tvinga sennight att se på film - Lek & rösta
Veckla ihop
tvinga sennight att se på film
sennight  2/12 2016 | Stäng | Nästa nya
det är väl egentligen dåligt läge för detta på grund av den låga aktiviteten plus att jag i nuläget inte har internet hemma men jag tänkte ändå testa att starta en tipstråd för att jag hoppas att jag får internet snart igen och för att jag kommer ha mer ledig tid i ett par veckor.

hur går det till?
ni tipsar mig om 1-3 filmer ur 1-3 kategorier (se nedan). man får gärna motivera valet/valen men det är inget krav. jag försöker se dem i ordning men om de är svåra att få tag på kan jag se lättare filmer innan. jag skriver sedan någon slags kommentar om filmen. jag orkar nog inte hålla på med poäng och sådant.

vad får man tipsa om?
1. filmer jag har på lager eller länge tänkt se med mera
2. filmer från 1939-1946, till exempel ur den här listan*
3. valfri film som ni tror att jag skulle uppskatta** (obs! ej längre än 140 min)

det är okej att tipsa om tre filmer ur samma kategori men det är väl roligast att få ett tips från varje. dock helst inga framtvingade tips från 1939-1946 av typen "det här är en jättetråkig film som ingen kan tänkas gilla men det är den enda jag sett därför tipsar jag om den".

jag gillar inte:
- film noir
- förväxlingskomedier
- krig (speciellt andra världskriget)
- maffia/gangsters/annan organiserad brottslighet

för den som vill veta lite mer och orkar fortsätta läsa:

*jag har sett väldigt få filmer från den här perioden. kanske finns det filmer som är okej? för att göra det enkelt för eventuella deltagare har jag gjort en lista med alla filmer mellan 20-120 minuter med fler än fem betyg på filmtipset från de aktuella åren. man får tipsa om filmer med färre betyg och/eller filmer som kortare än 20 minuter (avgränsningen är av tekniska skäl). man får dock inte tipsa om filmer som är längre än 120 minuter.

**har ni länge tänkt “den här filmen borde sennight verkligen se!” men inte vågat tipsa mig? här har ni chansen!

zonk  2/12 2016 | Stäng | Nästa nya
The Act of Killing - surrealistisk, svårbeskriven, overklig, samtidigt extremt påtaglig och om ett ämne som är så down to earth det blir. Grym och samtidigt mänsklig. Tragisk och samtidigt komisk. Hopplös att beskriva, det närmsta jag kommer är dokumentär med doft av Herzog, ett stänk Lynch, och en samling väldigt aparta subjekt, som får tala mkt själva. Fan, jag känner inte att jag gör den rättvisa här..

Tutti Frutti - en heeeelt fantastisk film, shownumrena är så overkliga, speciellt den som ger filmen dess titel. Carmen Miranda är numera ny husgud här. Storyn är inget att skriva hem om, rätt korkad faktiskt, men varje minut Carmen Miranda är i bild uppväger mer än väl detta. Hon borde ha varit huvudperson för denna och minst tio, nej femtio, filmer till!

Boxers Omen - om du inte såg den under Exploitation-ish-racet, gör det nu! Det är som en enda lång hallis bitvis, och storyn är ungefär så däng som man kan tro från synopsis: www.filmtipset.se/film/mo.html
Edit: Detta är alltså något positivt, vill i varje fall jag hävda.
Inlägget är ändrat 2/12 2016.

sennight  2/12 2016 | Stäng | Nästa nya
tack för tipsen! the act of killing har länge legat bland toppen på dokumentärer jag vill se, men ändå har det inte blivit av så det är verkligen på tiden. tutti frutti hade jag inte kommit på själv att se så det var ett bra tips.

boxer's omen såg jag under exploitation-ish-racet. jag gillade den även om den bitvis var lite väl crazy. min favoritscen var när spindlar drack något grönt med sugrör i stopmotion. om d vill får du tipsa om någon annan.

zonk  2/12 2016 | Stäng | Nästa nya
The Act of Killing verkar lätt som bara en tung rulle, men den är så mkt mer. Den är skruvad, bisarr, knepig - och detta är på något sätt perfekt relaterat till filmen, det passar så grymt in. Herzog lovprisar den och man förstår precis varför, det är något slags poetisk sanning som åstadkoms - mer innehållsfull än en mer "straight" dokumentär varit.

Efs du redan sett Boxers Omen tipsar jag istället om Kamikaze Girls, som jag iofs tror det är stor chans att du redan sett. Vi följer en kläd-dyrkande nihilistisk tonårstjej när hennes familj flyttar ut på landet. Där träffar hon en punktjej som hon blir kompis med. En massa knäpp skit händer. Återigen en film som inte låter som nåt bara från synopsis, det blir nåt mer av det nånstans, det är bara fyllt av magisk crazy shit, japansk energi, power, weirdness.. det är sjukt bra men jag kan inte förklara varför.

sennight  3/12 2016 | Stäng | Nästa nya
kamikaze girls har jag inte sett. jag måste erkänna att jag inte har så höga förhoppningar när det kommer till den. jag tänker att den kommer att vara alltför hysteriskt. betygsgissning: 3- eller 2+.

zonk  3/12 2016 | Stäng | Nästa nya
Ah, får hoppas du gillar den mer än så, men vi får la se! Den har en skön stalj... men ok, jag har inget emot när det e mkt energi, det ska erkännas. Fan nu kom jag att tänka på Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott av nån anledning och blev sjukt sugen på att se den.. e det den eller nån annan almodovar-film som börjar med en sjukt snygg sekvens där man ser ut över nån spansk storstad, trafik i skymning eller gryning?
kamikaze girls
sennight  21/7 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
den var faktiskt bättre än jag förväntat mig (men hade som tidigare sagt rätt låga förväntningar). ibland lite väl crazy och hysteriskt för min smak men bitvis också ganska påhittig och fantasifull. rätt bra musik och så var ju huvudpersonerna väldigt gulliga. den får något högre betyg än gissat, nämligen 3.

zonk  21/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Kul att du gillade den litegrann iaf! Själv föll jag ju pladask för den
the act of killing
sennight  4/12 2016 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag såg the act of killing igår och har nu gått och funderat över den en dag. jag hade innan fått för mig att det var en ganska klassisk folkmordsdokumentär där någon går runt och pekar på olika massgravar och berättar vad som hände. så var det ju inte. intressant drag att låta några av "förövarna" återskapa det som hände på sitt sätt. jag tänkte redan från början att den lättsinniga synen på mördandet kanske inte handlade om att de var psykopater utan att det var deras sätt att kunna leva med vad de gjort. sedan fick ju dokumentären lite den inriktningen ju mer man lärde känna anwar congo (som gjord för att vara med på film). det mest bisarra var tv-showen där congo deltog i, det var nästan svårt att tro att det var på riktigt. den här dokumentären hade aldrig kunnat göras om det politiska läget i indonesien såg annorlunda ut.

jag läste lite om att vissa kritiker tycke att anwar congo lurade filmskaparen med att spela berörd för att framstå som en fin människa. jag har ju ingen aning om det var så men det känns inte riktigt som att han nådde upp till sitt mål i så fall med tanke på allt han berättade. det är ju dessutom fullt möjligt att en person som gjort hemska saker också kan vara en trevlig person i andra situationer.

betyg: en stark 4:a.

zonk  4/12 2016 | Stäng | Nästa nya
Ah den går på djupet med förövarna på ett sånt skruvat sätt. Jag fick intrycket att han var ett jätteas, att han var en ond jävel, men att han oxå ångrade som fan vad han gjort, det e nån stark scen på slutet där han förklarar hur det gick till... det är grymt bra. Sen är det några bitar där de klär ut sig o spelar in nåt vid ett vattenfall som är helt overkliga. Jag begriper det bara inte. Ruskigt bra.

Kul att du gillade den!
tutti frutti
sennight  7/1 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
sedan första gången jag hörde magnetic fields busby berkeley dreams har jag tänkt att jag måste se en massa filmer där busby berkley koreograferat. det har inte blivit så många som det borde under åren så det var verkligen dags att se en som han regisserat också.

det är såklart de storslagna shownumren som gör den här filmen. fantastisk koreografi, kläder och miljöer. jag gillar särskilt tutti frutti-numret, speciellt när de danser med stora bananer. en annan favorit var när de dansar med lysande ringar. carmen miranda var underbar. som du säger är historien i filmen dock inte särskilt intressant. jag kände mest att den var i vägen. shownumren får en femma, filmen som helhet får 3+.

zonk  7/1 2017 | Stäng | Nästa nya
Yes, shownumrena och Carmen Miranda är det som gör filmen, helt klart - kul att du gillade dem! Hittills har jag bara fortsatt kolla upp Carmen Miranda, men fasen, som du säger borde man kolla upp Busby Berkeley med..
Har du några tips på rullar där Busby Berkeleys koreografi / shownummer är grymma / kommer till sin rätt?

sennight  7/1 2017 | Stäng | Nästa nya
jag har inte sett så många men den jag tänker att du skulle tycka bäst om är vattnets venus eftersom den visuellt mest påminner om tutti frutti: exempel. här är det en annan kändis med nämligen esther williams. har dock för mig att handlingen inte var så jätteintressant.

bäst tycker jag om gold diggers of 1933. i den är showerna också storslagna men jag gillar även handlingen. exempel på show: the shadow waltz (se efter typ 2:40). ett starkt nummer är också remember my forgotten man.
Inlägget är ändrat 7/1 2017.

zonk  7/1 2017 | Stäng | Nästa nya
Ah, ser ju lovande ut! Blir till att kolla upp.
Jag håller med. Gold Diggers är riktigt bra!

Blev sugen på att se någon sån vattenkoreografifilm nu... Kanske blir vattnets venus.
Kategori 1: Hon dansade en sommar. Kanske inte den mest typiska sennightfilm men du kommer nog ändå uppskatta den. Inget "speciellt" men det är en ganska rik film. (Blev sugen på att tipsa om Cinderella Cinders, men är rädd att den kan bli en besvikelse.)

Kategori 2: Murder, He Says.

Kategori 3: Der Dibuk.

sennight  2/12 2016 | Stäng | Nästa nya
tack för tipsandet. hon dansade en sommar måste man väl se någon gång. der dibuk är en sådan film som jag tänkt se men inte orkat på grund av längden men nu blir jag så illa tvungen. jag känner mig inte särskilt hoppfull inför murder, he says men jag tror inte heller att det kommer att bli plågsamt.
hon dansade en sommar
sennight  6/12 2016 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
(jag har bestämt att det blir lite mer “spännande” om jag tar en film per person.)

hon dansade en sommar var ungefär som jag väntat mig att den skulle vara. jag hade föredragit om det varit mer fokus på relationen mellan de två huvudpersonerna och mindre på de övriga karaktärerna. musiken var inte så bra. begravningsscenen i slutet var stark. en replik därifrån (typ “det viktigaste här i livet är ju att människorna älskar varandra”) är samplad i en låt jag lyssnar på ibland. jag visste inte att den kom från denna film.

betyget blir “helt okej”, det vill säga en stabil 3:a.
murder, he says
sennight  15/1 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
bitvis en lite märklig film! en slags tidig (?) film i folk-blir-mördade-av-galna-lantisar-genren (till och med lite spider baby över den i och med den galna systern). samtidigt är den också en tidstypisk komedi och i mitt tycke är det väl det som är mindre bra med den. samtidigt tror jag väl inte att den hade varit bättre om hela filmen var som det förstnämnda.

lite fånigt att hon som låtsades vara den tuffa dottern i början var så himla fånig och räddhågsen när hon var sig själv. betyg: 3.
det verkar som om den var ungefär som jag minns då, även om det var snart 10 år sedan jag såg den. kul!

minns inte dottern, men det är väl extremt typiskt hollywoodfilm från den tiden, att folk av kvinnligt kön är självständiga och "starka" i början, men att det i slutet kommer en vändning då de underordnar sig den manliga protagonisten på något sätt.
der dibuk
sennight  21/7 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
der dibuks handling är såklart precis i min smak (folklore och sorglig kärlekshistoria). en del bra musik och så var den rätt fint filmad. även kul att se en film från 1937 på jiddisch. tyvärr tyckte jag att den var lite för lång för sitt eget bästa, minst en halvtimme kortare hade den kunnat vara. dessutom var det lite för mycket teaterskådespeleri för min smak. därför får filmen betyg 3.
Mina minnen av filmen är väldigt positiva, men känslan stämmer inte riktigt, vilket kanske beror på att den var lite stel, eller mycket teaterskådespeleri som sagt. Tänkte väl ändå att du skulle uppskatta den av de uppenbara skälen.
det var för många älsklingar på listorna så alla mina blir därifrån.

leave her to heaven är ingen tråk-noir utan den ljuvaste av technicolormardrömmar.

juliette är en ljuv dröm minus mara som känns sennightig tycker jag. hade nog tipsat om den även om den inte varit listad.

7 up, för vi är alla barn i början.

sennight  2/12 2016 | Stäng | Nästa nya
tack för dina ljuvliga tips. de två första har länge väntat på mig. 7 up är ett bra tips för när jag sett den måste jag se alla de andra delarna.
min är hämnden
sennight  10/12 2016 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
min är hämnden (är lite osäker på vad den svenska titeln menar egentligen, vems är hämnden?) hade fina färger och miljöer. blev sugen på att flytta till ett hus vid en sjö i usa. jag förväntade mig att det skulle vara som en film noir med med färg - vilket visserligen hade varit mycket bättre än svartvit film noir - men blev glatt överraskad när det var mer av något slags drama med lite thrillerinslag. den fick mig att tänka på rebecca. betyg: stark 4.
juliette
sennight  28/1 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jättefin film. juliette var söt. kanske ska man vara glad över allt det där man aldrig kan glömma. jag gillade att han valde drömvärlden i slutet. betyg: 4.
Inlägget är ändrat 28/1 2017.
7 up
sennight  20/8 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
fint gjort dokumentär. det handlar väl delvis om urvalet av barn men det var lite skrämmande (dock ej förvånande) att se klasskillnadernas betydelse för dem vid en så ung ålder. såg den otextad och tycke ibland att det var lite svårt att hör vad barnen sa. tror att det är början på en vacker vänskap och ser fram emot uppföljarna. betyg: 3+ .
Vi börjar med kategori 2

Livbåt
Känns inte som något särskilt originellt tips, men skit samma. Lite kammarspelskänsla (vilket jag gillar) över denna, och enligt mig (som verkligen inte är någon Hitchcock-expert) en av Hitchcocks mest underskattade filmer. Förmodligen hade jag aldrig sett denna om det inte vore för att jag både råkade se och råkade gilla sf-re-maken Lifepod (TV-film). Vad du kommer att tycka om filmen törs jag inte spekulera i, men du lär knappast ogilla den.

sennight  3/12 2016 | Stäng | Nästa nya
tack för dina tips. livbåt skulle jag själv aldrig komma på att se på grund av ww2-kopplingen. jag tror att jag kommer att tycka att den är "helt okej", typ 3-.
livbåt
sennight  10/12 2016 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
trots att livbåt har lite kammarspelskänsla (vilket jag inte gillar) och att det förhatliga andra världskriget är ständigt närvarande tycker jag ändå att den var helt okej. jag trodde att jag skulle bli uttråkad och kanske också lite irriterad av att se karaktärerna på en livbåt i 1,5 timmar men det blev jag faktiskt inte. den estetiskt mest tilltalande scenen var när två av karaktärerna tittar på stjärnorna. betyg: 3-.

sennight  10/12 2016 | Stäng | Nästa nya
jag tror inte att jag gillar havet så mycket har jag kommit fram till. jag vill ha små sjöar i skogen.

Gordyal  10/12 2016 | Stäng | Nästa nya
Jag gillar nog både hav och små skogssjöar.
Kul att den funkade såpass bra i alla fall.

Får du tid och lust någon gång i framtiden så kan du ju kolla in denna.

någon gång kanske!

Gordyal  10/12 2016 | Stäng | Nästa nya
Spejs istället för WWII, och betydligt mindre kammarspel.
Kategori 1

Här fanns det många fina filmer att tipsa om. Efter att ha sorterat bort höjdare som Rollin med flera så står det mellan Lorna - exorcisten (den mest bisarra och en av de bästa Franco-rullarna jag sett) och Mumsy, Nanny, Sonny and Girly, och jag väljer faktiskt den senare. Den är brittisk, den är charmig, den är bisarr (den också), och den är något av ett unikum. Personligen gillade jag Lorna mer, men jag tror att du kommer att gilla MNS&G ännu mer än vad jag gör. Mitt tips är: Minst en trea, eventuellt en fyra.

Mitt tips är alltså Mumsy, Nanny, Sonny and Girly.
Inlägget är ändrat 2/12 2016.

sennight  3/12 2016 | Stäng | Nästa nya
inte ett väntat tips från dig. jag gissar på betyg 3 eller 3+.
Veckla ihop
mumsy, nanny, sonny and girly
sennight  28/1 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
en film helt i min smak! jag är förvånad över att du verkar gilla den. bra karaktärer och handling. är lite tom på ord just nu så kan inte skriva så mycket mer just nu. betyg: 4.

Gordyal  29/1 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag gillar den, men hade gillat den mer om den hade lyft mer. Nu blir det mest samma sak hela tiden (nåja). Men huvudsaken att du gillade den.
Kategori 3

How to Seduce a Virgin
Kanske aningen fantasilöst att tipsa om Franco, men jag tror på denna. Min kommentar: Definitiv total-Franco - vi pratar flaggskeppsproportioner. En bisarr liten pärla proppad med guldkorn med en ultraklassisk Franco-ensemble. Howard Vernon smyger omkring lite i bakgrunden som den foglige betjänten. Alice Arno är den sadistiska, dekadenta och dominanta kvinnan som har en källare full av "levande dockor". Lägg sedan till Robert Woods i blommiga byxor och blommig väst, Alfred Baillou som den svagsinte och flöjtspelande trädgårdsmästaren och Tania Busselier vars könsbehåring når astronomiska proportioner. Franco själv jobbar sedvanligt med zoomen, och allt känns bara så rätt. Men även om allt detta är fräsigt i sig, så är detta Lina Romay Show. I rollen som den efterblivna Adele får vi se Lina (iklädd nylonstrumpor med maskor) måla hela ansiktet med läppstift och gladeligen ta emot belöningen bestående av piskrapp på naken kropp. Fyttihelvitta så fint! Detta är Franco-filmen att se!

sennight  3/12 2016 | Stäng | Nästa nya
intressant. en francofilm bör man ju se då och då. how to seduce a virgin är en sådan film jag tänkt att jag ska se någon gång men den har inte toppat min vill-se-franco-lista. fint med både alice arno och lina romay.
how to seduce a virgin
sennight  20/11 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
(bättre sent än aldrig och så vidare.) mycket imponerande uppsättning av francoskådespelare må jag säga. jag älskar alltid alice arno men håller nog med om att filmens stjärna är lina romay. jag gillade miljön och handlingen men jag önskar att man fått sett mer av hur ondskefullt och dekadent det gifta paret var. den franska dubben som jag såg tycker jag var rätt så dålig så det drog ner stämningen. intressant med flöjtmusikinslagen i soundtracket. sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att det är en något sämre version av en av mina francofavoriter la comtesse perverse. betyg: 3-

Gordyal  21/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag har 9+/15 på La Comtesse perverse, och 9/15 på How to Seduce a Virgin. Två av mina absoluta Franco-favoriter.
Börjar med kategori 1:
Drak sa vracia

Tar min filmkommenterar som motivering:
Ögon- och örongodis! Den ständigt panorerande kameran som fångar vackra, fåriga ansikten och landskap, boskap och den ständigt härjande elden. Det drömlikt påträngande skräckfilmsaktiga soundtracket. Två väldigt goda anledningar att se denna film.
Inlägget är ändrat 4/12 2016.

sennight  4/12 2016 | Stäng | Nästa nya
tack för tipset. det är en film jag länge tänkt se som jag tror att jag kommer att tycka mycket om.
drak sa vracia
sennight  15/12 2016 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag såg the return of dragon i söndags och har velat lite fram och tillbaka angående vad jag tycker om den. på pappret är det en film som är som gjord för mig. det är vackra miljöer och ett bra soundtrack (för sin genre lite ovanligt måste sägas). handlingen är egentligen tilltalande (förlorad kärlek, lite folktro med mera) men den engagerade mig inte så mycket. det var lite väl många scener med kor som springer. jag trodde att jag skulle tycka bättre om den och det är mycket möjligt att om jag sett den när jag varit i ett för mig mer passande sinnesläge så hade jag uppskattat den betydligt mer. betygsmässigt har den pendlat mellan 4- och 3+ men nu blir det 3+. vid en omtitt skulle den säkert kunna nå 4+.
Göm historik
Tipsar så här, inget egentligt tvång att se dem.

1. Sista sommaren - en av de finare coming of age filmerna jag sett.

2. Gravplundraren - en av de bästa Val Lewton produktionerna. Mysrysare med Karloff i god form.

3. Una vela para el diablo - jäkligt charmigt om två religiösa systrar som har ihjäl syndiga britter. Mer mysrysare än exploitation. Den är inte utdragna 120 min som står på filmtipset utan mer behagliga 90 min.

tvång är ett krav!

tack. sista sommaren känns som en lämplig film att se nu såhär mitt i vintern. gravplundraren verkar helt okej ut. det finns så många av den där typen av skräckfilmer från tidsperioden att det är svårt att veta vad som är lite bättre än de andra. det är mycket möjligt att jag ibland varit inne på una vela para el diablo men avskräckts på grund av längden. låter trevlig i alla fall.
sista sommaren gjorde ont att välja bort. bra tips.
sista sommaren
sennight  17/12 2016 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag är ganska förtjust i "coming of age"-filmer (finns det något bra svenskt uttryck egentligen?) så sista sommaren gillade jag mycket. väldigt stäningsfull och fina bilder. hon "töntiga" tjejen är så otroligt söt och smart. vill vara hennes kompis. jag såg filmen i förrgår och inatt drömde jag om havet, kanske inte en slump. en stark 4.
gravplundraren
sennight  5/2 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
mysig film med helt lagom längd. kul att se både karloff och lugosi. inga överraskningar, inga besvikelser. kanske inget jag kommer att komma ihåg så mycket. betyg: 3-.
una vela para el diablo
sennight  11/1 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
oj, såg den här av "misstag" i somras. det vill säga att jag såg den utan att tänka på att det var en del i mitt projekt och att jag därför inte tänkte så mycket på att ha någon slags kommentar om filmen. jag minns i alla fall att jag tyckte om den och att det kändes som att den stack ut lite från andra filmer med ett liknande tema. kanske för filmmakarna verkar ha lagt ner lite mer energi än vanligt på att skildra mördarna (samt deras spända relation till varandra). gillade kontrasten mellan systrarnas sätt att vara och alla lössläppta britter. i övrigt fin miljö och stämning. betyg: 3+
Mina tips enligt följande:

Kat 1. "Det hände en natt" - en av tidernas allra bästa romantiska komedier som jag tycker man bör ha sett om man får möjligheten.

Kat 2. "Kungliga patrasket" - Hasse Ekmans underbara hyllning till pappa Gösta om livet i teatervärlden

Kat 3. "Sommarlek" - Ingmar Bergmans kanske allra bästa film enligt mig innan han fokuserar på Guds tystnad.

sennight  4/12 2016 | Stäng | Nästa nya
tack! jag måste erkänna att jag inte spontant känner mig lite skeptiskt inställd till kungliga patrasket och bergman är inte någon favorit. men det är kul att tvingas se filmer som jag annars inte skulle ha sett.
det hände en natt
sennight  17/12 2016 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
det hände en natt är inte riktigt en film i min smak (ogillar filmer av typen "två omaka personer måste umgås mot sin vilja. de tävlar om att förolämpa varandra på kvicka sätt. de blir sedan kära") men jag tycker ändå att den var helt okej. jag tyckte ändå att den var ganska underhållande när de var ute på vägarna och jag gillade att det var lite sångnummer. mot slutet tappade den lite. betyg: 3.

Albion  17/12 2016 | Stäng | Nästa nya
Menar du att det är ett för billigt knep med att göra lättköpta poänger med omaka rollfigurer? Det är riktigt att det är ett flitigt upplägg genom filmhistorien och jag köper det om det är tjusigt paketerat på gott och ont.

sennight  17/12 2016 | Stäng | Nästa nya
nä, jag menar att jag inte gillar det. inte i min smak helt enkelt. billighet har jag inget emot.

Albion  18/12 2016 | Stäng | Nästa nya
Ok. Gratis kan jag också tänka mig förresten...
Ok. Gratis kan jag också tänka mig förresten...
kungliga patrasket
sennight  5/2 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag gillade kungliga patrasket mer än väntat faktiskt. jag trodde att den skulle vara lite flamsig men det var istället en ganska fin blandning av drama och komedi. jag var rädd för att det skulle vara för mycket teater i den men det var ingen fara. flera bra rollprestationer. den hade kunnat vara några minuter kortare. den får en stark 3:a. nära 3+.
sommarlek
sennight  16/1 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
som jag nämnt tidigare så är inte bergman någon favorit. det jag generellt har svårt för i bergmanfilmer är att karaktärerna inte känns särskilt levande, att de framstår mer som representanter för en viss känsla, inte som levande människor. i sommarlek var det precis så. den enda som kändes levande på något sätt var marie när hon var ung. jag tyckte inte heller att romansen mellan marie och henrik var särskilt övertygande.

jag kunde inte heller låta bli att störa mig på männen som tyckte att det var så himla jobbigt att marie jobbade med baletten. kom igen. jag kände mer för maries "farbror" (eller vad han nu var) som ändå stöttade henne i dansandet, trots att det var på ett gubbsjukt sätt.

nu låter jag kanske mer negativ än jag egentligen är. jag gillade miljön, musiken och balettinslagen. jag är lite svag för ungdomskärlekshistorier också, så det funkar som idé även kemin dem i mellan inte var så bra. betyg 3+.
1. The Lords of Salem
Håll ut till slutet, så tror jag du på något plan kan uppskatta den!
1. L'Ange
Fröjdefull experimentfilm
2. De tusen fröjdernas hus
Tror du kommer uppskatta Gin Slings frisyr iaf

sennight  5/12 2016 | Stäng | Nästa nya
tack! jag minns inte varför jag lagt till lords of salem på min lista. jag antar att det var salem som lockade. l'ange har jag länge skjutit upp på grund av att den verkar "krävande" att titta på (är lat). bra motivering för de tusen fröjdernas hus. även bra namn på en karaktär samt en bra svensk översättning av titeln.
lords of salem
sennight  19/12 2016 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag gillade de lords of salem! den hade en del brister men jag hade överseende med det på grund av att jag gillade idén och undergångsstämningen. vidare gillar jag häxfilmer och är dessutom lite svag för den här typen av skräck där någon hittar en gammal bok (eller liknande) som innehåller ondska. jag gillade att det var musik som hittades denna gång och på så sätt var det väl rimligt att huvudpersonen jobbade på radio men den delen av handlingen var det som var mist bra, eller snarare att det var ej "trovärdiga" karaktärer. konsertscenen i slutet gillade jag. betyg: 3+.

Robby  27/12 2016 | Stäng | Nästa nya
Visste att du skulle uppskatta den. Tycker den bitvis genomsyras av det som gör en del av Zombies andra filmer så dåliga, men slutet är magiskt!

sennight  27/12 2016 | Stäng | Nästa nya
det var min första zombiefilm. hade ganska låga förväntningar på grund av zombie.
de tusen fröjdernas hus
sennight  2/4 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag tycker inte att handlingen var så intressant och var inte så intresserad av att veta hur det skulle gå. filmens behållning var miljöerna och mother gin sling (inklusive frisyr). tycker därför att den blev bättre mot slutet. ångrar lite att jag inte drack en gin sling när jag såg den. betyg: 3.

lite lustigt att se denna när det diskuteras mycket kring “whitewashing”. ganska extremt här men säkert ganska representativt för sin tid.
Inlägget är ändrat 2/4 2017.

Robby  2/4 2017 | Stäng | Nästa nya
Den har sin charm!
(tar l'ange sist)
l'ange
sennight  15:00 22/3 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag har äntligen sett l’ange! den har varit en riktig bromskloss för mig. jag trodde inte att jag skulle tycka att den var dålig eller så men jag trodde att den skulle vara svår att se. svår som i att jag skulle ha svårt att koncentrera mig alltså. nu var den inte riktigt så svår som jag trodde (även om jag ibland var tvungen att ta pauser när mina tankar började vandra iväg lite väl mycket). jag gillade musiken och många av bilderna var fina.

jag kan dock inte riktigt skaka av mig känslan av att filmen är en slags levande fördom över hur folk tror att all “konstfilm” är. jag tänkte på det under filmens gång ibland och sedan såg jag att någon skrivit det i en kommentar här. betyg: 3+

Robby  20:17 23/3 | Stäng | Nästa nya
Min favoritsekvens är dockan i badkaret
Jag har bara tittat på din första lista och där har du en film som jag rankar bland topp 10 av alla filmer som jag har sett; Dreyers Vredens dag. Den filmen är helt fantastisk.

Några andra filmer på lista 1 som jag har sett och tycker är mycket bra är: Det hände en natt, En film om kärlek, Ingeborg Holm, Min är hämnden, The Burning Brazier, The Return of Dragon och Vildfågel.

sennight  5/12 2016 | Stäng | Nästa nya
tack. vredens dag godkänner jag som tips.

bland de andra måste du välja två filmer. det är den där fruktansvärda valfriheten jag vill komma bort från. det hände en natt och the return of dragon är redan tipsade om.

goeran  5/12 2016 | Stäng | Nästa nya
Min är hämnden är också redan nämnd (av monsterpop). Så då föreslår jag dessa två:

The Burning Brazier av och med Ivan Mozzjuchin är ett djärvt arrangerat triangeldrama (innovativt filmat och visuellt tilltalande). Och Ivan Mozzjuchin är helt lysande i huvudrollen som detektiven Z.

Veit Harlans Vildfågel. Om filmen skrev jag följande kommentar: "Skönhet, romantik, undergångstämningar; allt fångar Harlan väl i denna sevärda melodram i tjusig Agfacolor. Kristina Söderbaum är pefekt i huvudrollen som naturbarnet Äls men även Carl Raddatz som Albrecht och Irene von Meyendorff som Octavia är mycket bra."

Inlägget är ändrat 5/12 2016.

tack för dina val.
vredens dag
sennight  26/12 2016 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
passande att se två häxfilmer i rad. vredens dag var ju precis vad jag väntade mig att den skulle vara. för min del hade det fått varit lite mer häxfokus men man kan inte få allt. snyggt foto och gott skådespeleri från den kvinnliga huvudpersonen. betyg: 4-
vildfågel
sennight  20/4 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
känner mig både dragen till och äcklad av den här filmen. den är bitvis så överdriven att den känns lite camp. jag gillade den lustiga scenen när familjen sitter med fördragna gardiner och läser en dödsdikt av nietzsche som söndagsnöje. snyggt blekt färgfoto. troligtvis finns det något slags budskap i filmen (med tanke på produktionsland och år) men jag brydde mig inte i att tänka så mycket på det. jag kan förstå om någon avskyr filmen eller bara tycker att den är tråkig. jag har ändå bestämt mig för att den får 4- av mig.
the burning brazier
sennight  17:40 13/4 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
den här var helt okej. jag tyckte om drömscenen i början så jag fick höga förhoppningar som filmen inte riktigt levde upp till. jag gillade detektivhandlingen men blev inte så intresserad i kärlekstriangeln, kanske eftersom karaktärerna var ganska platta. för övrigt var lite väl lätt att få den stadsälskande kvinnan att plötsligt börja hata/vara rädd för staden men det verkar ju som att folk hade sämre nerver på den tiden.

jag hade något slags “modernt” soundtrack till filmen som inte alltid passade så bra till filmen. det kunde ibland kännas distraherande. trots detta tycker jag ändå att det var ett bra försök och jag är generellt sett är positiv till den typen av satsningar i och med digitalisering/annat tillgängliggörande.

betyg: 3
1. Vita frun
Svårt att välja i den här kategorin men det slutar ju alltid med att jag tipsar om en Arne Mattsson om jag kan. Det här är hans bästa whodunnit och jag älskar de ibland krystade kompositionerna i Hilding Bladhs fina foto.

2. Störst är kärleken
En film som förvisso är väldigt sentimental men jag älskar estetiken i filmen.

3. La Pointe Courte
Pga kissekatter. Överraskad att du inte sett den än?
Störst är kärleken utspelar sig visserligen under/efter krig men jag tycker inte det är en krigsfilm. (jag gillar inte heller krigsfilmer)

sennight  7/12 2016 | Stäng | Nästa nya
tack för tipsen! den vita frun går ibland på tv vid matinétid och jag missar den varje gång på grund av arbetssamhället.

jag gillar powell & pressburger men störst är kärleken är en sådan där film jag undvikit på grund av ww2-kopplingen.

la pointe courte är en film jag länge haft i min ägo men det har aldrig blivit av. kände inte till katterna.

Gordyal  8/12 2016 | Stäng | Nästa nya
Jävla skitarbetssamhälle!
vita frun
sennight  26/12 2016 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
vita frun var mysig att se! fina miljöer (särskilt scenerna i kärret), bra musik (tänker såklart särskilt på spinettstycket) och jag gillade upplägget/handlingen (det var nästan lite giallo över den ibland). tyvärr förstörs stämningen av de komiska inslagen som verkligen var helt onödiga. utan dem hade det varit en riktigt bra film. jag tycker fortfarande att den är bra och får betyget 4-, utan de komiska inslagen hade den kanske fått 4+. lite förutsägbart var det väl också men det bryr jag mig inte så mycket om. i sin bästa stunder kändes det som att den var gjord nere på kontinenten.

emmycaution  27/12 2016 | Stäng | Nästa nya
Kul att du gillade den! Blev sugen på att se om den.

Nattmara är Arne Mattssons mest giallo-aktiga film. Den släpptes på dvd (i Den stora deckarboxen) i år.

sennight  27/12 2016 | Stäng | Nästa nya
ah, lägger nattmara i min vill se-lista.
störst är kärleken
sennight  20/4 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag gillade fantasyaspekten. det var mäktiga miljöer i himlen. gillade (likt alla andra) att det var svartvitt i himlen och färg på jorden. kärlekshistorian tycker jag inte var så intressant och samma sak med rättegången. jag kände inte riktigt att jag kunde relatera till amerikaner vs. britter-snacket. och varför var det mest män i himlen? betyg: 3.

Robby  20/4 2017 | Stäng | Nästa nya
Visste du inte att män är mer gudfruktiga än kvinnor?
Martha Marcy May Marlene
Kusligt sektdrama om en sargad tjej. Den duktiga Olsen-systerns genombrott.

My Darling Clementine
Klassisk och finstämd western om det gamla gardet i Tombstone.

sennight  10/12 2016 | Stäng | Nästa nya
tack för dina tips. jag har ingen direkt uppfattning om någon av filmerna såhär på förhand. jag är inget stort westernfan men folksången med samma namn är ju bra.
martha marcy may marlene
sennight  30/12 2016 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
eftersom jag av oklar anledning uppskattar filmer om sekter så gillade jag denna. bra att den var lågmäld. fint foto och fina miljöer. betyg: 4-.

sennight  30/12 2016 | Stäng | Nästa nya
den här kommentaren till filmen tycker jag var lite gullig:

"en klart lysande etta är den värl [sic], jag fattade aldrig vad den handlade om (var jag trött???), tur att 'nån' skrev att det var en sekt inblandad, för det fattade inte jag ..."
Kul att du gillade den. Blir lite sugen på att se om den själv.
Veckla ihop
laglöst land (my darling clementine)
sennight  24/4 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
den här filmen började i uppförsbacke eftersom jag inte är överdrivet intresserad av western om inte william s. hart är med. jag tycker inte att handlingen är särskilt intressant och bryr mig inte riktigt om vad som händer med karaktärerna. miljöerna är väl snygga (särskilt den allra sista scenen var fin) men den där typen av miljöer tycker jag gör sig så mycket bättre i färg. tyvärr får denna film bara 2+ i betyg.

sennight  24/4 2017 | Stäng | Nästa nya
låten är bra dock.
får be om ursäkt för min frånvaro. livspusslet ni vet.

zonk  10/12 2016 | Stäng | Nästa nya
Ska bli kul att höra vad du tycker om Tutti Frutti när du nu kommer till den.. ^___^
Fredagen den 13:e del 4

Den ultimata Fredagen... filmen! Om det är en du borde se så är det denna, du får också en recap på vad som hänt i de andra filmerna i början, så du slipper se dem.

Pulgasari

Nordkoreansk kaiju film som faktiskt är mycket bättre än vad den är på pappret. Klart du måste se den!!

Perfect Blue

Kanske den bästa animefilmen? Är inget stort fan av tecknad film genrellt. Men denna är riktigt, riktigt bra. Mörk och hemsk, men trollbindande.

sennight  13/12 2016 | Stäng | Nästa nya
tack för tipsen. eventuellt dröjer jag lite med fredagen den 13:e tills jag sett de innan som jag ej har sett. har ännu inte sett någon nordkoreansk film så det är väl på tiden att jag gör det.
pulgasari
sennight  5/1 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
hoppade över fredagen den 13:e del 4. ska se trean först. därför såg jag istället pulgasari.

det är en sådan där film som jag länge känt till men har undvikit för att jag tänkt att det räcker med att läsa filmbeskrivningen och känna till bakgrundshistorian. har också tänkt att det som gör filmen sevärd är att den kommer från nordkorea. men jag tyckte faktiskt att den hade mer kvaliteter än så. helt okej historia, okej musik och i mitt tycke förvånansvärt snygga specialeffekter. till skillnad från andra som har kommenterat filmen på ft gillade jag också pulgasari när han var liten, han var ju söt!

samtidigt tyckte jag också att den var lite seg och inte hela tiden så engagerande. den får ändå en stabil 3:a.

sennight  5/1 2017 | Stäng | Nästa nya
har nu också börjat ropa "pulgasaria! pulgasaria!" när jag vill att min katt ska komma.
Så vackert att jag nästan börjar gråta. Jag kanske tar efter.

Kommer katten?
perfect blue
sennight  18/7 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
den här såg jag ju i maj men jag skrev visst inget. nu minns jag inte så många detaljer om vad jag tyckte men jag gillade den drömska stämningen och att det var lite giallo över den. vill minnas att jag ett tag inte riktigt hängde med i vad som hände (kanske var det avsiktligt?) så det kan vara därför den fick betyg 3+.

trodde då att jag inte sett den tredje delen av fredagen den 13:e men det hade jag faktiskt inser jag nu. det får bli nästa! det går lite långsamt bara...

nonamateur  01:55 14/4 | Stäng | Visa arv |
jag hade väntat mig fler röster på liquid sky. det stod mellan den och två-tre-fyra-fem andra.
arsenik och gamla spetsar är rar och fin. den tycker jag definitivt att du ska se.
sista var svår. min middag med andre?