2,25:1 som bildformat - Teknik
Veckla ihop
2,25:1 som bildformat
ThePatient  19/10 2014 | Stäng | Nästa nya
Jag sitter och tittar på en analys av 2001, och funderar på formatet 9:4, eller 2,25:1 som det kanske känns bättre igen som. Jag vet inte så mycket om bildformat och filmteknik och så, men 16:9, ett annat format där båda talen är produkter av kvadrerade heltal, är ju ett vanligt format. Vad är 2,25:1-s historia?

Jag prövade googla, men det var en mängd röriga resultat som var svårt att utvinna nåt ur, så kanske kan en ädel Filmtipsare ge ett sammanfattande svar :)

Analysen för den som är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=MSo6s_xrj4c&list=UU9wMJIgU25UtMV3arDeHDyA&index=6
Jag vet ingen film som har visats i 2.25:1, men jag vet att många filmer som är inspelade i anamorfisk Cinemascope på 35mm har visats i 2.2:1 i 70mm. Just 2001: Ett rymdäventyr var inspelad med Super Panavision 70 om jag minns rätt (orkar inte kolla upp) och var egentligen avsedd för Cinerama, som är ett betydligt bredare format. Har faktiskt inte tänkt på det här särskilt mycket måste jag medge.
ju smalare desto finare.. OT men apropå Kubrick spelade han ju in bl a Full metall jacket i 4:3 och maskade den vid biovisning.. var riktigt sur på att den gamla dvdutgåvan inte fanns i vad jag trodde var original 2:35 och gladde mig så gudibehagligt mycket när den äntligen släpptes i smalare format.. sen när jag fick reda på att 4:3-versionen snarare visade mer än mindre visste jag inte vad jag skulle tycka längre.

Anonym_user_1  19/10 2014 | Stäng |
Alla filmer inspelade på 35mm (ej Super35) som är i 1.85:1 är maskade från 1.33:1, men i fallet med Kubricks tre sista filmer tog det lång tid innan de gavs ut på video/Laserdisc/DVD i rätt bildförhållande. I The Shining kan man se helikopterns propeller när de filmar hotellet om man tittar på en omaskad version, men inte om den är i rätt bildförhållande (1.85:1).