Betyg idag: 1 115 Besökare idag: 6 740
Hjälp välja ny blu-rayspelare - Teknik
Hjälp välja ny blu-rayspelare
horsy2  15/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Ska köpa en blu-rayspelare. Finns det någon bra sida där man snabbt kan se helst alla funktioner och jämföra?

Annars är det jag letar efter:

firewire-anslutning för extern hårddisk
kunna spela upp mkv avi ts mp4 och andra vanliga filformat
regionsfri eller gå att göra regionsfri
inte alltför lång responstid på kommandon
vill gärna att så många knappar som möjligt finns på spelaren och inte bara på fjärrkontrollen
billig

Behöver INTE:
wifi
3d vill jag absolut inte ha
ultra hd

Jag har aldrig haft någon blu-rayspelare förut. Kanske finns det andra saker som är viktiga att tänka på.

Mycket tacksam för tips etc.
Ingen aning om filformat men flera av Pioneers spelare brukar gå att göras regionsfria. Jag har en BDP-450K med regionsmodd men den är utgången sedan länge. Det är dock väldigt stor skillnad på regionskodning på Blu-Ray respektive DVD så det upplyser jag dig mer än gärna om ifall du är nybörjare.

Det enda jag personligen skulle avråda dig från är samtliga spelare från Philips då dessa har påtvingad brusreducering implementerat i videokedjan, fast jag undviker det företaget så mycket det går.
Vilken Pioneer skulle du rekommendera om jag vill modda till regionsfri bluray?

Jag har för tillfället en philips och den är verkligen värdelös.

Edit: Jag vill ha ultra-HD. Eller min sambo vill nog det...
Göm historik
Om du vill ha en UHD-BD spelare så finns det inte mycket att välja på ty bara Samsung UBD-K8500, Panasonic DMP-UB900 och Xbox One S i dagsläget är alternativen. Och jag tror inte att någon av dem går att göra regionsfria för just Blu-Raydelen, men UHD-BD är redan regionsfritt.

Gällande Pioneer verkar den mest prisvärda vara BDP-180. Att få den regionsfri skiljer sig bara drygt 2-300 kr kontra icke. Då är det i princip inte värt det att modda den själv.
Vet inte om BDP-170 går att modifiera, men i så fall vore det ett billigare alternativ.

Jag kommer annars att köpa Oppos kommande UHD-BD spelare när den (förhoppningsvis) lanseras framåt vintern, då med regionsmod och allt vad det innebär.
Har du handlat hos dvdirect? Det känns ju som ett bra alternativ tills man behöver UHD (har ännu inga såna bluray, men har ett flertal R1 som jag vill se).

Edit: Tack för tipset!
Göm historik
Jag köpte min 450K hos dem och hade inga problem.

Annars, om du främst är ute efter regionsfri DVD-uppspelning, finns det nog betydligt billigare alternativ.
Nej det är regionsfri bluray jag ska ha, har ett antal criterion-bluray som jag inte kunnat se än. Min billiga Philips spelar alla dvd-regioner men den är verkligen värdelös. Det kanske heter region A på bluray?

Det blir nog en sån tillsvidare. Bra tips!
På Blu-Ray är regionskodningen indelad i A, B respektive C. A används främst i USA och Japan medan B huvudsakligen Europa och Australien. Till skillnad från DVD kan en spelare bara ha en av de tre regionerna, medan en DVD-spelare kan vara "låst" till 0 och därmed spela upp allt. Av den anledningen måste man välja region manuellt.

Pioneers spelare har ett ganska grundläggande Faroudja Genesis-chip (typ FLI2310) för uppskalning och avflätning, så förvänta dig inte en alltför bra bild från DVD-filmer om du inte lyckas mecka fram något utomordenterligt. För Blu-Rayuppspelning finns det dock väldigt lite att anmärka på när det gäller Pioneer. Kan inte se någon form av uppsamplingsfel eller inkorrekt gammakurva på min 450K när den skickar ut 1080/23.976p per YCbCr 4:2:2.
Jag förstår. Den låter iaf som ett bra alternativ till mig.

Vet du om Netflix och annat funkar?
Det främsta problemet tycks vara att spelarna renderar filmerna i 480/576i med uppsampling, för att sedan låta Faroudja-chippet sköta resten istället för att låta den ta hand om rubbet. Kaka på kaka så att säga.

Jag använder bara min spelare för optiska skivor, så jag har tyvärr ingen aning.
Här är en gammal men intressant tråd som Thomas (Ringblixt) gjorde för några år sedan gällande skillnad i bildkvalité mellan spelare.

Jag tror dock inte att någon med en konsument-TV som inte blivit korrekt kalibrerad (kanske på sin höjd godtyckligt inställd med hjälp av ögonmått) tänker så mycket på de eventuella felen i uppsamplingen. Och det tror jag även är fallet hos de flesta på FT...
Göm historik
Jag själv är ingen tekniknörd men min sambo är väldigt petig med bildkvalité och kalibrering av tv:n. Men vi har ju ingen "state of the art-tv" så det kanske ändå inte spelar så stor roll ändå.
Det är väldigt ovanligt att folk, åtminstone i Sverige, är intresserade av faktisk bildkalibrering (dvs med mätare, mjukvara och signalgeneratorer) så kul att det finns utöver mig.
Inlägget är ändrat 18/8 2016.
Göm historik
På tal om rätt lite, men ändå något, är jag I mina amatörmässiga ögon extremt nöjd med Xbox One S!
Trevligt att du är det. De främsta problemen den tycks brottas med på UHD-BD biten är dock avsaknaden av Dolby Atmos och DTS:X, vilket egentligen inte spelar någon större roll för mig då jag bara använder tvåkanals.
Samma här!

Anonym_user_1  18:00 29/12 | Stäng | Nästa nya
Köpte en Xbox One S idag då priset under mellandagsrean lockade mig. För UHD-BD fungerar den bra såvida man inte försöker skicka ut DTS:X per bitstream, men spelar man upp ordinarie Blu-Ray eller DVD så ändras färgrymden på HDMI-utgången till RGB med PC-nivåer hellre än YCbCr (vilket den håller sig till med UHD-BD). Om man inte ändrar inställningarna, beroende på vad man spelar upp, kommer nivåerna för svart och vitt antingen klippas eller vara på tok för höga respektive låga om det är anpassat för det ena eller andra. Ett ytterst märkligt och inkompetent val av Microsoft, men jag tänkte ändå inte använda den för något annat än UHD-BD så jag är nöjd.

wasteoftime  21:10 29/12 | Stäng | Nästa nya
Ja, det där är ju en känd bugg, som såvitt jag vet Microsoft arbetar på, men detär väl inte högst på prioriteringslistan kanske.

Anonym_user_1  06:04 30/12 | Stäng | Nästa nya
Om något är det iaf väldigt bra att man kan välja bitdjupet även när spelaren skickar ut 1080/23.976p, för att undvika avkastning om bildvisaren inte är 4K men klarar av mer än 8bpc. Detta är inte möjligt på t.ex. Samsungs spelare. Dock interpolerar den (Xbox One S) väldigt bra med hjälp av ditherbruset och slutresultatet är klart bättre än ordinarie Blu-Ray även vid 8bpc.
Inlägget är ändrat 06:05 30/12.
Göm historik
Fuck it. Det blev oppos regionsfria bd-spelare... Synd att den inte spelar ultra-hd bara.

Snah  23:03 9/10 | Stäng | Nästa nya
Bra val! 4K-filmer börjar ju komma mer och mer, både som köpfilmer och rippar, men lär väl ta ett bra tag innan annat än Hollywood släpps? Iofs har Vinterkriget/Talvisota släppts i 4K i år, och det är ju fint. :)

emmycaution  17:59 10/10 | Stäng | Nästa nya
Ja, det kommer väl allt eftersom. Men sen är jag lite trött på att byta upp mina favoritfilmer så fort det kommer något nytt. Vet inte hur många gånger jag köpt upp mig i Metropolis-utgåvor.

Snah  00:38 13/10 | Stäng | Nästa nya
Håller helt med. Det är ju ett sätt för filmskaparna av mer mainstreamfilmer att tjäna mer pengar också. Orkar själv inte byta upp andra filmer än de jag _verkligen_ fått ett "personligt förhållande" till, vilket är mindre än 10 filmer. De flesta av dem kommer aldrig att komma ens i 1080p. De ofrivilliga, Festen med textt (min danska suger), Oslo 31 augusti med text (min norska suger också), etc. Därför jag blev mycket förvånad att Talvisota kommit i 4k. Då jag har en viss fäbless för internetöverförda (ej streamade) visualkulturella epos drar jag ner det jag vill se om i bättre versioner allt eftersom de släpps. Smidigt.
Här är iaf något annat än Hollywood.
Väldigt mainstream visserligen men knappast något man förväntar sig få en 4K-master, vilket det faktiskt är.

Snah  00:39 13/10 | Stäng | Nästa nya
Haha! +1

Anonym_user_1  01:10 13/10 | Stäng | Nästa nya
Kunde faktiskt inte hålla mig så det fick bli ett köp. Min gamla Blu-Ray från 2008 eller när den nu gavs ut håller inte riktigt måttet...
Nu har Oppo släppt sin UDP-203, har du hunnit kika något på den? Tror att det kan bli min framtida spelare.
Jag har personligen ingen erfarenhet kring den men vet att den har väldigt goda förutsättningar för att vara det bästa av sitt slag. Den enda tveksamheten har varit någon enstaka rapport om att den ibland inte skickar ut ljudet från början av filmen (tar några sekunder innan den kommer igång) om man kör Dolby Atmos.

Och priset förstås. Var länge inne på att köpa en men i Sverige kostar den närmare 10 000 kr plus regionmod och import lär (efter frakt, moms och tull) landa på runt 8-9 000 kr och då kändes en Xbox One S för 2200 kr med Gears of War 4 som ett mer sansat alternativ i nuläget eftersom den inte lider av några större svagheter när det kommer till UHD-BD bortsett från bristen på DTS:X i nuläget.
Svårt att hitta regionsfria blu-rayspelare. De flesta man hittar som det står regionsfritt på innebär enbart på DVD. Oppo-spelarna är väl det stora undantaget. Deras spelare har i stort sett alla funktioner man kan behöva och lite till men de kostar också en rejäl slant.

Prisjakt.nu är mitt val av sida när man ska jämföra elektronik-prylar.
En begagnad Oppo BDP-93 tror jag vore ett väldigt bra val om man är nybörjare.

horsy2  18/7 2016 | Stäng | Nästa nya
Tack båda för era inlägg!
Kanske hittar en begagnad Oppo. Annars blir det nog en Pioneer, de verkar ha de flesta funktioner jag är ute efter. Jag kommer köpa först när jag kommer tillbaka från semestern om två veckor, så jag har lite tid kvar att bestämma mig på.
Varför vill du ha just firewire? Låter som om ditt behov (spela upp filer) gör att du skulle må finfint av att koppla datorn till TV:n och köra Kodi också.
Jag skulle personligen aldrig använda en dator för filmuppspelning. I princip inga grafikkort kan skicka ut en pålitlig videosignal och något så pass simpelt som en drivrutin kan förändra bilden drastiskt.

Snah  24/8 2016 | Stäng | Nästa nya
Vad menar du med "pålitlig videosignal"? Jag lovar dig att du inte skulle se skillnad på om filen spelades upp från en dator eller en blurayspelare bildmässigt med likvärdig prestanda. När har en drivrutin förändrat bilden drastiskt för dig vid filmuppspelning från en fil och vilket grafikkort var det?

Sett till kompletternade funktioner är det helt enkelt inte ens värt för blurayspelaren att tävla, den kan aldrig vinna.

Och firewire vill du ha för att?
Vad jag menar med pålitlig källa? Vad tror du? Det finns i praktiken aldrig någon garanti för att ett grafikkort eller en datoruppsättning som är riktad åt konsumenter att exempelvis kunna hålla en jämn vitbalans genom samtliga nyanser i gråskalan. Prova själv med en skärm, kalibrerad (mot sRGB/D65 i det här fallet) med certifierad signalgenerator och mät sedan upp i CalMAN RGB hur en konsumentdator presterar i jämförelse. En Oppo skulle däremot inte alls skapa några problem av den kalibern under förutsättningen att du inte har ställt in den fel.

Jag har aldrig sagt att jag vill ha Firewire. Är inte ens intresserad av att ha en Blu-Rayspelare för något annat än just Blu-Rayfilmer.

Om du tvivlar på vad jag säger så har du en vettig källa här.
Det finns ofta väldigt stora fel från början på en PC som signalkälla och bildsignalen förändras av enkla grepp som att man uppdaterar program, byter codec, installerar ny drivrutin för grafikkort eller liknande.

Snah  27/8 2016 | Stäng | Nästa nya
Citerar ditt eget inlägg:
"firewire-anslutning för extern hårddisk
kunna spela upp mkv avi ts mp4 och andra vanliga filformat"

Hade du inte skrivit så hade det varit ointressant för mig att kommentera.
Öhm, va? Det där citatet är skrivet av horsy2. Jag är inte TS.

Snah  28/8 2016 | Stäng | Nästa nya
Det har du rätt i. :)
I samband med Microsofts senaste uppdatering på Windows 10 ändrades samtliga inställningar i Nvidias kontrollpanel och alla kalibrerade ICC-profiler försvann. Skit, det kommer att ta ett tag innan jag får ordning på allt igen...

Snah  23:04 9/10 | Stäng |
Oj! Men är man förvånad? De har ju bara betatestat den i nåt år ju. ;)