Trikoloren... - Analys
Trikoloren...
Barneyk  17/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Jag har nu sett dessa tre väldigt hajpade filmer och är kanske inte direkt besviken, Kissochbajslowski har inte tilltalat mig jättemycket det jag sett tidigare, även om jag verkligen gillade Dekalogen 1.
Men jag förstår inte riktigt vad det är som tokhyllas så?

Framförallt röda filmen har jag svårt att förstå vad som hyllas så enormt. Även om jag själv tycker det var den bästa av filmerna, snäppet bättre än den blå och den vita var klart svagast.

Vad är det som tilltalar dig med den röda filmen?
Om den tilltalar dig...

Robby  18/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Nu var det ett tag sedan jag såg, men har sett blåa och röda två gånger. Den blåa kommer jag ihåg som en suggestiv, lite märklig, mäktig upplevelse. Om du vill ha en mer avancerad analys, får du nog vänta på att någon annan skriver.
Ditt sätt att använda ett barnsligt öknamn på regissören indikerar inte precis att du är intresserad av några seriösa svar.

Barneyk  28/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Kan förstå att det verkar så.

Men seriösa svar är vad jag är ute efter. Jag är helt genuin i min vilja att höra folks tankar, känslor och analyser.
Eller så indikerar det att han har sett Varan-TV.

Barneyk  30/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Helt rätt. ;)

Dutch  30/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Men EKG, va ä dä?

Gordyal  30/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Harmynt?
Jag kan tyvärr inte ge något bra svar, då det var mer än 10 år sedan jag såg Trikoloren men jag planerar att se om den under 2016. Dekalogen såg jag däremot i fjol, och den var enormt bra.

Barneyk  30/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Jag har sett dom två första dekalogenfilmerna.

Har du några tankar eller kommentarer att dela med dig av kring den andra?

Hypostas  1/1 2016 | Stäng | Nästa nya
Nej, men hela serien är bra. "Dekalogen 6: Du skall icke bedriva hor" är klart bäst enligt mig.
Ja jag har svårt att ta till mig Kieslowskis storhet, även om jag likt du tyckte att första delen i Dekalogen var otroligt bra. Tror jag tagit mig igenom ungefär halva den serien och tänkte byta film-serie till Trikoloren här om månaden, såg den blå filmen. Det stannade där. Den vita ligger i pipen för om ca en vecka för att följas upp av den röda någon/några veckor senare..

Barneyk  4/1 2016 | Stäng | Nästa nya
Det som förvånar mig lite är att jag inte riktigt kan se vad andra ser. Med många andra mästerverk så kan jag se vad det är andra uppskattar och gillar även om det inte tilltalar mig.

Här står jag lite handfallen och fattar inte riktigt "grejen". Samtidigt är det liksom rätt bra med vissa toppar här och där. Men, mästerligheten ser jag inte riktigt?

Därför vill jag gärna höra andras tankar och analyser...

Robby  4/1 2016 | Stäng | Nästa nya
Känslan är väl att ett stort Kieslowski-fan är svårt att hitta på ft eller i varje fall arbetar dom i motvind.

Återigen var det längesen jag såg Trikoloren så kommer inte göra några jättekonkreta läsningar, men det är väl uppenbart(?) i varje fall att Kieslowski verkar lägga stor energi på karaktärers relation till varandra, deras inre känsloliv och hur händelser och möten påverkar (eller icke-påverkar) deras liv. Om man ska var krass kan väl en sådan beskrivning användas på många filmer och regissörer, fast tycker det är en påtaglig egenskap som i varje fall inte är det som fokus ligger på i alla filmer.

Barneyk  4/1 2016 | Stäng | Nästa nya
Filmerna har ju väldigt högt snittbetyg och massor med femmor och ligger på massa topplistor här på filmtipset. Så varför skulle ett fan vara svårt att hitta?

Jag håller helt med om att Kieslowski lägger ett stort och bra fokus på det du pratar om. Men inte på ett sätt som direkt tilltalar mig så jag hade velat höra någon som det talar till utveckla hur dom tänker och känner.

Jag har läst en del analyser och "djupa" recensioner men tycker inte det framgår vad dom liksom tycker och känner. Vad i relationerna det är dom tycker är så bra osv.

Hade velat höra det...

Robby  5/1 2016 | Stäng | Nästa nya
Var som sagt längesen jag såg, men det går väl i varje fall att säga att mötena som sker i t.ex. Den röda filmen och En liten film om kärlek är otypiskt skildrade, precis som behandlingen av sorg är det i Den blå filmen. Sorg i film i övrigt brukar ofta visas genom att en karaktär är ledsen ett tag, alternativt som en del i en personlig livskris där karaktären vitaliseras på något sätt. Jag tycker i varje fall att det finns ett värde i dessa egenskaper. Jag tycker det finns något "fint" i det, vilket kanske låter lite lökigt. Jag kan däremot tyvärr inte vara mer konkret utan att se om någon film.

Barneyk  5/1 2016 | Stäng | Nästa nya
Det var ändå bra och fint sagt. Jag håller med om att dom skildringarna är fina och att det är sällan det skildras så rent.

Tänkte inte riktigt på det själv, men nu när du säger det känns det genast lite starkare. Om än inte riktigt något jag själv relaterar till eller så.

Robby  5/1 2016 | Stäng | Nästa nya
Det behöver man väl inte och det var väl inte ditt mål heller, utan snarare se vad andra uppskattar med filmerna. Jag är inget jättefan av röd, vit och Veronikas dubbelliv även ifall jag tycker dom är ok. Blå och "Kärlek" tycker jag bättre om.

Hypostas  6/1 2016 | Stäng | Nästa nya
Just Veronikas dubbelliv såg jag i förrgår för första gången, och den var betydligt mer abstrakt/surrealistisk/symbolistisk än vad jag minns Trikoloren. Nu kan jag minnas fel, men jag har för mig att handlingen i de filmerna var ganska enkel att begripa och detsamma gäller ännu mer för Dekalogen som ju är en dramaserie/tv-serie i grund och botten. Dessutom är avsnitten behagligt korta, vilket tilltalar mig. Varför se någon av alla tusen amerikanska skitserier som skapas hela tiden, i stället för att se en kulturskatt som Dekalogen, liksom?

Därmed inte sagt att det inte finns en hel del symbolik i Trikoloren (och Dekalogen) också. Men i grund och botten är Dekalogen starka och välspelade/välregisserade dramafilmer som i alla fall jag blev väldigt berörd av. Trikoloren å sin sida vill jag minnas påminner mer om Veronikas dubbelliv i så motto att de filmerna är estetiskt mer fullödiga/fulländade, med vacker musik och synnerligen vackra bildkompositioner. Samtidigt är Trikoloren i likhet med Dekalogen starka dramer som griper tag i, och engagerar mig, på ett sätt som Veronikas dubbelliv inte lyckas med. Det är i alla fall så jag vill minnas Trikoloren. Egentligen är jag inte så förtjust i att se om filmer som jag satte femma på när jag var nybliven cineast, för det brukar nästan alltid sluta i en stor besvikelse... :-) Men jag funderar som sagt på att göra ett undantag för Trikoloren. Jag tror att jag gillade den blå filmen mest....
Inlägget är ändrat 27/2 2016.
Historik
Göm historik

Robby  27/2 2016 | Stäng | Nästa nya
Arbete i motvind!
Kul, jag rensade bland mina dvd-filmer nyligen och sparade faktiskt Trikoloren då jag bara har sett dem en gång för många år sedan då jag fick dem. Hade tänkt se om dem för att skapa mig en fräsch uppfattning!

Barneyk  2/2 2016 | Stäng | Nästa nya
Gör det och dela gärna med dig av dina tankar och känslor!
Nu har jag sett klart hela trilogin och för mig var den vita filmen klart bäst. Den blåa och den röda ungefär jämnbördiga och ganska långtråkiga ärligt talat. Lite för lågmält för min smak. Jag kan förstå vad man kan se i den röda filmen, men känner verkligen inte att dess storhet som filmtrilogi är helt rättfärdigad, i alla fall inte i mina ögon.
Betygsfördelningen blev som följer:
Blå 2
Vit 3
Röd 2

Barneyk  2/2 2016 | Stäng | Nästa nya
Vad i den vita filmen tilltalade dig mer än i dom andra?
Allt. Upplevde att tempot var ett annat. Moralen var en annan. Det var en driven film tillskillnad från den blåa och den röda som jag uppfattade som långt mer passiva.
Jag har också en trea på den vita (två på blå, ett på röd).

DeoSpesMea  13/2 2016 | Stäng | Nästa nya
Skarpa hjärnor skjuter samma kaliber!

Gordyal  14/2 2016 | Stäng | Nästa nya
Just så!

WillyV  7/4 2016 | Stäng | Visa arv |
Det är ju den blå filmen som är KK:s definierande mästerverk (Veronikas Dubbelliv är inte långt efter). Filmen är främst vacker i ordets alla bemärkelser. Gripande, övertygande känsloskildringar, samt med ett fantastiskt bildspråk, musik och skådespel.

Den vita drar ju mer åt ytlig fars och den röda landar mer mittemellan i kvalitet.