Drömtråd 3.0 - Allmänt
Drömtråd 3.0
Andra våningen  31/3 2015 | Stäng | Nästa nya
dags att börja skriva upp drömmarna. det brukar vara ett sätt att träna upp roligheten i dem.
drömde att jag var hos min syster som hade en kartong som hon haft med sig från sjukhuset där hon jobbat med något och i kartongen råkat få med sig en bakterie. hon visade att bakterien hade bildat lustiga figurer inne i lådan. det såg precis ut som porslinsfigurer, vita med lite blekt blommiga mönster, som något otympligt stora schackpjäser. en var precis som om det skulle föreställa tornet, med nån slags landbrygga utfälld högt upp, inte alls smakfull men ändå ganska detaljerad och exakt. jag tittade noga men kunde inte känna mig säker på att det var några organiska former utan det verkade som stöpt av en människa. det var fruktansvärt obehagligt, äckligt och motbjudande, jag vaknade av hur hemskt det var, att en bakterie hade tillverkat det där, för trots allt var det ju organiskt och hade bara dykt upp där i lådan. min mor som var med sade "men är det inte typiskt sådana där konstiga sjukhusbakterier?".
Drömde inatt att jag delade ut Dagens Nyheter till Anna Kindberg Batra.
jag hoppade ut från flygplan med blott en välfjädrad enhjuling till hjälp. hade gjort det fler gånger och blivit något av en attraktion, men efter drömmens sista lyckade landning slogs jag av hur befängt det hela var och slutade.
möjligt tillägg: i ett stängselinhägnat område av rivna hus sprang det två småkillar. den ena gjorde en volt helt utan vidare. (kan inte avgöra om det är något jag minns eller sett, men om det var dröm bör den höra hemma här.)
Gick och fiskade i tunnelbanan. Fångade lite småfisk och en gädda på 65 kilo.
bra initiativ! jag älskar drömmar och hatar drömhatare. jag började skriva ner drömmar i slutet på förra året men från den 24:e januari fram till 24:e mars kom jag inte ihåg en enda. drömmen den 24:e mars hade faktiskt filmtipsetanknytningar:

exfilmtipsaren shesaiddestroy hade skrivit något slags filosofisk-poetisk skrift där hen med teser argumenterade för varför någon var dålig. minns tyvärr inte vem men i alla fall någon som det var helt orimligt att skriva en sådan text om och jag tror att det var en filmtipsare (dock inte någon rolig person som 3rd man eller så utan snarare någon som jag blandar ihop med andra, typ tocca). shesaiddestroy hade till och med tryckt upp skriften och gjort ett omslag så att det såg ut som en bok. hen tvingade mig sedan att läsa texten (den var rätt lång) men när det blev uppenbart att jag tyckte att den var lite poänglös tog hen den ifrån mig innan jag hann läsa slutet.

sennight  1/4 2015 | Stäng | Nästa nya
i förrgår drömde jag att jag åt buffé med en köttrymdennamne som jag inte gillar. det är allt jag drömt sedan 24/1 alltså. jag hoppas på bättre tider.
obs! menar inte att jag gillar till exempel tocca men det var alltså en person som inte var värd den formen av engagemang.
mycket vagt minne, några nöjda och lugna närstående förekom, miljön var skiftande (ett typiskt vagt kulissartat drömhus) och jag vaknade mitt i natten väl till mods.
jag skulle göra lumpen och välkomnades med en glansig broschyr där de samlat citat från mig som var lite löjliga (jag fann det inte så underligt att de buggade de hus jag befunnit mig i). till exempel hade jag sagt kvarting när jag menade kvart, vilket de gjorde en stor grej av. det verkade som om jag inte skulle behöva stanna så länge på grund av min klena fysik. plötsligt var jag på en musikhögskola istället med en gitarr. jag kände mig oproffsig som gick omkring och knäppte som en strandgitarrist. desperat försökte jag få det att låta bra. till slut spelade jag något som det passade att sjunga "it, will, not go down, not go down will never go down" till (med en viss melodi och vissa ackord som jag inte bryr mig om att återge, men tänk irländsk 90-talsgitarrpop) och alla andra i korridoren började sjunga med. sedan vaknade jag.
Inlägget är ändrat 2/4 2015.
Göm historik
befann mig på fel ställe i samband med en razzia och råkade bära på lite roliga preparat. resten handlade mest om att försöka förhala det hela. lyckades så bra med detta att jag snart fann mig i samma situation igen.
jag dansade till takter som verkade trotsa gränserna för vad som är möjligt. dock delvis styrd av musiken som verkade utgå från en mystisk man som gick bakom mig. när han hunnit ikapp hoppade en skorpion över. jag lyckades skaka av den, men den visade sig kunna flyga på ett nästan målsökande vis. mannen tog tillbaka den och under hot gick jag med på att hjälpa till och förgöra en häxvampyr. vi rörde oss uppåt i öde korridorer av nåt gammalt slott (med ett helt ok konstsamling på ett av planen (med lite tjusiga montrar som bonus)). sista biten var ett system av lodräta och horisontella stegar. väl framme stod det snart klart att jag inte kunde bidra med mycket. mannen gick under, men jag lyckades fly. kontaktade någons morfar som sades vara en hejare på häxvampyrer. gjorde samma vandring en gång till, men oberoende av utfallet sprang jag därifrån och låste alla portar på vägen ner med tanken "he would have wanted it this way." först senare, till dryck och salta pinnar, slog det mig att denna åtgärd endast skulle stoppa den gamle mannen. häxvampyren hade en skorsten att flyga ut från. (minns inte mer.)
Inlägget är ändrat 3/4 2015.
Göm historik
tror att jag drömde något inatt. har ett nytt minne av att någon refererade till the bergerfolk som om det var något folk brukar göra. det måste ha varit en dröm.

min mamma berättade att hon hade drömt att hon köpt ångestdämpande glasögon till sin katt. det tycker jag var lite kul.
besked via vykort från någon jag inte pratat med sedan -01.
"du har ett 14-årigt barn. nu är det din tur att bo med det."?
inte med min drömlogik. hur informationen hamnade där den gjorde framgick ej.
Drömde att jag var i Porto och såg en kille åka omkring på en flakmoppe fullastad med Manoel de Oliveira-DVDer. Ett barn jag var där med (förmodligen en son eller lillebror) ville ha en, men jag varnade honom för faran med att ta emot gåvor av främlingar.
jag var i ett hus tillsammans med flera andra (alla var sådana som inte finns i den vakna världen). vi fick på något sätt veta att jorden antagligen gått under. jag vet inte hur vi fick veta det för varken tv eller radio fungerade (internet var tydligen inte ett alternativ). dock hade vi el vilket fick några av oss att tvivla på att det verkligen hänt, andra menade att elen nog bara fungerade av sig själv ett tag men att den snart skulle försvinna. nästan alla människor hade antagligen dött fast jag vet inte hur. jag tänkte att vi i huset skulle hushålla med maten och vattnet vi hade men ingen brydde sig vilket väl egentligen var mer rimligt. min telefon ringde (den fungerade visst) och det det var en person jag knappt kände som ville att jag skulle förklara var ett ställe i uppsala låg för någon höll på att dö där. jag visste inte var det var och ingen annan visste det heller. fick panik av att jag inte kunde rädda personen. jag önskade att allt bara var en dröm men jag visste att det inte var det. tänkte att jag inte ville dö där eller försöka bygga upp en ny värld med människorna i huset. jag tappade bort min mobiltelefon och det kändes otroligt viktigt att jag skulle hitta den för jag ville ringa några personer innan de eller jag dog. två andra kom till huset och hade några slags nyheter om vad som hänt men jag var för upptagen med att leta efter min telefon för att lyssna.

sennight  8/4 2015 | Stäng | Nästa nya
drömmer aldrig mardrömmar men ofta ledsendrömmar och det här var en sådan. mina mest detaljerade drömmar handlar visst om undergången, drömde en för något år sedan som utspelade sig under flera månader.
såg ett kort segment av en stumfilm, ett par dansade på ett ryckigt sätt (med valsgrepp) närmare och närmare och med allvarliga, nästan arga blickar som stirrade rakt in i kameran.
det var bra att jag skrev att jag slutat drömma för nu har jag tydligen börjat drömma igen:

jag var på en dubbeldäckare, en sådan där turistversion som är öppen längst upp och däruppe satt jag tillsammans med en massa andra. den var mycket högre än de brukar vara och varje gång bussen svängde så svajade det till ordentligt. bussen åkte på vägar i bergen (tänk trollvägen i norge) så det kändes som en bergochdalbana. jag höll i en kopp med fat som inte fick gå sönder så jag kunde inte hålla i mig ordentligt i svängarna.
Jag hinner hela tiden glömma drömmarna innan jag kommer ihåg att skriva ner dem. Vad är tricket, finns det ett trick? Jag var mycket bättre på att komma ihåg dem när jag var liten.

Zarquon  13/4 2015 | Stäng | Nästa nya
Att skriva så fort som möjligt är väl tricket om något. Ha papper och penna bredvid sängen och skriv ner direkt.

Canomia  16/4 2015 | Stäng | Nästa nya
Jag tänkte att jag kunde skriva ner i telefonen men det funkade inte alls. Ska försöka komma ihåg att lägga fram block och penna bredvid kudden innan jag går och lägger mig inatt.
det är ju som zarquon skriver. ofta är man ju inte jättemotiverad att göra det när man vaknar men det kan räcka med att skriva lite stödord. jag brukar ibland istället upprepa drömmen om och om igen i tanken till jag sommar om eller orkar skriva mer. det fungerar dock inte jättebra.

sennight  13/4 2015 | Stäng | Nästa nya
och man ska akta sig för tanken "den här drömmen är så crazy så den här kommer jag komma ihåg!" för man gör inte alltid det ändå.

nonamateur  13/4 2015 | Stäng | Nästa nya
+1 (händer dock emellanåt att de av en händelse går att härleda långt senare).
Nyvakna extremtrötta jaget brukar vilja skjuta upp allt som går att skjuta upp, jag litar inte alls på den personen.
Låter som en mycket tilltalande person =)
Jaha, nu står det "musik, jazz, performance, redovisning" på en lapp men inte kommer jag ihåg drömmen för det.

Zarquon  17/4 2015 | Stäng | Nästa nya
Haha, men skriv mera då för farao! :D Vad har du att göra första 2 minuterna efter du vaknat som är så viktigt att du inte hinner skriva mer än 4 ord? ;)

Canomia  17/4 2015 | Stäng | Nästa nya
Somna om naturligtvis.

nonamateur  19/4 2015 | Stäng | Nästa nya
somna om snabbare så du hinner tillbaka till samma dröm?
Eller springa iväg för att jag är sen till något viktigt. Någon av de två.
skaffade en sådan där app som ska spela in när man pratar i sömnen. tanken var att jag då skulle kunna säga rätt ut vad jag drömt om när jag vaknar till (går givetvis att bara göra en röstanteckning men för jobbigt när man är trött) men "vågar" knappt göra det. sover alltid själv så det känns jättefrämmande att tala när jag ligger i sängen. men ja något slags tips är det ändå.

Canomia  1/6 2015 | Stäng | Nästa nya
Att prata i nyvaket tillstånd känns nästan som ett större steg än att skriva. Har det fungerat för dig? Eller har det bara kännts för konstigt.

Nu minns jag drömmar mycket oftare än förut i alla fall, antagligen på grund av den här tråden.

sennight  1/6 2015 | Stäng | Nästa nya
det har inte fungerat alls. har inte sagt ett ord. men man kan säkert vänja sig.
tar tåget till en kuststad (som jag tror ska representera lissabon, men ligger klart närmre ekvatorn). har en tydlig kartbild av den, men kan inte ta mig till hamnen. utanför en butik med blå fisknät, dekorativa hattar, färgglada paraplyer och tråkiga vykort är nedgången till ett icke-euklidiskt system av rulltrappor. stiger av pendeln i london och inser att jag har i uppdrag att leverera ett viktigt dokument. ansåg att jag pga detta inte bokat hostelboende. övernattar i en mossig stenkällare med två andra. irriterade mig lite över detta till en början, men efter att några härliga flaskor plockats fram fick vi en fin afton.
en vän berättade om en dröm när vi satt och drack öl häromdagen. han hade drömt att han ridit på en svart häst över en åker och som följd av denna dröm så kände han ett enormt behov av att gå till en åker och skrika lite. eftersom vi båda var fulla så tyckte vi att det var ett rimligt behov att uppfylla just då. dagen efter fick vi höra från några vänner som också hade varit ute att dom hört två personer som blev mördade/misshandlade/torterade och därför ringt polisen. tycker det är förjävligt att det är omöjligt att hitta en plats att skrika på. inte ens på en åker går det att skrika av sig lite ångest nuförtiden.
drömde något om ett sjukhus. vaknade och tänkte att drömmen mycket uppenbart var inspirerad av alzheimerdemonfilmen jag såg igår (kanske i kombination med lukten av rengöringsmedel från trapphuset). minns dock inget mer än så.
en av de jag ska till danmark med framöver bjöd in oss till en ljusshow han debuterade med där. de flesta tog av sig sina skor och när kvällen började lägga sig var mina borta. ett par i min storlek +3 stod kvar i deras ställe. träffade mitt ex familj som skakade fram ett par sandaler som passade. nya pojkvännen var en oresonslig, svartsjuk typ som beslöt sig för att döda mig. undslapp första attacken (där dörren jag låst in mig bakom blev brasved). tog mig tillbaka till hotellet. han var redan där och lurpassade med kniv. sprang därifrån och hoppade vid nåt rödljus på en motorcykel som senare visade sig vara en taximc. tusen danska för ett par km lät dyrt, men jag hade fyra på kontot. höll mig undan resten av natten och lyckades informera mina vänner om att jag ändå skulle kunna vara på plats dagen därpå.

nonamateur  21/4 2015 | Stäng | Nästa nya
..men inte pga häxvampyrer, hoppas jag.

sennight  23/4 2015 | Stäng | Nästa nya
nä det var nog bara åldern.
drömde att fetjocke startat en tråd om tomatsås. han hade gjort en sås som i teorin skulle vara god, men den hade gett honom klåda och dessutom var han ändå missnöjd med smaken. det kom en massa svar (från de flesta aktiva filmtipsare från de senare åren, simonm, boondock_saints etc), alla gav recept på tomatsåser de brukade göra och tyckte var goda. ingen kommenterade det där med klådan. jag tyckte det var dumt: hur skulle han veta att han inte fick klåda av de där såserna också? jag kom dock inte heller på något meningsfullt att skriva om klådan.
jag har varit dålig på att komma ihåg. samma sak denna natt egentligen men minns att jag drömde om ett djur som inte finns.
jaja, jag ska återge alla mina drömmar sedan sist. har faktiskt drömt en hel del:

+ att mormor blivit senil och glömt bort vem jag är.
+ att jag gick vilse i ett slott/en borg och fastnade under en vägg och inte kunde ropa på hjälp på grund av trycket över bröstet.
+ att jag letade efter monsterpop under en bro.
+ en standardstressdröm om att jag skulle komma för sent till något (kanske ett flygplan)

den här är den jag kommer ihåg mest av och är ovanligt fantasirik för att vara en av mina drömmar:

jag åkte över atlanten i en eka. det tog två timmar. jag gick iland på en ö där en häxa skulle utsätta mig och andra som kommit till ön (inga jag kände igen från min vakna verklighet) för tre prövningar. den första var en slags lagbollsport som spelades på en tunn fyrkantig is- eller glasskiva i luften. spelarna var tvungna att balansera vikten jämt på skivan, annars tippade den över. det var två lag. lagen hade en varsin "boll" som de med en bandyklubba skulle slå ner i en brunn. det märkliga med "bollarna" var att de var planeter som såg ut ungefär som jorden (jag tyckte att det var orimligt att de var så små). mitt lag vann i alla fall på något sätt. nästa test minns jag inte så mycket av men det var något om att häxan ville dra ut våra naglar och tungor för att spå i dem. sedan vaknade jag.
drömde en lång och händelserik dröm. har haft mycket svårt att minnas drömmarna, men åtminstone något den här gången.

jag skulle åka tåg från stockholm till någon stad bara några mil ifrån, men av någon anledning måste jag åka över köpenhamn. sedan kom jag på att jag måste göra något annat. jag tog mig till huset där jag bodde tillsammans med många andra, ett äldre hus på landsbygden med lagård till. i något rum ovanför lagården låg det popcorn och skräpade, mest lika stora bitar av frigolit, efter att jag haft med mig sådana dit en annan gång. jag tyckte att de skräpade och tänkte att det var bäst att äta upp dem så att de inte hade slösats. åt det största i alla fall. plötsligt såg jag genom en glipa i väggen att det strömmade in folk från gårdsplanen och in i lagården och huset. det kändes hotfullt, även om de inte var uniformerade eller beväpnade eller så ens på det rudimentäraste sätten. jag minns inte om det framgick vilka de var. de kan ha tillhört någon religion eller någon mer new-ageig förening och skulle nog bara ha ett fredligt möte.
Inlägget är ändrat 2/5 2015.
Göm historik
Jag svävade runt i rymden, iförd rymddräkt. En säck, typ liksäck flöt också omkring. Fick fatt i den, öppnade dragkedjan. Inuti fanns också en rymddräkt, ev. innehållandes en person/kropp. Tog tag i hjälmen, drog av den och slängde bort den. Sedan svävade jag runt ensam i omloppsbana kring solen.
snölandskap. var jagad av vargar och flydde ut i en eka. vargarna hoppade efter och hängde i fören. de kunde resa sig ganska högt, men var aldrig nära att ta sig in.
Istället för en dröm så skall jag berätta om en händelse i verkligheten som var som en dröm.

Det var för några veckor sedan en dag när jag skulle till jobbet. Jag kom ut från toaletten efter att ha gjort i ordning mig för jobbet. Såg att på klockan var det bara fem minuter tills jag började, hade tagit mig lite för lång tid på mig. Det är den tiden det tar för mig att gå till jobbet, men jag hade dock inte bytt om till arbetskläder så jag skyndade mig till sovrummet där kläderna finns. Tog på mig min arbetsskjorta, kom på då att jag idag skulle vara i brödet och då har vi en kocktröja som vi skall ha istället då. Så av med skjortan och fram med kocktröjan istället. På med arbetsbyxorna, känner då att de är våta i knäna, där det är lite mera tyg med plats för knäskydd, det var byxorna som blivit tvättade dagen innan så de hade inte blivit helt torra. Nu började jag bli irriterad och stressad att jag inte skulle hinna i tid till jobbet. Rotar i garderoben och ser ett par mörka byxor som ser ut som mina arbetsbyxor, det är mörkt i sovrummet, taklampan är inte på endast sänglampan. Börjar ta på mig byxorna när jag märker att det inte är mina arbetsbyxor utan ett par mörka jeans. Så av med dem och rota lite till och hittar mina andra arbetsbyxor. På med dem och snabbt till jobbet. Kommer bara typ 2-3 minuter för sent.

Detta var precis som de drömmar man har om att ta sig till ett ställe men det hela tiden händer saker som gör att man inte kommer fram.
Under den gångna veckans drömmar har jag rest till/bott i San Francisco, Wien, Seoul och Köpenhamn. Märkligast var Seoul, där jag blev fången i ett bibliotek tillsammans med en get och ett talande bokstöd. Sorgligast var San Francisco eftersom jag tappade bort min katt. Gemytligast var Köpenhamn eftersom det slutade med att jag fick jobb på ett museum genom att bara sätta mig i receptionen och köra.
jag var med några män i mexiko. en av dem hade en sombrero i handen och vrålade något alldagligt åt oss. sedan pekade han som förklaring på insidan av sombreron där det var en bild på ett huvud av en stereotyp mexikan med en sombrero på huvudet, och den mexikanens mun var alldeles rund som om han vrålade.
denna är asrolig.
det tycker jag också.
Den här gången minns jag lite.
Jag åkte in på infarten till en stor herrgård eller slott med en stor bläckfisk i brons på ett hus vid grinden, det var deras släktvapen på något vis, fast den var inte platt utan tredimensionell. På övervåningen var ett litet gäng som jag tydligen kände, eller som i alla fall var glada att se mig. De hängde vid fönstret och spionerade på människorna nere i trädgården och hittade på avancerade intriger om vad de gjorde och varför. Jag var mest obekväm och ville gå men det fick jag inte. Sen tror jag att jag vaknade.
min bror hade hittat en extra kärlek och avslöjade detta genom att vara med i nåt tv-program.
jag har drömt igen!

jag och min bror var i trädgården till det hus som mormor och morfar bodde i förut. det var höst så alla äppelträd var fulla med äpplen. min bror berättade att det fanns i tv i ett av träden. vi gick till det och det visade sig att det bakom löven faktiskt fanns en tv där. den var gammal men fungerade. det var en pojke med randig tröja på tv:n (eller möjligtvis i trädet).

sedan fortsatte drömmen med att jag lekte en slags lek med en kompis och en före detta kompis som var ungefär som associationsleken men i drömmen var man också tvungen att visa upp någon sak som representerade det man associerade till. jag tror jag letade efter en boll.
Inatt drömde jag att jag stod och pratade med vår teorilärare utanför vår examensutställning när en räv kom ut ur skogen(som plötsligt fanns där.) Räven hade något platt stort vitt knyte i munnen och kom och la det vid mina fötter.
vilken symbolik! inte för att jag kan tolka det (och hur då platt?) men du blev liksom utvald. vad betyder rävar för dig?

Canomia  10/5 2015 | Stäng | Nästa nya
Platt som något textilt eller kanske plast som blivit överkört ett par gånger så det är platt och stelt.

Rävar betyder inget särskilt för mig. De är fina, men jag har ingen speciell relation till dem.

Canomia  10/5 2015 | Stäng | Nästa nya
Fast inte smutsigt som något överkört skulle vara, rent vitt och platt
minns små fragment från två av nattens drömmar. den ena måste ha varit jättetråkig för det enda jag minns är att jag sitter i köket på jobbet och pratar med de jag jobbar med. i den andra låg jag i halvhögt gräs och tittade upp på en blå himmel.
Jaha. Jag anar ett tema här. Imorse när jag höll på att somna och var lite i mellanstadiet fortfarande hörde jag att jag fick ett sms, och jag väntade på ett viktigt sms innan jag fick somna. Men jag precis som jag somnade in ändå hoppade et lodjur upp från vägkanten rakt mot mig. Inte som en attack men chockande så att jag vaknade till och kunde läsa mitt viktiga sms innan jag somnade på riktigt.

Först en räv och nu ett lodjur. Undrar vad nästa djurmöte blir. Inget hotfullt hittills i alla fall.
Min senaste dröm slutade med vad jag bara antar måste ha varit Fetjocke.

Var det började minns jag inte riktigt men jag och min mamma cyklade, väldigt fort i skogsområden. Jag tror vi skulle spela in en film för hon höll på och skriva på fyrkantiga kartongbitar som jag var orolig inte skulle gå att läsa på när det gick så fort.

Sen kom vi ut till mer vanliga cykelvägar, fortfarande genom skog, och jag började märka att det låg delicatobollar utplacerade två och två. När vi kom fram till ett bostadsområde var det tätare mellan delicqtobollarna och på vissa ställen låg de i stora klungor. Alltid tippade så botten var åt sidan förresten, och utan förpackning. Vi tyckte det var jjättekonstigt så vi frågade en flicka som skuttade runt i närheten. Hon förklarade att det var hennes granne, en gubbe i jeansjacka och keps, som lagt ut dem för att äta.

Han såg väldigt vresig ut. Särskilt när han blängde på oss när vi cyklade förbi ätandes varsin delicatoboll vi tagit från marken.
jag träffade superjudgen. minns inget ansikte, men han berättade att hans förfäder var sjörövare. lite senare träffade jag hans mor, en fryntlig kvinna kring 60 med brett ansikte och kort blond lugg och hon bekräftade uppgiften. troligen av henne fick jag reda på en plats som var värd att besöka. där såg man att folk hållits kedjade i bås. tydligen hade det varit ett uppror där där flera av fångarna lyckats slita bojorna, övermanna vakterna och rymma. superjudgens morfar eller liknande skulle ha hört till dem.
det här stämmer, sånär som på att min mor inte har kort lugg.
akt 1: en kinesisk grabb var på besök. kina hade tagit över internet och man behövde läsa avtal på avtal och svara på frågor innan man fick besöka minsta lilla skruttsida. blev osams med lillkillen, halvt på skoj, och sa åt honom att som straff skulle han lägga handen ovanpå datorn, som jag hävdade var mycket varm. jag tänkte att den väl egentligen var halvljummen på sin höjd, men han skrek som om den vore glödhet. efteråt var han tårögd och tröstlös, jag noterade att jag hade en lös skinnbit vid nageln på ena tummen, och erbjöd honom att som hämnd få dra loss denna. han drog bort säkert en decimeterlång skinnslamsa.

akt 2: en sorgesam historia om en hedersmördare

akt 3: tittar genom ett fönster på en hjärtskärande scen: en hund tar farväl av sina hussar och mattar. hunden kramar om dom med sina tassar och verkar förstå att de inte kommer att träffas mer. gråten i halsen

drömtipsbetyg 2,5/5
har faktiskt drömt en del den senaste tiden men inte orkat skriva ner för att det mest varit tråkiga saker. många drömmar har handlat om jobbet. en natt drömde jag till och med om ett jobb som inte var mitt eget utan att jag jobbade på en pizzeria och skulle bestämma om pizzakartongerna skulle vara vita eller gröna.

men från inatt kommer jag ihåg lite av en mer intressant dröm. jag fick en fiskyngel av någon, födde upp det till en vuxen fisk. den blev ganska stor, en meter lång kanske. jag tror att jag döpte den till åke. han tyckte om att bli klappad och jag hade honom i mitt knä ibland. jag kom ändå fram till att han nog inte var så lycklig på land och ville därför släppa ut honom i havet men vågade inte för jag tänkte på alla fiskare som skulle kunna döda honom. i drömmen föreställde jag mig (det var som en filmsekvens) att han fångades av en fiskare som såg ut som fiskaren i the simpsons.

sennight  28/5 2015 | Stäng | Nästa nya
har för övrigt dröm om en hund (en schäfer) och att jag träffade en stor snäll råtta. det senare drömde jag för att jag samma dag blivit påmind om att man för några år sedan hittat en ny råtta i papua new guinea som inte var rädd för människor.
inatt var jag på en konsert i en kyrka. en man i frack, hög hatt och skägg sjöng en sång som jag tyckte var fantastiskt bra. jag satt framme vid koret och lyssnade. för att inte synas hade jag svept en stor svart sjal över mig. han som uppträdde drog fram mig på scenen och tyckte att jag också skulle buga när publiken applåderade. sedan gick alla konsertbesökarna till en fest på ett höghustak. på festen var det en massa dragqueens. jag skämdes över mina kläder som jag hade sytt själv.

kan inte komma ihåg någon annan dröm där jag hittat på en hel låt. synd att jag inte kom ihåg hur den gick när jag vaknade.

Canomia  30/5 2015 | Stäng | Nästa nya
Jag läste först att du var på korset i en kyrka.

sennight  21/6 2015 | Stäng | Nästa nya
tittade genom några gamla drömanteckningar och snubblade över denna fruktansvärda mardröm:

"canomia skrev att hon inte gillar vaggvisor"

Canomia  21/6 2015 | Stäng | Nästa nya
Jag dementerar de här uppgifterna.

I detta ögonblick spelar jag till och med din egen lullaby-lista på Spotify.

sennight  22/6 2015 | Stäng | Nästa nya
tur. ibland blir mardrömmar verklighet!
drömde för några dagar sedan en jättejobbig dröm. minns inte så mycket av den men jag hade i alla fall köpt ett hus men kommit på att jag inte alls ville bo i huset utan egentligen ville bor kvar där jag bor nu. alla jag träffade ville prata en massa om huset, komma på besök och så men jag funderade bara på hur jag skulle kunna sälja det vidare eller i alla fall hyra ut det.

jag mindes ingenting av nattens drömmar men vaknade med den där låten "tre gringos" på hjärnan. måste varit många år sedan jag tänkte på att den existerar så det måste vara något jag dömt om.
det där hände ju mig på riktigt.

sennight  9/6 2015 | Stäng | Nästa nya
kusligt och jobbigt.
drömde en slags fortsättning på den där drömmen:

mina föräldrar skjutsade mig till huset. jag ville fortfarande inte bo där. när jag kom dit upptäckte jag att det varit inbrott. jag blev otroligt ledsen över det, trots att det knappt fanns något där som hade kunnat bli stulet (eftersom jag inte bodde där). jag grät och grät.
när jag håller på att somna, när jag börjar vakna eller när jag snoozar på morgonen brukar mina tankar flyga omkring i en väldig fart. det är som att jag tänker hundra tankar på en sekund, det är nästan som att jag ser dem flyga runt. ibland är det bilder till. ibland drömmer jag även obehagliga kortdrömmar, oftast att jag ramlar från något högt eller att rummet jag är i vänder sig uppochner.

imorse var jag i det där tillståndet och då såg jag helt plötsligt bland alla tankar det där ansiktet på mars. blev rädd, viskade "usch!" till mig själv och drog snabbt in fötterna under täcket.

monsterpop  28/11 2017 | Stäng | Nästa nya
nu för tiden ser jag nästan alltid ansikten i hypnagogin. det brukar vara som en kort filmsekvens, typ att någon vänder sig mot mig, och alltid är de förvrängda på nåt sätt, som i black hole sun-videon ungefär. då tänker jag sådär, "nämen fy vicken otäck!"
jag drabbades av vrede och inspiration och skulle åka till "replokalen" och "jamma" lite. funderade länge och väl på hur många golfpeggar man borde packa inför dylika strapatser; resonerade mig fram till att tre var ett lämpligt antal, ifall ett par skulle gå sönder. i parken utanför replokalen fanns "åsnor" som såg ut som svarta kängurur i röda koftor som tog hand om sina små känguruåsneungar. en liten flicka höll på att peta på djuren med en pinne, "hoppas dom sliter huvudet av henne!" sa jag.

sennight  15/6 2015 | Stäng | Nästa nya
känguruåsneungar! vill träffa, vill ha!

monsterpop  15/6 2015 | Stäng | Nästa nya
om en känguruåsna får ungar är det väldigt viktigt att ha en för ändamålet avsedd ställning som dom kan hänga upp knytet med ungen i.

sennight  16/6 2015 | Stäng | Nästa nya
självklart. jag är väl ingen djurplågare eller.
jag surade över att jag inte drömt något intressant på länge och bara för det drömde jag en mardröm:

jag och min (fiktiva) klass var på middag hemma hos vår klassföreståndare och hans fru i deras hus på landet. köket såg ut som en skolmatsal. när det var dags att ta bussen hem gick jag på toaletten. när jag var där inne hörde jag att klassföreståndaren och hans fru stängt in oss i huset och planerade att döda oss eller något liknande. frun (som såg ut som tasha yar i star trek tng) var arg men också lite orolig för hon trodde att jag har en mobiltelefon men det hade jag tyvärr inte. de försökte få upp dörren men lyckades inte. när det gått ganska lång tid hörde jag mannen säga "jag älskar dig så mycket, smörboll" till sin gulorangea katt. då upptäckte jag att deras vita katt var inne på toaletten med mig. jag insåg att katten gav mig förhandlingsutrymme och ropade därför hotfullt "men älskar du snöboll lika mycket?!" till honom.

sedan är det lite oklart vad som hände men jag lyckades i alla fall ta mig till vägen utanför huset. jag hoppades på att det skulle komma en bil eller buss som jag kunde stanna men det gjorde det inte. jag började springa längs vägen (bredvid den var berg/kullar som jag inte kunde ta mig upp för) och mannen sprang efter.

sedan var det lite oklart vad som hände igen men jag befann mig i ett hus som bara hade korridorer som var som hinderbanor. allt var kritvitt. mannen var fortfarande efter mig så jag började ta mig genom hinderbanorna. det var som en labyrint eller en lång spiral som aldrig tog slut, jag sprang runt där i många timmar. till slut såg jag något som såg ut att vara slutet på hinderbanan. tyvärr var det inte utgången utan ett runt rum i mitten av huset där frun befann sig. jag och två andra personer bands fast framför varsin apparat. golvet började snurra (som en karusell) och någon blinkade med röda och gröna lampor i en särskild ordning som det var tanken att vi skulle härma genom att höja och sänka händerna. om man "förlorade" skulle man få kraftiga elstötar. jag misslyckades hela tiden med att få fram rött ljus men vaknade innan jag fick mitt straff.
jag drömde att jag hade oändligt antal snus under överläppen. hade panik och försökte få ut alla men det gick inte. :(
inatt drömde jag att jag var i vilhelmina (har aldrig varit där i vaket tillstånd). jag tog en buss som gick till bergen/fjällen. bussen stannade framför en avgrund som åt sidorna sträckte sig så långt jag kunde se. tvärs över fanns det ett jättestort berg med en grotta i. för att ta sig till grottan var man tvungen att gå på en väldigt smal stengång (utan räcken eller liknande). märkligt nog gick jag utan problem över (är höjdrädd när jag är vaken). när jag närmade mig berget såg jag att det ovanför grottan, långt upp längs bergväggen, fanns inskriptioner/symboler som kändes som att de var uråldriga och/eller inte av denna värld. det var både spännande och skrämmande. sedan vaknade jag.
drömde en för mig lite ovanlig dröm natten till igår:

folk hade på något sätt fått reda på utomjordingar skulle besöka jorden ett specifikt datum. i min drömstad (drömmer ofta om olika platser i den där staden men tror inte att det är en riktig utan en sammanslagning av en massa olika platser som jag i drömmen upplever som en och samma) förberedde man sig i sex månader på att de skulle komma genom att typ dekorera staden och planera ett stort välkomstmottagande. när dagen de skulle anlända kom samlades alla stadens människor utanför ett slott/kyrka uppe på en kulle och väntade. jag och några andra smet förbi kravallstängsel för att vara de som träffade utomjordingarna först. tyvärr så dök de aldrig upp. jag tyckte det var väldigt snopet och trodde att alla andra skulle tycka det också (särskilt med tanke på de långa förberedelserna) men ingen verkade bry sig så mycket.

någon annan natt drömde jag att jag hörde en sång långt borta som jag kände igen men kunde inte komma på vad det var. sedan vaknade jag men hörde fortfarande sången och då insåg jag att “sången” bara var en myggas inande.

har denna icke-daterade anteckning vid min säng: “kyrka - fladdermöss - bro - prag?”

en morgon vaknade jag... glad eller något liknande. efter några ögonblick förstod jag att det fina jag trodde var verklighet (minns inte riktigt vad det var) bara var en dröm och då sa jag ynkligt högt till mig själv: “åhnej, det var bara en dröm”.
1. Susanne Bier hade tagit sig till final i KVRT och jag röstade till och med på henne eftersom motståndaren (minns ej vem) var ännu värre. Sedan satt jag en stund och funderade över hur märkligt det var att jag just röstat på Bier.

2. Jag hade varit på någon sorts underjordiskt seminarium i Jokkmokk och delade hissen upp med ett gäng kalasjnikovbeväpnade medlemmar ur en systerorganisation till al-Qaida som tog tillfället i akt att skryta om sina bravader. När vi kom ut ur hissen fortsatte en av dem till min förskräckelse att följa efter mig tills han i sin tur blev förföljd av en björn, som hann ifatt och åt upp honom. Därefter hade jag nått min slutdestination: en svampmolnsformad stenplatå som reste sig ur en sjö, varm och turkos på ett sätt som minde mer om det adriatiska havet än om Norrlands vatten. I denna platåvägg öppnade sig en grotta jag ville in i, sedan sviker mig minnet.
svårtolkad dröm inatt:
sennight  26/7 2015 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag var hemma hos mina föräldrar. tittade ut över gärdet och såg då en jättestor stormvirvel. i och ovanför virveln var en enormt stor djävulsgestalt (röd med gula "snirkliga" horn och smala lysande gula ögon). snett framför virveln var en halv regnbåge.
drömde en lite underhållande dröm inatt men har glömt bort det mesta av den nu. kom på det först nu när jag såg titeln på denna tråd. det var i alla fall något om att jag och ett antal till personer såg jultomten på sin flygande släde men det visade sig att det "bara" var ett hologram.
jag träffade william shatner.
Jag drömde om filmtipsare inatt. Har inte varit här på länge så jag undrar varför.
Jag hade skrivit till någon, glömt vem, om att jag höll på att titta på kortfilm idag. Urval inför kortfilmfestivalen. Sen kom plötsligt sennight och en till hit. Sennight förväntade sig något slags planerat som vi skulle göra och undrade var de andra var. Tror det var Bellmondo och en till(den jag pratat med, vem det nu var) som sagt till henne att komma hit. Jag var helt förvirrad och försökte förklara att jag inte visste vad de sagt och inte hade någon aning om att folk skulle komma. Den andra som var här visste mer tror jag, han sa att de skrivit till mig och förvarnat. Försökte läsa mina meddelanden här på tipset men det var askrångligt och jag var för stressad. Såg något om att de tyckte att vi behövde ha roligt eller något. Minns att jag blev arg och sen lite rädd, samtidigt som det ändå var två filmtipsare jag tycker om som klivit in här, undrar vem den andra var.
Hur visste de ens var jag var? Jag är inte skriven här och adressen som står på eniro och hitta är till ännu ett annat ställe. Så när de ringde på också, Bellmondo och den andra, så försökte jag få lite svar men de slingrade sig hela tiden. Jag försökte övertala alla att vi måste gå någon annanstans eftersom det inte är min lägenhet. Sen vaktade jag.
Känner mig fortfarande lite arg och vill fatta vad som hände, men eftersom det inte faktiskt hände så blir det ju svårt.

Edit: telefonen hade visst ändrat några ord och jag var nyvaken och märkte inget förrän nu.
Inlägget är ändrat 22/8 2015.

Canomia  22/8 2015 | Stäng | Nästa nya
Personen vars soffa jag sover på sa att jag pratade i sömnen också. Hon var uppe på natten och trodde att jag pratade i telefon. Har inte gjort det sen jag var liten, tror jag.

Ännu konstigare. Så vardaglig dröm men med folk jag inte tänkt på på länge och helt kopplad till filmtipset, som jag inte heller tänkt på på ett tag. Och så hemskt jobbig situation.

sennight  22/8 2015 | Stäng | Nästa nya
ja, ibland drömmer man hemska drömmar om intet ont anande personer (du minns väl vaggvisedrömmen). skulle aldrig förvänta mig något av någon och är ju dessutom from som ett litet lamm.

sennight  22/8 2015 | Stäng | Nästa nya
drömde faktiskt om monsterpop i veckan men jag var hela tiden inte riktigt säker på att det var han. var det någon som bara låtsades, som ville spela mig ett spratt? vi och en till person åkte till nordpolen eller någon annan snöig kall plats långt norrut med norrsken. det var som att jag var osäker på vem av personerna som var monstret. jag blev mer och mer säker på att den jag trodde var monsterpop faktiskt var det och då var det som att de två personerna flöt ihop till monsterpop och då kändes det "rätt".
jag fick en katt levererad till mig. det första den gjorde var att gå ut på min enorma balkong (som inte finns i verkligheten). kattlämnaren sa att katten blev stressad av höjder. jag skulle fånga in den men då hoppade den ner till balkongen våningen under och sedan ner i en pool som var under våningen under.

jag och personen som lämnade katten rusade till dörren. jag fick problem med att få på mig och knyta mina skor. så mycket problem att jag glömde bort att jag skulle leta efter katten och satte mig istället vid köksbordet och drack en kopp kaffe. när jag kom på att jag ju skulle leta efter katten hade det blivit mörkt ute. jag kom till en park/hage och där såg jag svansen på en katt som jag trodde var den jag letade efter men det var inte rätt. sedan såg jag en till svans med det var inte heller rätt och så fortsatte det så ett tag. det var aldrig rätt katt.
drömde att nonamateur länkade i någon tråd till ett mycket gammalt inlägg av jake- där denne skrev med ganska dåligt språk och berättade om sin dag som inbegripit mötet med en skadad småfågel. dagen hade slutat med att fågeln "softat med mig och mina vänner".
såg naturdokumentär på svtplay. filmen var gjord av en svenska som mest hade filmat sina egna husdjur, bl a en gammal jättesköldpadda. höjdpunkten kom dock på slutet, som bjöd på sensationella bilder på en sällsynt groda som satt i toppen av en buske och sjöng en mjauande sång. "oh boy, det här måste jag skriva i sennights tipstråd" tänkte jag. utanför biobion fick jag syn på en fågel som var lite lik en rödhöna men inte riktigt. efter att ha konstaterat att det nog inte finns någon art som ser ut så insåg jag att det i själva verket var ett barn som klätt ut sig.

sennight  19/9 2015 | Stäng | Nästa nya
hoppas att det inte har något med det här att göra:

"dräpes en enfärgad katt på en bestämd dag och nedgräves i kyrkogårdsjord, sedan man lagt en ärta i hans öra, växer med tiden upp en underlig blomma, som, då man bär den på sig, börjar jama som en katt, då någon vill stjäla hos ägaren."

sennight  19/9 2015 | Stäng | Nästa nya
(himla många komman man höll på med förr i tiden.)
såg tv-nyheter där den ena uppläsaren var en käck antropomorfisk räv och den andra en kvinna tror jag. de talade på ett löjeväckande hektiskt sätt som förde tankarna till "häftiga" tecknade serier från tidigt nitti, med töntiga påhittade slanguttryck:

-ska vi dra lite news kanske?
-ja, vi är ju trots allt ett news magazine!
-newspakistan!
-tunewsien!
-newsopotamien!
-yeah!

sen skulle jag smuggla flyktingbarn i ett iskallt, stort och skrämmande tåg. när vi kommit fram fick jag höra att flickan vi smugglat hade begått självmord. strax därefter kom hon in i rummet och sköt sig själv i huvudet, och då var det som att jag inte kunde hindra det eftersom det tydligen redan hade hänt. "neeeeej!" skrek jag och vaknade.
inatt drömde jag en tråkigt dröm som ändå är intressant för mig för den är på ett återkommande tema:

påväg hem från ett hus på landet var jag tvungen att gå genom ett träsk. när jag gick från huset hade jag fått välja mellan ett par gummistövlar och ett par tygskor. jag valde det senare och var såklart sedan sur på mig själv för att jag valde fel. egentligen hade det inte spelat någon roll för vattnet gick på sina ställen upp till midjan.

sennight  18/9 2015 | Stäng | Nästa nya
det återkommande temat är alltså att jag går i ett träsk/kärr med opassande skor. har drömt många olika varianter på det. i nattens dröm var det sommar men oftast är det vår och väldigt kallt klart vatten och botten är mjuk mossa. har även drömt att jag gått i ett lerigt (oändliga historien)träsk med fel skor och blivit jagad av zombies och skelett med pilbågar (klart inspirerat av heroes of might and magic 3 som jag spelade innan drömmen).
fick låna en cykel som man kröp genom en centimetersmal springa för att hämta. cyklade sen mot trafiken på en motorväg tills jag körde av vägen och hamna på kyrkogår'n.
jag mötte svullo, som såg ut som en full gubbe jag en gång träffade i prag och låg invirad i nån slags textilie mitt på gatan, i full färd med ett prank som gick ut på att lura folk att han blivit påkörd eller något liknande. han ville att jag skulle hjälpa till med busandet vilket jag motvilligt gjorde tills han nästan blev överkörd på riktigt, varpå jag försökte avstyra det hela. han var sällskapssjuk och ville att jag skulle stanna kvar och leka med honom men han var så jobbig att jag efter ett tag började springa därifrån. till min förtjusning visade det sig attt jag kunde springa på väggar, nästan hur långt som helst, vilket imponerade både mig själv och tjockisen.

jag sprang genom min hemby och kom till slut till vårt hus. på något sätt hade svullo lyckats följa efter och ta sig in i huset. han betedde sig emellertid så parodiskt destruktivt att jag tyckte det verkade farligt att ha honom därinne och slängde ut honom. det fanns en glasruta bredvid ytterdörren och jag såg genom denna att han dröjde sig kvar utanför huset med en sorgsen uppsyn. genom glaset frågade jag vad han tänkte göra härnäst och han svarade dystert att han skulle "gå hem och se på film". sen stod vi och småpratade/skrek om olika tv-serier ett tag.
var på ett hotell och hade fått ett rött nyckelkort som antagligen gick att öppna något med, men dess viktigaste funktion var att ha som jämförelse när man justerade färgerna på teven för att få rätt färg på blodet i gialli (själv tyckte jag att det var för ljust). efter ett tag kom en blond kvinna i röda kläder in i rummet. märkte då att ena änden av kortet var ljust gulaktig, och höll upp det så att färgerna motsvarade kvinnans hår/klädsel. det stämde rätt bra så jag sa nåt i stil med "it's a match!", sen insåg jag att jag inte kände henne och kände mig dum som tilltalat en främling.

sennight  17/10 2015 | Stäng | Nästa nya
mycket viktig funktion.
imorse drömde katten som bor hos mig något. han var kanske ute och gick och åt sedan något. han lägger ibland huvudet och en tass på min hand och då känner man av drömmarna.

själv drömde jag något tråkigt: jag skulle opereras och det var en tio procents risk att jag skulle drabbas av livslång smärta. att inte operera sig innebar döden och jag ville inte dö. för att illustrera operationen visade de bilder på det där konstverket med en delad ko.
så frustrerande! jag vaknade mitt i natten och hade just drömt en dröm som var lite småintressant där desutom sennight var med, visserligen inte i någon central roll, men jag tänkte ändå att det skulle vara värt att skriva upp drömmen här, och så kommer jag inte ihåg något mer än så.

sennight  19/10 2015 | Stäng | Nästa nya
man måste ju alltid skriva ner något om man ska vara säker på att komma ihåg.
jo, såklart. hoppas ändå på att stöta på något under dagen som kan påminna mig om drömmen. ett tag trodde jag att jag spelade in amatörfilm med mina kusiner (som jag brukade göra för längesedan) och att du lagt upp klipp därifrån på fb:na, men nu är jag inte längre säker.

sennight  19/10 2015 | Stäng | Nästa nya
har tänkt på detta ett tag men kommer verkligen inte på vad "fb:na" står för.
klipp var fel ord. jag vill ju inte vara indiskret, eller rättare sagt bara lagom, men om du inte vet vad det är så borde någon tipsa dig om det i tipsa om allt möjligt-tråden.

sennight  26/10 2015 | Stäng | Nästa nya
ha, nu fattar jag! tittade genom den idag. kanske det enda bra jag gjort i min liv. får kanske bli ett nytt nyårslöfte.
det tycker jag, det sista alltså. men i så fall med kommentarer. hellre bara kommentarer än bara bilder till och med, hur snygga de än är.

sennight  28/10 2015 | Stäng | Nästa nya
nä kommentarer är inte min grej på grund av har ej ordets makt.
till och med när du säger att du inte har ordets makt så gör du det på ett snyggt och roligt sätt...
fan vad jag smörar.
smörar för maktens människor dessutom.
blev mållös på grund av det. har ännu inte återhämtat mig.
har ett tråkigt drömliv nu men skriver ner för att uppmuntra hjärnan. jag skulle beställa pizza. det fanns bara en jag kunde äta och det var en sådan där med champinjoner som brukar heta funghi. där hette den dock funghini vilket (normala människor kan inte förstå detta) var ett mycket stort problem. att gå därifrån var inte heller ett alternativ eftersom jag stått i kö. minns inte hur det slutade. kom ihåg det här när jag cyklade förbi en pizzeria.
nu har jag äntligen drömt igen! minns tyvärr inte så mycket dock. jag var på en ö i ett varmt hav tillsammans med mina två syskon. vi hade tagit oss dit genom någon slags tids-/rymd förvrängande apparat som såg ut som en walkietalkie (tror det var influerat av land of the lost som jag såg på tv för inte så länge sedan). vi utförde något slags uppdrag där. vi var tvungna att vänta på en storm för att ta oss tillbaka. millhouse från simpsons var med på något sätt också.

i (vad jag tror var) en annan dröm var jag på någon slag buffé där all mat bestod av insekter. det fanns bland annat en påse "lösgodis" som var en påse av säckväv som innehöll glänsande skalbaggar i en massa olika färger. det var ingen mardröm, jag funderade mest på om jag tyckte att det var "moraliskt" okej att äta insekter.
i morse låg jag och tänkte mina vanliga ångesttankar. när jag fick tyst på dom höra jag plötsligt en spansk röst som utbrast "el revelde!", som jag fick för mig betydde "ekot". han sa det på samma sätt som någon skulle kunna säga "vasen!" om man höll på att välta en vas.
såg en western från 40-talet. filmen var i färg och började med vad jag tror var nån slags begravningsprocession, med svarta hästar som lunkade högtidligt mot kameran. resten av filmen handlade om en stor familj som skulle företa sig en båtfärd längs en flod (möjligen för att närvara vid begravningen). först skulle de bortgifta kvinnorna ta sig till hembyn. fyra eleganta damer klev ombord på en roddbåt och slog sig ner vid årtullarna på den högra sidan, följda av fyra rejäla kammarjungfrur som satte sig till vänster. det såg ut som om dom skulle ro ojämnt om dom satt så, men det var något rituellt över placeringarna. sen följde en drömlik båtfärd. hotfulla berg tornade upp sig vid flodkanten och kvinnorna såg ut att vara obehagliga till mods. så småningom sprack någon av dom upp i ett leende när hembygden började göra sig påmind. andra båtar slöt upp från periferin och de fortsatte resan tillsammans. det verkade vara en fantastisk film, blev förtvivlad när jag vaknade och inte fick se klart.

sennight  28/10 2015 | Stäng | Nästa nya
jag vill också se!
var på någon slags fest vid en stuga i skogen vid en sjö. först satt vi bara där och drack öl men efter ett tag fick jag veta att någons bror skulle gifta sig. brodern hade på sig en orange regnjacka som folk skrivit saker på med spritpenna. jag såg aldrig bruden. bröllopspersonerna började tåga ner för en sluttning. någon sa åt mig att flytta på en folköl som jag ställt bredvid mig men jag hittade ingen plan yta. jag märkte att folk blev irriterade av det så jag hällde ut ölen istället. då hyssjade folk argt åt mig.

sedan kom en läskig figur med konstigt huvud gående mot oss. det var skymning så man såg bara konturerna. jag blev rädd för jag trodde att det var någon som skulle straffa mig för att jag stört men det visade sig bara vara en lång man i stor regnkappa som bar ett fat med en hel grillad kyckling på huvudet. sedan väcktes jag av en utsvulten katt.
i något slags halvdrömläge förvandlades ljuset som föll in i taket på grund av hål i en persienn till olika texter. det stod typ "suggestion", "undermedvetna" och liknande.
i drömmen var "high love" en term för kärlek/besatthet mellan två personer där de kunde dö för varandra typ.
testade det där med att gå och lägga sig tidigare eftersom jag var så otroligt trött. la mig i sängen vid 10, låg och vred mig som en ål (eller vilka det nu är som vrider på sig) i 3+ timmar. katten tröttnade på mig efter ett par timmar och la sig på golvet istället. denna natt bjöd ändå bara på detta:

jag gick runt i några slags flodkanalgångar i betong (var tvungen att googla för att komma på lämplig förklaringsterm, hittade inte något bättre). kom fram till en betongglänta. i mitten av den fanns en "golvbrunn" där det växte något. jag gick fram och såg att det var en fyrklöver.
det har tydligen blivit en grej att jag ska drömma saker där sennight och monsterpop förekommer, troligen pga den här tråden. dock är det aldrig något särskilt personligt eller djupt, utan det är mest som att namnen förekommer ganska osammanhängande och drömmarna är torra, i stil med att läsa ft-forumet. dessutom kommer jag sällan ihåg något.
jag besökte någon i ett hus. jag öppnade en dörr som jag trodde var dörren till en toalett men det var i själva verket någons sovrum. där fanns en kattunge och två ekorrar. ekorrarna rusade ut. jag lyckades fånga en av dem men den andra sprang ut genom ytterdörren. jag berättade det för de andra i huset och de blev jätteoroliga eftersom ekorrägaren var “labil” (deras ordval) och de trodde att hon skulle bli galen av ilska. när ekorrägaren kom hem berättade nog ingen för henne att en av ekorrarna var borta. hon hade med sig något slags knark. det var som en tvättsvamp (stor som en grapefrukt ungefär) som man fäste på ett munstycke. sedan tände man eld på den i munstycksänden men man “rökte” den från framsidan genom att forma munnen som ett o och snabbt ta in luft. andades man bara som vanligt gav det ingen effekt.

vet inte om det här är en del av drömmen eller en annan men sedan var jag med monsterpop (ja, han är uppenbarligen min drömfavoritperson). han hade många stora djupa sår på överkroppen (han hade ingen tröja på sig). de blödde inte men det såg ut som sår som han borde ha dött av. jag förstod att han hade skadat sig själv. jag försökte prata med honom men fick inget svar. det hela var ganska obehagligt. det var något icke-mänskligt över honom. han hade svarta ögon. efter ett tag sprang han iväg och jag gick då och letade efter honom.

monsterpop  12/11 2015 | Stäng | Nästa nya
jag håller på att få vingar!
jag hade lyckats lägga in ett avsnitt från nån gammal såpopera på filmtipset, och skapa en liten hajp kring detta.
någon slags varelse bodde i en av mina garderober, bakom en hög med handdukar. jag ville att den skulle känna sig välkommen och la därför ut en massa blommor. jag fick se (som i en film, fast med samma förvrängning som i titthålet i en dörr) hur det såg ut för varelsen och då visade det sig att blommorna skymde sikten så jag fick arrangera om.
först var jag på någon jättehög byggnad, låg på mage och tittade ner över kanten. kom efter ett tag på att jag ju är höjdrädd och då blev allt jättejobbigt. när jag kom ner från byggnaden skulle jag hem till sverige för jag var tydligen på semester i kina men så visade det sig att jag glömt att köpa biljett hem och hade inga pengar att köpa biljetten för, dessutom hittade jag inte till flygplatsen. då var det faktisk skönt att vakna.
tittade på postkodlotteriet på tv. hade ingen lott men det var spännande ändå. när man skulle kontrollera lotterna plockade jag fram en skraplott istället. trodde jag hade vunnit tusen, men såg vid närmare inspektion fel. skrapade nog aldrig klart. programmet innehöll även frågesport. en av deltagarna fick "hjärnsläpp" och svarade en av programledarnas namn på en fråga varpå alla skrattade åt henne.
förvirrat att beskriva (om än ganska alldagligt) med en massa personer som liknade personer jag känner på riktigt. jag skulle tydligen åka störtlopp och någon sade att det var bra att som jag åka längdskidor (som jag kanske påstod att jag gjorde): det hade pernilla wiberg eller motsvarande gjort också inför sina tävlingar. men i skogen var det ingen snö och istället hörde jag berättas om att IS hade dödat en bebis i sverige. det visade sig vara en gammaldags luffare som gick omkring i skogen och mumlade om detta. han hade beiga kläder och beige hatt. medan allt detta utspelade sig hade jag en extremt generisk the who-låt på hjärnan med ackordföljd typ E|A|E|A|.... och melodi e2 e2 e2 | e2 e1 e1 e1... e1.......| a1 a1 a1 a1.... e2 e2 e2 | e2 e1 e1 e1... e1.......| a1 a1 a1 a1.... osv.
inte så kul dröm kanske men ett lite otippat kändisgästspel:
jag och hela min familj skulle passa jättemånga hundar. kanske drev vi ett hunddagis. jag skulle gå ut och gå med ett par av dem. det var stora starka hundar, typ kamphundar. när vi kom ungefär en meter utanför staketet slet hundarna loss sig och försvann in i skogen. jag och min far gick runt och letade efter dem. efter ett tag fick vi hjälp av cesar milan (alltså han som kan tala med hundar). han hittade dem såklart och lugnade ner dem genom att kasta sig i en sjö tillsammans med dem.

---

är osäker på om det här är något jag sett på tv/film eller om jag drömde det: det var någon som var rätt lång som träffade någon som var ännu längre, runt 2,20 kanske. den som var kortare än den långa fast som ändå var lång var imponerad av den längres längd. jag tänkte då något i stil med "oj, långa personer tänker visst också på när folk är långa." kan verkligen inte komma på vilken film eller tv-program det kan vara om det inte är en dröm.
drömde om dig inatt, andris! inte som köttrymdsperson dock utan du hade svarat på ett pm som jag skickat för många år sedan men aldrig fått något svar på. svaret jag fick var rätt förvirrat (minns inte vad det handlade om) och jag tänkte ungefär "men vad håller han på med nu då?". eftersom det inte var bortom rimlighetens gränser att det faktiskt hänt var jag tvungen att kasta några getögon på min inkorg för att försäkra mig om att jag inte läst ett sådant meddelande precis när jag vaknat någon gång och därför glömt. allt verkade vara i sin ordning, som tur var.

när jag ändå skriver här kan jag passa på att lite snabbt berätta om drömmen jag drömde igår. jag träffade min före detta kompis som är ond på någon slags födelsedagsfest och då ställde jag till en himla scen. alla var på min före detta kompis som är onds sida och allt var jättejobbigt. hade tyvärr inte nöjet att i det här fallet vakna och tänka att det var skönt att det bara var en dröm. drömmen var i alla fall också filmtipsetinspirerad eftersom jag igår gick och tänkte mycket på sådant som provocerar mig.
det är kanske inget jättespeciellt sammanträffande, men jag fick igår idén att se de av dina femmor som finns på youtube. Det började med att jag hittade en stor del av Iljenkos filmer och bestämde mig för att se dem kronologiskt, men nu är jag framme vid Lesnaja pesnja, mavka. annars lät det ju som något som kunde ha hänt.

sennight  13/12 2015 | Stäng | Nästa nya
rätt passande om du ska se mavka snart. har de senaste åren sett den strax före nyår. den är för övrigt den enda femma jag satt på år och dar, tror jag. har länge tänkt att jag ska ta tag i det där och se om en del filmer och eventuellt höja några betyg. tur för dig att jag inte gjort det!
äsch, jag tänker inte åta mig att se allt, och det var till och med så att jag först tänkte kolla in dina fyror, men femmorna såg tillräckligt roliga ut för att jag skulle börja där.

sennight  14/12 2015 | Stäng | Nästa nya
nä, det fattar jag väl! jag kollade genom dem nu. du kan säkert gilla flera av dem. tänkte för övrigt när jag såg renoirs flickan med svavelstickorna att du säkert skulle gilla den och så såg jag sedan att du gjorde det.
det var nog den som gav mig idén att gräva djupare.

sennight  18/12 2015 | Stäng | Nästa nya
men hur kunde du inte gilla medea?!

sennight  18/12 2015 | Stäng | Nästa nya
(har aldrig fattat när frågetecknet ska vara först och utropstecknet sist och vice versa)
(har nog aldrig sett frågetecknet sist. skulle väl kunna fungera åtminstone på ett humoristiskt sätt, typ sic!?.

sennight  18/12 2015 | Stäng | Nästa nya
(läste om det och att ordningen beror på vad man vill betona, men jag förstod inte riktigt.)
vaddå, trea?! fast den var inte jättestark. jag gillade när kvinnorna skrek beklagande.

du har inget hjärta.
jag förstod inte ens vad som var sorgligt. min hjärna hann nollställa sig mellan varje replikskifte.

sennight  19/12 2015 | Stäng | Nästa nya
jag såg den första gången i en period då jag läste många grekiska dramer och även hade sett en (inspelad) teaterversion av meda som var någon slags rekonstruktion av hur det kunde ha sett ut när den spelades när det begav sig. så jag var väldigt inne i det och då lämnade den ett väldigt starkt intryck som var kvar även när jag såg om den. jag känner så mycket med medea. bra musik är det också. fast jag borde se om igen.
jo, det kan jag tänka mig. jag insåg när jag redan kastat mig in i den att jag skulle ha fått mycket mer ut av den om jag åtminstone läst dramat eller om legenden i förväg. musiken och estetiken missade halvt och träffade halvt.
Känner du till tv-teaterversionen?
Den är väl inte jättebra (enligt mig). Eller den är väl ungefär vad man kan vänta sig. Har pratkörer, om man gillar sånt.
Att jag inte tycker att den är jättebra beror främst på att det framför allt är klassisk teater.

sennight  7/1 2016 | Stäng | Nästa nya
kände väl inte till (antar att jag snubblat över den någon gång). har generellt svårt för teater och särskilt det svenska teaterspråket. om den är "klassisk teater" i betydelsen att den är som på tiden när pjäsen skrevs är det nog positivt för mig eftersom det inte är som teater är idag.
Menade väl typisk teater och inte klassisk teater, men jag tror att det är lite klassisk teater också. Det är ju en klassisk (i ursprunglig bemärkelse) pjäs.

sennight  7/1 2016 | Stäng | Nästa nya
okej. är den typisk teater är den nog inget för mig. gillar inte när det är... teatraliskt. klassisk teater är mer okej för då känns det mer som en rit.
gillade förresten filmen mycket. den vann på att vara lite av en familjefilm. de andra filmerna gillade framförallt 20-25-åringen i mig, men den här gillade även mina yngre jag.

sennight  14/12 2015 | Stäng | Nästa nya
det är bra att den har familjefilmsaspekterna men också är väldigt sorglig. vad tyckte han som är äldre än 25 då, eller finns han inte riktigt än?
jo, han var nog den som gillade En källa för de törstande mest, men det är en tråkig (och något diffus) person som jag endast långsamt börjar acceptera.
vet inte vad han tyckte om mavka.
är förresten inte kvinnan på mavka-omslaget (som inte är mavka) slående lik dig?

sennight  23/12 2015 | Stäng | Nästa nya
(obs! skriver inte detta för att få svaret "jo, det är du visst det!") så gullig är jag ju inte! men om man ser förbi det så kan jag hålla med om likheter i leendet och minspelet. hon är nog också kort och måste titta uppåt när hon pratar med folk.

monsterpop  31/12 2015 | Stäng | Nästa nya
ja, minen är ju nästan klassisk sennight. jodetärduvisstdet!
funderade lite över vem det var, tänkte att det kanske var någon av hennes systrar som är med lite kort som jag glömt bort utseendet på. såg filmen ikväll och då var hon ju inte med! gjorde lite efterforskningar och upptäckte att det är mavka från den här filmatiseringen (det kanske jag borde fattat). har du sett den? finns ju bara ej textad med ukrainskt tal men man borde ju förstå det mesta som händer.

monsterpop  31/12 2015 | Stäng | Nästa nya
aha! hon har länge varit ett mysterium för mig. typiskt skogsväsen att vara gäckande och volatila! började se den en gång, men somnade. har väntat på en liten gnista av magi för att försöka igen. den verkar toppen!

sennight  31/12 2015 | Stäng | Nästa nya
ja, typiskt. nyårsnatten sägs ju vara magisk (djur kan tala även då!) så det kanske kommer en gnista till dig ikväll. den ser verkligen jättefin ut, mer sagolik och kanske gullig än iljenkos version. (jag har inte ens sett den otextade stenblomman än men kan skogssången bättre.)

monsterpop  31/12 2015 | Stäng | Nästa nya
en liten en ska nog det nog bli, i tomtebloss-skepnad om inte annat. den traditionella mellandagsmagiska mavkamidnattsmatinén ger alltid lite mersmak. nu vill jag dessutom se om den andra mavka verkligen är lik dig! måste isåfall vara trolldom inblandat. har nog tipsat om denna förr.

sennight  31/12 2015 | Stäng | Nästa nya
här också! jag tror inte att hon är så lik mig på riktigt (särskilt inte nu när jag är så gammal) utan bara en lyckad tillfällighet. men den är nog lite magisk ändå. hm, jag tror inte det. har du sett, antar att den också bara är otextad?
fem tomtebloss senare
monsterpop  1/1 2016 | Stäng | Nästa nya
lyckade tillfälligheter är magi i min bok! särskilt uråldriga sådana. har gett den 9/10 på imdb, men minns egentligen inte så mycket, ty jag har druckit nyårsdricka.
typ dubbelt så många senare
sennight  1/1 2016 | Stäng | Nästa nya
det är i och för sig sant; uråldrigt är typ alltid magiskt. ah, det låter i alla fall lovande. kanske ser den som godnattfilm, tror inte att min nyårsdricka kommer att ha en negativ inverkan på upplevelsen.
när jag ändå är i den här tråden kan jag passa på att berätta om en mycket meningslös dröm jag hade den här veckan:

jag skulle laga pastasås med lök, morötter och krossade tomater. halvvägs in i matlagningen upptäckte jag att jag inte hade några krossade tomater. det tyckte jag var jobbigt. slut på dröm.
på tal om detta: jag var med i ett matlag på en gammal arbetsplats och då var det många som gjorde just en sådan sås (fast typiskt nog även med kikärter och ofta utan lök). jag har aldrig tyckt att det funkat, eftersom saker inte går att koka mjuka i tomatsås. nu är det kanske inte så viktigt när det gäller morötter, åtminstone inte om man skär dem tunt (men det gjorde de aldrig, de latmaskarna). men folk envisades med att t ex försöka koka linser i tomatsås. är det bara jag som upptäckt att det inte går?

sennight  19/12 2015 | Stäng | Nästa nya
jag håller inte med om att det inte går men däremot att det tar längre tid än att koka i bara vatten. jag har tänkt att det bara är inbillning men om du också säger det så... gillar inte kokta morötter och vill ha lite tuggmotstånd på grönsaker (och linser) i pastasås så för mig är det inget problem. skulle dock inte orka koka något annat än röda linser i sådana rätter. grejen är väl att man har i vatten som sedan kokar bort, kan tänka mig att det tar längre tid om man bara har krossade tomater.
det är förstås möjligt. jag testade det väl ett par gånger för längesedan och tänkte "det här går ju inte", och därefter har jag gjort som du säger, kokat i vatten som fått koka bort. linser får gärna vara kokta till en homogen blandning (dall(stavning?)), men morötter får förstås gärna ha ett visst tuggmotstånd. är skivorna tunna nog räcker det att steka dem mjuka. har nog ändå fobi för halvråa rotfrukter och överkokar ofta därför.

sennight  20/12 2015 | Stäng | Nästa nya
men jag kokar dem alltså tillsammans med krossade tomater. orkar inte hålla på och koka något för sig. i soppor och grytor vill jag också att linserna ska koka sönder, men inte i pastasåser. brukar riva morötter till redan nämnda sås, hälla i dem mot slutet så att det blir något slags tuggmotstånd.
ok, det är ändå lite ambitiöst att riva morötter. i regel äter jag nog en rå morot för sig och kokar det jag nu kokar direkt i tomaten.
information till intresseklubben
sennight  20/12 2015 | Stäng | Nästa nya
tycker det är lättare att riva än att skära. har en så slö kniv...
på tal om detta: drömde för ett tag sedan att jag hade låtit operera ut hjärnan. jag hittade den längst in i en garderob och gick och frågade mama om det var okej att den låg där. hon sa att det var lugnt men att jag skulle tänka på att äta mycket kokta morötter.
fick mig att tänka på en iogtnto-parodi på camelreklam där de gjorde en låt som gick så här:

jag sov dåligt den natten
då jag hörde lätet från katten
jag vaknade upp trött och slut
slog upp fönstret och tittade ut
så gick jag fram till min garderob
för att ta fram ett par jeans
då såg jag ett djur där som låg
vars make aldrig finns

jag har en kamel i min garderob
jag har en kamel i min garderob
Inlägget är ändrat 20/12 2015.
Göm historik
läste att sura ämnen gör linser hårdare så du hade rätt. eller de blir kokade, men hårdare.
aha, min teori var att kokpunkten var lägre i tomatsås än i vatten. det hade kanske varit ganska konstigt i och för sig.
kommer ihåg nattens sista dröm ovanligt detaljerat. Jag och en kompis som var delvis som Turk i Scrubs men också hade något drag av en gammal högstadieklasskamrat och dessutom "var" DeoSpesMea, hade kommit över flera säckar potatis. Dessa tog vi till något avskiljt hus. Nu var det plötsligt uppenbart att vi var skumma typer. Jag var sist kvar för att fixa något med potatisen. Så kom det ett annat gangstergäng in i huset. Jag gömde mig under en trappa och visste att om de hittade mig skulle jag vara död. En stod kvar länge och verkade ha sett mig, men så gick han. Jag kom ut, hittade min kompis och flydde. Under tiden spelades en pellefantserie upp i mitt huvud där han och pip skulle fånga en hare. Pellefant var dock rädd för harar, men så visade det sig att det var en grävling, och den var han inte rädd för.

Jag ville hämnas på gangstrarna som invaderat huset och smög tillbaks. Satt två typer som såg relativt ofarliga ut vid en trädgårdsmöbel utanför huset, de hade utseende som om de tillhörde ett söderhavsfolk. den ene saknade ögon. jag tog ett spetsigt verktyg som låg på bordet och stack det djupt in i ögat på den andre. Då berättade de att de satt där och förberedde sig för att hämnas på gangsterledaren där inne i huset på grund av något. De var alltså mina vänner! Det blev ingen stor grej av det där med ögat utan vi beslöt oss för att samarbeta. Jag skulle leta upp några fler kumpaner som jag visste också var fiender till gangstern. De utan ögon visade mig till ett snabbmatsställe där man fick en ostsmörgås och en kaka med tunn sockerkaksaktig botten och knäckaktig topp (som mitt vakna jags mormor brukade baka när hon levde). Där inne träffade vi bland annat superjudgen som var rejält lång med ganska kort mörkt hår och lite väderbitna rynkor i ansiktet.

Vi återvände till huset. Nu verkade det inte ligga så avskiljt längre utan olika personer passerade genom den lilla trädgården. En person som passerade var han som stått kvar länge när jag gömde mig under trappen. Det visade sig vara radiokändisen Christer Lundberg som tydligen inte tillhörde gangstrarna (när jag googlar ser jag att han inte är helt olik drömmens version, men i drömmen hade han mycket vit hy, ännu rödare hår och inget skägg).
jag sov jättedåligt inatt och drömde därför en massa drömmar. trodde att jag skulle komma ihåg flera av dem men den här är den enda:

jag tittade på när två småfåglar av samma art och en större svart fågel (kanske en kaja, fast egentligen svartare) slogs om en insekt. de flög fram och tillbaka och dök ner mot insekten. en av dem råkade hacka/picka (vad heter det?) mig i foten och jag blev orolig att jag skulle få någon konstig infektion. den stora och en av de små fåglarna började samarbeta "mot" den andra lilla fågeln. en naturdokumentärröst sa då att det var väldigt märkligt, att man aldrig observerat fåglar göra så förut. sedan låg jag i sängen, fast jag var fortfarande ute i naturen, och den stora svarta fågeln hoppade runt på mig. när den började vara på mitt ansikte sa jag högt till den "du är läskig!". slut på dröm.

sennight  28/12 2015 | Stäng | Nästa nya
jag måste passa på att berätta att det med infektionen var klart inspirerat av att jag tidigare på kvällen sett en dokumentär om bin. där berättade de om en man som blivit biten av en karp när han skulle rengöra en väldigt smutsig damm. han fick då en (åtminstone för storbritannien) ovanlig bakterie som började äta upp hans armar och ben. de testade jättemånga sätt att behandla det och var nära att amputera bort både armar och ben. innan det testade de lite okonventionella metoder bland annat att lägga på förband med mānukahonung och det fungerade jättebra på en gång och han blev helt återställd och fick behålla armar och ben. det tyckte i alla fall jag var rätt intressant.
jag gick på en stig i skogen. hundratals personer klädda i glansiga ljuslila kåpor gick på ett led mot mitt håll. jag tänkte att de troligtvis inte var satanister utan hippies och därför fåniga (fast de såg ut som klu klux klan). jag kände ändå att jag inte ville vara i vägen för dem så jag klättrade upp på en stor mossig sten. sedan hände det saker jag inte kommer ihåg men det var på något sätt inspirerat av att någon i mitt hus flyttar och lät därför i trapphuset.
kära julkatt,

nästa jul vill jag ha en tröja av drömtråd. får jag ingen sådan tröja önskar jag bli slukad av dig.

sorgsna hälsningar,
drömlös i hobsala
Jag skrev in mig i en konstworkshop. Det visade sig att alla andra deltagare var i 11-12-årsåldern, så jag blev genast tveksam till om jag hörde dit. Dessutom verkade alla av dem vara rätt skickliga, så jag blev också nervös inför tanken på att inte visa att åren lärt mig något. När jag fick mitt block var det också redan fullt av konturer som bildade ett kompakt virrvarr av svart, så det kändes som en omöjlig uppgift att alls få någonting eget tecknat, men snart började jag se mönster i virrvarret, så jag förstärkte bara på rätt ställen tills jag lyckats rita ett mycket övertygande gorillaansikte som jag överlämnade åt workshopledaren. Han tittade på det en stund och kallade det sedan ett mästerverk, och berömde mig även för hur jag använt speglar för att skapa ett rum-i-rummet och matchat dessa bägge världar emot varandra, något jag fann obegripligt (allt jag hade gjort var ju att rita en gorilla) men köpte.
tittade på lejon från ett flygplan med min syster. lyssnade på en inspelning där jag spelade taffligt piano till nån låt. föll huvudstupa i ett hål i snön utanför en ambitiös snöborg, möjligen i ekeby.

snoozecoda: stod utanför en bil med en kumpan. i bagageutrymmet låg en stor plastpåse som rörde sig.
en krabba med en stor såg på ryggen som försökte gömma sig på en vägg.
drömde en dröm inatt som jag tänkte att jag kanske skulle komma på mer av under dagen. givetvis har det motsatta hänt men detta skrev jag i alla fall i morse:

var på någon slags skola för vuxna där man lärde sig magi. riktig magi alltså, inte trolleritrick. skolan var ett slott som såg ut som domkyrkan i skara* fast mer slottigt såklart. [sedan hände det en massa saker som jag inte kommer ihåg]. i slutet var någon tvungen att lämna slottet för att den gjort något fel eller förbjudet. om man tittade på slottet utifrån och inte hade magiska kunskaper såg det ut som en ruin. jag fick se det skifta mellan intakt och ruin flera gånger men till slut såg jag bara ruinen. då kände jag ett vemod för jag förstod att jag förlorat förmågan att se det för alltid.

*har sett den kyrkan en gång för typ sju år sedan och inte tänkt mycket på den sedan dess, lär aldrig få veta varför min hjärna plockade fram den inatt.

sennight  4/1 2016 | Stäng | Nästa nya
det här var för övrigt en dröm som skiftade mellan att vara film och dröm. i början var det en film jag tittade på, i slutet var det verkligheten. synd att det inte händer i det vakna livet också.
det här fick mig för övrigt att komma ihåg små bitar av en dröm jag glömt bort att jag drömt. eller så har jag glömt bort att jag berättat den här. måste kolla upp det. den drömmen var i samma färgskala. i en byggnad utomlands, kanske i italien. med trappor och balkonger och något mystiskt som hände.
har ganska tydliga minnesbilder av den här drömmen men det är svårt att sätta ord på den:

jag var på utflykt/upptäcktsfärd, gick över ett stort fält. plötsligt hände det “något övernaturligt”, kanske öppnades någon slags portal. en stor mångfärgad lysande fläck dök upp i molntäcket vid horisonten. denna fläck drog till sig mig och den som jag var på utflykt med (kanske var det min mor), inte som ett luftsug utan på ett osynligt sätt, som magnetism. man var tvungen att kämpa emot med alla sina krafter för att inte ryckas med. vi gick där i vad som kändes en evighet. precis när jag tänkte ge upp så kom vi utanför fenomenets räckvidd. på vägen hem träffade vi folk som alla verkade varit förberedda på att det som hänt skulle hända. de frågade om vi hade tagit kort. vi var skärrade och rädda och hade inte tagit några kort.
drömde igår att en jätteliten katt fick jättemånga jättesmå kattungar. de såg nästan ut som känguruungar ser ut när de föds, alltså inte färdigutvecklade och helt utan hår. andra som närvarade tyckte inte att det var konstigt.
monsterpop berättade en modern myt han hört om att ett par som låg nakna i sängen kunde få "vätte", vilket visualiserades i min dröm som att något mörkt (blod? det var svartvitt) plötsligt kunde uppstå mellan dem och sprida sig utanpå (och inuti?) deras kroppar.

monsterpop  11/1 2016 | Stäng | Nästa nya
om man drömmer om vätte får man det på riktigt!!
min familj och "alla mina vänner" (kände bara igen en från verkligheten) hade ordnat med en stor födelsedagsfest. fick veta det på morgonen, samma dag klockan tre skulle den börja. jag var inte alls sugen på att ha en födelsedagsfest men tänkte att jag skulle klara av det ändå och gick ut i skogen för att samla mig. hittade inte hem och insåg att jag inte skulle komma tillbaka i tid. kom tillbaka vid fyra och alla var på väg hem. de var besvikna på mig men sa att det ändå var väntat. ett band skulle spela för mig. de var typ tio stycken och satt runt ett bord i ett jättelitet mörkt varmt rum. jag fick knappt plats men sa "sorry guys..." och slog mig ner ändå. det var ont om luft i rummet, det gick nästan inte att andas. minns inte vad de spelade, bara att de turades om att sjunga och att jag gillade det.

sedan skulle jag få en present. det var en tur i ett flygplan som inte hade något tak. det flög jättehögt och gjorde loopar och konstiga svängar. jag var jätterädd. tänkte att det var konstigt att ingen visste om att jag var höjdrädd men försökte hålla god min. jag var nära att kräkas när det snurrade mycket.
besökte en barndomsvän på landet. vännens pappa blev tokig (på våra upptåg) och tänkte döda hela familjen samt mig. försökte samtidigt ställa diagnos på en liten kittlig drake som stundom förvandlades till ett pappersflygplan.

sennight  18/1 2016 | Stäng | Nästa nya
åh, liten kittlig drake!

monsterpop  27/1 2016 | Stäng | Nästa nya
den var kittlig på ena sidan av magen, vilket jag på bästa dr house-manér listade ut berodde på en sjukdom.
vaknade jättearg för att jag drömt att en käck person på mitt jobb bestämt att jag måste börja klockan sju varje morgon.
har de senaste dagarna drömt två typiska drömmar:

1. jag var på jobbet. upptäckte att jag hade morgonrock på mig. tänkte ta av dem men upptäckte också att jag inte hade några kläder under.

2. tappade en tand. det här är en återkommande tandtappardröm där jag har en hörntand i underkäken som står upp lite mer än de andra tänderna. jag kan inte låta bli att hela tiden försöka "trycka ner" tanden genom att bita ihop hårt och till slut lossar den. jag tänker att det har att göra med att jag kanske gnisslar tänder på natten (jag gör det i alla fall omedveten under dagen.)

sennight  18/1 2016 | Stäng | Nästa nya
justja. det här kommer säkert att låta som en lögn eftersom jag inte skrev om det först men jag har drömt en sanndröm! för ett par veckor sedan drömde jag att jag satt i en bil och så berättade någon att två av mina bekanta hade blivit ihop med varandra. i helgen satt jag i en bil och så berättade någon att dessa personer blivit ihop med varandra. kanske inte låter så spektakulärt men jag åker mycket sällan bil, max en gång i månaden.
fortsätter att drömma sådana där drömmar som folk har i film och på tv:

gick ner från ett högt berg som mest verkade bestå av finkornig sand. när jag kom ner för berget började sanden rinna av det och jag begravdes nästan av sanden.

monsterpop  27/1 2016 | Stäng | Nästa nya
(får mig att tänka på den här lilla pärlan)

sennight  28/1 2016 | Stäng | Nästa nya
(läskigt och vist på samma gång, min hjärna är nog mer ondsint.)
en tand låter väldigt lagom att tappa. haft några riktiga tandkatastrofdrömmar?

sennight  27/1 2016 | Stäng | Nästa nya
vet inte om jag skulle klassa det som katastrofer men i en dröm jag haft många gånger tappar jag oväntat en tand. jag märker att flera är lösa och så rasar alla ut i mina händer och så rinner det en massa blod.

nonamateur  27/1 2016 | Stäng | Nästa nya
det är vad jag kallar tandkatastrof. huruvida det också är en katastrof vet jag inte. har spräckt tänder två-tre gånger. det är läskigt när det händer, men sedan ok

sennight  27/1 2016 | Stäng | Nästa nya
i det vakna livet?

nonamateur  27/1 2016 | Stäng | Nästa nya
ja. pga hål som jag inte besvärats av.

sennight  28/1 2016 | Stäng | Nästa nya
aha. har aldrig haft hål i tänderna (här däremot en gång fått något som skulle kunna bli ett hål lagat).

nonamateur  28/1 2016 | Stäng | Nästa nya
duktigt eller grattis till bra saliv. (jag med, tror jag. har fö borrat och rotfyllt en frisk tand för att det uppstod en inflammation under den. den var sned och knasig ett tag.)

sennight  28/1 2016 | Stäng | Nästa nya
ja, det handlar verkligen inte om att jag är duktig utan har faktiskt haft tur.

nonamateur  28/1 2016 | Stäng | Nästa nya
jag är duktig ibland, men inte på sistone. har iofs en ganska lågsockrig födointagstrend för tillfället. och jag behöver inte längre vara rädd för att gå ut i hallen (där en taklampa slocknade för nån månad sedan) iom att jag inte sett till några av de klorofyllfyllda avarter av silverfisk som hängde där i höstas, så förutsättningarna för att alltid borsta tänderna innan sömn är goda. somnar iofs lite hipp som happ.
Jag halkar in på ett mycket sent bananskal i den här tråden för att jag fortfarande minns förrförra nattens dröm så tydligt.

Jag och min fru hade en dubbelsäng med halmmadrass. Fast bara halm, inget... vad heter det, madrassvar? Ja det var bara naken halm i alla fall. Och jag var lite orolig över att det var löss i halmen och låg och spanade efter småkryp.
(Vi hade pratat om loppor och löss på dagen IRL, så det var förstås därför.)
Då upptäckte jag att det bodde handflatestora spindlar i halmen. Jag är lite skeptisk till spindlar även i vaket tillstånd och tyckte att kan vi inte byta till en vanlig madrass? Det var kanske inte några farliga eller aggressiva spindlar, men stora och inte bara en.
Hustrun tyckte att jag sjåpade mig, men gick till slut med på att byta till en vanlig madrass och sopade iväg halmen med hyresgäster.

Okej, det här faller rätt platt nu känner jag, men jag har fortfarande en så tydlig bild av när jag upptäcker att vänta nu, det är ju jättestora spindlar i vår sovhalm.
jag köpte cirka 600g profetsalvialök av en gammal man med läderhud på ett sydamerikanskt djungelapotek. jag slant på orden när jag skulle säga extrakt. skratt följde. vi var dock helt överens om att det var plenty strong as is.
Inlägget är ändrat 27/1 2016.
Göm historik
var på japanfestival med en vän, men var av någon anledning tvungen att lämna. tanken var att jag skulle gå hem och fixa en grej och sen återvända, men efter diskussioner med vännen, som gjorde mig sällskap, kom vi fram till att den där japanfestivalen egentligen inte var så mycket att ha. vännen tipsade istället om den stundande selma lagerlöf-festivalen, som var "ett måste såhär i efterkrigstider". det lät så lustigt att jag började skratta. när vi stod och rökte en bit från mitt hus dök en gubbe upp och frågade om vi hade något vatten åt hans hund. vi hade varsitt glas i fickan (mitt var knappt halvfullt), så vi gav det till hunden som sörplade i sig med god aptit. som tack blev vi bjudna på karameller.
min hjärna har blivit desperat:

inatt drömde jag att jag hade svårt att somna.
två fångenskapsdrömmar på kort tid. i första tog jag en taxi i mexiko och blev avsläppt i en mörk trähusgränd nära stranden. åtskilliga ynglingar svepte in och fångade mig. blev dock nästan kompis med den. vi spelade och pratade mycket poker, men de slutade aldrig skoja om att de tänkte mörda mig. i andra satt jag i fängelse, men hade hittat en väg ut. smet ut några gånger för att arrangera en tillvaro efter att jag rymt på riktigt.
var på nån slags klassfest. en av klasskamraterna var en george clooney-liknande playboy, som medan vi andra satt och väntade snällt på våra beställningar fick in snaps efter snaps, som han omedelbart svepte. efter ett tag gick playboyen på toa; jag hoppades att han skulle spy, dels för att han förtjänade det, dels för att jag skulle kunna skriva om det på ft. playboyen hade en snygg men elak "flickvän" som försökte dränka en mus i ett drinkglas.
jag har typ slutat att drömma!
man kan t ex drömma mardrömmar om fettisdagsgubbar.

sennight  7/3 2016 | Stäng | Nästa nya
vad läskigt! finns en serie bilder på barn i läskiga masker på typ 1920-talet i usa som är sådär. tur att jag inte drömmer mardrömmar.
folk förr i världen var så satans läskiga! polen, 1950 var också en rysare.

sennight  7/3 2016 | Stäng | Nästa nya
man kunde vara lite läskig i sverige 1917 också!
julbocken borde göra comeback.

sennight  7/3 2016 | Stäng | Nästa nya
verkar trevligare än tomten. tomten är läskig!
när man talar om drömtrollen: drömde inatt! inte en mardröm men en obekväm en.

jag var ensam hemma hos mina föräldrar. jag öppnade kylskåpet och såg att det där fanns ett stycke rått kött. jag fick av någon anledning för mig att jag skulle äta av det (har inte ätit kött på typ 15 år). jag ville inte att mina föräldrar skulle veta att jag gjort det så jag försökte skära av bitar så att det inte skulle märkas att jag tagit något. när jag börjat steka köttet såg jag mina föräldrars bil över gärdet och var då tvungen att dölja det jag gjort. därför började jag äta upp det halvråa köttet. det jag inte fick i mig gömde jag längst in i kylskåpet. mina föräldrar lagade sedan mat och kommenterade inget kring köttet så jag trodde att jag lyckats dölja vad jag gjort men när jag sedan skulle ta reda på köttet jag gömt i kylskåpet var det borta så jag var liksom avslöjad.
natten till igår drömde jag en lång dröm men det enda jag kommer ihåg var att jag stod i kön till kassan i en mataffär och att personen framför mig la upp en påse nötcrème på bandet. inget konstigt med det förutom att påsen var stor som ett normalstor sängkudde.

inatt drömde jag att jag skulle köpa en bukett blommor till mamma. jag gick runt över halva stan för jag ville att den skulle bestå av ranunklar/er (?). tydligen är mitt undermedvetna trendkänsligt; samma dag hade jag i det vakna livet läst om att det är populärt med sådana blommor nu.
Drömde inatt att jag delade ut tidningar på Lovön (vilket jag gjorde i söndags) och blev sedd av en gammal forumskompis fru mitt ute i Lunda. Hon ringde mig när jag var klar och klagade på att jag körde för fort.
jag var hemma hos mina föräldrar. av okänd anledning släpade jag iväg deras soptunna till en sten tvärs över gärdet. när min pappa skulle slänga något och upptäckte att soptunnan var borta hytte han med näven åt en flock svarta fåglar som flög förbi och ropade ungefär "era jävlar! varför har ni ätit upp soptunnan?"
okej, denna är tråkig men jag berättar den ändå i brist på annat:

jag skulle köpa en tunnbrödsrulle som man själv monterade ihop vid en slags salladsbar. när jag skulle betala berättade personen i kassan att löken som jag lagt i rullen kostade 40 kronor. hen sa att det var okej om jag ville plocka bort löken. det gjorde jag eftersom det var typ fyra tunna strimlor. sedan betalade jag och drömmen tog slut.
Drömde att jag läste en roman skriven i jagform. Jaget berättade om hur han skrivit en dikt för längesedan som var i stilen "communist skräck" och dikten var med i boken. Även mitt vakna jag är fascinerad över författare som lyckas skriva om fingerade författare och återge deras verk, och jag såg fram emot att läsa denna dikt och se hur författaren lyckats, men jag såg nån dyslektisk bild med tjockt, rinnande bläck och vaknade sedan.
jag visste inte riktigt vad "communist skräck" innebar, men hade uppfattningen att det var en massa målande brutala formuleringar staplade på varandra.
(communist hade engelskt uttal)
Kommer sällan ihåg mina drömmar, men den här från förra veckan fastnade.
Drömde att jag var en cyborg. Hade ett litet öppet hål i ett finger och när jag satte dit ett förstoringsglas så syntes ett litet datachip. Försökte plocka ut det med en pincett men det gick inte för det satt fast i köttet.
Ja så kan det gå. Hualigen.
jag simmade i en sjö och fick syn på något som simmade mot mig. det visade sig vara en orm. jag blev rädd och försökte simma bort från den men den var snabbare än mig. den slingrade sig runt min hals och bet mig i nacken. i drömmen tänkte jag att det var en huggorm men den var mycket större (alltså längre och bredare) än huggormar är i verkligheten.
jag träffade en fågel. till formen liknade den en struts men den var helt täckt av långa glansiga fjädrar (alltså även halsen och benen) och den hade en lång, bred och trubbig näbbb. den var nog större än en struts. den hade väldigt speciella “förtrollande” ögon i en lysande färg. vi tittade länge på varandra. det kändes som att den var gammal och vis. efter ett tag vände den sig om och gick långsamt iväg.

jag minns inga färger från drömmen. undra om den var i gråskala.
jag är imponerad av/avundsjuk på dina två senaste. jag drömmer nästan aldrig djurdrömmar och gör jag det så är det om myller eller flockar av mindre djur, på sin höjd stora insekter.

sennight  23/5 2016 | Stäng | Nästa nya
nu kanske du börjar göra det. för cirka fem år sedan berättade någon för mig att hen ofta drömmer om djur. då sa jag "jag drömmer aldrig om djur!". efter det är en rätt stor del av mina drömmar djurdrömmar.
vet inte varför men jag har (tillfälligt?) tappat förmågan att komma ihåg drömmar. har de senaste nätterna drömt två intressanta drömmer men jag minns för lite av dem för att kunna återberätta något meningsfullt. tar det dock ändå, i hopp om att det kan få min hjärna att skärpa sig lite:

+ för några nätter sedan var jag i ett fallfärdigt hus vid vattnet. jag tror att själva huset var en begravningsplats men det såg ut som en vanlig villa med två våningar. inuti fanns det inga möbler. på väggarna satt det gamla slitna blommiga tapeter. det forsade hela tiden vatten från väggarna och det var just det forsande vattnet som drömmen kretsade kring men jag minns inte mer än så.

+ inatt drömde jag att jag gick runt i skara, eller åtminstone fanns skara domkyrka där*. jag var inne i någon liten butik med smycken. alla som lämnade butiken var tvungna att plocka ut allt innehåll i fickor och väskor för att visa att man inte hade snattat. jag blev nervös för att jag hade av misstag tagit med mig ett smycke i form av en liten förgylld ekorre från butiken bredvid utan att betala. tror jag klarade mig. efter det hände det mystiska saker men jag minns ej vad.

*denna gång är det möjligtvis lite mindre orimligt att jag drömmer om skara domkyrka. det var fortfarande 7+ år jag såg den för första och enda gången men för ett tag sedan läste jag något om att en jätte hade hjälpt till att bygga den.

sennight  20/7 2016 | Stäng | Nästa nya
(jag måste även påpeka att jag när jag såg skara domkyrka tänkte typ "okej. en kyrka. ser väl okej ut" och inte "åh vilken fantastisk kyrka!!!!!!!112". min hjärna måste ju dock tyckt att den var lite speciell. typiskt hjärnor att överreagera.)
väckarklockan fortsatte ringa fast jag slog den i bitar.

sennight  25/7 2016 | Stäng | Nästa nya
händer mig i verkligheten, typ.
Typiskt. Drömde i natt och det enda jag kommer ihåg är att jag sprang i en korridor och tänkte: det här var verkligen en intressant dröm, den måste jag skriva om i drömtråden. Nej! Nu kommer drömmen förstöras för att jag är medveten om den! Jaja, men det har ju redan hänt en massa intressant som jag kan skriva om.
jaha, min rika drömskörd utgörs denna gången av att en man som möjligen påminde om någon klasskompis jag hade för längesedan skulle säga förnamnen på bröderna Everly. Kommer inte ens ihåg om han sade Phil, men minns att han sade Don ("Daaan").
jag gjorde ett inträdesprov på liv och död till en person jag egentligen inte var intresserad av. det gick sådär. testledaren kom över och höjde något som kändes som ett svärd. det visade sig vara en hammare och några slag senare hade jag klarat testet. hade dock inte gjort mycket mer än en sjättedel av formuläret, så jag följde med till soptunnan och tog hem det eftersom det varit ett kul test. klockan kändes som strax efter åtta på kvällen. en glad tonåring kom invinglandes från vassen en bit bort. jag sa godmorgon, vilket var rätt.

sennight  25/7 2016 | Stäng | Nästa nya
bra dröm!

nonamateur  25/7 2016 | Stäng | Nästa nya
har haft en bra trend intressanta drömmar, men glömt anteckna dem. pappersarken i denna hade hyperlänkar, men jag vet inte hur jag tillgodogjorde mig den informationen. har även vaga minnen av en byggnad jag drömt om tidigare.
såg på en röntgenbild att foramen magnum likt hjärtat sitter till vänster.
Bar min blyga innekatt genom ett tunnelbanesystem som delade ut gratis mackor med beskrivningen "begagnade".
sennight skrev i fredagstråden "sedan röda havet har jag bara läst och läst, men [idag kom en vit bil]".
just det, drömde också att gordyal hade gett robbys sista tips en etta i betyg, så att brutusbeefcake vann tävlingen.

det händer nästan fler forumsaker i mina drömmar än i verkligheten.
inatt låg jag och vred mig i sängen mellan 2:30 och typ 5:30 innan jag somnade. drömde många drömmar men kommer bara ihåg det här:

det skulle tas ett blodprov på mig i handen. jag hade ett blåmärke efter ett annat blodprov. då började de med att "dra ut" blodet ur blåmärket med en spruta med en stor nål. sprutan fylldes med levrat blod och sårskorpor.
jag och en grupp oidentifierbara vänner var i ett varmt land. kanske i östra asien. drömmen utspelade sig under flera dagar och varje dag var det varmt och vi badade i havet. en dag när vi badade började det snöa. efter ett tag var landskapet helt snötäckt och såg ut som i min hemby en snöig vinter. jag bestämde mig för att åka därirån och hoppade på en buss. efter ett tag gick två män i kanske 25-åldern på och satte sig i sätet mitt emot mig. de började sjunga högt på en mountain goats-låt. minns ej vilken nu men är helt säker på att det är en verklig och inte påhittad.
drömde att harald treutiger köpte en mindre arena/fotbollsplan min lägenhet och att han stod på gräset mitt i natten och skrek/pratade högljutt för sig själv så att han väckte mig, detta inför tävlingarna i "coquette"/"croquette" (vilket i drömmen var tivoliformen av luftgevärsskytte) han planerade att anordna på arenan. det var andra natten i rad han väckte mig och jag var vid detta lag mer än lovligt irriterad och var nästan framme vid planen då jag vaknade

distinkt  1/9 2016 | Stäng | Nästa nya
på detta följde en dröm om att jag när jag vaknat morgonen efter (vi är inte kvar i treutiger-land) skulle skriva några ljugtweet om när jag satt på helikopterplattan och såg bedrövad ut och stefano catenacci kom förbi, och han beslutade sig för att ta mig med till operakällaren där han bjöd mig på de bästa köttbullar jag någonsin ätit

distinkt  1/9 2016 | Stäng | Nästa nya
orkade aldrig skriva tweeten sen efter att jag vaknat
jag bakade någon slags rulltårta. den bestod till 5 procent av sockerkaka och 95 procent fyllning. den var lite för söt.

sennight  6/9 2016 | Stäng | Nästa nya
inte en så spännande dröm men kan inte påminna mig att jag någonsin tidigare drömt om att baka så den känns ändå lite speciell. jag bakar sällan och har aldrig gjort rulltårta.

sennight  6/9 2016 | Stäng | Nästa nya
men nu blev jag lite sugen på att testa. men med andra proportioner. synd bara att min ugn inte går att stänga ordentligt.

sennight  6/9 2016 | Stäng | Nästa nya
tack, sennight. intresseklubben antecknar ivrigt!
jag utgår ifrån att det var proportionerna som hindrade ugnen från att stängas

sennight  8/9 2016 | Stäng | Nästa nya
drömmen blev en mardröm men inte en kaka.
är låssevegan sedan nån vecka och drömde att jag skulle be om ursäkt till en kollega. istället serverade någon mig en hamburgare.
dröm 1: var på en stormarknad som hade ett spännande utbud av snacks. jag köpte en påse “pizzaringar” som jag verkligen såg fram emot att smaka på.

dröm 2: jag sa åt några att de inte fick lägga reklamblad på studiebord i en läsesal. personerna i salen började håna mig, bua och sedan blev jag nästintill lynchad men hann fly undan. jag gick runt och var så arg efter det, upprepade“jag ska fan döda dem!” till en kollega.
det verkar som att jag börjat drömma lite mer nu (*tar i trä*).

jag var hemma hos mina föräldrar. i mitten av vardagsrummet var ett område som såg ut som en blandning mellan en vind/källare och ett terrarium (växter, bråte, gamla möbler, spindelväv, dålig belysning med mera). i drömmen var det helt normal inredning. jag såg plötsligt en jättestor spindel gå runt där. den såg ut som en fågelspindel och var minst en meter hög. den var på väg att överfalla min mamma som satt på golvet med ryggen mot den. kanske vaknade jag då.

----

drömde också något om att jag och en grupp vänner hyrde ett hus i ett villaområde någonstans i tjeckien. minns bara fragment som inte är så spännande. det var två katter utanför huset.
jag skulle på maskerad på ett slott. innan man fick komma in skulle maskeradvärdinnan godkänna ens utklädnad. jag kunde av oklara anledningar inte prata så för att berätta vad jag var utklädd till la jag fyra rostade kikärtor i hennes utsträckta hand. hon förstod vad jag var utklädd till och jag blev insläppt (minns ej vad jag var utklädd till). på maskeraden fanns det en kvinna som var utklädd till “drottning”. hon hade en svart katt samt en liten apa med turban i röda sammetskoppel.
Jag gick på promenader med min tama isbjörn.

nonamateur  15/10 2016 | Stäng | Nästa nya
tjusigt. var den tam för alla (eller mest/bara för dig)?

moltenhorror  15/10 2016 | Stäng | Nästa nya
Mest för mig, tror jag, även om den uppförde sig (= åt inte upp folk). Egentligen tog den själv på sig att följa efter och skydda mig, så det kanske var den som adopterade mig.
först drömde jag att jag blev sårad och gick runt och grät ohejdat överallt. jag grät över att en kompis blivit sur på mig för att jag inte hindrat hennes sjal från att hamna i vatten. i vaket tillstånd tyckte jag inte att några av reaktionerna var rimliga.

sedan drömde jag något roligt om en gris och en iller som jag var säker på att jag skulle komma ihåg men såklart glömde jag ändå. lär mig aldrig att rolighet inte är någon garanti för att jag ska komma ihåg.

sennight  30/9 2016 | Stäng | Nästa nya
kom dock ihåg att jag drömde om en iller för att jag tittat på bilder med illrar och om en gris för att jag berättat för katten att jag tycker att grisar är gulliga så det är inte alls negativt menat när jag kallar honom för gris eller griskatt.
jag gick genom isen. det hände inte så mycket mer än så men det var för mig en ganska intressant dröm för att det kändes så verkligt.

jag sjönk ner i vattnet, fick en chock av hur kallt det var, kände hur tunga mina kläder blev, insåg att det inte alls var lätt att ta sig till hålet jag ramlade i eftersom jag inte ramlade rakt och att håret och kläder flöt uppåt och skymde sikten. jag kämpade mig upp mot ytan, kunde inte hålla andan länge till. kom upp mot hålet men det var något i vägen. ungefär då måste jag ha vaknat till och insett att det var en dröm för då började jag tänka på att det inte alls var som jag föreställde mig att det skulle vara att gå genom isen, att det inte alls var som på film och att det var jättesvårt trots att jag är bra på att simma.

nonamateur  15/10 2016 | Stäng | Nästa nya
jag minns inte om jag drömde den lika utförligt, men kände mig ovanligt kall på den hud som inte varit under täcke när jag vaknade.
dröm 1-2. jag blev (unisex)fängslad pga avtal tecknade av andra. fick ett stadigt informationsflöde om hur fiendelägret såg ut. en av kvinnorna var kompis med min mamma, men hade nästan aldrig nåt vettigt att säga. hade av någon anledning intervjuat henne i ett tidigare skede. dröm 3. jag identifierade en inramning till all möjlig tillvaro. det var kort och gott några lila streck och jag kan inte erinra mig om deras funktion.
skellefteåbor bar läskiga masker som skydd mot kylan. det verkade vara ett svårt leverne de förde, mest traska omkring i snön och skrämmas.

när jag vaknade tyckte jag att det vore en bra idé att göra en film som heter "skeletteå" om anfallande harryhausenskelett.
var tvungen att googla skeletteå. förvånansvärt få som har gjort den ordleken. typ en person på hela internet verkar det som. Kallar du dig Axel på Twitter?

monsterpop  18/10 2016 | Stäng | Nästa nya
twitter är för töntar som inte vågar slåss!
mer anfallande harryhausenskelett åt folket! på folket?

monsterpop  18/10 2016 | Stäng | Nästa nya
klurade vidare på temat och kom på att det verkade vettigt om det var en slags epidemi, och de drabbades skelett började krypa ur skinnet och hitta på jävulskap. vidare tänker jag att filmen ska ha en seriös och obehaglig ton.

nonamateur  18/10 2016 | Stäng | Nästa nya
i folket! iiiiiiiiiiii!
ur folket?

jag minns skelettskriken som en bra sak.

monsterpop  19/10 2016 | Stäng | Nästa nya
"iiiiiiiiiiii!"
jag har tidigare uppmärksammat att jag ofta drömmer om djur och vatten. kanske har mitt sovande jag hittat en nytt favorittema: bakning! inatt drömde jag nämligen följande:

jag och min syster skulle baka en tårta med flera lager. av okänd anledning var det viktigt att en cigarett var tänd när man fixade med tårtan. cigaretten skulle fästas i en ställning mitt på bordet. tyvärr var det något fel på cigaretterna som gjorde att de "brann upp" på typ 30 sekunder. de var också svåra att tända. det var skitjobbigt.
skulle försvara hemligheter om tåg mot bovar. strategin för mitt motangrepp var en ballongig björnmaskeraddräkt (assist molty). oroade mig dock mycket för att de läst min avhandling om att en bäst skyddar sig mot björnar genom att drämma till dem i skallen med en slägga.
slumrade till på tåget och såg då en tant i ett tågsäte som hade springor eller jack högt upp på (den breda) näsroten, ett på varje sida, med svullnader omkring som fick dem att påminna om ögon med ögonlock. De blinkade även. Området där hennes vanliga ögon borde vara skymdes av lugg.
Fyra delar som hängde ihop vagt. Bland annat tror jag att de utspelade sig i samma stora byggnad, som skulle kunna vara en kursgård eller liknande. I den första friterar jag beställda degklumpar på en kokplatta i en lång korridor. Det ska bli "friterade scones". I den andra delen går Bob Dylan i korridoren. Han ringer ett samtal till någon som ansvarar för hans ekonomi eller liknande och hör hur läget är. "Då hörs vi i eftermiddag igen". Han var ett känt kontrollfreak. I den tredje är det fullt av vuxna ungdomar, bl a en massa utbytesstudenter, först i kursgården tror jag, sedan drar sig nästan alla ut mot havsstranden intill där de sitter vid brasor. Jag sitter också med, men är halvt frivilligt, halvt ofrivilligt isolerad. Går även in i kursgården emellanåt för att ha koll på något (minns ej vad). I fjärde delen hör jag en låt som the Beatles spelade in i december 1965 och som liksom Norwegian Wood hade en melodislinga med sitar. Paul McCartney berättade plötsligt om den: 2003 hade de fixat till den. "John och jag trodde att vi skulle kunna släppa den enskilt digitalt året därpå". Underförstått var det dock något juridiskt hinder med detta.

Detta var ju ingen jättekul dröm, men det är den första gången på månader som jag minns så mycket (och beror säkert på vintertiden). Det som är roligast är vad jag tänkte precis när jag vaknade. "Det sista med John Lennon, att han levde 2003, är det viktigaste att komma ihåg. Typiskt bisarr sak som är rolig att skriva i drömtråden."
jag och en massa andra människor var av oklar anledning tvungna att övernatta i en jättestor sal. det fanns olika saker att sova på: riktiga sängar, soffor, halmmadrasser, pinnstolar med mera. nästa alla bra sovplatser var upptagna när jag kom dit. till slut hittade jag en stoppad stol som såg okej ut. jag upptäckte då att alldeles bredvid den låg monsterpop i ett sådant där bås med soffa och bord som såg ut att höra hemma på en 1950-tals “diner”. jag tänkte att jag kanske skulle framstå som efterhängsen om jag satte mig och sov där men jag valde ändå att stanna kvar.

sedan hände det en massa saker som jag redan glömt bort men vi såg i alla fall ett rådjur med en krona på huvudet.
drev runt och sprängde saker med min saksprängarliga. vi använde egentillverkade bensinbomber. en av kumpanerna hade fått nåt slags plaströr trätt över sig och kunde knappt röra sig, vilket verkade hemskt.
Drömde precis innan jag vaknade att film nr 11 på filmtipset hette "Drottnig dag".
lobotomidröm igen. efteråt gick det inte tänka. skönt men lite jobbigt.

sennight  24/11 2016 | Stäng | Nästa nya
drömde jag att jag såg dig eller gjorde jag det?

monsterpop  25/11 2016 | Stäng | Nästa nya
jag såg inte dig, men jag kanske bara drömde att jag inte gjorde det?

sennight  26/11 2016 | Stäng | Nästa nya
då såg jag din onda/goda tvilling i ögonvrån eller så var det en önskedröm.

monsterpop  5/12 2016 | Stäng | Nästa nya
men om du inget sa kan jag ju ha missat dig. jag hittade en gång ett foto på en tjeck som var förvillande lik mig.

sennight  5/12 2016 | Stäng | Nästa nya
tror personen sneglade på mig i ett ungefär lika kort ögonblick som jag sneglade på den och om det varit du hade du kanske känt igen mig. fast om du gick vid gamla kyrkogården den förmiddagen så har du väl glömt mig.
jag blev jagad av en mördare i kina. det var blodigt och jätteläskigt.

(imorse kom jag ihåg jättemycket av den men lär mig aldrig att det måste skrivas upp, oavsett hur spektakulärt det är.)
Såg en version av The Phantom Menace där Qui-Gon Jinn (Kevin Costner), Han Solos farfar (Bruce Willis), Anakin och Jar Jar Binks landade på en planet i jakt på en viktig anteckningsbok. Willis ägnade hela filmen åt att adlibba en massa skitdåliga oneliners som till och med karaktärerna i filmen himlade åt. Anakin sprang för första gången in i Palpatine på gatan, som rekommenderade honom att gå hem och göra sina läxor. Jar Jar Binks var Jar Jar Binks och ville DJa ett party för att dra in pengar. Finanskrisen hade slagit hårt mot deras ekipage, så för att kunna äta satt de i en tunnelbaneuppgång och grillade råttor i chokladsås. Qui-Gon smög bort för att spionera på Palpatines lyxmiddag och hörde honom håna arbetarklassens matlagningstalang, vilket gjorde Qui-Gon så förbannad att han hämtade en av sina chokladdresserade råttor och lade den på Palpatines tallrik, varefter Palpatine bestämde sig för att bli sithlord.
jag såg en fluffig katt med en massa fluffiga kattungar i ett skyltfönster. en av kattungarna såg ut att vara död. när jag lyfte upp den kom jag ändå fram till att den faktiskt levde. när jag gick in i affären för att berätta om kattungen sa de att ägarna flyttat och att de inte brydde sig. jag frågade folk som gick förbi om de kunde hjälpa mig men ingen ville. jag grät och grät. det kändes som att livet rann ur kattungen mer och mer varje sekund som gick.
Inlägget är ändrat 24/11 2016.

monsterpop  25/11 2016 | Stäng | Nästa nya
så fick jag min första katt. halvdöd, övergiven och finast i världen.

sennight  26/11 2016 | Stäng | Nästa nya
näst finast för albin är finast i världen!
För några dagar sedan hände detta.

Vaknade och fast det var totalt mörkt i rummet kände jag att någon stod bredvid sängen (lägga till att jag bor ensam). Denne böjde sig lite över mig och började viska saker som jag inte riktigt kunde höra. Något i stil med att jag skulle dö. Av någon anledning visste jag att om jag bara kunde flytta mig lite längre bort från denna person så skulle allt bli bra. Men det var det, jag kunde inte röra mig, kroppen vägrade lyda. Det kändes som om någon tryckte ner täcket så att det spände sig över min kropp. Detta gjorde att jag inte kunde flytta på mig. Jag kände att paniken började växa mer och mer och försökte ännu mera att flytta på mig. Viskningarna fortsatte och blev mera maniska. Det var då jag vaknade på riktigt, kan säga att mitt hjärta bultade rätt så starkt.
mormor var på besök, eller vice versa. hon berättade att hon sett en "sällsynt fladdermus", och erinrade mig att jag läst att det fanns självlysande sådana i nejden. sen skulle jag bli mördad. mordvapnet var ett ballongliknande föremål med två "bubblor". såg min räddning i att smälla "ballongen", men mördarna var sluga - de hade fyllt den med giftgas! folk omkring dog som flugor och vaknade i panik mitt under ett tafatt försök till räddningsaktion.

sennight  29/11 2016 | Stäng | Nästa nya
kanske låter detta inte trovärdigt men inatt drömde jag om min mormor också!
och jag drömde något vagt om mord, eller i alla fall död. men det är väl för vanligt för att ens vara ett sammanträffande.
fick en vän som hette elva.
blev skjuten i huvudet, och vaknade förstås just då :(
hitlerkatten tog sig in i min lägenhet genom brevinkastet och attackerade min katt.
Drömde att Pons var Johanna.:s skuggkonto. Lite lustig och oväntad dröm, tyckte jag. Var inte ens säker på att Johanna. verkligen var en filmtipsares användarnamn när jag vaknade.
jag såg på någon musikdokumentär på tv. det var lite som det där programmet hitlåtens historia där de talar om en särskild låt. den här gången handlade det om spin doctors two princes. i dokumentären menades det att efter two princes kunde man inte länge göra en låt om [något jag glömt] utan att på något sätt referera eller relatera till den. jag tänkte att det kanske inte var så självklart men kom då att tänka på aquas barbie girl, särskilt delen då mannen sjunger "come on barbie let's go party", och kom fram till att dokumentären faktiskt hade rätt.

har funderat hela morgonen över vad det skulle kunna vara...

sennight  19/12 2016 | Stäng | Nästa nya
hade för övrigt ingen aning om att den heter two princes (det framgick inte heller i drömmen). har väl tänkt att den heter typ "just go ahead now" eller "(if you want to) call me baby/buy me flowers".
Jag fick min litterära uppsats rättad av Vladimir Putin. Han invände mot några av mina politiska tankar och undrade varför, när jag nu lovprisat Tolstoj, jag inte ville gå med i den ryska armén (i hans mening var kopplingen självklar), men såg sig som storsint som ändå satte ett högt betyg för ren skrivfärdighet.
Jag drömde att jag såg en veckotidning med en bild på den svenska kändisen MAN (uttalet var oklart i drömmen. Han såg ut som en korsning mellan Roy Orbison utan glasögon, Freddy Mercury och Claes Ericsson) och texten "jag tjuvrökte som barn".
Jag var Sveriges främste knäckebrödsexpert och blev i TV tillfrågad vilken historisk knäckebrödsrelease jag helst skulle ge legendstatus (bortsett ifrån "den uppenbara").
dessa drömmar drömde jag natten till igår:

1. jag köpte roligt koreanskt godis.

2. jag gick till en stuga i skogen där en trollkarl bodde. huset började brinna.

3. jag skulle skapa någon slags häxbrygd med bland annat giftiga växter och likdelar i. jag gjorde den i hemlighet i vedboden utanför mormor och morfars gamla hus. det var viktigt att ingen fick se men jag blev upptäckt och det var jättehemskt/farligt, som att jag då fick en förbannelse över mig.

4. jag och en massa andra personer gick runt i ett gammalt hus. en hög signal spelades upp och då började folk döda varandra. tror att de specifikt skar halsen av varandra. jag klarade mig.

sennight  30/12 2016 | Stäng | Nästa nya
jag jag jag!
jag låg i guerillakrig i en värld av magiska leksaksvapen och föryngringskrämer. minns tyvärr nästan bara att de senare bara kunde applicieras nära ögonen av vissa personer.
Drömde två saker på tåget precis.

1. Det fanns en svensk film med titeln: Kuckelikaka: fågeln som inte fick vara en sparv.

2 Fascistista rörelser höll på att få igenom att Göteborg istället skulle heta Tidegaard.
I natt drömde jag om en röd orm med svartvitt mönster som låg i ett rostfritt tvättställ. Jag skulle visa den för någon, men vaknade istället.
drömde att jag stal en lastbil som jag sedan lämnade på en parkering då jag kom på att jag bara har körkort för bil.
drömde för nåt år sedan att jag skulle backa ut en bil från en parkeringplats. for iväg i hög fart och kunde inte få stopp på eländet, såg inte var jag körde men lyckades mirakulöst undvika att köra in i de andra bilarna. en kille jag inte kände så väl var med och försökte avdramatisera situationen, "det är inte så jäkla lätt att köra alltså, när man ser nån köra på tv ser det så lätt ut, men tammefan, när man själv sitter där bakom ratten är det en helt annan femma", etc.

när jag vaknade och tänkte tillbaka på den där bilen insåg jag att jag haft ena foten på gaspedalen och den andra på en "backpedal", och hur jag än gjorde körde jag bara snabbare baklänges. men i drömmen visste jag ju att på nåt sätt skulle det gå att få bukt på det hela.
i god drucken stämning sjöngs det lite döds i röda och rara festlokalen. folk skojade över varandra under tillställningen. någon överreagerade dessvärre på humorn och implementerade en gemensam uniform nästa dag. den såg ut som en fruktplastpåse innehållandes lite skräp. personen ifråga såg ut som en torr gnagare och suckade ljudligt "alltså jag hade inte förstått att det var såhär. på min tid.. [insert klassfoto där varenda jävel såg ut som musse pigg]" - jag skrattade så att jag vaknade.
I lekforumet öppnade en nykomling flera trådar där han försökte ventilera sin tanke att själv mura en husväg. Jag förväntade mig att någon skulle påpeka att han var i fel forum, men den enda som svarat något var Gordyal som ville veta hur man kunde använda mureriet i uppfostringen av tonårsbarn.
Mareld (minns inget ansikte) konstaterade att jag inte hade träffat hans föräldrar, men jag drog mig till minnes ett trevligt par (han kort, runt skalligt huvud, ursprung mellanösten, hon lite längre, blekbågade glasögon, grånat halvlångt bibliotekariehår) som var symfoniker och som jag stött på några år tidigare.
inatt drömde jag om min katt!
spelade ett pekaklickaspel som en enig forskarvärld ansåg vara skapat av utomjordingar. förundrades över hur likt det var våra egna spel.
drömde om ett komplicerat taktiskt spel mellan vampyrer och Buffys allierade. svårt att minnas några detaljer, men datorer och dagsljuset var inblandat. (såg avsnitten med Domaren igår).
Var på krogen med en vän som bjöd mig på nån sorts bakelse som skulle vara värsta innegrejen. Jag tyckte den smakade okej tills det kom fram att den bestod av tvål, vilket min vän tyckte gjorde mig lite trångsynt.
det var julafton och jag var i sitguna. jag hade inte köpt några julklappar så jag gick till den stora shoppinggallerian som i drömmen låg mitt i centrala sigtuna föra att stressköpa något. när jag stod i kön till en butik började bachs preludium 1 i c-dur från das wohltemperierte klavier att spelas på radio. den övergick i (vad jag i drömmen kategoriserade som) en “chanson” som folk började dansa vals till. framför mig stod en kvinna i en ljuslila chiffongklänning. jag kramade om henne under låten.

jag drömde också att jag var vid ett äppelträd som mer såg ut som en stor gammal ek. det växte enorma äpplen i toppen av det. ett ramlade ner, det var kanske 2 meter högt. jag fotade det med en analog systemkamera.

sennight  23/5 2017 | Stäng | Nästa nya
minns att det var en analog kamera för att det var det där ljudet när man drar upp filmen som man hör så sällan nu.
fortsätter väl eftersom jag kommer ihåg en av nattens drömmar också:

jag hade stora öppna sår på ryggen och magen. jag ringde 1177 och där sa någon att det var jätteviktigt att jag täckte för såren med bandage eller liknande för att de inte skulle bli infekterade. jag bad förbipasserande om hjälp men ingen brydde sig. någon erbjöd min en rulle maskeringstejp och blev sur för att jag inte blev jättetacksam.
den här tråden börjar bli lite seg...
OK, för att göra tråden lite mindre seg:

Drömde att jag var i min gympasal ifrån grundskolan och översköljdes av en rogivande nostalgi, i synnerhet när jag påmindes om gången jag där som yngling fick lära mig ordet "erotik".

sennight  14/6 2017 | Stäng | Nästa nya
menar ju att den blir seg att ladda!
OK, för att göra den lite mer seg...

sennight  14/6 2017 | Stäng | Nästa nya
jag är en destruktiv kraft.
Mycket väldigt gamla trådar i min dröm inatt. Tänker att det är för jag är tillbaka i Uppsala.
Först var det nån slags fest, en sån där alla sitter i soffor och pratar, i mitt barndomshem. Det var mina gamla kompisar men det var nu, inte då. Jag satt brevid en som jag var kär i som liten. En av mina bästa vänner från då smsade frenetiskt med honom och tecknade sen till mig att hämna min telefon. Då hade han skrivit till mig, uppdelat i många SMS. På slutet läste jag dem från insidan av rullar med band, inte från telefonen. Han hade skrivit typ att han inte ska gifta sig, som han ska irl, utan vill bli ihop med mig, om jag vill. Vi har fö knappt träffats senaste 10-15 åren så som sagt, väldigt gamla trådar. Jag var på ifall exet(snart frun irl) var ok med det.
Sen var det en bar där vi sjöng med i olika filmlåtar som rullades på en skärm, som karaoke fast alla sjöng med. Och sen plötsligt hemma hos min bästa vän från när jag var liten, hennes barndoms vardagsrum. Hon gav mig flera kuvert med pengar, från hennes föräldrar och från henne. Jag skulle tydligen köpa en roddbåt, nån särskild model som började på k men jag har glömt namnet. Ingen aning om varför båten var viktig. Pengarna försvann i soffan och jag kände mig taskig som inte brydde mig om den där båten alla ville att jag skulle köpa.
Drömde att det inte längre var tillåtet att ha de släta tunna bomullsbanden hemma, och att kvinnor inte längre fick gå ut.

Så blir det tydligen när jag läser The Handmaid's Tale.

sennight  14/6 2017 | Stäng | Nästa nya
jag har precis lyssnat på den men jag tror inte att någon av mina drömmar inspirerats av det, trots att jag hade den som insomningsljud.
skriver ner en dröm från denna vecka:

jag var på en fest, kanske var det nyår. det var natt och folk hade samlats utomhus. när jag tittade upp mot himlen såg jag universum såsom det ser ut på bilder tagna med teleskop alltså med stjärnor, galaxer och nebulosor med mera. sedan svepte det förbi mönster på himlen, som moln men jag tror att de var formade av stjärnor. alla var där såg alltså detta.

i vaket tillstånd framstår ju det ovanstående som lite “far out”. lustigt nog fortsatte drömmen med att jag blev bjuden på hasch på en efterfest i ett hus på landet. jag blev illamående och väldigt trött av det så jag låg och halvsov i några timmar och drömde typ drömmar i drömmen. när jag vaknade presenterades jag för ägaren till huset. han ville ge mig en rundtur. huset visade sig vara som en blandning mellan kalle och chokladfabriken och någon slags performancekonstutställning. det fanns olika stationer där folk gjorde olika saker som jag tyvärr inte minns så mycket av. en av avdelningarna gjorde folk i alla fall ljud av amsrkaraktär men minns bara att någon borstade med en piasavakvast mot något. önskar att jag kom ihåg mera men det gör jag inte.

monsterpop  17/6 2017 | Stäng | Nästa nya
en av mina återkommande barndomsdrömmar hade att göra med himmelska ljusfenomen. i drömmen hände det på en speciell dag, lite som fyrverkerier, fast mer spektakulärt. i slummerlandet är every day like nyår.
drömde om dig inatt, andris! du, jag och två personer till med oklar identitet var först i ett café med tak och väggar av glas. från havet slog det in flera meter höga vågor. sedan gick vi alla hem till mig. i drömmen var mitt hem en lägenhet som jag delade med mina föräldrar (de var dock bortresta). du och en av de okända personerna gick ut på balkongen och rökte cigaretter som ni fimpade i en fågelformad skål. vi spelade ett sällskapsspel som var rätt konstigt men jag kommer inte ihåg det.
Det där skulle jag vilja vara med om.
Rolig dröm nyss. Det var nån slags konstskola, eller konstnärskollektiv. Någon gjorde något med sedlar och gosedjur på övervåningen och när jag gick ner satt nån annan och målade på golvet. Pressad stämmning. Det var inför något.

Sennight var där, hon läste på om Satansverserna på skunk och satan var där och berättade om hur de där texterna inte skulle kommit ut men hen var full och litade på någon och woops. Fast i drömmen var Satansverserna nån slags kärlekshistoria som satan skrivit och tyckte det var pinsamt att folk läst.
Såna här drömmar borde avskaffas.

Hittade tre förstelnade, sannolikt ihjälfrusna katter i en buske. Vänstra bakbenet på den minsta, en svartpälsig, trillade av vid beröring och jag försökte i en drömlogisk desperation att skruva tillbaka det. Jag hade ändå små förhoppningar om att den större av katterna kunde vara vid liv, om än på ett morrhår, så jag gick kvickt till veterinären med alla tre. Gick de inte att rädda kunde de kanske därigenom få en värdig begravning. Naturligtvis var veterinären på lunchrast, så jag överlämnade kropparna åt sekreteraren och hoppades på det bästa. Sedan väcktes jag av ett SMS.
jag var i någon varmt land och hade åkt långt för att komma till en avlägsen plats. precis efter jag kommit dit såg jag inom loppet av fem minuter såg jag en flock kapybaror, några elefanter och en stor leopard som hoppade upp ur vattnet och fångade ett annat djur. alla djuren var alltså vilda.

inte en jätteintressant dröm men trogna läsare kommer ju ihåg att jag brukar drömma om djur. jag kommer inte ihåg att jag tidigare sett så många och "exotiska" djur på så kort tid som i drömmen ovan.
drömde att muminpappan var en "elak jävel" som flådde kattungar levande.
minns inte vad jag drömde, men när jag vaknade upprepade jag i tanken frasen "midget in dwarf skin".
när jag blev väckt efter en knapp timme drömde jag i all hast att om man inte ville gå upp så flög det in små "bimänniskor" (lite som bumblebee man i simpsons) och surrade omkring för att man skulle vakna. skrattade lite åt dom för dom såg så bekymrade ut och jag tyckte att dom hörde hemma i sydamerikanska barnkammare, och att jag fick sova om jag ville.
har hittat på ett djur i drömmen igen!

jag satt nedanför ett stort träd. runtom trädet fanns det typ frökapslar (stora som dammsugare) som trädet gav näring till via "slangar". någon för mig okänd person som stod en bit bort började skära upp en av kapslarna, böjde sig ner för att plocka upp något och gick sedan mot mig. i famnen hade hen ett djur som såg ut som en blandning mellan aardvark och wombat. djuret sträckte ut sina framtassar som om det ville krama mig. jag blev arg på personen som skurit upp frökapseln eftersom jag antog att djuret själv skulle ta sig ut när det var färdigutvecklat. personen berättade då att de andra kapslarna redan öppnat sig och det verkade som att djurets kapsel var skadad och hen bara försökt rädda djuret.
har också drömt om canomia. det var ingen spännande dröm. vi var på en plats med en massa folk och hon skulle ta en genväg någonstans men jag som inte tog genvägen kom fram före. hon muttrade något om att gubbar varit i vägen.

inte så spännande men det är väl brukligt att redogöra för drömmar med filmtipsare i.
andra våningen hade varit "i asien" och kom hem med en dvd, uppenbart en billig piratkopia. tillsammans med en grupp andra filmtipsare (oklart vilka) skulle vi sedan av någon anledning förhöra de produktionsansvariga för dvd:n, en och en. en av dom hade en påklistrad svart mustasch som såg ut att vara gjord av papper. vi hade svårt att hålla oss för skratt, men av artighet gjorde vi ett tappert försök.
Drömde i morse att jag försökte sova men hölls vaken (inom drömmen) av att en schäfer slickade mig i pannan, på ett sätt som kändes så konkret att jag trodde att jag verkligen hade en schäfertunga där. På bussen senare idag satt jag och halvsov och vaknade just av att en riktig hund slickade mig på foten. Hm.
Hade en så konstig dröm. Som jag minns ovanligt bra också. Jag hade, av misstag på något vis, jobbat i en butik i en jättegalleria där jag bor, istället för där jag egentligen jobbar. Hade stängt men glömt skicka iväg något jätteviktigt och kunde inte hitta tillbaka till butiken.
Jag gick runt i bara linne och trosor och letade, genom kontor mest först. Sen hittade jag en annan del av gallerian där de byggde och gick genom där. Någon försökte klättra upp i hängande lösa ledningar för att det var kul. Jag slog följe med en tjej som också letade efter något, hon hade förlorat allt på en resa i Japan. Alla hon kände var döda. Vi gick genom en lerig tunnel och jag träffade min chef. Chefen tog på sig allt ansvar och påstod att vi borde vara nära butiken nu. Vi hade konstiga peruker på oss. Jag hade extremt mycket dåligt samvete för att vi var sena till en middag med ägarna, särskilt som de redan tyckt det var krångligt att jag inte äter fisk.

det låter som ett referat av en Paul Austerroman i surrealistisk-psykedelisk tappning. roligt att det finns ett också vagt samband med sennights dröm ovan.

Canomia  11/10 2017 | Stäng | Nästa nya
Det var säkert gubbar i vägen också.
En vemodig dröm om att jag städat ur ett rum jag haft i en studentkorridor och åkte tillbaks dit en sista gång i sällskap av familj? kompisar? för att göra något avslutande, lämna in nycklarna etc. hela drömmen var grå och skugglik som november. sedan övergick drömmen att handla om en gammal kompis (och filmtipsare) som skrivit en bok som han fått utgiven och som skulle bli film. Jag fick se lite av filmen. Den handlade bland annat om en värdefull tavla. En tjej i nedre tonåren hade ritat sin egen tolkning av tavlan som hon ställde ut. Hennes egen far köpte den. Hon gick och pratade med sin kompis om att det var konstigt att hon köpt den fula tavlan, då hon plötsligt råkade pilla på nederkanten så en lucka öppnades och originalmålningen föll ut.
inte så spännande dröm kanske men fick en så fin känsla av den:

en liten fågel flög omkring ovanför mig. den var så tunn att solen sken genom dess fjädrar. när jag höll upp min arm för att skugga ögonen från solen landade den på min hand.
drömde att jag hade tio folköl. borde insett att det var för bra för att vara sant.

nonamateur  10/3 2018 | Stäng | Nästa nya
jag har börjat fundera på om vattenekvationen känns ok på öl och kör uteslutande vin/whisky för tillfället. side note.
hade en jättebra dröm inatt men kommer inte ihåg så mycket. så synd. kanske dags att börja skriva ner drömmar när jag vaknat. det här är det jag minns i alla fall:

jag var i ett ödehus på natten. på äppelträden i trädgården växte det vita orkidéer. vid tolvslaget kom flera filmkaraktärer dit (men i drömmen var de inte filmkaraktärer utan riktiga). det var vampyren i leptirica, mamman i valerie a týden divu, hon döda med blomkrans i vij och kanske några till.

sedan hände det en massa saker men jag har som sagt glömt allt nu.
Drömde att bröderna i Kinks hette Ray Charles och Charles Charles.
Andra gången klassiska rockbröder förekommer i mina drömmar.
det var nån historisk liten fascist som hamnat i en återuppståndelseloop och som vi hjälptes åt att döda varje dag. en komikerduo nådde stor framgång med nån vits där den ena hävdade targeted assault och den andra genocide. hade själv tänkt ut ett lysande motiv på fenomenet, men lyckades inte översätta det efter att jag vaknat.
Jag somnade sittande för ungefär en timme sedan. Vaknade av chocken av att ha varit med om mordet på en mus.

Det började lugnt. Det var någon slags allmänt vardagsrum. Alla satt och tittade på tv, minns inte vad för program men de flesta andra där var från indien tror jag. En ung kvinna satt i mitt knä, vet inte riktigt varför, vi kände inte varandra. Efter ett tag fick jag ont och var tvungen att be henne flytta sig, det var jobbigt.
Jag gick för att hämta choklad och upptäckte en mus i köket. En helt ren vit mus som såna folk har som husdjur, men det var vild. Gick tillbaka för att tala om det och då var det bara den unga kvinnan och jag. Hon bestämde att vi måste jaga den. Hitta något att fånga den i. Jag var, till min förvåning, rädd och kunde knappt gå på marken. Hoppade runt och höll mig uppe med armarna mycket. Men musen sprang upp på vad jag nu stod på och sprang upp på mig. Jag fångade den i handen och den andra kvinnan band något om munnen på den. Vi gick ut och medan jag höll musen mot marken slog hon den i huvudet med en liten hammare som hon höll helt fel så slaget blev för löst och hon var tvungen att slå igen. Musen var blodig och livlös i min hand och jag ångrade vad vi gjort och försökte tänka ut vad vi borde ha gjort istället. Kanske byggt ett litet uppvärmt hus utanför huset där den kunde bo, men det skulle vara för litet och instängt och vi skulle behöva komma med mat. Ungefär där vaknade jag.
jag stod barbröstad på tundran och förbi mig rörde sig nåt hundratal renar. skrapades upp lite av några horn, men det stora bekymret var alla fästingar.
jag startade bandet "tonya haunting".
jag hade hittat någon dikt/vers av något slag (eller så hade jag själv skrivit den?). jag skrev i dagens låt att jag skulle vilja höra den som en sång. några dagar senare hade monsterpop gjort en melodi till den som han spelade på ett egenbyggt stränginstrument som såg ut som en blandning mellan en balalajka och en cittra.

monsterpop  11/3 2018 | Stäng | Nästa nya
jag har en hemsnickrad pontisk lyra, men den är byggd av en grek. själv är jag nog en av de fem sämsta instrumentmakare jag vet. dessutom trakterar jag inte lyran så värst bra.
Drömde att jag gjort nån sorts volontärarbete i Italien och Berlusconi blev så impad av detta att han ville anlita mig som sin chaffis ("men jag har inget körkort", "äh, va bene!"). Sen drömde jag att jag ringde upp Trump och bad honom dra åt helvete, så jag fick rena åtminstone en fraktion av mitt politiska samvete.
jag spelade innebandy (vilket jag inte gjort på sisådär 15 år) och hamnade i ett bra läge att göra mål. slogs av total handlingsförlamning och en bortdomnad vänsterarm, och föll ihop på golvet. även dagar senare var armen som förlorad.
Skapade en tråd på FT om nåt jag inte minns och någon svarade med ett klagomål på att man inte längre kan öppna en enda himla FT-tråd utan att utsättas för en massa sex och snusk, vilket urartade i en klassisk lång och infekterad alla-mot-en-diskussion.
monsterpopdröm!
sennight  3/5 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
monsterpop och jag skulle åka bil till “europa”. vi åkte via norra sverige och sedan finland. det var väldigt kallt för det var mitt i vintern.

vi kom till ett samhälle där man kunde köra ner sin bil i ett underjordiskt garage över natten. det var en väldigt lång kö in till garaget, som när det är bilköer på grund av en olycka. när jag gick ut ur bilen för att röra lite på mig kom det en stor ström av människor som drog med mig åt hållet de skulle. jag såg bilen åka ner i garaget.

jag gick till en byggnad som låg ovanför garaget för att möta monsterpop där. kom till en stor sal där människor satt lite överallt. ibland öppnades en lucka i golvet där personer släpptes upp eller ner. efter ett tag fanns det inte plats för fler personer i garaget. då fick vi veta att alla som inte blivit insläppta i det underjordiska garaget skulle frysa ihjäl under natten. hittade monsterpop till slut. han sa att han hade något att berätta för mig och det var att han störde sig på att min dator är så seg. jag stormade ut ur garaget i vredesmod.
Inatt drömde jag att sennight sade (eller skrev?) att jag skulle baka en tårta till hennes födelsedag nästa dag. Det var en specifik tårta som skulle bakas, den hette "tarzantårta" eller något liknande. Det skulle i alla fall vara banan i den.
Visserligen har jag drömt om sennight förr, men tyckte det var lite oväntat att jag skulle göra det just nu, men så insåg jag en sak: nu har jag kommit så långt i Angel att bibliotekarien dykt upp och i senaste avsnittet var hon ovanligt aktiv. Måste ha varit någon association där.
Inatt drömde jag att det fanns en svensk film som hette "Postiljon"som gick att streama ur svensk mediedatabas varifrån som helst. Den handlade om ett original, eller en äldre man på landet. Det enda jag fick reda på om honom i drömmen var att han hade två trädgårdsmöblemang som stod bredvid varandra, ett som skulle användas när främmande kom, som var lite obekvämare, och ett som hade "kungastolar" med mjuka dynor. Han hade också en idé om hur han skulle bygga en liten bassäng inomhus, men den var på ritningsstadiet.
Ett bröllop i Big Bang Theoryvärlden eller liknande amerikanskt, utomhus, väldigt mycket folk. En man i 60-årsåldern höll ett tal och började leda en sång. Jag kommer ihåg en väldigt väl och den är alldeles för lång för att det ska vara för värt att försöka återge den. Däremot minns jag bara första raden text (den kan ha varit delvis textlös). Den började i alla fall:

Prick | klockan | sju | (paus)|
hm hm | hm hm | hm | hm | ...

(melodin är fallande, och börjar på tersen).

Efter ett väl definierat huvudtema kom en del som säkert var utan ord men med stämmor som bröllopsgästerna sjöng. Mannen visade även rörelser man skulle göra till som skulle föreställa att man drog upp en klocka tror jag, men de var väldigt komplicerade med skruvande etc. Mitt i sången avbröt han och började prata om vad vackert det var med sång.
en kollega hade med sig en wombat till jobbet. hen bara gick in i rummet och lyfte upp den på ett skrivbord som om det inte vore något konstigt med det. jag blev såklart alldeles till mig och klappade den. sedan kom det in en katt i rummet. då viftade wombaten glatt på sin svans likt en hund (fast jag vet att wombeter inte har sådana svansar) och gick fram och hälsade på den.
Jag drömde att jag haft i läxa att skriva en recenssion av ett framtida barns saga. När det var dags att redovisa skulle vi tydligen sjunga våra texter. Jag protesterade eftersom vi inte fått veta att de skulle tonsättas, och krävde extra tid. Vi fick 30 min till. Det var hemskt.
Kusliga saker i nattens dröm.

(1) En gammal vän hade drabbats av panikångest och jag kunde inte hjälpa honom.

(2) Kate Bush var död och det hade kommit ut en ny upplaga av en av hennes klassiska 80-talsskivor (vet ej vilken) med ett nytt omslag, blått med ett ovalt foto på henne, så som hon såg ut strax innan döden (hon såg verkligen ut att vara nära döden). Jag våndades över att ha sett omslaget och ville sudda ut det ur mitt minne.

(3) En kattunge (som finns på riktigt) hade ett öga ovanför sitt vänstra öga. Han blundade med sina vanliga ögon och tittade med extraögat.
Enda förklaringen jag kan se till den ovanliga drömskörden är den mängd Fleischerkortisar jag har konsumerat under de senaste dygnen. Fast ändå väldigt långsökta associationer.

Ser också att det är andra gången jag drömmer om ögon som sitter på fel ställen.

wasteoftime  10:56 11/10 | Stäng | Nästa nya
Fleischerkortisar har något suggestivt över sig, så inte omöjligt.
Om jag ska beskriva fotot på Kate Bush lite noggrannare, så tänk en utmärglad drottning Kristina med förvridet ansikte och en blick riktad uppåt. Träffar inte helt rätt, men...
folkvisefragment om någon som "satt i berget" föranledde arkeologisk utgrävning. man fann en grav där en välbevarad kvinna satt med uppspärrade ögon (avskurna ögonlock?), för att "hon skulle se allt".
1-0 till drömmen kontra verkligheten

sennight  19:20 29/10 | Stäng | Visa arv |
dags för några djurdrömmar! har drömt dessa de senaste två veckorna ungefär:

1. när jag kom hem från jobbet satt min katt, två andra katter och en örn bredvid varandra utanför huset. de såg mycket skyldiga ut. de visade sig att de dödat en duva tillsammans.

2. jag började tappa mina tänder så jag var tvungen att snabbt ta mig till tandläkaren. på vägen dit (som var genom en skog) fanns det många ormar som tittade ut ur hål i marken. de var väldigt färgglada och vissa hade tofsar på huvudet. jag tänkte att de såg ut att höra hemma i ett korallrev. efter den tanken visade det sig att tandläkaren var på en båt på havet.

3. jorden hade eventuellt gått under. jag och några till åkte runt i en bil. vi trodde först att vi var de enda överlevande på hela jorden men vi kom efter ett tag till ett litet cyberpunkigt samhälle. en ödla började gå efter oss. den hade ett papper på sig som någon av oss tog upp och då visade det sig att vi hade råkat teckna en prenumeration på ödlor. sedan kom det ett skräckslaget lodjur som jag lugnade ner genom att täcka över det med en filt.

4. jag var på något som påminde om ett gladiatorspel där det istället för människor var insekter/småkryp som slogs mot varandra (de var ungefär lika stora som människor). insekten som vann över alla andra liknande en skorpion och hade en stor vass tagg på bakkroppen. den dödade sina fiender genom att mycket snabbt sticka taggen i deras huvuden så att de dog ögonblickligen.

5. bonus: en (kanske inte så spännande) monsterpopdröm! träffade monsterpop i en av syrenbersåerna vid mormor och morfars hus. jag kände inte igen honom först för att han var klädd som snusmumriken och hade jättelångt skägg. jag tänkte att han såg ut som en trollkarl.