Betyg idag: 1 185 Besökare idag: 6 354
Chaplins Pojke(The Kid) 1921.. är den bra? - Filmsnack
Veckla ihop
Chaplins Pojke(The Kid) 1921.. är den bra?
Slemboll  21:37 26/10 | Stäng | Nästa nya
Vad tycker ni om The Kid(1921) ? det ska väl vara den första långfilmen i historien om jag förstått rätt.

Nån som sett den? Vad tycker ni om den?

wasteoftime  08:49 27/10 | Stäng | Nästa nya
Nä du, det har du allt fått om bakfoten.

Världens första "feature length movie" efter en snabb googling ska vara Les Miserables, från 1909. Om det är den första långfilmen vill jag inte svära på dock.

Däremot var det Chaplins första långfilm som regissör.
Den är bra, och innehåller det mesta som man kan förvänta sig av Chaplin, men något mästerverk skulle då inte jag kalla det.
han har gjort många bättre filmer, men den är kanske filmhistoriskt intressant. kanske den första i en rad långfilmer på sitt tema?

KyLLo  23:45 29/11 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Beror nog helt på om man gillar Chaplin. Brukar du gilla Chaplin-filmer tror jag inte att du blir besviken iaf.
den är bra.. men många andra Chaplin är bättre.
mina toppar är:
Guldfeber, Diktatorn o Modern Times
The Kid är bra men inte en av hans bästa. Jag rekommenderar att se Stadens ljus. Det är min favorit i varje fall.
Till skillnad från alla andra i den här tråden (men i likhet med många) tycker jag att The Kid definitivt är en av Chaplins bästa, och en av de bästa från tidigt 20-tal över huvud taget. (Fritz Langs första Mabuse-film är väl den jag kommer på som spontant skulle vara bättre, men de är mycket svåra att jämföra.)

Filmen kan för övrigt laddas ner lagligt från archive.org. Här är en recension (av mig) och länk till nedladdning:

Den är helt okej. Chaplins bästa film (och en av hans mest undervärderade/undersedda) är dock tveklöst Monsieur Verdoux.

ekman  00:24 9/1 | Stäng |
Verdoux är bra, Rampljus är bättre. De är dock båda svåra att jämföra med The Kid, eftersom de är gjorda så mycket senare. Chaplin var en annan person och film var mer eller mindre ett annat medium.