare, utan innan. Fru Harford berättar om den här drömmen just efter att herr Harford har kommit hem från maskeraden. Jag tittar närmare på scenen just nu och den är kring 1:30-snåret.

"He was kissing me... and then we were making love. Then there were all these other people around us, hundreds of them everywhere and everyone was fucking. And then I was fucking other men... so many I don't know how many I was with. And I knew you could see me in the arms of all these men, just... fucking all these men. And I wanted to make fun of you, to laugh in your face. And so I laughed as loud as I could."

Det är alltså som att han var åskådare bland männen och kunde se henne. Det är tydligt en referens till maskeraden. Varför är den där?

Robby  8/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Okej. Då är jag med. Jag blandade ihop det med en annan grej. Minns det du säger när du nämner det. Vad tror du själv det kan tänkas ha för betydelse?

ThePatient  8/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Jag tror inte det är menat som om hon på riktigt känner till maskeraden eller vet om att han varit där utan det är mer metaforiskt, men varför förstår jag inte. Har hon ett undertryckt begär att vara konkubin?

Robby  8/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Jag tror det är svårt att komma med något definitivt svar. Det kan väl exempelvis handla om ett underliggande begär som kom fram i drömmen. Hon skulle även kunna ha ljugit om det i syfte att påverka sin make. En del saker tyder på att kvinnor blir utnyttjade av den samhällselit som iscensätter ritualerna, möjligen via droger eller mind control. I så fall kanske hon själv varit inblandad i detta utan att riktigt komma ihåg det. Hon skulle även kunna vara inblandad, frivillig väg.
Troligtvis är det bara en slump att drömmen har likheter med sektmötet. Men givetvis blir det en extra spänning då han givetvis börjar fundera på om hon känner till det och i så fall hur.
har man frågor/tankar runt en film passar väl filmerforumet bra.. har man ämnen som sträcker sig över flera filmer och kanske spoilar dem är väl analysforumet bra.
.. så tänker iaf jag, vet inte om det finns nåt facit.

ThePatient  8/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Låter ju bra. Hade för mig att man skulle skriva i Analysforumet om man ville säkerställa att man fick seriösa svar, och det vill jag ju!

bytat  29/11 2014 | Stäng | Nästa nya
det där skrevs väl innan filmerforumet.

KyLLo  29/11 2014 | Stäng | Nästa nya
Förmodligen, men det gäller väl fortfarande för analysforumet.

bytat  29/11 2014 | Stäng | Nästa nya
"Och mer allmänt om sajten struktur: Bör jag i fortsättningen lägga en sån här tråd i Analys eller som en diskussion under filmens egna sida? Eller både och?"
brinner dock inte för frågan.. du kan säkert räta ut det på egen hand.

KyLLo  29/11 2014 | Stäng |
Det är väl upp till var och en att tolka det som står och komma fram till ett beslut. Tycker man att tråden passar in på beskrivningen för analysforumet så kan man lägga den där. Gör man det inte så bör man inte göra det. Det finns ingen beskrivning till filmerforumet, så det går inte att jämföra.

Att skapa samma tråd i flera forum har förekommit några gånger och kanske är tillåtet, men är ingenting som jag skulle rekommendera, eftersom aktiva i en tråd kan missa det som skrivs i den andra tråden.
Inlägget är ändrat 29/11 2014.
Historik
Göm historik