Betyg idag: 1 035 Besökare idag: 5 919
Söker: Dystopiska filmer/serier - inte sci fi och utspelar sig i sin samtid - Analys
Veckla ihop
Söker: Dystopiska filmer/serier - inte sci fi och utspelar sig i sin samtid
Taandborste  19:48 15/11 | Stäng | Nästa nya
Jag söker tips på filmer eller TV-serier som kan kategoriseras som dystopier, men som inte är science fiction på något sätt och som utspelar sig i sin samtid.

Jag är väl medveten om att det är just dessa komponenter som brukar definiera en dystopi, att den utspelar sig i en "avlägsen framtid och skildrar ett mardrömsliknande samhälle" ect., men letar som sagt efter något som har tydliga dystopiska tendenser men som inte är sci fi eller utspelar sig i framtiden. Det är till studiesyfte!

Tack på förhand!
Ja, som sagt tycker jag ju inte samtidsskildringar kan vara dystopier, men då du talar om tendenser så skulle jag tipsa om Processen i regi av Orson Welles (eller andra Kafka-filmatiseringar). Finns liknande samhällskritiska filmer med mardrömslig underton av hopplöshet som Botgöring och Babylons floder. Kommer säkert på fler liknande om jag får tänka lite till.
moderna tider (och andra depressionsskildringar), kanske?

annars är ju black mirror ganska samtidsförankrat, även om det tycks utspela sig i nån sorts framtid.

Zarquon  01:01 23/11 | Stäng | Nästa nya
The National Anthem och The Waldo Moment skulle ju kunna hända bokstavligen i morgon. (inte sett säsong 3 än)

Annars: De andras liv? Eller är sånt för verklighetsbaserat för att passa?

Gordyal  23:03 25/11 | Stäng | Nästa nya
FS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!112

Gordyal  23:12 25/11 | Stäng | Nästa nya
Filmtipsinternskämt. När någon svarar på "fel" ställe så "måste" någon skrika "forumstruktur" (FS). Kan man sedan avsluta ett onödigt stort antal utropstecken med 112 så har man liksom vunnit.

Zarquon  23:22 25/11 | Stäng | Nästa nya
Aha. Men jag svarade väl inte på fel ställe? Det var ju en kommentar till var monsterpop skrev.

Eller skulle jag inte fått skriva min "Annars:"-passus i samma inlägg där? :P

Gordyal  23:44 25/11 | Stäng | Nästa nya
Visst. Ta min glädje ifrån mig. Kränk mig. Skända mig. ;)
Inget att bry sig om om man inte vill.
All Film Noir någonsin, typ?

sennight  23:00 30/12 | Stäng |
stackars människa som måste titta på det.