Scenerna som förändrade filmen - Analys
Veckla ihop
Scenerna som förändrade filmen
bjornappelgren  13/1 2016 | Stäng | Nästa nya
Vill tipsa om Scenerna som förändrade filmen. Ett nytt program om film som startar den 20 januari.

Länk till programmets trailer: https://www.youtube.com/watch?v=iWqhIo9w06k

Vore kul att höra vad ni tycker om programet samt vilka scener ni ser som banbrytande!

--- --- ---

Information (klippt från UR):

Scenerna som förändrade filmen TV-serie (2015)

Filmens värld är fylld av scener som får oss att gråta, skratta och skrika av rädsla. Vissa scener har blivit ikoniska för att de innehåller stort skådespeleri, odödliga repliker eller en kameraåkning som får publiken att tappa andan. Andra scener har introducerat helt nya berättargrepp och innovationer som har påverkat hur efterkommande filmer görs. I serien behandlas västerlandets filmhistoria, med fokus på utvecklingen efter andra världskriget.

Avsnitt i serien:
Dramaturgi
Effekter
Marknaden
Slutet
Inlägget är ändrat 14/1 2016.
Historik
Göm historik
Pressreleasen till Scenerna som förändrade filmen
bjornappelgren  14/1 2016 | Stäng | Nästa nya
Så här beskrivs Scenerna som förändrade filmen i pressreleasen http://www.ur.se/Webbar/Om-UR/Press#/pressreleases/scenerna-som-foeraendrade-filmen-1290728

unseen  18/2 2016 | Stäng | Visa arv |
Tack för tipset. Såg precis första avsnittet på ur.se

Har man någorlunda kolla är det ju ingenting nytt och gammal skåpmat. Men ändå kul att se. Frågeställningen är ju verkligen vidöppen för tolkning, men jag tycker ändå de verkar göra någonting vettigt av det samtidigt som de håller sig på en lättsam nivå.

Går man efter första avsnittet så verkar de hålla Kubrick rätt högt då han återkommer hela tiden. Vilket kanske inte är så konstigt då han ju var en genre-räv i finsmakarkläder som verkade ha som mål att göra en film per genre och sen gå vidare...