Reflektioner över Interstellar (Läs inte om du inte sett filmen. Ajabaja.) - Analys
Veckla ihop
Reflektioner över Interstellar (Läs inte om du inte sett filmen. Ajabaja.)
rebelscum  9/11 2014 | Stäng | Nästa nya
Ja, tankar om filmen?

Det finns mycket att säga, känns det som. Jag är intresserad av att höra annat än "Den var grym/kass!" osv. Några saker som slog mig:

1. Det kändes på sätt och vis uppfriskande att se en film där "det stora, farliga rymduppdraget som potentiellt kan gå åt pipan" inte föregås av en massa scener på jorden där vi får se hur astronauterna motionerar, övar eller på annat sätt förbereder sig. Man har sett det otaliga gånger.

Det snabba tempot i början gav filmen mer plats för karaktärerna att utvecklas i den miljö som man som tittare helst vill uppleva och den miljö som karaktärerna helst av allt inte vill befinna sig i. I Interstellar upplevdes den första timmen av filmen ungefär så här (notera att jag alltså inte tycker det är negativt):

-"Cooper, vi behöver dig som pilot."
-"Okej."
-"Pappa, du är dum som åker."
(Klipp till raketuppskjutning)
BANG KA-POOOOOW

2. Det märks att dom har skapat ett soundtrack som inte låter som din konventionella Hollywoodfilm. Jag kunde inte låta bli att drömma mig bort mot Philip Glass horisonter, och i synnerhet hans musik till Koyaanisqatsi. Många typiska filmmusikelement som trummor och stråkar verkar ha hamnat i papperskorgen hos Hans Zimmer, och med all rätt tycker jag nog.

3. Robotarna CASE och TARS. Roliga? Töntiga? Jag tyckte dom var en av flera stora behållningar med filmen. Roliga, synnerligen användbara och lagom futuristiska.

4. Jag upplevde filmen som en slags hyllning till vetenskapen, där förnuft och icke-dogmatik väger lika tungt som kärlek mellan människor. Vad tyckte ni?

Dutch  9/11 2014 | Stäng | Nästa nya
Jag tyckte musiken kanske var det bästa med hela filmen, helt makalös! Jag får filmen till en sorts kärleksfilm. Vill gärna se om den.
just sett filmen så behöver väl lite tid att smälta den innan jag landar i en direkt åsikt.
men en sak som störde mig var att Cooper gav sig själv koordinaten till Nasa så han kunde göra resan så han kunde ge sig själv koordinaten så att (etc.).. en klassisk tidsreseparadox.
det och att han upprepade samma meddelande, "stay", som han redan visste inte skulle få honom att stanna.. visst, detta behövdes för att inte tidsförloppet skulle ändras men det var just ändra tidsförloppet han ville göra i den situationen innan han kom till insikt.

simonm  31/3 2015 | Stäng | Nästa nya
Precis! Paradoxer verkar vara lite av Nolans grej, tillsammans med inkonsekvent logik, irrationella beteenden och annat i samma liga.
Det med "stay" störde inte mig. Jag tyckte att han var så uppenbart emotionell och upprörd att han nog inte tänkte rationellt. Dessutom tycker jag att det är väldigt mänskligt att tänka, "Den här gången går det nog!" Han är pappa. Han såg sin älskade dotter. Rent emotionellt var det logiskt.
Varför var det så tråkiga kvinnoporträtt i filmen?

Det finns typ två stycken som inte bara är bakgrundsfigurer och det är Anne Hathaways karaktär och Chastains karaktär.

Hathaways karaktär får i stort sett aldrig utvecklas och får också spela arketypen "den känslomässiga kvinnan" (vill fatta viktiga beslut baserat på sina känslor och håller till och med ett tal i filmen om det) i den här hjälteresan som hon gör tillsammans med männen. I slutet så ger sig också huvudpersonen, den grovhuggna pionjären, ut för att rädda henne.

Chastains karaktär är inte lika Hollywood-stereotyp men hon är också problematisk ur ett genusperspektiv. Dels så definieras hon av sina relationer till män; sin far, professorn (som blir hennes surrogatpappa) och hennes bror.
Och dels så, precis som Hathaway, så får hon aldrig bidra med något av vikt till hjälteresan. Hennes arbete är påbörjat av en man, professorn, och avslutas också sen av en man när huvudkaraktären skickar lösningen genom tidsrummet till henne. Hon får inte rädda världen med sitt arbete, det är två män som i huvudsak gör det även om hon får äran.

bytat  24/11 2014 | Stäng | Nästa nya
Ja, uschliga kvinnoporträtt. Att Hathaway fick "rätt" iom att kärleken uppenbarligen är index för 4d-rummet ursäktar inte hennes irrationella tirad. De kunde väl lagt det på nån annan än just en kvinna om det nu måste vara med.
Sen har jag svårt att förstå chastains oförmåga att förlåta sin far. Hon är väl runt 35 i videobloggen. Visst det ger upphov till den starkaste scenen men hon har ju ändå jobbat med samma projekt som sin far så lite förståelse borde hon kunna uppbringa. Och om inte, varför jobba just där?

amam  24/11 2014 | Stäng | Nästa nya
Ja, eller hur! Hela konceptet med att kärleken var något påtagligt i filmen kunde de ha ha varit lite mer diskreta med i överlag. Hela Hathaways brandtal var så himla onödigt oavsett vem som gett det.

Hon är ju en kvinna. De förlåter ju aldrig!11!!

Robby  24/11 2014 | Stäng | Nästa nya
Dock coola scener och cool musik :)

amam  24/11 2014 | Stäng | Nästa nya
Ja, musiken blev himla bra speciellt mot slutet. :p
tyckte den stegrande musiken blev näst intill jobbig när de sköt upp rymdskeppet från jorden men sen när det plötsligt blev knäpptyst i rymden måste jag ge dem lite credd för en riktigt bra idé, väl utförd.. grymt effektiv kontrast.
nej, det är väl sant att det hade känts lika mossigt oavsett vem det kom från.. men det hade ju varit uppfriskande om mossigheten för en gångs skull inte kom från en kvinna.
flytta Matt The Mann till skeppet istället och ge den galningen samma brandtal och låt honom löpa amok och äventyra uppdraget för att försöka nå sin älskade.
men det hade förstås gått stick i stäv emot Nolan's budskap.

bytat  25/11 2014 | Stäng | Nästa nya
men OJ så mycket intressantare det hade varit om kärlek både kunde vara något negativt som i mitt fiktiva Mann-fall och binda samman 4d-rummet-flummet.. den balansen hade jag gillat, klart mer 2001 oxå.. en kärlekskrank Matt Damon är nya HAL.

amam  25/11 2014 | Stäng | Nästa nya
Haha, du kanske borde skriva Hollywood-manus? :)
Till att börja med vill jag säga att filmen landade på en mycket svag trea. Att den inte får en tvåa var för att den trots sin längd ändå aldrig kändes så lång.

1. Jag tyckte det var ganska lång tid med en hel timma innan de åkte upp i rymden. Men jag gillade den delen mest.

2. Musiken var det sämsta tycker jag. Visserligen var musiken i sig bra men användandet av den verkade vara för att förklara för folk hur man ska känna. Varför inte lägga på publikskratt så vi vet när det ska vara roligt också?

3. Robotarna var bra tycker jag. Lagom kul comic relief.

4. Jag håller med. Det jag verkligen inte gillar med filmens budskap (förutom att det var tramsigt att kärlek ska vara mätbar) var att kärnfamiljen övervinner allt och personer som inte ynglat av sig är förbrukningsbara.

Angående kvinnosynen som tagits upp håller jag med. Sen störde jag mig på att man aldrig utvecklade Romillys karaktär. Dessutom fick han dö offscreen utan att någon verkade sörja.

Sen tycker jag vissa saker var helt ologiska, exempelvis:
Varför antar Murphy direkt att hennes pappa övergivit henne när hon får reda på att avsikten aldrig varit att rädda människorna på jorden? Hur rimligt verkar det?

Men men, bättre än genomsnittlig skitfilm som går upp på bio idag.

simonm  31/3 2015 | Stäng | Nästa nya
1. Jag med! Klart bästa biten.
2. Hade räknat med lite mer sorglig stråkmusik när de var ledsna och så. Ändå positivt överraskad där.
3. Tja, det blev ju inte sämre av deras medverkar i alla fall.
4. Blev sugen att se filmen efter att ha läst följande Twitter-flöde:
HAR NU SETT INTERSTELLAR. ÄR SÅ PASS UPPRÖRD.
HANDLINGEN: KVINNA RÄDDAR VÄRLDEN. FILMEN HANDLAR OM HENNES FAR.
MAN MÖTER KVINNLIG FORSKARE. DET FÖRSTA HAN GÖR ÄR ATT SEXTRAKKA HENNE OCH VARA DRYG OM HENNES DOKTORSSTATUS??!!
OCH PÅ RYMDSTATIONEN I SLUTET ÄR TYP 90% AV BEFOLKNINGEN MÄN??!!! REALLY?!
OCH JA SÅKLART USA-CENTRERAT, FOLK ÄR VITA ETC ETC
MEN VISST BLEV MAN GLAD AV ATT FORSKAREN SOM RÄDDADE VÄRLDEN HAR EN MASSOR BARN(BARN) ALLT SÅ LEVT ETT MENINGSFULLT LIV?!
JAG BEHÖVER STÖRRE VERSALER
Ursäkta skriket. Fick sitta i biosalong och vara tyst om patriarkatet i tre jävla timmar. Skrek på gatan sen.

Kan inte annat än att hålla med.

Efter en genomsnittlig skitfilm brukar jag känna mig lite, lite dummare. Efter Interstellar kändes det som jag förutsattes vara fullständigt befriad från slutledningsförmåga och logiskt tänkande. Lite skönare känsla, men det är hårfint.

ThePatient  19/2 2016 | Stäng | Visa arv |
4. Jag tyckte det var tydligt att platsen som ofta fylls av Gud här fylldes av framtida människor. Det kan kallas en hyllning till vetenskapen, på så sätt att den ger det naturalistiska ett slags helighet och mystik som annars är reserverad för övernaturliga saker.