Vad tycker ni om IMAX i Filmstaden Scandinavia? - Teknik
Veckla ihop
Vad tycker ni om IMAX i Filmstaden Scandinavia?
mumiemonstret  31/1 2016 | Stäng | Nästa nya
Igår såg jag The Revenant i IMAX-salongen i Mall of Scandinavia i Solna. Jag brukar gilla att sitta långt fram på bio så det gjorde mig inget att det bara fanns platser på första raden kvar när jag bokade. Alla platser i salongen ska ju vara tipptopp heter det.

Men pixlarna var ju centimeterstora! Jag satt och tittade på en mosaik i två och en halv timme. I en lång inflygningstagning var huvudpersonen fyra-fem pixlar bred. Tydligen sitter det en 2k-projektor i denna prestigesalong! Hur tänkte de där? Typ HDTV på 22 meter bred duk. Och i och med att de visserligen sköna stolarna inte lutade som på Cosmonova var det rätt jobbigt att titta nästan upp i taket för att se hela bilden.

Nej, för mig var IMAX inte ett dugg bättre än att sitta längst fram i en vanlig salong. Bara dubbelt så dyrt. Från 70 mm 15-perf till 2k. Ofattbart vad IMAX har vattnat ur sitt varumärke.

Men jag vet att andra prioriterar ljudet mycket högre än vad jag gör, och dessutom satt jag allra längst fram. Vad tycker ni andra som besökt Sveriges första "platta" IMAX-salong?

Canomia  1/2 2016 | Stäng | Nästa nya
Jag blev opepp efter att ha läst den här tråden och sett priserna. Valde att inte gå. Synd.

KyLLo  8/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Man betalar för nya filmer, komfort, service och teknik. Åtminstone när jag växte upp fanns det helgmatinéer som bara kostade några tior och där besökarna fick sitta tätt på pinnstolar i ett litet rum. De yngre barnen satt kanske t.o.m. på golvet. Om det är pepp beror väl på vilka krav man har som besökare.
Inlägget är ändrat 8/6 2016.
Historik
Göm historik

Canomia  2/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Om man får en sämre helhetsupplevelse än på en vanlig biograf men för mer pengar så blir jag oppep. Och det verkade på beskrivningarna i tråden som att det skulle bli en sämre helhetsupplevelse. Då väljer jag en biograf med komfort, nya filmer, och teknik som fungerar som den ska istället.
Det skamliga är att många medelbiografer redan på 60-talet hade mindre påtagliga brister än IMAX i Solna. När jag pratade med Mats Kullander uppe i maskinrummet vid ett tillfälle sa han dock att de valde 2K DLP då laserprojektorer inte fanns tillgängligt, men "de kollar efter lösning" så det var trevligt med ett svar iaf...

Canomia  25/8 2016 | Stäng | Nästa nya
Så det betyder att det kan bli en förbättring såsmåningom, det är ju bra.
Edit dubbelpost
Inlägget är ändrat 2/7 2016.
Historik
Göm historik
Jag säger som Ingvar Öhman: Förr innebar IMAX att bästa möjliga bild- och ljudkvalité erbjöds. Nu säger varumärket inte mer än att duken är stor i förhållande till var stolarna är placerade.
En läsvärd tråd om ämnet (jag är Nissling i diskussionen): http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=18&t=58351
<dubbeltråd raderad/>
Jag fick möjligheten att se en demofilm från IMAX på MoS i tisdags då Svenska Filminstitutet höll deras seminarium "Ljud på film och bio". Det bilsmässiga intrycket var delvis bättre än när jag såg Spectre men är fortfarande inte särskilt imponerad. Det är en kontrastfattig, flimrig och ljusklen bild där mindre detaljer aldrig riktigt kommer fram så väl som man vill. Tidigare nämnda SDE syns går alltid att se i högdagrar, främst rött och vitt. Vissa 3D-effekter var dock lyckade från femte raden men jag skulle inte betala för att se en hel film på detta vis.

Ljudmässigt är biografen, precis som Mats Knutsson själv påpekade, oerhört amerikansk med skrönigt mellanregister. Basen bullrar och gör oväsen, knappast välbehagligt. Jag gillar hög ljudnivå men då ska systemet också vara kapabelt till det, här kör de på för glatta livet tills publiken är döv av vad som inte kan tolkas på annat vis än katzenjammer (nu var det dessutom -2dB).

kryttan  26/6 2016 | Stäng | Visa arv |
Jag har sett 2 filmer på IMAX. Starwars TFA och Alice i spegellandet.
Jag har valt Rad 9, den med bättre utrymme och mitten.
Jag tycker det är hur grymt som helst och min upplevelse båda visningarna, är att jag vill gå in igen och se om filmen direkt. Ljudet är lite för högt på sina ställen, men det stör inte mig nämnvärt (jag blir 100% mer störd av prassel från godispåsar och knarrande sugrör) Jag har väldigt svårt för alla störande moment på biosalonger generellt, men om jag ska besöka en salong så är det utan tvekan IMAX.