Betyg idag: 1 202 Besökare idag: 5 851
Skärminställningar - Teknik
Skärminställningar
badpanda1606  17/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Tjena!

Har en ny BenQ skärm på 27", men lyckas inte få dskärmen att nyttja hela bildytan, dvs det finns en svart remsa runt hela windowsbilden. På långsidorna ca 1 cm och på kortsidorna ca 2-3 cm.

Skärmen är inställd på höggsta uplösning (1920*1080) och frekvens (60 hz)

Någon som vet vad jag ska göra??

Tack på förhand!
Kontrollera att bildförhållandet stämmer. Det räknar du ut genom att dividera skärmens bredd på dess höjd. 1920*1080 är i 1.85:1. Hittar du ingen lämplig inställning kan du söka efter nya drivrutiner till ditt grafikkort.

Använder du HDMI?

badpanda1606  18/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Fick fram 1,77 på skärmytan. Alltså stämmer detta inte med de 1.85:1? Vart justerar jag detta? Jag kör på HDMI och all drivrutiner är uppdaterade.

Oj, skrev fel. 1920*1080 är förstås 1,78:1 (eller egentligen 1,777777777777778:1) så de stämmer överens. Har tyvärr inte många fler förslag annat än att du kan prova med lägre upplösningar, fast det kanske inte är särskilt kul om skärmen är 1080p.

badpanda1606  18/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Noterade knappt felet utan utgick från att det stod som jag antog så att säga;)

Har mixtrat lite med lägre upplösningar men det har inte lett till ngr större framsteg och inte så kul att inte kunna utnyttja skärmen till fullo.
Har aldrig varit med om dessa bekymmer tidigare...
Uppskattar hjälpen iaf!
Du hittar ingen inställning på skärmen som gör att du kan dra ut bilden horisontellt och vertikalt? Eftersom upplösningen ändå matchar bildförhållandet så kommer bilden inte bli förvrängd.

badpanda1606  18/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Jag hittar inställningen på skärmen som du syftar på men kan inte navigera i den menyn av någon anledning..
vad är det för modell?

DeoSpesMea  18/10 2014 | Stäng | Nästa nya
mm, i princip garanterat, händer ju hela tiden när man kör hdmi >_<

badpanda1606  18/10 2014 | Stäng | Nästa nya
När jag ställer in skärmen på 1680*1050 försvinner fenomenet.
Kollade igenom forumtråden du länka och i bildskärmsinställningarna ska man kunna konfigurera dem skärmar man har anslutna genom att trycka på en triangel som jag då självfallet inte har på mitt OS

bytat  18/10 2014 | Stäng | Nästa nya
jag har ingen aning om vilket OS du har men googla runt på det, overscan och Benqmodellen så kommer du säkert hitta en lösning.

badpanda1606  19/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Hittade overscan på skärmens menuval och fick iaf en större bildyta nu. Skulle säga att det är 50% bättre nu än det var förut iaf!

badpanda1606  18/10 2014 | Stäng | Visa arv |
Detta är modellen!