Laputa: Castle in the Sky - Analys
Veckla ihop
Laputa: Castle in the Sky
ThePatient  5/9 2015 | Stäng | Nästa nya
Jag funderar över slutet, där slottet far upp ut i rymden, och det faktum att staden och dess kamrar är fulla av växtlighet.

Det enorma trädet verkar vara en del av designen av staden, men var det meningen att kärnan där kristallen höll hus skulle vara övertäckt av rötter och vinrankor? Antingen säger scenen oss att det var en civilisation som höll ekologi väldigt högt, eller så är det en kommentar om hur naturen obönhörligen tar över.

Vad menas med att slottet flyger upp ut i rymden? Betyder det att de idealen som civilisationen höll är för högfärdiga för människor -- att vi måste hålla båda fötterna på jorden? Det var en trollformel som fick staden att flyga iväg, men varför syftades det till den som en "förstörelsetrollformel?"

Era kommentarer välkomnas!
Veckla ihop

Zarquon  14/9 2015 | Stäng | Nästa nya
Nu är Laputa en av de Miyazaki jag sett färst gånger (bara en) så jag kanske inte minns alla detaljer. Men visst hade väl naturen tagit över Laputa efter att civilisationen gick under? Det är ju ett återkommande tema för Miyazaki, att naturen återtar det som människan påverkat/förstört. Men det är mycket möjligt som du säger, att Laputa levde i harmoni med naturen (till skillnad från människorna på marken / vi). Jag fattade det som att trädet på något sätt var viktigt för att den här kristallgrejen och allt annat skulle fungera. Eller så menar de att Laputa utnyttjade naturen i form det här magiska trädet för dåliga ändamål. Man kunde ju använda Laputa som ett vapen, men jag minns inte riktigt, gjorde de gamla Laputianerna också det eller hur var det?

Och det de gjorde som fick staden att flyga iväg var väl någon självförstörelsemekanism typ, så att staden inte skulle hamna i fel händer. Vad de ville säga med det, tja. Den känsla jag fick i slutet var i alla fall "människan är inte redo ännu för att axla ansvaret för den här kraften. Men kanske någon dag." Nåt sånt?

ThePatient  17/9 2015 | Stäng | Nästa nya
"Man kunde ju använda Laputa som ett vapen, men jag minns inte riktigt, gjorde de gamla Laputianerna också det eller hur var det?"

Nä, jag tror inte det var några referenser till att de skulle ha varit destruktiva.
OT men fan, det här får mig att inse hur lite jag kommer ihåg.. lätt dags för en rewatch av de bästa Miyazaki-rullarna..

az  31/10 2015 | Stäng | Visa arv |
Trädet är en inte del av designen, eller skulle i varje fall inte bli så stort. Kärnan skulle inte vara övertäckt; Muska är uppenbart arg för att så har skett.

Det egentliga Laputa är klotet längst ner. Det förstörs helt av formeln. Trädet och fragment av det övre slottet (en påbyggnad) lever vidare i hög omloppsbana, och kommer alltså att bli nåbara för människor med mer avancerade flygande maskiner.

Om du vill se ett moraliskt budskap i Laputa, lyssna på vad Sheeta säger till Muska i slutet, innan Pazu kommer in. Gondoas folk, som var världens härskare genom Laputa, övergav slottet frivilligt.