Guldpalm (igen) - Hets
1944
Totalt antal betyg:
Guldpalm (igen)
Anonym_user_1  8/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Tre år efter den tidigare tråden så har frågan om huruvida Hets vann Guldpalmen (dåvarande Grand Prix) kontrollerats ytterligare, vilket jag nyss fick reda på i nedstående mejl från Per Sundfeldt. Dags för att korrigera åter?

"Hej

Vi kommunicerade för tre år sedan om HETS i Cannes och jag sände dig nedanstående svar. Nu har det här kommit på tapeten igen och enligt våra nya rön så var det faktiskt HETS som under titeln L'ÉPREUVE (senare fransk titel TOURMENTS) som visades och vann Grand prix, och inte IRIS OCH LÖJTNANTSHJÄRTA. Cannesfestivalen har på sin egen sida över tidigare vinnare ändrat från IRIS till HETS och vi har hittat gamla dokument i våra egna arkiv som dels slår fast att HETS kallades L'ÉPREUVE och både visades och vann i Cannes. Däremot tycks inte IRIS ha visats i Cannes, utan bara i Venedig. Så vi har så att säga ändrat tillbaka i databasen för att avspegla dessa nya rön.

Vänliga hälsningar
Per Sundfeldt"

Cannes lista över vinnare år 1946.
Jag har tagit bort Iris i palmpaketet och lagt till Hets. Grattis Affe!
Intressant att läsa den gamla tråden. Man kan av den lära sig att man bör vara extra försiktig med äldre information och att man kanske inte ska vara så spydig utan att veta hur det ligger till.
Det krångliga här verkar vara titeln, då den gamla översättningen förmodligen inte har använts på väldigt länge. Förmodligen var det den faktorn i kombination med att Iris och Löjtnantshjärta producerades 1946 som ledde till missförståndet.

EDIT: Korrigering av titel.
Inlägget är ändrat 20/6 2016.
Historik
Göm historik

Howler19  20/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Jag har full förståelse för missförståndet. Det är ju just att det kan bli så som är anledningen till att man gör klokt i att inte vara så avvisande mot att historien kan ha sett ut på flera sätt, och då i synnerhet händelser som inte är så väldokumenterade.
Just Sznax har jag känt personligen i många år och vet hur han är när det gäller filmpriser, listor och statistik vilket gjorde mig lite mer godtycklig till hans attityd. Men som du säger har det funnits för mycket oroligheter kring just detta fall och det är först 70 år efter prisets utdelning som vi tycks kunna sätta punkt för vad som faktiskt har skett.
Haha. Spydig var ordet.
Du får gärna ändra på Wikipedia också när du nu har en bra referens.

Albion  7/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Jag tänkte på den här listan.
Ah, ska kolla på det. Tack för tipset!

Albion  7/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Trevligt.
Nu blir jag kanske jobbig, men engelska Wikipedia då?

Inlägget är ändrat 8/7 2016.
Historik
Göm historik
Jag har inget konto på engelska Wikipedia och orkar därmed inte redigera dessa sidor. :P
Har de ändrat det? Förr kunde man ju ändra utan konto?

Kanske kikar på att göra det själv, om man fortfarande kan det.
Det verkar man inte kunna nej, jag tog upp det på ett internationellt film-forum, och förhoppningsvis nappar någon där.

Anonym_user_1  9/7 2016 | Stäng |
För mig går det men jag vill helst inte låta IP-adressen synas i historiken.