Betyg idag: 1 082 Besökare idag: 6 980
ljudet till dator brusar - Teknik
Veckla ihop
ljudet till dator brusar
Fermis  23/11 2014 | Stäng | Nästa nya
Från ingenstans började ljudet i både högtalare och hörlurar blir väldigt dåligt, det brusar och man hör knappt vad som sägs i spel o film, det är inte lågt ljud utan väldigt väldigt dålig kvalité.
någon som har några förslag på vad det kan vara?

DeoSpesMea  25/11 2014 | Stäng | Nästa nya
testa att jorda datorn, det kan bero på ström i ljudkortet.

enklast jordar du den genom att koppla in den i ett uttag i köket, och startar upp den, och stänger av den, har du en stationär kan du även lägga till förljande steg:stänger av huvudbrytaren, lägg ena handen på själva lådan och dra ut elsladden, då ska den garanterat vara jordad.

annars kan du ju kolla så att du inte har några lösa sladdar, eller annat som eventuellt stör i datorn, och då ska du ändå ha jordat datorn(och dig själv, vilket du även gör genom steg 2 ovan), innan du börjar pilla inuti den.
bra tips om jordning av DeoSpesMea men låter inte jättetroligt att det skulle vara källan om det just uppkommit under samma förhållanden som du brukar ha.
det hjälper om du beskriver datorns spec; är det en laptop eller desktop, vad är det för märke och modell.. om det är en desktop, vilket ljudkort, moderkort, etc.
utan mer information skulle jag tippa på lösa kablar, som DSM nämner.

zonk  11/1 2015 | Stäng |
Lösa alt trasiga kablar skulle det kunna vara ja, en kabel som fått sig en "knäck" eller dylikt skulle kunna ge upphov till det. Enkelt kollat genom att först koppla hörlurar till mobilen, se om de är OK, sen se hur det funkar när de kopplas till datorn.

Har man stationär dator kan man ju köpa ett billigt & enkelt ljudkort för någon hundralapp och testa att sätta i det.

Vidare hade jag tipsat om att fråga på exvis Sweclockers eller någon annan mer datorspecialiserad site!

Edit: hoppsan, såg inte datum, avd bättre sent än aldrig?
Inlägget är ändrat 11/1 2015.
Historik
Göm historik