filmer/serier med obehagligt innehåll (våld, thriller od) - Analys
Veckla ihop
filmer/serier med obehagligt innehåll (våld, thriller od)
marie1  23/5 2016 | Stäng | Nästa nya
Jag är lite känslig för filmer som innehåller våld men lyckades ändå se hela serien homeland trots mycket våld emellanåt. Bron tyckte jag också var läskigt ibland. Man kanske vänjer sig? Ju mer man tittar desto mer immun man blir?
Inlägget är ändrat 23/5 2016.

Sarcadoz  29/5 2016 | Stäng | Nästa nya
Enligt mig så handlar det om verklighetsuppfattning. Att kunna ta till sig att det endast är skådespeleri och de kan skratta och ta en fika efter otaliga scener. Men förstås så kan ju scener bli filmade för att de ska tämja på vad som (kan) vara verkligt och vad som är iscensatt.

Jag tror att man klarar av att se mer våld ju mer man ser.

Jag har efter mina år lärt mig mer och mer se (starka) och obehagliga scener men det är efter personlighet så klart.
Självklart så tycker jag ju oavsett typ av film, skådespeleri att olika typer av våldtäkt, extremt brutal martyr och våld mot barn ex. är väldigt opassande och jag kommer aldrig vara förtjust i det, men utöver dessa typer så handlar det om att skilja verklighet mot film.

Annars är det bara att hålla sig till komedi, romantik ifall man är extra känslig mot våld. Man ska ju inte bli negativt inställd till filmer som inte passar vad man klarar av att se.

KyLLo  15/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Instämmer.

Jag tycker inte att det är läskigt med filmer, inte våldsamma fejkdokumentärer heller. Att en film innehåller brutala scener gör mig inget. Däremot kan jag, precis som du, känna avsmak inför vissa typer av film. När det är feel-bad rakt i igenom och när det känns som effektsökeri med mer tortyr, blod och specialeffekter än handling. Det är inte skrämmande som i otäckt, däremot motbjudande.

Som du är inne på i slutet är det nog individuellt hur man är och fungerar som person. En del känner ingenting och andra kommer aldrig över obehaget.

På senare år har jag upptäckt att det är annat som får mig att rygga tillbaka när jag ser på film. Exempelvis småbarn som är med mycket och verkar besvärade. För där vet jag att det inte är skådespeleri. Gråter barnet är det äkta, om det så är för att någon har tagit snutten, barnet vill till mamma, är trött eller hungrigt. Just om barnet storgråter och scenen bara fortsätter med barnet tycker jag att det stjäl allt fokus. Samtidigt är jag medveten om att småbarn brukar ha lätt att komma över det.
Inlägget är ändrat 15/6 2016.

marie1  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Jag är också super-känslig för sådana filmer med barn som gråter eller utsätts för påfrestande scener. Jag är också väldigt mer känslig för subtilt våld än våld i brutala scener.
Inlägget är ändrat 18/6 2016.

KyLLo  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Äldre barn kan se det som en seriös lek. Men det händer att en del blir illa berörda på riktigt under filmningen och då kan det bli ett besvärande minne för livet.

I E.T. blev Drew Barrymore berörd på riktigt. Filmpubliken älskar det, men frågan är hur mycket det påverkat/påverkar henne. Det vet hon nog bara själv.
Inlägget är ändrat 18/6 2016.
Göm historik
Mer blod och spräckta hjärnor åt folket!
Om du är osäker på en film innehåller scener som du är känslig för kan du gå in på exempelvis IMDb-sidan för filmen och scrolla ned till "Parents Guide: View content advisory »" längst ned under rubriken "Storyline" och klicka på länken.

För exempelvis filmen Seven ser sidan ut så här. Sedan kan du se om filmen innehåller sex, våld, droger och mycket annat. Går du ned till "Certification:" ser du åldersklassificeringar i olika länder. "Sweden: 15" innebär att den är rekommenderad från 15 år i Sverige.

marie1  26/5 2017 | Stäng |
Tack, detta kan vara bra att kolla. Sällan jag är på IMDb.