Ersätt med "Enter" (Windows) - Teknik
Veckla ihop
Ersätt med "Enter" (Windows)
Gordyal  25/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Är det möjligt att ersätta ett kommatecken med ny rad (exempelvis "enter") i ett Word-dokument?

Jag har massa kommaseparerade namn jag skulle vilja ha under varandra. I nuläget måste jag sätta markören efter varje namn och trycka "enter", vilket kommer att ta löjligt lång tid och kräva minst lika mycket tålamod.

Istället skulle jag vilja kunna gå in på Ersätt, och byta ut alla kommatecken mot "ny rad". (Att ersätta med enter går inte.)

Finns det något annat sätt, exempelvis någon kod man kan skriva in som motsvarar "ny rad" eller något fulkommando som ger önskad effekt?

DeoSpesMea  25/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Testa att ta fram "sök och ersätt" - borde ligga under "Redigera" ta sök "," och ersätt med "^11" - det borde fungera, men kan inte lova något då jag inte har word så att jag kan testa själv.

DeoSpesMea  25/12 2015 | Stäng | Nästa nya
om inte "^11" fungerar så kan du testa "^p" eller "^13"
Inlägget är ändrat 25/12 2015.

Gordyal  25/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Ska testa.
Fan vad cooooolt!! Funkar alldeles utmärkt med "^11". Du är bäzzZZZzt!!!112

DeoSpesMea  25/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Ah, jag läste inte hela ditt inlägg ser jag ju nu, du hade ju redan efterfrågat kod. Men kul att det funkade och att man kan få vara till någon nytta ibland =P

Gordyal  26/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Fast nu fattar inte dokumentet att namnen ligger på olika rader. När jag försöker sortera i bokstavsordning så flyttas namnen i hela sjok.

För att förklara tydligare: Listan bestod ursprungligen av skådespelarna i årets sedda filmer. Dessa skådespelare var kopierade från filmtipsets "filminfo".

* Alla skådespelare som jag separerade manuellt, alltså innan jag fick koden, sorterar sig snällt i bokstavsordning.
* Skådespelare som separerats med kod sitter liksom ihop med första skådisen, och kan inte sorteras "internt".
* Skådespelare som separerats med kod och som jag manuellt har kört backspace/enter på går att sortera.

Nästa fråga är följaktligen: Kan man med någon kod få dokumentet att fatta att namn som ligger på skilda rader ska behandlas var för sig vid en sortering? (Gick det där att förstå?)

zonk  26/12 2015 | Stäng | Nästa nya
Det låter som att det är dags att flytta över till excel! Ska inte utlova guidning där, men excel kan en himla massa som inte word kan. Filmtipset kan ju dessutom exportera listor till excel (åtminstone en del).

Lite av en non-sequitur men kan ev vara en sätt att lösa en Gordyalsk knut!
Ja, jag tror att zonk har rätt, om du bara kopierar in allt i ett excel-dokument så borde det gå utmärkt att sortera sedan. Vill du sedan nödvändigtvis ha in dem i ett word-dokument är det ju bara att flytta tillbaka det hela sedan.
Inlägget är ändrat 28/12 2015.

DeoSpesMea  25/12 2015 | Stäng | Visa arv |
På nordpolen bor Tomten!
Inlägget är ändrat 25/12 2015.