Betyg idag: 1 012 Besökare idag: 5 589
Fel på Blu-rayspelaren - Teknik
Fel på Blu-rayspelaren
swampblues  18/10 2015 | Stäng | Nästa nya
Jag har fått ett konstigt fel på min Blu-rayspelare. Den spelar bara Blu-rayskivor helt plötsligt. Vanliga DVD-filmer som jag spelat i den förut kan den inte längre läsa.
Finns det nån som har nån idé om vad det kan vara ? Eller vart jag kan vända mig ?

KyLLo  18/10 2015 | Stäng | Nästa nya
Är det dvd-filmer du har spelat upp tidigare på spelaren?

swampblues  18/10 2015 | Stäng | Nästa nya
Ja dom har funkat förut,men nu går bara Blu-rayfilmerna. Helt sjukt.

KyLLo  18/10 2015 | Stäng | Nästa nya
Har du stängt av den, dragit ut kontakten en stund och sedan satt på den igen? Samma resultat?

Vad händer när du försöker spela upp en dvd-skiva? Försöker spelaren att läsa skivan men ger upp efter ett tag? Hör du något missljud från spelaren? Eller tycks den spela upp skivan som den ska men utan att du får bild eller ljud?

Har du kontrollerat att alla kablar sitter i och på rätt plats i alla apparater efter att det inträffade? Exempelvis om något barn varit framme eller någon dammsugit och av misstag kommit åt något.

Har testat med olika dvd- och blu-ray skivor? Så att du är helt säker på att problemet ligger i dvd kontra blu-ray.

Har du kontrollerat alla inställningar? Om det finns någon där man kan ställa in vilka skivor den ska läsa? Kontrollerat regionsinställningar? Att ingen inställning har nollställts/ändrats.

Du har inte ändrat något precis innan det slutade fungera? Exempelvis bytt tv, ändrat koppling, bytt kablar eller installerat ett nytt tillbehör?

Anledningen till att jag frågar sånt här är att man mer eller mindre kan utesluta en del då.
Inlägget är ändrat 18/10 2015.
Historik
Göm historik

swampblues  18/10 2015 | Stäng | Nästa nya
Ja nu har jag testat att dra ur kontakten och kollat alla anslutningar.

Det som händer när jag sätter i en DVD-skiva är att antingen står det Unknown Disc direkt på displayen eller så låter spelaren illa en 20 sekunder.Brummar,hackar och piper för att därefter visa Unknown Disc.
Jag har testat 4 DVD-skivor med samma resultat.Däremot verkar alla Blu-ray som jag testat fungera normalt.

Jag ska kolla om det går att ändra inställningar,det vet jag inte. Det enda som har hänt på sistone är strömavbrott,men det har inte varit nåt problem förut.

KyLLo  22/10 2015 | Stäng | Nästa nya
Hur har det gått?

Om den är hyfsat nyinköpt kanske du har garanti kvar. Är den nyköpt inom tre år kan du reklamera den. Skillnaden är att du då måste kunna styrka att felet inte är orsakat av dig. Var den inte allt för dyr kan du alltid försöka sälja den som delvis defekt och köpa en ny.
Vad är det för modell?
Jag har kört fast.Det verkar inte finnas några inställningar som kan påverka läsningen.
Det enda jag kommer på är att det legat en katt ovanpå spelaren så att det kan finnas katthår i den, men då borde väl inte Blu-ray heller fungera ?

Den heter PHILIPS BDP 3280
Den är nog tyvärr över 3 år.
Tror att lasern har svårt att fokusera rätt våglängd för DVD (650nm), då det skiljer sig avsevärt från Blu-Ray (405nm). Det går i princip alltid att kalibrera för att få bukt på problemet men då behövs ett ocilloskop samt en testskiva av något slag.

swampblues  23/10 2015 | Stäng | Nästa nya
Kan det bero på smuts i spelaren ? Kan det räcka med rengöring ?
Om jag ska kalibrera den.var kan jag få det gjort,och lönar det sig ?
Du kan ju öppna upp spelaren och rengöra med tops och elektronikspray lite försiktigt för att se om det blir någon skillnad. Tror dock inte att problemet ligger där.

Laserenheten har olika reglage för olika lägen som den "arbetar" i. Om någon komponent i spelaren blir så pass påverkad av någon anledning att kedjan inte är kapabel att läsa av informationen så är sannolikheten stor att det blir som du beskriver, ffa då vi pratar om digitalteknik (forntida format såsom Laserdisc har samma inställningar men resulterar oftast helt annorlnda).

Vet inget företag i Sverige som arbetar med det annat än möjligtvis tillverkarna i fråga. Men jag skulle personligen inte tro att det vore värt att kalibrera spelaren på nytt. Philips tillverkar främst designprodukter och det är väldigt enkelt/billigt att få tag på en fungerande DVD-spelare som är minst lika kapabel som din nuvarande om du inte känner för att köpa en ny Blu-Rayspelare.

En sista tanke, som kan vara värd att prova, är att uppdatera firmware. På så vis fick jag min gamla Toshiba HD-A1 att fungera men det är också en vansinnigt gammal burk. :)

swampblues  23/10 2015 | Stäng | Nästa nya
Tack för tipsen. Jag ska prova att rengöra,det kan ju inte skada i.a.f.
Jag skulle ju kunna sätta in en vanlig DVD spelare också.Det gör ju inget att jag har 2 spelare.

KyLLo  28/11 2015 | Stäng | Nästa nya
Eftersom du efter tre år förmodligen inte har någon garantitid kvar lär du inte gå miste om garantin i alla fall. Risken som finns är att du förvärrar skadan om du gör fel eller är oaktsam. Hade den varit helt trasig och du inte haft garanti eller reklamationsmöjlighet hade du inte haft något alls att förlora på det.

Reparation lär kosta och frågan är om det lönar sig. Risken finns också för återfall eller att annat börjar krångla. Är det en unik och svindyr spelare som betyder allt för dig är det kanske värt varenda krona för att hålla den vid liv. Annars, sälj den som defekt och köp en ny. Åtminstone i längden lär du tjäna på det.
Det där med att ha en katt som ligger på apparater verkar inte så lämpligt. Dels kan det komma in hår i apparaten eller som täpper till ventilationshålen och sedan kan djuret orsaka statisk elektricitet, vilket kan vara döden för viss elektronik.

En välskött spelare tycker jag borde hålla längre rent generellt, även om det inte finns några garantier. Samtidigt kan ovarsam hantering förkorta livslängden avsevärt för elektronik.
Inlägget är ändrat 28/11 2015.
Historik
Göm historik

swampblues  29/11 2015 | Stäng | Nästa nya
Jag måste nog skjuta kattjäveln.

KyLLo  29/11 2015 | Stäng | Nästa nya
Räcker väl med att skjuta undan den. :P Katter har eget liv och en förmåga att lägga sig på märkliga ställen. Förhoppningsvis hittar den ett nytt ställe som är bättre och glömmer det gamla.

swampblues  14/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Nu har jag plockat isär spelaren. Det var inga katthår i den,och jag kunde inte se nåt annat skräp heller så jag satte ihop den igen och sen fungerade den ???

Tur att jag inte hann slå ihjäl katten.

Snah  17/1 2016 | Stäng |
Sent svar här. Har du testat att installera nyaste eller samma FW?