sennight ser "skräck 200" - Lek & rösta
Veckla ihop
sennight ser "skräck 200"
sennight  15/6 2016 | Stäng | Nästa nya
jag har vid flera tillfällen skrivit att jag ska se alla filmer i gordyals lista skräck 200 - den ultimata "måste se-listan". nu skapar jag denna tråd för att se till att det verkligen blir gjort samt för att andra ska kunna njuta av mina smarta och intressanta kommentarer. det är också fritt fram för andra att dela mig sig av sin egen skräck 200-resa.

jag har väl tänkt att jag "checkar av" filmerna för att avgöra om det verkligen var rätt att filmen fick komma med på listan. definitionen är följande:

filmen kretsar kring en 'fasa', vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller 'okänd' natur. denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning och te sig oövervinnlig. det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa.

i nuläget har jag sett 132 så det kommer nog ta ett tag eftersom jag under tiden kommer vilja se andra filmer också och för att jag ibland har svackor i mitt filmtittande. förhoppningsvis tar det inte mycket längre än ett år.

staden som fruktade solnedgången

jag undrar vad den här filmen har för målgrupp? ibland kändes den som en familjefilm med präster som ber och (usla) “komiska” inslag, ibland är den som en slasher. att den är baserad på en verklig händelse tillför inte något för min del, utan innebär snarare att jag lägger märke till ologiska saker i högre grad. jag brukar ofta störa mig på folk som stör sig på berättarröster men i det här fallet anser jag att det faktiskt är okej att störa sig på den. filmen innehåller också ett av filmhistoriens märkligaste mord (mördaren dödar offret med en trombon). betyg: 2.

filmen kretsar kring en "fasa",
check. en seriemördare bör väl betraktas som en fasa. jag tycker dock inte att det här riktigt är rätt sorts fasta, utan mer av en thrillerfasa.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check på “okänd” men jag undrar lite hur hen skiljer sig från en “vanlig” seriemördare som polisen letar efter (i en polisfilm).

och te sig oövervinnlig.
tveksam check. oövervinnerlig på så sätt att polisen inte kan lista ut vem det är men flera gånger överlever faktiskt offren. det är liksom bara en vanlig seriemördare.

slutsats:
den har inte en given plats på listan. jag tycker att den är alldeles för mycket av en polisen-letar-efter-en-seriemördare-film. jag antar att den har kommit med är på grund av den kan betraktas som en tidig slasher.

Gordyal  15/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Bra analys!

Denna film var en riktig slamkrypare. Att den fick sin plats i paketet var för att den anses vara "den första slashern" (vilket inte är sant på något sätt eftersom den varken är först eller en slasher), och ska ha haft enormt inflytande på genren (vilket förmodligen är sant). Men vad som påstås är viktigt i en kanon-lista - oavsett om det är sant eller inte. Diskutabel film som till slut klassades som godkänd.

Trombonmord mycket viktiga saker!

sennight  15/6 2016 | Stäng | Nästa nya
jag har som jag sagt tidigare ingen som helst koll på vad som haft ett stort inflytande. spontant känns det inte trovärdigt att den haft det men på något plan kan jag väl förstå det. morden och mördaren funkar ju rätt bra och det är kanske det som är grejen.
Den här blev min hundrade film på listan och jag är mycket nöjd med det.

Jag håller med om frågetecknen, vad försökte de göra för typ av film, varför använde han en trombon? Dock gillar jag filmer som är svåra att placera i en viss genre. Jag gillar också att den är otypisk på det sättet att det är så många som överlever, han är inte den skarpaste seriemördaren.

sennight  16:20 4/6 | Stäng | Nästa nya
ja jag känner faktiskt såhär i efterhand att jag kanske var lite väl hård mot den ändå.
Kniv, motorsåg, skjutvapen, trombon - vad är skillnaden?
Det jag tyckte var provocerande med scenen var ju att han inte var särskilt bra på att få ljud i trombonen.

Gordyal  23:10 6/6 | Stäng | Nästa nya
Äh, det svängde ju!
död och begraven

det visade sig att jag har sett bitar av denna film tidigare, troligtvis inte för så länge sedan dessutom. jag mindes början och slutet väldigt väl. på grund av det kunde jag inte riktigt fokusera på att titta på filmen utan tänkte mer på när jag såg den och varför jag inte kom ihåg det. helt okej skräckfilm i alla fall innehållande både stämningsskräck och hoppa till-skräck. betyg: en stabil 3:a.

snabbavcheckning:

filmen kretsar kring en "fasa",
check. ingen att anmärka på gällande denna fasa.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check. det är just det omänskliga/okända/mystiska som gör att denna känns så självklar.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
check. även om vissa ibland är lite oberörda (vilket kanske får sin förklaring i slutet?)

given plats i listan!

Robby  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Fick feeling och kollade på den här filmen häromdagen. Mysig film helt klart.
blodiga hjärtans dag

helt okej slahser. det dröjer rätt länge till den kommer igång på riktigt men jag tycker faktiskt att den var bäst i början så det gjorde mig inget. jag gillar spökhistorier och sägner. när de är på festen och nere i gruvan blir det lite enformigt, trots att offren ibland dödas på kreativa sätt. betyg: 2+. bandet är något bättre.

filmen kretsar kring en "fasa",
check. en spökaktig sägen och en seriemördare som är lite utöver den vanlige seriemördaren.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check. med fokus på “okänd” även om sägnen kring honom gör att han också tangerar onaturlig.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
check (när det väl sätter igång).

och te sig oövervinnlig.
check. jodå det är ju en sådan där mördare som kan döda på löpande band och dyka upp från ingenstans.

slutsats:
den passar i listan, men är väl ingen slasher som direkt sticker ut.

Gordyal  16/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Vilket tempo du håller!!

sennight  16/6 2016 | Stäng | Nästa nya
alltså jag går genom filmer som jag såg efter att du postade den färdiga listan i listforum så nu kommer jag bara ikapp (är jätteförkyld och hemma nu så det ökar väl tillfälligt frekvensen).
alligator

ibland mysig, ibland irriterande. jag gillade att man inte får se alligatorn så mycket. när den väl visades tyckte jag att den var välgjord (tänker bland annat på när man ovanifrån ser den gå runt bland bilar). jag har dock mycket låga godkäntkrav när det kommer till specialeffekter. betyg: 2.

check. en jättealligator.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check. jättestor var den.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
svag check. huvudpersonerna och andra som letar efter den har en ganska rationell inställning till den.

och te sig oövervinnlig.
check. väldigt svårdödad, kulor tycks inte bita på den.

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
svag check. de är som sagt ganska rationellt inställda men det är klart att de som blir dödade är sårbara och maktlösa. huvudpersonerna är dock inte det.

slutsats:
en film som inte riktigt passar in. man skulle också kunna kalla den för äventyrsaction. jag misstänker att det här är fallet med flera djurskräckfilmer. (icke-dinosaurie)reptilskräck är väl en undergenre som bör representeras av någon eller några filmer så då får den här funka. även om det lär finnas mer passande filmer (de kanske till och med är med, har inte kollat så noga) men kanske ingen lika tidig och inflytelserik. vad vet jag.
Inlägget är ändrat 18/6 2016.
Gött projekt!

sennight  16/6 2016 | Stäng | Nästa nya
ska göra mitt bästa för att slutföra det!
fredagen den 13:e del 2

många av filmerna med på listan är sådana som jag aktivt valt att inte se eller som jag aldrig känt mig riktigt sugen på. varför jag inte sett andra delen av fredagen den 13:e vet jag inte dock. det var verkligen en kunskapslucka som det känns bra att fylla. jag ska nog se några stycken till i sommar.

den var faktiskt över förväntan. jag minns inte så mycket av den första eftersom det var länge sedan jag såg den men jag tycker nästan att denna var bättre. trevlig sommarstämning, karaktärer som inte är jätteirriterande (ovanligt i slashers) och helt okej mord. jag gillar jason som karaktär också. den “sista tjejen” var väldigt duktig och smart, synd att hon inte fick sluta på topp. det negativa: historien om att de var där på “camp counselors”-läger var lite onödig dock. de verkade ju bara hänga där och ha kul? det kunde åtminstone vara någon scen där de fick lära sig att lära ut hur man simmar eller knyter knopar. scener där man ska tro att det är mördaren som är i farten men det är bara en lustigkurre/hund/etc överanvändes verkligen. betyg: 3-

checklista:

odiskutabel.

Robby  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Tycker också om tvåan. Fast ettan är ju i en klass för sig. Trean är rätt skoj med. Den är inspelad i 3D, så offren slänger ofta saker mot kameran när det är POV-shot från Jasons synvinkel! Antar att det inte är en så stor spoiler att Jason kommer tillbaka!

sennight  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
jag såg remaken av ettan nyligen. den var inte bra... en kompis berättade bara för ett par dagar sedan om det lustiga med 3d-effekterna i trean. jag får se till att se den snart. jag hade på känn att han inte dött på riktigt!!!

Robby  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Remaken är ju mer en reboot skulle jag nog vilja påstå. Den är klart sämre än genomsnittet av Jason-filmerna.

sennight  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
aha. jag minns som sagt inte mycket från originalet.
jag har sett en av de senare delarna. den där en av karaktärerna får stephen kings penna som en gåva från någon. minnesvärt.

Robby  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Tyvärr inte tillräckligt minnesvärt för att jag ska ha lagt det på minnet... men har iofs en film som jag inte sett!

sennight  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
hm. jag kan ha blandat ihop det med någon annan film.
nej, det stämmer visst. det ska vara i del åtta. det är en tjej som får den från sin mamma som säger något i stil med "you have a gift, and if there's anyone who can make use of that pen, its you". senare i filmen sticker hon pennan i ögat på jason.

Det låter mer bekant!
brännmärkt

hm. att döma av kommentarerna här på filmtipset är det här en film som många gillar. jag tycker dock att den mest var en dussinslasher fast med rätt bra musik. morden var väl okej också, kul att se någon ha en häcksax som favoritvapen. flera av de manliga karaktärerna var osedvanligt osympatiska. rätt åt dem att de dog.

den är väldigt lik fredagen den 13:e del 2 som jag såg tidigare idag (och jag antar att den därmed är väldigt lik första fredagen den 13:3). om det stämmer att båda kom ut 1981 var det kanske ett problem för denna film. kanske var det också ett problem att jag sett en snarlik film tidigare idag för den får bara 2+ i betyg.

slutsats:
en självklar slasher, även om den enligt mig inte stack ut.

Robby  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Lättsam underhållning när den är som bäst och helt klart lite läskig på det. Dessutom "George Costanza" i en av rollerna!

sennight  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
jag noterade att han var med när jag läste filmkommentarerna. kände inte igen honom men jag har i och för sig sett betydligt mindre seinfeld än genomsnittet.

Robby  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Det är alltid lite kul att se skådespelare som är mer kända i helt andra sammanhang.

sennight  18/6 2016 | Stäng | Nästa nya
jo, det är kul. bara man känner igen dem.
Kul initiativ! Har också planer på att beta av listan, om än inte lika publikt!
piraya

betyg: 2

filmen kretsar kring en "fasa",
check. genmanipulerade (eller hur det nu var) pirayor. fast det är något som inte riktigt stämmer här. det är mer av en naturkatastroffasa.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check. som sagt genmanipulerade. även onaturligt hungriga.

och te sig oövervinnlig.
tveksam check. de är ju oövervinnerliga när de hittar folk i vattnet, men det har också att göra med att de som blir attackerade är väldigt inkompetenta och står och plaskar i vattnet istället för att ta sig upp på land. huvudpersonerna har en vetenskaplig inställning till pirayorna.

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
tveksam check. både ja och nej. offren som inte känner till att de finns förrän de blir attackerade är ju sårbara och maktlösa. samma sak kan man inte säga om huvudpersonerna. de är klart att de är rädda men de har en “det här fixar vi”-inställning.

slutsats:
inte självklart att den borde finnas med på listan. jag tycker att den är mer av en naturkatastroffilm.
Inlägget är ändrat 27/6 2016.

zonk  27/6 2016 | Stäng | Nästa nya
så vad fick den i slutändan?

sennight  27/6 2016 | Stäng | Nästa nya
missade visst det här. en stabil tvåa.
kom på att det bästa i filmen var de konstiga stopmotionanimerade "djuren" (?) som kikade fram ibland i laboratoriet.
razorback

snygga miljöer och helt okej musik. som skräckfilm var den sådär. det är väl lite “kul” att det var ett såpass udda monster men jag brydde mig inte så mycket om det och det blev segt mot slutet. bäst var en hallucinationsscen. betyg: 2+.

filmen kretsar kring en "fasa",
check. en ond jättevildgris.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check på alla alternativ.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
tveksam check. inte så många verkade tro att den existerade. de som var övertygande om det var hämndlystet målmedvetna..

check. svårdödad.

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
check får man väl ändå säga eftersom den var nästintill ostoppbar.

slutsats:
inte jätteskräckig men den passar väl in. djurskräckisar tycks vara en skräckfilmgren som skiljer sig från normskräckfilmen.

Gordyal  26/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Jag vill bara säga att jag med stor behållning läser dina kommentarer. Dock har jag sällan något fräsigt att tillägga. Men jag ska försöka bättra mig (om du vill).

sennight  26/6 2016 | Stäng | Nästa nya
räknar inte med några kommentarer men det är fritt fram att skriva något om andan faller på.
Tycker det är en rasans fin tosinga-djur-skräckis. Grisen är fantastisk. Hallis-scenen är grym. Av mig får den tillåme en fyra!

sennight  27/6 2016 | Stäng | Nästa nya
jag tyckte att det bästa var miljöerna faktiskt. men inte var det något fel på grisen som sådan.
Själv har jag för mig att jag tyckte denna film var mer komisk än läskig. Vet dock inte om det var filmskaparnas tanke.
de fördömdas by

ännu en "klassiker" som jag inte sett. mysigt mysterium. betyg: 3.

filmen kretsar kring en "fasa",
nja. barnen kan väl betraktas som en fasa men det filmen kretsar kring är mysteriet varför barnen finns och varför de är som de är.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
mja. visst sprider de väl lite skäck men mest verkar folk ogilla barnen.

slutsats:
checkmässigt ser det inte ut så men jag tycker inte att den passar in i listan eftersom den faller på är att barnen inte riktigt är en fasa (i min egna definition av skräckfilm ryms den dock självklart). jag kan tänka mig att carpenterfilmen är mer renodlat skräckig.

zonk  27/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Fasen, den låter närapå sevärd! Skickade just en hoper filmer tillbaka dit de kommit från härom sistens, så behöver fylla på med lite nytt..

sennight  27/6 2016 | Stäng | Nästa nya
det tycker jag nog att den är! jag kan tänka mig att folk kan uppleva den som lite långsam men det var inte något problem för mig i alla fall.

zonk  28/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Läskiga barn och svartvit skräck från 60talet, ja, det låter ju lovande! Men ja.. viss risk för långsamhet hade man nog nästan kunnat gissa.

sennight  28/6 2016 | Stäng | Nästa nya
gillar du barnskräck är den definitivt att rekommendera.

zonk  28/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Får erkänna att jag har dålig koll på barnskräck faktiskt, har nog bara sett typ the brood av cronenberg, och just den var ju inte så lysande. Kanske dags att utforska lite!

sennight  28/6 2016 | Stäng | Nästa nya
tror inte heller att jag sett så jättemycket men jag gillar filmer med barn och unga tonåringar som är onda eller blir galna.

zonk  29/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Onda barn, nästa storprojekt?

sennight  30/6 2016 | Stäng | Nästa nya
"vansinne" har jag länge tänkt att det vore kul att ha en lek kring. i den skulle galna onda barn, knas och trams kunna rymmas (dock ej de fördömdas by).

zonk  30/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Och Eraserhead! Och Cat soup!

zonk  30/6 2016 | Stäng | Nästa nya
Fan man hade ju tom kunnat stoppa in Unagi! Massa klassiker!

sennight  1/7 2016 | Stäng | Nästa nya
ja, sa ju att det var ett bra tema! ska kanske försöka knåpa ihop en lista.

zonk  1/7 2016 | Stäng | Nästa nya
läge för ett projekt nästan! crowdsourca som de säger nuförtiden
ormen och regnbågen

jag är inte så förtjust i zombies… men jag gillar voodoo/vodou! därför tyckte jag kanske om den här filmen lite mer än vad gemene man gör. det finns saker som hade kunnat göras bättre, bitar som hade kunnat klippas bort men den får ändå en stabil 3:a i betyg.

filmen kretsar kring en "fasa",
check. även om det är svårt att säga vad som är själva fasan vilket gör det svårare att checka av filmen eftersom definitionen utgår från att man kan identifiera fasan. “zombierna” är ofarliga, det fasansfulla ligger snarare i att det går att skapa sådana. fasan är kanske drogen? svartmagin? svartkonstnären? filmen genomsyras i alla fall av en ogreppbar smygande fasa.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check på okänt. det finns någon slags vetenskaplig förklaring till varför zombiedrogen fungerar men det täcker inte allt. som vanligt i voodoofilmer bygger ju också den fasansfulla stämningen på att huvudpersonen är i ett “främmande” land där folk sysslar med märkliga ritualer med mera.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
halvcheck. det sätter skräck i huvudpersonen och några till. samtidigt framställs det också lite som något som lokalinvånarna inte direkt aktivt går omkring och är rädda för det.

och te sig oövervinnlig.
svårt att säga med den här typen av fasor men eftersom huvudpersonen hela tiden påverkas av den även när han är hemma i trygga usa (bland annat genom hallucinationer) så får man väl säga att den ter sig oövervinnerlig.

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
check. samma resonemang som punkten ovan.

slutsats:
som jag säkert skrivit flera gånger förut så fångar definitionen inte riktigt upp den här typen av skräck som är mer “psykologisk” men jag tycker ändå att denna film hör hemma i listan.
huset som gud glömde

jag gillar spökhusfilmer. att jag inte sett denna skräckklassiker tidigare beror antagligen på att den nästan är två timmar lång vilket inte är rimligt för en spökhusfilm. mycket riktigt kändes filmen alltför lång, de hade utan problem kunnat klippa bort en halvtimme. jag hade dock inget emot att berättande var långsamt, det som hade kunnat klippas var “skräckscenerna” som ofta var så utdragna att jag började snegla på den icke-existerande klockan på min vägg. det var ett bra hus i en fin miljö. jag gillade att det såg ut som att spöket hade onda ögon. slutet var lite av ett antiklimax. betyg: 2+

filmen kretsar kring en "fasa",
check. ett ont hus/onda andar. det dröjer rätt länge innan huvudpersonerna blir rädda på riktigt och fattar att det är något fel med huset men publiken vet ju hela tiden.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
check… men det dröjer som sagt länge.

och te sig oövervinnlig.
check! inte ens präster och nunnor biter på denna fasa!

slutsats:
det finns inget att argumentera mot här.

Robby  5/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Kommer ihåg att jag verkligen ogillade den. Kanske var jag för hård?

sennight  5/7 2016 | Stäng | Nästa nya
det var du säkert inte. jag gillar spökhus mer än de flesta skulle jag tro.

Robby  5/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker också det är kul med spökhus, fast kanske ännu mer slott!

sennight  5/7 2016 | Stäng | Nästa nya
jag hade väl inga förväntningar på filmen. slott är också bra! mer mångsidiga än spökhus.

Robby  5/7 2016 | Stäng | Nästa nya
The Boogeyman (1980) är ett bra tips på temat hus!

sennight  5/7 2016 | Stäng | Nästa nya
låter intressant. lägger den i vill se-listan.
justja, det var en fin lala-låt som spelades ibland.
dawn of the dead

det här är en klassiker jag inte sett dels för att den är så sjukt lång men också för att den handlar om zombies och jag tycker inte zombies är så kul. på grund av den redan nämnda sjuka längden såg jag ena halvan i morse och andra halvan nyss. jag har inget emot att dela upp filmer men det kan vara problematiskt med just skräckfilmer eftersom stämningsbyggandet kan vara väldigt centralt. jag såg dock inget problem med det i det här fallet.

början är rörig och onödig. det är först när de kommer till köpcentret som det blir intressant (det dröjer nästan en halvtimme faktiskt). jag gillar delen när de är uttråkade och klär ut sig. apropå det tycker jag att filmskaparna hade kunnat satsa på att sminka zombierna lite bättre; det ser inte bra ut. scenerna när de äter människor är dock snygga. jag har förstått att det ibland brukar tolkas in någon slags samhällskritik i denna film. jag måste tyvärr säga att det gick mig helt över huvudet när jag såg den (även om jag såhär i efterhand är öppen för tolkningar). övriga kommentarer: helt okej soundtrack. betyg: 3.

och te sig oövervinnlig.
check… men som vanligt med zombier är det helt orimligt att de är oövervinnerliga eftersom de är l0sers.

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
check… men “agendan” är typ “jag vill ha mat!”

slutsats:
den passar såklart in men halva filmen är faktiskt mer av en actionfilm.

sennight  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
jag undrar varför det finns så många som verkligen gillar zombiefilmer? det finns många olika typer av zombiefilmer så jag antar att det folk gillar är själva monstren? vad är det som är kul/bra/intressant med dem? säger man zombies eller zombier?

Robby  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Jag älskade zombies (kanske ska man säga zombier på svenska?) förr. Vurmen har väl avtagit något, framförallt då det gått inflation i zombies under senaste ca 10 åren. Det har blivit uttjatat. Jag vet inte vad det är som gör det intressant. Några teorier jag kan dra till med är väl för det första att det är en jämbördig fight. Ofta vinner en människa mot en zombie, det är först när det blir flera som det börjar bli krångligt. Jag kan också tänka mig att smittospridningen är en orsak, att vi själva blir zombies efter att ha blivit smittade. Det kan nog framstå som värre för en del än att bara dö eller så känns det kittlande på något sätt? Att dom rör sig långsamt, men med en ändlös beslutsamhet tror jag också kan vara en grej som folk tycker om. Sedan tror jag det är lätt att bygga upp "roliga" set-ups där människor är på ett visst ställe och ska försvara sig mot zombies. Det blir antagligen inte lika mycket "kamp" ifall det handlar om spöken, vampyrer, varulvar eller vad det nu annars kan tänkas vara.

Bra inringat!
okej. tack för förklaringen. jag tror att jag förstår lite mer nu.

sennight  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
personligen gillar jag den postapokalyptiska stämningen som är vanlig i zombiefilmer, men ofta känner jag att de nästan hade kunnat lämna monstren utanför...

Robby  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Ja! Det glömde jag. Samhällets kollaps som en konsekvens av zombieinvasionen är väl också nåt som jag tror är av intresse.
The road känns som en utmärkt zombie-film utan zombies
efter att ha sett return of the living dead där zombierna rör sig som vanliga människor (eller snabbare...) samt är lite smarta också ser jag verkligen poängen med att de rör sig långsam, är korkade och blir farliga först när de är många. de långsamma zombierna har man ju en chans mot, människosnabba zombier skulle det inte behövas många av för att döda hela jordens befolkning.

Robby  10/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Får ta och kolla på Return of the living dead. Den verkar festlig.

sennight  10/7 2016 | Stäng | Nästa nya
ja den är nog sevärd. förvänta dig ingen storverk bara!

Robby  10/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Nej, det gör jag väl sällan!
Tarman är nog en av de bättre zombisarna i filmvärlden. Annars är det mest en skräpig men underhållande B-film.

+1000 112!

Gordyal  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Det beror på om du vill ha ett seriöst eller oseriöst svar.

sennight  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
kan tänka mig både och men är mest intresserad av ett seriöst.

Ungefär så här:

På "korrekt svenska" heter det zombier. Pratar man svenska och med svenskt uttal (även om zombie är ett lånord) så bör man även använda sig av svensk ändelse. Men "zombier" känns lite stelt då det av allmogen vedertagna begreppet "zombies" känns naturligare.

Med "zombisar" så får man en svensk ändelse på den engelska ändelsen (vilket förvisso är språkligt galet) och resultatet blir en roligt gullig kontrast till vad zombier är. Dessutom slipper man skitnödiga språkpolisdiskussioner om rätt och fel. Ordet "zombisar" är på skoj och därmed svårantastligt.

sennight  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
okej. då kan jag alltså använda vilken form jag vill. håller med om att zombisar är gulligt.
Jag har alltid gillat zombie-filmer, är dock inte riktigt säker på varför, men förmodligen för att de är kladdiga och fina. Sedan gillar jag den här klaustrofobiska "belägringskänslan" som ofta infinner sig i zombie-rullar (samma som i Attack mot polisstation 13).

För mig krävs detta för att en zombie-film ska vara odiskutabelt hardcore superduperzombie-rulle:

* Zombisarna ska vara långsamma.
* Zombisarna ska inte kunna prata eller kommunicera.
* Zombisarna ska inte använda tillhyggen.
* Zombisar som blir skjutna på annat ställe än i huvudet ska inte dö.
* Zombisar som blir skjutna i huvudet ska alltid dö.
* Ursprungszombisarna ska komma från underjorden.
* De sista överlevarna ska vara barrikaderade under hopplösa förhållanden.
* Zombisarna ska vinna.

sennight  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
okej. jag kan köpa att de är fina.

det låter som en rimlig definition av zombiefilmer men vad menar du med att de ska komma från underjorden? att de inte skapas i en labb?

Gordyal  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya

Precis så. De ska komma upp ur gravarna. Det ska myllra av zombisar på kyrkogårdar, som i Michael Jacksons Thriller.

sennight  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
okej. jag föredrar nog den premissen jämfört med "människan leker gud och råkar skapa ett hemskt virus".

sennight  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
apropå det borde det finnas fler zombiefilmer som börjar med uppryckandet (har ej sett någon men jag antar att det finns).

Uppryckandet?

sennight  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
vet inte om du undrar över uttrycket eller om du tycker att det är en orimlig handling. om ordet: "the rapture" kanske mer bekant.

Gordyal  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Jag undrar över uttrycket och är inte bekant med "the rapture" i detta sammanhang.

sennight  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
nja det är väl inte ett vanligt uttryck att använda i detta sammanhang. jag menar alltså en film som handlar om någon galen kristen sekt som tror att uppryckandet ska ske dag x. ingen tror på dem men när dag x kommer så händer det och den galna kristna sekten blir glad men tyvärr visar det sig att de inte alls tas till himlen tillsammans med sina döda släktingar och vänner. istället blir de som redan dött zombier och ingen kommer till himlen.

Aha!

Btw, är inte "galen kristen sekt" typ trippeltautologi?

sennight  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
det finns väl icke-kristna sekter?

Gordyal  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Absolut. Och det finns galningar som inte är kristna. Det hela beror mest på från vilket håll man börjar nysta. Mest är det nog "galen" som blir tautologi två gånger.
sen är det rätt galet att galen blev tautologi två gånger. ytterligare en tautologi!

Gordyal  7/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Bara en sådan sak...
Det går att kombinera. "Människan leker gud och råkar skapa ett hemskt virus som läcker ut på en kyrkogård." Alla blir glada.

nä tråkigt.

Störtkul juh!
Ska man ha dåligt samvete för att man svarar på ett meddelande som är två år gammalt? hmm.

Aja. För mig är i alla fall tjusningen med zombies och zombiefilmer inte monstrerna i sig, utan att de (helst) ska fungera snarare som naturkatastroffilm eller liknande, snarare än monsterfilm. De är en slags environmental hazard liksom. Det är en hjärnlös, köttätande lavin, helst utan några personligheter, planer eller färdigheter. Jag liknar zombiefilmer nästan mer med exempelvis rymdfilmer eller tex ubåtsfilmer. Du är trygg så länge du ser till att göra allt rätt och håller dig där du ska vara, men går något fel eller du vågar dig ut så är du illa ute.

Kanske därför jag gillar zombiefilmer som koncept men nästan inte gillar några zombiefilmer, för det blir istället monster där dom börjar springa, bryta sig in eller användas som vapen av andra (dom släpps in eller liknande). Det är ju också en genre där det ofta är svårt att driva handlingen framåt på annat sätt än korkade misstag av huvudpersoner också, och eftersom många är inriktade på action så blir det mycket korkat beteende.

sennight  16:00 13/7 | Stäng | Nästa nya
eftersom jag också gillar undergångsstämningar förstår jag absolut tjusningen i just den formen av zombiefilmer. problemet är bara att många verkar tycka om allt med zombier i. dessa är "många" är i och för sig "folk jag någon gång hört säga/sett skriva något om att de gillar zombier som kanske inte är jättemånga egentligen" men utöver det så görs det ju många typer av zombiefilmer så det måste ändå finnas en hyfsat stor (tänkt) publik för monsterzombier.
Det finns väl lite olika bud på samhällskritiken i filmen. Klart är i varje fall att regissören tycker det är ett mästerverk.

Den dominerande och vanligaste teorin är väl anledningen bakom att människorna bestämmer sig att ta skydd i varuhuset samt vad dom sedan sysselsätter sig med i varuhuset. Som någon form utav kritik mot ytligheten som vi lever och strävar efter. Detsamma gäller väl även att zombierna flockas i varuhuset.

En annan idé som kanske är lite mer radikal är väl att zombierna är en bättre (evolutionerad) art än vad människan är. Zombierna dödar inte varandra t.ex., arbetar kollektivt och med större beslutsamhet. Det finns inga synliga hierarkier o dylikt bland zombierna. Detta har väl kopplats till Marx på lite olika sätt, vilket väl det första också gjort men på annat sätt.

Det tredje som jag tänker på, och väl kanske hänger ihop lite grann med föregående, är väl om man bortser från zombierna och fokuserar på människorna. Människorna i filmen samarbetar som helhet dåligt. Dom hamnar i konflikter med varandra, både inom grupperingar och mellan grupperingar. Kanske hade människor klarat av denna epidemi och även andra utmaningar om det inte vore för just denna oförmåga?

zonk  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
En annan vinkel ska väl vara att zombierna går runt på shopping-gallerian eftersom de i livet varit så präglade av att vara där. Det hade nog lite mer sprängkraft när det begav sig och det liksom var lite hett och nytt hur mkt folk hängde och hängde på malls..
"där åkte hon i trapporna från bittida till sent
och när hon åkte hem var varuhuset nästan rent"

Precis! ... Eller...
jag antar att det är det robby syftar på i stycke två?

Robby  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Ja, precis! Fast lite kort med "Detsamma gäller väl även att zombierna flockas i varuhuset."
...

jo just det där med att zombi[valfri ändelse] gick till köpcentret för att de var vana vid att göra det lade jag märke till när jag såg filmen. jag kan förstå att man där kan dra en parallell till att människor gör likadant omedvetet på grund av reklam och kapitalism.

jag tycker inte riktigt att zombi[valfri ändelse] tycks arbeta kollektivt utan att de snarare bara reagerar på ljud, ljus och lukt. dessutom är de inte så "solidariska" för de slåss om maten, men det är kanske för att de svälter.

Robby  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Ja, precis. Alla är vi zombies.

Det finns inte mycket som tyder på att dom svälter utan mat? Sedan slåss dom väl inte, mer än att försöka hinna först till "maten"? Fast det är sant att det inte direkt är en samspelt insats utan snarare individer som arbetar för sig själva. Inte mot varandra iaf.

Tredje vägen?

zonk  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Vare sig renodlad socialism eller kapitalism!

Ah, du tänker så!
ah så är det alltså. så de kan leva för evigt om de inte blir skjutna i huvudet? är halvsäker på att det finns en scen när de bråkar lite om någon kroppsdel. nej mot varandra arbetar de inte i alla fall. the borg i star trek är bättre på det där dock.

Robby  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Jag tror dom lever även utan mat. Eller iaf väldigt länge utan mat. Annars blir det tråkigt när alla människor är borta :)
Jag har inbillat mig att zombie-mat inte i första hand handlar om överlevnad, utan snarare om extra energipåfyllning. Fast det har jag helt tagit ur luften.

sennight  6/7 2016 | Stäng | Nästa nya
hm. jag gillar det inte.
staden med levande döda

jag var trodde att den här skulle vara en “traditionell” zomebiefilm med folk som barrikaderar sig i någon byggnad och skjuter på zombier så jag blev glatt överraskad när det visade sig vara något slags mysterium med levande döda som dyker upp lite här och var. jag gillar när porten/några av porterna till helvetet öppnar sig. slutscenen när de går runt under kyrkogården är riktigt bra. filmskaparna hade kunnat lägga ner lite mer tid på historien. ibland kändes historien mest som en transportsträcka mellan mordscenerna och karaktärerna var såpass ytligt presenterade att det ibland var svårt att hålla reda på vem det var som dog. det var stämningsfull musik, fina miljöer och snygga effekter. dödandeformen “zombie tar tag i bakhuvudet på någon och sliter ut lite hjärna” över användes dock (minst tre gånger skedde just det). betyg: 3+.

och te sig oövervinnlig.
check, även om karaktärerna i filmen inte helt och hållet är medvetna om det. det är först i slutet som både de och tittaren blir medvetna om att det rör sig om något oövervinnerligt.

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
check. någon agenda finns väl inte riktigt men offren är sårbara och maktlösa.

självklar plats.
return of the living dead

en till zombiefilm. jag hade ingen koll innan på vad det var för film så blev lite överraskad när det visade sig vara en komedi. när jag såg den var jag trött och uttråkad på grund av att jag gjort tråkiga saker hela dagen så jag tyckte att det var rätt kul ändå. (medvetet) korkad handling, korkade karaktärer och tokroliga stopmotionanimationer. efter ett tag blev det lite för mycket av det goda men den är helt klart godkänd. innehåller också en väldigt märkligt motiverad strippscen. betyg: 3-

slutsats:
formellt sett är den lätt att checka av; karaktärerna är ju rädda för de fasansfulla zombierna och så vidare men det är inte vad tittaren upplever. vad jag förstår kom folk överens om att det var okej så den passar väl då.
förstenad av skräck

allt man kan önska sig av en mysig hammerfilm: ett mysterium, ett gammalt slott, nattliga promenader, christopher lee och peter cushing. önskar att jag sett den en ruggig höstdag, insvept i en fluffig filt och med en kopp te i handen. flera som kommenterar filmen här på filmtipset verkar tycka att den är lite seg men jag hade inte direkt väntat mig en film med högt tempo så det var inget som störde mig. betyg: 3

filmen kretsar kring en "fasa",
check. så fasansfull att man blir till sten om man råkar se den!

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check. en gorgon (fast egentligen en erinyer).

och te sig oövervinnlig.
check. när de utsätts i alla fall.

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
check (som punkten ovan).

slutsats:
jag minns att det förekom diskussioner om hammers mysiga skräckfilmer verkligen passar i listan. jag tycker ju såklart att en skräckfilmslista inte är värd att få finnas om hammer inte får vara med. förstenad av skräck är dock en film även jag tycker befinner sig i ett gränsland. det är ett väldigt fokus på själva mysteriet och inte så mycket skräck. men det här är inte den enda film som inte helt passar in i definitionen så den får slinka med ändå.
faran från skyn (the blob)

rätt tråkig film. visst var det modigt att göra en seriös skräckfilm om en slemklump från yttre rymden men det behövs mer än så. jag gillar även upplägget att ungdomarna ser vad som händer men de vuxna tror inte på dem. märkligt nog verkar ingen av dem försöka förklara vad det är för något utan hänvisar bara till klumpen som “monstret”. visserligen var det väl ett bra beslut men då hade de kunnat prata om det, sagt “vi kan inte berätta vad det är för något, ingen kommer att tro oss!”. nu verkade motivet mer vara att de tyckte att klumpen var så fasansfull att de inte kunde sätta ord på vad de sett. hemsk var den faktiskt inte. i övrigt gillar jag inte att alla karaktärer var så käcka. det var ett litet barn med ibland som jag verkligen ville döda. tydligen spelade steve mcqueen den manliga huvudrollen. det missade jag (har ingen koll på hur han ser ut). betyg: 2

filmen kretsar kring en "fasa",
check. en “konturlös massa”.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check. från yttre rymden.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
check. men det här är ett typexempel på en film där folk råkar illa ut för att de har svaga nerver. monstret är långsamt och troligtvis inte särskilt smart.

check. samma som ovan.

check. samma som ovan.

slutsats:
tja vad säger man? ännu en av dessa 1950-talsfilmer på gränsen. jag skulle nog säga att den är mer science fiction än skräck (det finns ingen motsättnig osv men ändå). den passar väl inte sämre in än de andra tveksamma samtida filmer på listan.

Gordyal  14/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Det finns ju även en tredje version (undantaget de två som ligger i listan), regisserad av Larry "JR i Dallas" Hagman. Den är enormt beige.

sennight  14/7 2016 | Stäng | Nästa nya
jo såg att det fanns några till. är inte sugen på någon av dem.

Gordyal  14/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Fast denna kommer du inte undan om du hade tänkt plöja hela listan (fast du har kanske redan sett den). Den är finfin!

sennight  14/7 2016 | Stäng | Nästa nya
jaha. hade missat att den var med på listan. svårt med intetsägande svenska titlar.
Åååh, en av de bästa 80-tals rullarna. Så himla bra.

zonk  15/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Ja den är asgrym! En favvo i genren!
panik (the blob)

bättre än originalfilmen. här är klumpen (som är mindre av en klump, den påminner mer om en hjärna och är för övrigt rätt snyggt gjord) betydligt mer farlig och karaktärerna är inte riktigt lika mesiga. det finns en snygg scen där klumpen äter upp folk i en biosalong i ett stroboskopaktigt blinkande ljus. trots att den inte är så lång blir den dock lite seg mot slutet. den hade gott kunnat sluta när man först tror att den ska sluta. det är bra att karaktärer man får lära känna lite faktiskt dör. betyg: 2+

slutsats:
jodå den här passar, även om den ofta drar åt sci-fiactionhållet.
mumiens hämnd

jag gillar det forna egypten men jag har aldrig varit så förtjust i mumieskräckfilmer och den här föll mig inte så värst i smaken heller. det var dock kul att se christopher lee som egyptisk präst. oftast tycker jag att det är snygga kulisser, kostymer med mera i hammerfilmer (alla håller väl inte med om det…) men i den här filmen såg det verkligen taffligt ut när de var i egypten. på sätt och vis mysig ändå. betyg: pendlar mellan 2+ och 3-.

filmen kretsar kring en "fasa",
check. en mumie och den som har makt över den.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
tveksamt. ingen tror riktigt på att mumien finns?

check på mumiemästaren.

slutsats:
en film på gränsen på grund av inte så läskig och att det inte verkar ha ambitionen att vara det. samtidigt kräver ju en lista med skräckfilmer att det finns några mumiefilmer med så den får godkänt på grund av det.
skräcken i svarta lagunen

en snygg film med fina miljöer, särskilt undervattensmiljöerna. bästa scenen: när kvinnan tar en simtur i lagunen och varelsen iakttar henne och simmar under henne utan att hon vet. den första halvtimmen var ganska bra; då får man bara se lite av varelsen och expeditionen i lagunen vet inte om att den finns. tyvärr blir efter att det sedan huvudpersonerna sett varelsen lite tråkigt och upprepande. om de dragit ut på det mera hade det blivit spännande och stämningsfullt. jag antar att man ska tycka att varelsen är fult gjord och så men jag tycker den fungerar. som alltid är det dock bättre när monster inte får så mycket kameratid. betyg: 3-.

slutsats:
i första hand tycker jag att det är en äventyrsfilm men eftersom den gått till historien som en skräckfilm så är den ju det.
varulvar

såg den här för snart en månad sedan men har dragit ut på omdömet för jag vet inte vad jag ska skriva. jag gillar den lite mystiska stämningen i början med karaktärer som beter sig märkligt åt och utomstående som inte förstår vad som pågår. men sedan vet jag inte. lite seg var den väl och inte så minnesvärd. 2+

filmen kretsar kring en "fasa",
check. varulvar (som på sätt och vis inte är så fasansfulla).

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check. omänsklig och så men med tanke på att de har byggt upp ett slags varulvssamhälle på orten här jag svårt att se det som okänt och onaturligt. men som alltid ser ju perspektivet annorlunda ut för de som råkar ut för varulvarna.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
check på vissa delar av omgivningen.

och te sig oövervinnlig.
vet inte? den som blir attackerad tycker såklart att det är oövervinnerligt men jag vet inte.

check?

slutsats:
jo men den passar väl. inte självklar passform dock.
hej alla oroliga! det råkade bli en ej planerad paus i det här. skaffade el vampiro och började titta på den men stängde av. tänkte: jag är så otroligt trött på dracula! fick sedan en slags livskris och tänkte "är det här livet? att titta på filmer om dracula om och om igen? är det helvetet?". men jag är nog på fötter snart igen.

zonk  25/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Ajaj, ett hårt liv att se på en himla massa Dracula, alltså!
jag bjuder på en topplista på filmerna jag sett hittills:

1. staden med levande döda (3)
2. förstenad av skräck

18. huset som gud glömde
19. faran från skyn
20. staden som fruktade solnedgången

sennight  25/7 2016 | Stäng | Nästa nya
(en väldigt ungefärlig topplista måste jag påpeka)
Min lista med filmerna jag sett av dom du sett hittills.
1. Dawn of the Dead (4)
2. Staden med levande döda
3. Blodiga hjärtans dag
4. Brännmärkt

5. Död och begraven (3)
6. Return of the Living Dead
7. Fredagen den 13e del 2

8. Huset som gud glömde (1)
den förlorade sonen återvänder efter sin draculalivskris med filmen som utlöste krisen:

el vampiro

inte så mycket stokerdracula som jag befarade att den skulle vara vilket såklart är bra. dock var den väl inte jättespännande ändå men den dög. framförallt var det snygga miljöer; en förfallen hacienda (antar jag) i dimma med tillhörande kvinnor i långa svarta klänningar och sjalar. jag tänkte när jag såg den att den påminde en del om om misterios de ultratumba och så såg jag efteråt att det är samma regissör. jag gissar på att hans andra filmer är rätt lika. betyg: 3-

slutsats:
inte superskräckig men inte mindre skräckig än många andra vapyrfilmer som är med på listan.
Inlägget är ändrat 7/8 2016.
i skräckens klor

mysig episodfilm av mario bava som jag av outgrundlig anledning inte sett innan. fjärde väggen-brytandet i slutet förstod jag inte riktigt. versionen jag såg var telefonen först, wurdalaken tvåa och vattendroppen trea. betyg: 3.

filmen kretsar kring en "fasa",
check i alla tre fallen: en “mördare”, en wurdalak och en ande/ett spöke.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check, bortsett från “mördaren”.

och te sig oövervinnlig.
check (särskilt film två och tre)

slutsats:
inget att diskutera här. den första filmen hade varit ett gränsfall om den varit en fristående film men nu kommer den i sällskap med två självklara.
dr. jekyll och mr. hyde (1941)

jag gillar inte alls dr. jekyll och mr. hyde. tycker att det är en historia som inte åldrats väl. jag fascineras inte av människans “dubbelnatur”; det är inget konstigt att människor kan vara på olika sätt. den här filmatiseringen var väl okej eftersom de gör en stor grej av hur jekyll respektive hyde behandlar kvinnor. betyg: 3-

filmen kretsar kring en "fasa",
svag check. det är en frankensteinsmonsterfasa som känns väldigt daterad men den har ju godkänts i andra fall här.

check på onaturlig.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
tveksamt. den sprider skräck i en kvinna. experimentet sprider väl skräck i omgivningen på det där “människan ska inte leka gud”-sättet.

och te sig oövervinnlig.
mja. för kvinnan är han väl det men det är inte så mycket speciellt med honom egentligen, förutom att han är genomond.

check för kvinnan.

slutsats:
mycket tveksamt om denna passar i listan. om det inte vore för experimentet skulle jag säga att det är en drama med inslag av psykologisk thriller.
Inlägget är ändrat 3/9 2016.
världssrymden anfaller

helt okej. lite småtråkig ibland. jag tycker bättre om versionen från 1978 (som för övrigt är mer skräckfilmig än den här). jag hänger inte riktigt med på hur den har ett “antikommunistiskt budskap”, kanske måste man vara marinerad i mccarthyism för att förstå det. alltså jag förstår väl att det är det där med att de som blivit snatchade inte känner saker länge och så vidare men det är väl lite väl överdrivet. plus för en bra svensk titel (ej ironi). betyg: 3-

slutsats:
det ser självklart ut för att den fått check på alla men jag tycker ändå att den befinner sig i gränsmarkerna. jag skulle kalla det är scifidrama med inslag av psykologisk thriller.

Gordyal  3/9 2016 | Stäng | Nästa nya
Inget kunde överdrivas under Kalla kriget!

(***)

Min ranking
1. 1978
2. 1993
3. 2007
4. 1956

Alla är treor, och det är ganska svårt att skilja dem åt eftersom de har så enormt olika brister och tillgångar. Egentligen skulle jag vilja rangordna dem kronologiskt för att det känns mest rättvist på något sätt. Och om man på något sätt kan prata om det förbjudna "objektiv kvalitet" så upplever jag den kronologiska ordningen identisk med rankningen.

sennight  3/9 2016 | Stäng | Nästa nya
samtliga är treor för mig också faktiskt. jag tror min rankning skulle bli:

1. 1978
2. 2007
3. 1956
4. 1993

Robby  4/9 2016 | Stäng | Nästa nya
78ans slutscen är svårslagen
håller också med. den är stark!
Har för mig jag läste nåt om att det var en kritik mot mccarthyismen, snarare än för. Båda "tolkningarna" är väl möjliga, kanske.

zonk  3/9 2016 | Stäng | Nästa nya
Intressant tolkning! Typ alltså, du menar att man gör en parodi på McCartyismen genom att antyda att den påstår att folk blir SÅHÄR jävla hjärntvättade? Och att faran är SÅ jävla jättestor, de där kommunisterna kommer som ett lämmeltåg över landet om vi inte aktar oss?

Robby  3/9 2016 | Stäng | Nästa nya
Jag vet inte

Robby  4/9 2016 | Stäng | Nästa nya
så noga
jag kan tänka mig att det i så fall snarare menas att de snatchade blir snatchade av mccarthyismen inte av kommunismen.

zonk  3/9 2016 | Stäng | Nästa nya
Hm, ja det förstås! Meta-parodi-nivån är kanske lite för komplicerad..

Gordyal  3/9 2016 | Stäng | Nästa nya
Definitivt. Men kul!
Intressant! Men förmodligen inte särskilt effektivt. Rysskräcken var ju enorm.
mannen är farlig

jag blev under filmens gång mer och mer säker på att denna film bara var en av alla de där “ung man kommer tillbaka från ‘nam och har gått sönder” och att det skulle lämnas öppet om han var en zombievampyr eller bara traumatiserad. då hade den varit ett drama. sista halvtimmen blir den dock betydligt mer skräckfilmig. betyg: 3-

filmen kretsar kring en "fasa",
check. på ett långsamt och smygande sätt.

check. zombievampyr.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
check. efter ett tag så.

slutsats:
den har inte en given plats på listan men slutet gör i alla fall att den inte känns malplacerad.

Gordyal  14/9 2016 | Stäng | Nästa nya
Denna är osedd för mig, men jag är lite halvpepp på den. Borde jag se den?

sennight  15/9 2016 | Stäng | Nästa nya
jag är ju väldigt dålig på att gissa vad andra tycker så jag är nog inte rätt person att uttala mig. sevärd är den väl. jag tänker mig att du skulle tycka att den är lite seg och intetsägande, men då kan du ju snabbspola.

Gordyal  15/9 2016 | Stäng | Nästa nya
Snabbspola ftw!!
demons

det var ett tag sedan jag såg en skräckfilm från listan som inte befinner sig i gränslandet mellan skräck och något annat så det känns skönt att se en renodlad skräckfilm. mysig stämning, väldigt mycket 1980-tal på ett bra sätt. jag gillar idén och miljön den utspelar sig i. scenen när de åker runt på en motorcykel i biografen och dödar demoner med ett svärd är mäktig. det är dock lite för många scener där folk bara springer omkring. betyg: 3-

inget snack om saken!

Robby  18/9 2016 | Stäng | Nästa nya
Stark film!
"Riktiga" kanoniserade skräckfilmer är dessvärre en bristvara, verkar det som.
Jävligt skön rulle ja!
stagefright

nu var det ett tag sedan jag såg den här så jag minns inte så detaljerat kring vad jag tyckte. jag gillar att det är en person i ugglemask. morden är brutala och rätt snygga. handlingen är lite korkad (spoilers! de råkar få seriemördaren efter sig för att en av huvudpersonerna skadar sin fot och därför uppsöker det lokala mentalsjukhuset enligt principen “läkare som läkare”. sedan blir teatergruppen instängda i en byggnad utan fönster på grund av att deras onda regissör vill att de ska träna hela natten, den enda nyckeln göms av en som blir mördad tidigt...). jag gillar inte pjäsen de sätter upp. vill minnas att de är en bra och snygg scen i slutet. betyg: 3.

filmen kretsar kring en "fasa",
check, en galen seriemördare med ugglemask.

check, på seriemördarsättet.

check. rätt svårdödad.

slutsats:
slashers som passar lika väl som andra godkända slashers.
vampyres

det var ett tag sedan jag såg den så det blir inte den bästa genomgångena av den. såg symptoms av samma regissör för inte så länge sedan. den tyckte jag mycket om. den här var okej men inte så mycket mer än så. ibland var den lite seg. det finns bättre filmer om lesbiska vampyrer. betyg: 3.

filmen kretsar kring en "fasa",
check. det är ju ändå vampyrer.

check. se ovan.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
check. de dödar ju och så.

och te sig oövervinnlig.
check. kombinationen sex och vampyrism gör dem i alla fall oemotståndligt oövervinnliga.

slutsats:
jo men den passar ju. det finns ju en massa andra filmer med liknande handling men av någon anledning verkar den här varit en av de mest kända så den är väl värd sin plats.
den förlorade sonen återvänder (igen)!

the grapes of death

drog mig lite för att se den här för jag befarade att den skulle vara seg som sirap. jag fick också vad jag väntade mig av en rollinfilm: snyggt foto, konstig stämning och lite segt. trots det blev jag positivt överraskad. idén (att folk blir zombier av att dricka vin gjort på besprutade druvor) är ju lite kul och så var det snygga miljöer, kvinnor och bra musik samt ljud. jag gillar ljudet av hårda skor på sten och grus och det var mycket av i den här filmen. betyg: 3.

slutsats:
har inget att invända. förutom att den kanske inte är så känd?
draculas dotter

är rätt trött på dracula så det kändes lite bättre att se hans dotter. önskar att det varit mer vampyrfokus och mindre psykoanalysmumbojumbo. betyg: 3-

filmen kretsar kring en "fasa",
check. det är ju ändå draculas dotter.
check. vampyr.
denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
mja, hon sprider fasa i sina offer precis när hon attackerar dem. i övrigt är folk inte så rädda.
och te sig oövervinnlig.
nej, inte direkt. kanske för att huvudpersonen inte trodde på att det var en var vampyr och för att vampren själv ville bli “frisk”.
det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
mja, check för att hennes offer blir maktlösa men det känns inte riktigt som att hon sätter agendan.
slutsats:
tycker att denna är mycket tveksam eftersom fasan inte är så fasansfull och fokus ligger på utredningen/rättegången. men det är väl en slags klassiker som på grund av det får vara med på nåder.

Gordyal  12/1 2018 | Stäng | Nästa nya
Som jag minns det så är det inte förrän mot slutet som fasan blir en fasa...

sennight  12/1 2018 | Stäng | Nästa nya
ja precis. typ sista kvarten eller så.
wes craven's new nightmare

den här filmen är verkligen barn av sin tid med sin metahandling. ofta brukar sådant där inte åldras så bra men jag tycker det fungerar i det här fallet. en ganska mysig film som ibland (tänker särskilt på slutet) känns mer som fantasy än skräck. jag kan tänka mig att många inte gillar specialeffekterna men det gjorde jag. betyg: 3

check! good ol’ freddy.

slutsats:
inget att snacka om i det här fallet, trots fantasykänslan.
dark night of the scarecrow

jag har inte så mycket att säga om filmen. helt okej film där man hejar på “fasan” för att de andra är dumma. betyg: 3-

filmen kretsar kring en "fasa",
check. det går lite långsamt i början men det är inget hinder.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check. även om det lämnas öppet för alternativa tolkningar ända till slutscenen.

och te sig oövervinnlig.
check. de som dödas är visserligen rätt klumpiga men om de inte varit det antar jag att skräcken anpassat sig.

check. se punkten ovan.

slutsats:
visst får det plats en sådan här film i listan, även om den inte känns så central/omtalad men vad vet jag.

Gordyal  12/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Följer med intresse denna tråd, men har sällan något att säga.

sennight  12/2 2018 | Stäng | Nästa nya
jag räknar inte med reaktioner så känn inget skrivtvång.
Har du någon gång på senare tid funderat på att dra igång en ny filmgenrediskussion/kanonlista? Väldigt trevliga projekt brukar det bli och en bra anledning att se film.

Gordyal  14/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag har ju varit och småpetat lite i andra genrer, men det har varit svårt med såväl respons som avgränsningar. Just skräckfilmstemat var det ju ett gäng som engagerade sig i, så det blev ju riktigt lyckat. Det jag personligen tyckte var roligast var att alla diskuterade med varandra istället för mot varandra (även om vissa gjorde motstånd längre tid än andra... *smiley*).

Oavsett så känns det inte aktuellt i nuläget, eftersom jag håller på att beta av årtal. Men det räcker ju med ett ryck eller en nyck, så kan vad som helst hända.
Ja, skräckdiskussionen var sällsamt konstruktiv.

Jag hoppas på ett ryck eller nyck. Årtalen är också lite småtrevliga att följa.

zonk  14/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja det var jäkligt roligt! Det känns oxå som vi ramlade på ett angreppssätt som passade genren väl. Det var lite lagom svåra avgränsningsproblem osv. Det var jäkligt kul på nåt sätt att se att 200 rullar innebar att det var en del som kom med som väldigt få hade sett, spontant hade jag nog tippat att det skulle varit idel klassiker. 200 rullar är väl helt enkelt fler än man tror.

Sen ja, det kan ju hända den bäste att man blir lite för envis på internet ibland. Så det är väl inte så konstigt att det kan hända oss alla här.. ;)
Ja, egentligen var det nästan allra roligast att utse de 200 kanonfilmerna.

Tror du att det finns någon genre där man skulle kunna hitta liknande lagom kluriga avgränsningsproblem och där det finns en lagom mängd allmänt kända filmer? Det vill väl till en sugen Gordyal för att få det här bra, men man kan ju alltid spekulera...

zonk  14/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Hmmm.. känns som man skulle vilja ha en hyfsat stor genre som är sådär lagom distinkt. Är den för distinkt blir det nog inte lika kul. När jag scrollar igenom filmtipsets genrelista ser jag nog bara .. thriller? Möjligen äventyr? Fast alltså äventyr känns inte som en genre man känner igen från videobutiken riktigt. Jag vet inte varför men det känns som "hade det här varit en vanlig skylt på en gammaldags vhs-uthyrande inrättnings sortiment" är ett mycket viktigt, kanske rentav det viktigaste, kriteriet för att godkänna en genre som varandes på riktigt, och inte på låtsas.

Bra metadiskussion på gång här känner jag..
Action då? Thriller var det första jag funderade på. Det enda är väl att det är lite som skräck fast tamare och därmed tråkigare. Skulle vi beta av alla genrer, skulle nog thriller passa bra att ta nu.

zonk  14/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Jag är inget jättefan av thrillers, mest för att jag ofta tycker de är jobbigare än skräck. De kan helt klart vara mer urmesade oxå iofs. Sen kan de ju vara mer närliggande verkligheten vilket kan va jobbigare. Sen kan det vara en slut"strid" där ondingen trillar ner från ett tak o dör, samt andra sega klyschor.

Action känns som en ganska annorlunda grej. Alltså det känns som en sån självklar genre. Samtidigt, är Alien action eller inte? Är Lotr action? Vad krävs för att skilja en rulle med actionscener från en actionrulle? Hur avgör man vad som är fokus? Det skulle evt kunna va intressant. Jävligt mkt roligare genre oxå. Lagom trashig och oseriös. En del tokigt hög budget men även en del som är cheap ass. Ska man ha med trash / explo eller inte? Isf kanske bara delar?
Inlägget är ändrat 14/2 2018.
Göm historik
Thriller är nog ändå lite enklare, följer en tydligare fåra än action. Det börjar nånstans kring Hitchcock och ligger sedan kvar i samma tradition.

Håller med om att action tvärtom är jättespretigt, men därmed också desto roligare att försöka avgränsa.

zonk  14/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Ja, action känns som det börjar typ med stumfilm typ Så går det till i krig och Westerns? Och sen ofta är mer ett element än en genre. Men frågan är lite vad som skiljer en actionrulle från en film med actionscener. Heat t.ex. hade jag kallat rulle-med-actionscener. Commando hade jag kallat actionrulle däremot. Alien dock? Rulle-med-actionscener evt? Typ... det finns inget annat element som är tongivande eller?

Sen är ju frågan om martial arts generellt sett räknas som action eller inte.

Gordyal  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Spontant så upplever jag genren thriller nästan lika stor och diffus som action. Jag har svårt att se den röda tråden mellan filmer som När lammen tystnar, Maffiabröder och Battle Royale (för att välja tre filmer från filmtipsets topp 50-lista). SF känns kanske som en mer lämplig genre.
Maffiabröder tänker inte jag på som Thriller (och Battle Royale har jag inte sett). Men om det nu är så att det räknas som thriller, så håller jag med om att det blir betydligt svårare att avgränsa.

Du började väl med SF för ett par år sedan? Kanske går det att ta vid där det slutade?

zonk  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Maffiabröder hade jag kallat huvudsakligen gangsterfilm snarare än thriller. Thriller-element men fokuset är inte på det liksom. Battle Royale är nån slags action-skräck-exploitation-trams-tjofräs. Jag kanske har fel men jag tycker att om det är stora mängder strid o pangpang o sånt så slutar det vara thriller. Automatvapen som aldrig behöver laddas om, och där figuren hade behövt en rejäl 50-liters ryggsäck för att ha med sig all ammo som används, känns oxå mer action än thriller.
Gangsterfilm ja, därunder går isf också Heat.

Action kanske kräver en viss brist på realism helt enkelt? Bland annat.

zonk  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Mjo - man kan tänka sig tokrealistisk action, men ofta är det snarare fokus på att det ska vara fett och coolt och häftigt och hivigt. Typ. Commando känns som urtypen för mig litegranna. Oneliners, självironi, massa brutalt köttande, bitvis ganska rått, men huvudsakligen mer fräsigt.
"Actionen" i filmen kanske ska vara estetiskt tilltalande på ett eller annat sätt, snarare än verklighetstrogen? Det där med oneliners, självironi och köttande är typiskt, men är det nödvändigt? I så fall faller nog de flesta stumfilmer bort.

zonk  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Jo, det är så sant. Frågan är om man ska kalla typ Så går det till i krig action, eller proto-action?

Tog oxå en titt på action top 50 och helvete vad det spretar.. http://www.filmtipset.se/package_view.cgi?package=108

Yojimbo, Örnnästet, Akira, Avatar, Batman begins, Sagan om Ringen, Rädda menige Ryan.. eöh. Disparat var bara förnamnet. Det kanske blir rätt tufft med action ändå..

Action verkar tolkas som filmer med actionscener. Vi får nog hitta på en helt annan definition om vi ska kunna göra nåt där. En utmaning för nån gång i framtiden!

zonk  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Mjo, typ, "film med totalfokus på action och actionscener - där plot och liknande är en ursäkt för action" eller nåt sånt. Det hade undanröjt Yojimbo och Sagan om Ringen iaf? Men ja. Inte helt lätt gränsdragning alla gånger misstänker jag.. ;)
Verkligen inte lätt gränsdragning, och dessutom lite oklart vad det egentligen handlar om. Vad är själen i Commando? Och för mig är mysteriet med actionfilmen efter Matrix, där de zickzackar mellan kulor och sånt, ännu större. Vem vill se på det och varför?

zonk  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Fast jag tror säkert goe lekledaren klipper vid 1999 så en del slipper man ju ta ställning till.

IMO är själen i Commando en stor glädje över actionscenerna i sig. Att prestera våldsamt och explosivt fräs och ös med nån slags ursäkt eller vag riktning. Detta med en dos självironi och självdistans. Sen är det ju oxå en orgie i power fantasy, vad nu det heter på svenska. Arnie är sådär jävla tuff som mången liten grabb och för den delen äldre grabb hade velat vara. Han har en oneliner eller en hård käftsmäll eller ett välriktat skott för i princip varenda situation.

Fokus/intresse på action för actionens egen skull är nog imo det definierande med actionrullar. Sen känns det som power trips / power fantasy är vanligt oxå, speciellt kanske maskulina sådana. Att lösa irriterande problem med hårdare, mer beslutsamt våld är väl heller inte helt ovanligt. Slutligen, att vara cool, behålla kontrollen, veta vad man ska säga och göra för att lösa jävligt trassliga situationer, är inte fel heller.

Ju mer man tänker efter, desto mer är det en sorts orgie i en slags aggressiv, agerande och domderande manlighet. Oftast med rättesnören - inte bara en hejdlös slakt av oskyldiga - men inte alltid. En fest av makt och styrka.

Sen kan rullar såklart problematisera en del av det här, men blir det alltför mkt drama, känslor, och djupt tänkande om problemen med ovanstående, slutar det IMO vara en såndär klockren actionrulle. Action är oftast inte sådär blodigt allvarligt, och om det är det, är det nog ofta utan större eftertanke eller djup egentligen..
En enkel (och dum?) fråga: finns det tjejer/kvinnor som gillar action? Eller behöver man en viss testosteronnivå?

zonk  16/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Det utgår jag från att det finns! Standard-action-rullen kanske ofta är en male power fantasy men jag tror inte verkligheten är så fyrkantig. Stereotypernas utbredning beror väl mkt på ett kulturellt innehåll som allt som oftast inte har ett skit med biologi att göra. Se t.ex. exemplet med rosa: anses fn som en flickfärg av reaktionära/etc men var under viktorianernas tidevarv ofta ansedd som en utmärkt pojkfärg. Rött var en färg för män, intensiv och stark - rosa var lagom för pojkar, lite utspätt för de klarade kanske inte riktigt den 100% manligheten i rött. Typ..

Men även om de kanske inte har så mkt med någon underliggande biologisk verklighet att göra, kan ju stereotyperna ändå vara viktiga som förklaringsmodeller till grejer som film t.ex. För de har nog påverkat vissa sorters filmskapande rätt mkt.
Var vi inte igång med scifi ett slag? Eller är det mitt minne som spökar?

zonk  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Aite! Verkar ha varit en del fram å tillbaka. Ser att jag inte lade mig i så mkt den gången.

Stötestenar jag ser är typ
* Scifi & "Science fantasy". En del vill ju bara ha med väldigt "rimliga" grejer under scifi, helst baserade på fysik. Platsar Star wars? Platsar Star Trek? Hur stor är skillnaden i rimlighet egentligen dem emellan? Platsar Flash Gordon (tänker på 80tals-rullen)?

* Hur gör vi med förfallande system / postapoc. Alltså å ena sidan kan det absolut kännas scifi, å andra sidan definitivt inte.

Det är nog inte så dumt projekt faktiskt. Intressanta gränsdragningar. Tror man som Gordy gjorde förra gången kan ha lite olika ingångar på det. En för sånt som tydligt är "om teknologi X inträffar, vad händer med samhällsfenomen Y då?", en för mer dystopiska grejer som Alien, kanske en för science fantasy oxå - som IMO är scifi men av en annan sort. Alltså fantasin i SciFa är så driven av att knasiga saker blivit möjliga pga teknologi. Storyn handlar inte om teknologi, men teknologi är ofta ändå rätt stort. I Star Wars rätt centralt iaf!
Inlägget är ändrat 15/2 2018.
Göm historik
Jag har ingen direkt åsikt om just den här genren, men när väl gränserna är dragna kan det ju vara intressant att försöka använda dem för att avgöra om filmer är det ena eller det andra. Men Star Trek är väl nästan urtypen av sci-fi? Och Jules Verne då.

zonk  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Mmm, det är kul att applicera ett regel-set och se om det funkar!

Jag menade nog mer på att Star Trek egentligen kanske inte är så rackarns mkt mer realistisk än Star Wars, att gränsdragningen mellan SciFa och SciFi inte blir fullt så lätt kanske. Jules Verne - ja helt klart. Samtidigt så känns Disneys verra av Världsomsegling under havet inte helt 100 i en scifi-lista liksom? Bredvid Alien kanske liksom?

sennight  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
fast det handlar ju inte om hur realistiskt eller orealistiskt något är. det handlar om hur det framställs och hur det berättas. vetenskap har en jätteviktig roll i star trek. ibland är det kanske inte så trovärdigt men det beskrivs ”vetenskapligt”.

sennight  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
däremot kan man väl kanske diskutera hur viktiga star trek-filmerna varit. det är ju serierna som är grejen.
Ahh right, läste tråden ganska kursivt / snabbt. Vetenskap och sånt är helt klart mer i fokus i Star Trek, Star Wars däremot handlar ju med typ om swashbuckling adventures osv.

Plockade Star Trek o Star Wars mer för att ha nåt handfast & välkänt exempel, serierna är nog viktigare ja.

zonk  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
(sen är jag djupt skeptisk till att försöka plocka ut science fantasy från science fiction, det lär finnas ett otal slamkrypare där, och en scifi-lista utan Star Wars hade för alltid känts ofullständig för mig..)
Håller med om att Heat inte är action, fast med actionscener. Thriller möjligen, men det är inte så mycket spänningen det handlar om utan karaktärerna, så egentligen något åt polis/gangsterdrama, om det är en genre. Commando däremot är väl typ definitionen av actionfilm. Alien har väl mest sci-fi och thriller i sig, uppföljarna har jag dålig koll på.

ja, det är definitivt en av de svårare avgränsningarna.

zonk  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Martial arts känns som sin egen grej - samtidigt är det ofta absolut lika fokuserat på fläskigt coolt våld å battle, oneliners, kaxiga typer, osv som säg Commando. Det hade på ett sätt känts lite som "västvärlden är det enda som är normalt" att utesluta martial arts. Samtidigt är det så stor egen grej att det liksom hade blivit en subkategori om man haft med det i action. Det kan lätt stå på egna ben.

Nu när man tänker på det hade det varit rätt kul med en martial arts-lista med...
Action kanske helt enkelt är en för vag genre för att ens ge sig på. Antingen får man gå ner på mer avgränsade delar eller välja nåt helt annat. Martial-arts är typ det tråkigaste jag vet, men återigen: gränsfallen kan säkert vara roliga.

zonk  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Martial arts känns lite för specialiserat och smalt ändå.

Action, ja jag var optimistisk tills jag såg top50...
jag tror att det är enklast med en tydligt avgränsad genre som på ytan känns självklar men om man gräver lite i det så blir det inte fullt så enkelt. en typisk sådan är väl science fiction. kanske fantasy skulle fungera också (är star wars fantasy? var går gränsen mellan saga och fantasy? kanske är saker som kan diskuteras).

sedan kräver det ju att det finns många som är intresserade också. här på ft finns det ett ganska stort skräckintresse (det märktes ju också när det var någon skräckfilmstävling förut) så då fungerade det bra. oklart hur det skulle fungera med scifi och fantasy.
Det riskerar förstås att bli relativt tråkiga filmer i jämförelse med skräck. Men å andra sidan är det gränsfallen som är viktigast att se i samband med ett sånt där projekt och gränsfall är ofta relativt roliga filmer.

sennight  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
mja inte nödvändigtvis. det beror väl på vad man gillar. men jag håller med om att gränsfallen oftast är roligast.
Japp, du slog nog huvet på spiken där - verkar självklar men är det inte. Scifi känns som det har potential, och det borde (tror man?) kunna engagera folk. Den förra tråden var det ganska bra drag i.

zonk  15/2 2018 | Stäng | Nästa nya
(Iofs känns action extremt självklar för mig - men ja man ser rätt fort hur vag den genren är oxå..)
jo det finns nog tillräckligt många intresserade för att det skulle kunna fungera med sci-fi.
from beyond

märkligt nog har jag inte sett from the beyond tidigare. den var nästan precis vad jag väntade mig vilket inte säger något för någon annan än mig själv men ändå.

filmen kretsar kring en "fasa",
check. en alldeles fruktansvärd fasa.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check. från en annan, mer ondskefull, dimension.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
check. även om vissa snarare blir lockade av den.

och te sig oövervinnlig.
check på flera sätt. oövervinnerlig för att det är monster inblandade men också oövervinnerlig för att folk dras till eller lockas till den.

slutsats:
den hör absolut hemma här. kan tänka mig att det finns andra lovecraftinspirerade filmer där checklistan inte uppfylls lika lätt. har faktiskt tänkt att checklistan brister främst visar sig när det rör sig om lovecraftskräck men har ännu inget bevis för detta.

Gordyal  24/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Frän film.
nakna ögon

inser att jag är lite väl fokuserad på checklistan när jag många gånger tänkte “ojoj den här blir svår att checka av” när jag såg den. vet inte riktigt vad jag ska säga om den. betyg: 3-

filmen kretsar kring en "fasa",
nja. jag tycker det kretsar mer kring filmvisingen men visst finns fasan där.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check i filmen i filmen. i ramberättelsen är det väl typ en slashermördare.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
check. både filmen och mördaren i ramhandlingen sprider skräck. tycker dock att hon som var så rädd för filmen var lite väl mesig.

och te sig oövervinnlig.
nja. jag tycker inte det. han vinner ju bara på att folk inte fattar vad som händer.

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
check. det får man väl ändå säga.

slutsats:
den “känns” inte som en skräckfilm på något sätt men jag kunde motvilligt checka av den på de flesta punkter. jag tycker ändå att den här är mycket nära gränsen till thriller. metaperspektivet gör inte saken bättre ur skräckfilmssynpunkt. är den så viktig i genren undrar jag också.
christine

ännu en klassiker som jag av okänd anledning inte sett tidigare. jag tänkte mig att den skulle vara ungefär som maximum overdrive men det var den ju inte. den var ju mer som en klassisk high school-film men lite övernaturlig krydda. betyg: 3.

filmen kretsar kring en "fasa",
mja. en ond bil får väl betraktas som en fasa men frågan är snarare hur mycket det egentligen kretsar kring den. ungdomarna är mer i fokus.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check. själva fasan är ju det.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
mja. folk går inte riktigt omkring och är rädda? men visst blir de rädda när de väl blir attackerade men stämningen i filmen präglas huvudsakligen inte av skräck.

check! typ oförstörbar.

slutsats:
hm. christine är en sådan där film som befinner sig på gränsen men jag skulle inte säga att det är helt opassande att ha den i listan. antar att det är en klassiker inom bilskräckgenren också så det är ändå rätt att den är med.

sennight  30/3 2018 | Stäng | Nästa nya
förvånar mig inte.
requiem for a vampire

tja, vad säger man? ännu en rollinvampyrfilm. snygga miljöer och mycket tystnad. kanske aningen mer dum/ologisk än de brukar vara. jag gillade ändå vampyren som gett upp och var trött på livet och ville utplåna sig själv och sin släkt. för övrigt en film som går efter principen att "män är djur". betyg: 3-

och te sig oövervinnlig.
tja, jag antar att vampyren hade varit det om han verkligen ansträngt sig?

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
check, får jag väl säga.

slutsats:
den klarar checklistan men jag kan väl tycka att just den här rollinfilmen inte nödvändigtvis behöver vara med. med tanke på att det finns begränsat antal platser i listan.

Gordyal  7/4 2018 | Stäng | Nästa nya
Minns inte riktigt varför just denna Rollin gick in på listan, men jag utgick rätt så mycket från vad som fanns på andra "måste-listor", så denna dök väl upp relativt tätt. Personligen tycker jag att han har gjort ett drygt tiotal bättre filmer.
plague of the zombies

en hammerfilm som jag inte sett tidigare för att jag tycker att zombier är rätt överskattade. det visade sig dock att den handlade om voodoozombier vilket jag faktiskt gillar (rätt logiskt att det handlar om sådana zombier med tanke på när filmen är gjord men jag tänkte inte så långt). mysig miljö och handling. betyg: 3.

filmen kretsar kring en "fasa",
check. zombier. även om de egentligen inte var så farliga utan deras skapare var väl värre men det visste ju folk inte riktigt om.

slutsats:
hammerfilmer brukar inte vara så självklara enligt definitionen vi har här men jag har inget att invända mot i det här fallet.
der golem (1920)

helt okej film. gillade han som (över)spelade golem. jag hade för övrigt väntat mig att den skulle vara lite antisemitisk men det var inte så mycket av det. betyg: 3-

filmen kretsar kring en "fasa",
nja, det är ju en golem med och filmens karaktärer tycker att han är läskig när han väl dyker upp men jag tycker inte att filmen kretsar kring den så mycket ändå. titeln till trots.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check. det är ju ändå en golem.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
check. i viss utsträckning i alla fall.

och te sig oövervinnlig.
nej, det gör han faktiskt inte. visst är han stark och så men oövervinnerlig nej.

nej,

slutsats:
den här filmen klarar inte av checklistan. det är tveksamt att jag ens skulle inkludera den i min egna mycket liberala definition av vad som är skräck. tror inte att jag överdriver när jag säger att den är den av alla filmer jag sett under det här projektet som passar in minst. jag skulle kalla den något slags historiskt drama med övernaturliga inslag.

övriga reflektioner:
golem är en karaktär som det gjordes en del filmer om i den tidiga filmhistorien men det tycks aldrig ha blivit en riktigt populär karaktär. jag undrar lite varför. golem påminner ju om både zombier och frankensteins monster som det ju fortfarande görs många filmer och serier om men om golem lär det inte finnas många.
Jag såg den också för första gången för inte så längesedan och det är verkligen en besvikelse om man förväntar sig skräck.

Tror det är känsligt eftersom figuren hänger ihop med just judarna.

sennight  16:03 28/5 | Stäng | Nästa nya
hade inte direkt förväntat mig jättemycket skräck. min förväntning var väl typ som frankenstein men det var mycket mindre skräck än så.
Jag inbillar mig att en stor del av Der Golems skräckfilmsstatus bottnar i dess ålder.
long weekend

jag gillade idén. väldigt osympatiska karaktärer. rätt åt dem att de straffades för det. jag gillade att det var mycket bilder på djur och natur. betyg: 3

filmen kretsar kring en "fasa",
nja. jag skulle nog ändå säga att den kretsar mer om mannen och kvinnans relation till varandra än kring fasan. fast den utspelade sig i naturen i australien och alla vet ju att australiensisk natur är lika med döden.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
nja jo. det handlar ju om att några som inte är så vana vid naturen ser den som hotfull. den där dugongen (eller vad det nu var) var i och för sig lite väl odödlig av sig men annars kan det bara handlat om att de haft otur.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
check. i den mån fasan fanns.

och te sig oövervinnlig.
check. naturen går inte att besegra!

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
check. även om de var lyckligt ovetandes.

slutsats:
det känns lite som att den här är inkvoterad på grund av att det inte finns så många andra filmer från australien på listan (antar jag). samtidigt är den ändå en representant för den undergenre inom skräckfilm som fokuserar på att naturen är “ond”. ofta brukar en sådan film sluta i lite mer konkret manifesterad ondska (typ ett monster, en häxa eller något liknande) men här är det hela tiden på en subtil nivå. jag tycker alltså att den absolut kan rymmas under skräckparaplyet men att den enligt definitionen här inte är helt given.

Gordyal  23:11 31/5 | Stäng | Nästa nya
Jag minns inte huruvida Australien var en faktor eller inte, men det är mycket möjligt. Däremot är den inte superkvoterad med Australien som enda argument.
har nu sett 169 filmer på listan. ser att jag gjorde en topplista efter 20 filmer. nu har jag sett 20 till. kanske orkar jag bjuda på en till topplista.
the hills have eyes

ännu en riktig klassiker som jag inte tidigare sett. jag hade varken höga eller låga förväntningar. den var mer ett päron till farsa än jag trodde att den skulle vara (ser det inte som något negativt). jag vet inte varför jag inte gillade den så mycket. tyckte inte den galna familjen var så trovärdig. betyg: 2+

nja. inte direkt väl?

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
check. lång oskräckig ”inledning” dock.

nja, tveksamt.

slutsats:
trots att den inte kan checkas av utan problem så är det ju en given film i listan
topp 20 - andra etappen:

10. requiem for a vampire

11. long weekend
12. mannen är farlig
13. el vampiro
14. världssrymden anfaller (1956)
15. dark night of the scarecrow
16. draculas dotter
17. nakna ögon
18. der golem
19. the hills have eyes
20. dr. jekyll och mr. hyde (1941)

Gordyal  08:50 12/6 | Stäng | Nästa nya
Och visst kommer en topp 20 över samtliga filmer när du är klar?

sennight  09:08 12/6 | Stäng | Nästa nya
ja jag var lite lat den här gången och orkade inte slå ihop topparna. men om något år eller så kommer väl det slutgiltiga resultatet.

Gordyal  16:07 17/6 | Stäng | Nästa nya
Bra där!
Kul ranking!
rabid

typisk cronenberg-film med hyfsat originell handling. jag förstod dock inte riktigt hur blodsugningen fungerade rent praktiskt. betyg: 3

check. vampyrzombier.

och te sig oövervinnlig.
check. zombier och zombieliknande moster brukar ofta behöva vara fler i antalet för att framstå som oövervinnerliga. jag tycker inte att det gäller zombievampyrerna i den här filmen eftersom de är mänskliga så pass länge efter att de blivit smittade att de effektivt kan lura till sig offer.

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
mja, man kan ju se det som att det är “sjukdomen” (eller vad man nu ska kalla den) som styr och de som drabbas blir maktlösa av den. men det är klart att offren också blir sårbara och maktlösa.

slutsats:
har inga invändningar mot att den här finns på listan.
Inlägget är ändrat 14:42 18/6.
dracula (1931)

jag är sååååå trött på dracula! har aldrig tyckt att det varit en bra historia men har ändå läst romanen ett antal gånger och sett jag vet inte hur många draculafilmer. jag hoppas att det är den sista draculafilm jag någonsin ser (räknar inte blacula som jag ska se i och med detta projekt). med det sagt så har den här filmen inte så goda förutsättningar för ett gott betyg men tror inte att det blivit högt betyg ändå. en riktigt seg och ointressant historia. mycket stumfilmsskådespeleri som inte fungerar så bra bra i en talkie, alltså stora gester, uppspärrade ögon och så vidare. miljöerna var nog okej. kan inte jämföra med tod brownings film som spelades in samtidigt för det var så länge sedan jag såg den. betyg: 2

filmen kretsar kring en "fasa",
check, antar jag. det är ju ändå dracula.

denna fasa ska sprida skräck i sin omgivning
nja, jo i viss utsträckning. men jag tycker inte att det är så mycket rädsla överhuvudtaget.

och te sig oövervinnlig.
nja inte riktigt. tycker denna dracula var ovanligt lätt att besegra.

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
nja, tycker van helsing är en konkurrent här. men visst har dracula sin klassiska dragningskraft som gör att (svaga) personer inte kan motstå honom.

slutsats:
räcker det inte med den andra draculafilmen som spelades in samtidigt?

sennight  22:15 14/8 | Stäng | Visa arv |
brides of blood

bitvis underhållande kolonialismskräckis. inte så imponerande masker/specialeffekter men det tycker jag är lite charmigt. de kunde absolut ha klippt bort minst en kvart. betyg: 2.

filmen kretsar kring en "fasa",
check. ett regelrätt monster.

vilken helst ska vara av omänsklig, över-/onaturlig eller ”okänd” natur.
check på onaturlig (även om det finns en “vetenskaplig” förklaring).

och te sig oövervinnlig.
nja. eller de var ju så rädda för monstret att de inte vågade försöka besegra det så på så sätt var det ju oövervinnerligt.

det är fasan som sätter agendan, medan offren verkar sårbara och maktlösa
absolut. den lilla byn bestående av kanske ett hundratal personer offrade ju frivilligt två kvinnor per dag till monstret. funderar dock lite över vad monstret egentligen gjorde med de offrade kvinnorna. känns som att män också borde fungerat eftersom det mest verkade “tillfredsställa” sig genom att slita sönder folk.

slutsats:
tja, den passar väl. en sådan här lista behöver någon eller några mutationer-på-grund-av-radioaktivitet-på-en-ö-skräckfilmer. funderar dock även här på om just den här filmen är så stilbildande/sedd/ansedd/omtyckt/liknande.