Filmtipsets VM i regi, 2017 - taktiktråd - Lek & rösta
Filmtipsets VM i regi, 2017 - taktiktråd
Lilla prinsen  17:03 7/1 | Stäng | Nästa nya
Jag skulle vilja samordna inför de "stora" regissörernas nomineringar. Låt oss börja med...

Satyajit Ray

Akira Kurosawa

Reiner Werner Fassbinder

Alfred Hitchcock

David Lynch

Orson Welles

Luis Bunuel

... Vilka mindre kända filmer av dessa regissörer ska vi försöka få med?

Om det är någon annan underskattad film av någon annan regissör så skriv gärna i denna tråd så kan jag och andra nominera den.
Av Hitchcock skulle jag vilja nominera brittiska filmer men vet inte vilka som är mest sevärda. Har sett 39 stegen och En dam försvinner så gärna en annan.

Av Ray kan jag tänka mig nominera nästan vad som helst (förutom Apu-trilogin).

Fassbinder har jag flera osedda jag gärna nominerar: Martha, Tredje generationen, och kanske allra helst Bolweiser.

Buñuel var bäst i Mexiko. Den nakna sanningen känns roligast att ha med av filmerna jag sett, men han har gjort många lockande mexikanska filmer.
Någon som stödjer mig med dessa?

The Lodger (Alfred Hitchcock)
Mannen som visste för mycket (Alfred Hitchcock)
Den sökande (Satyajit Ray)
The Coward (Satyajit Ray)
Bolweiser (Rainer Werner Fassbinder)
Martha (Rainer Werner Fassbinder)
Vilken Mannen som visste för mycket? (oavsett vilken är jag tveksam).
The Lodger skulle vara kul att se, men får fundera lite.

Jag tror inte på Bolweiser. Den är för lång och nästan ingen kommer se den. Martha däremot kan jag stödja. Annars är jag inne på World on a Wire som jag inte sett och Kinesisk roulett.

Tänkte på den med Peter Lorre, tänker att det inte kan gå fel men kanske. Annars Sabotage eller Blackmail kanske? The Lodger och Blackmail skulle kunna bli mina två.

Bolweiser-versionen jag hittar är 110 minuter. World on Wire och Kinesisk roulett är två av mina favoriter, jag kan nominera någon av de och Martha.
Ja, den är förstås bäst. Kan tänka mig att nominera den för att den är underskattad. Jag bryr mig inte så mycket om vilka Hitchcockfilmer det blir.

Aha, men då så, då ska jag nominera Bolwieser, för den är riktigt bra. Såg den för längesedan och inte var den över tre timmar.
Nu har vi fyra förslag så vi får spara två till senare. Jag tycker vi kör Martha och World on a Wire nu om ingen föreslår annorlunda.
Det är jag med på i så fall.
Blir kanonbra. Tänkte nominera World on a Wire och Martha nominerar jag gärna också.
Kul, jag ser fram emot att se vad dessa filmer får för respons.
Saker som kan vara bra att veta:

Filmer som blir valda i en viss omgång kan inte bli återvalda vid ett senare tillfälle.

Det är alltid två filmer per "omgång".

Det är TRE regissörer som går vidare från varje grupp.

Skrev alla grupperna i diskussionstråden, skriver de här också för att göra det enkelt för er :

Grupp A

Bela Tarr
Mario Bava
Denis Villeneuve
Walter Salles
Inlägget är ändrat 22:06 8/1.
Historik
Göm historik
Marcel Hanoun
Årstidsfilmerna + Carl-Emmanuel Jung + En enkel historia

Det är väl de som finns i bra kvalitet/med undertexter/inte dokumentärer eller kortfilmer? Någon särskild ordning? Jag har inte sett årstidsfilmerna.
Bara tre stycken som är tillgängliga? Jobbigt för honom att gå längre i turneringen då.
Årstidsfilmerna är fyra självständiga filmer.
Okej, då så!
Jag tänker i första hand nominera filmer jag tänkt se. Men jag vet att det måste bli ett rätt begränsat antal. I andra hand filmer jag sett, och det blir någon slags avvägning mellan hur bra film det är och hur många jag tror redan sett den. Eventuellt använda det faktum att man nominera två filmer för att få bra mix.

Lika tråkigt som det skulle bli om bara allas mest välkända och lättsmälta filmer skulle tävla skulle det bli om bara de mest obskyra och minst tillgängliga filmerna kommer med. Men det är min åsikt.

Min gissning är att det inte kommer behövas någon samordning. Svårt att se att De sju samurajerna, Citizen Kane och Psycho får överdrivet mycket röster, om det är det du är rädd för.
Inlägget är ändrat 17:55 8/1.
Historik
Göm historik
Nej jag tycker väl det är inte så farligt egentligen om kända filmer nomineras in (vilket jag förresten visst tror kommer hända) eftersom det borde innebära att det finns ett intresse för dessa, men om man ska med en film som t.ex. Bolweiser så kanske det krävs lite samordning. Därav denna tråd. Dessutom inbjuder inte röstningstråden till diskussion.

simonm  18:02 8/1 | Stäng | Nästa nya
Jag har inte emot samordning, tvärt om trevligt med diskussion. Tänker mig bara att långt från alla är bekanta med alla regissörer så i vissa fall är det nog mer taktiskt att ta den film som är mest lättillgänglig i början, som Andra våningen är inne på för Ali Chamrajev.

Ska bli intressant det här, kan bli en del taktik i vilka filmer som nomineras misstänker jag. Med tanke på reglerna.
Ali Chamrajev
Andra våningen  10:30 8/1 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Jag tror att det är taktiskt att börja med Telokhranitel och kanske Bo Ba Bu (har i och för sig inte sett The Seventh Bullet). Detta för att de har relativt god chans att gå hem i de breda lagren av tävlingsdeltagare.
Kan nominera dessa men är inte säker på att jag ser dem.
Är Bo Ba Bu helt utan dialog? Har bläddrat igenom den lite men kan inte finna någon scen med dialog, vill heller inte hoppa för mycket i den för att förstöra filmupplevelsen.
Ja, jag är rätt säker på att den är helt utan dialog.
Hasse Ekman
Andra våningen  10:54 8/1 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Bara det inte blir en av flickfilmerna. Helst inte banketten heller. Det vore däremot kul att se Medan porten var stängd (som ska gå att hitta).
Funderat på Den vita katten som finns på dvd numera.
Den är jag absolut med på! Har redan sett den, men det är skönt att ha sett några filmer också.
Både den och Medan porten var stängd finns i en nyligen utgiven box, som jag utan framgång försökt hitta på bibliotek i stan. Vet inte riktigt om jag är beredd att köpa boxen för 400:-.
Vi kan väl låna ut filmen till varandra på vanligt sätt. Finns knappast något illegalt i det.

(Inte för att jag har någon av dem, men har en kompis som nog kan ha Porten.)
Låter bra, jag nominerar nämnda filmer då.
Medan porten var stängd är nog min Hasse-favorit av de jag sett, åtminstone topp 2. Såg den efter att jag läst detta blogg-inlägg (jag läste det innan jag sett filmen och tyckte inte det var några problem, men de som vet med sig att de är överkänsliga för spoilers kanske bör låta bli): http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/medan-porten-var-stangd-1946/
Raoul Ruíz
Lilla prinsen  11:51 8/1 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Förslag?
ber offentligt om ursäkt i förväg för min ibland riktigt tråkiga val av filmer. är självisk och väljer filmer jag vill se eller eventuellt se om.

sennight  20:04 10/1 | Stäng | Nästa nya
de tråkiga är väl främst sådana jag haft länge men inte sett och då blir det ett extra tvångsmedel.
Gör samma sak själv. Du är inte ensam :₩
Luis Bunuel
Jag har sett samtliga hans filmer och tycker dessa är de bästa i nedre halvan av antal betyg:
Den nakna sanningen, Ensayo de un crimen, Susana

Susana är verkligen en doldis och det kan vara så att jag läser in saker i filmen som egentligen inte är där men jag gillar den verkligen.

Fassbinder
Jag försöker titta på hans filmer lite kronologiskt så jag skulle helst rösta in:
Whity
Pionjärerna i Ingolstadt
De verkar dessutom vara allmänt omtyckta.

Kurosawa
Jag är inget stort fan men det vore kul att se några udda Kurosawa-rullar.

Hitchcock
Jag har sett samtliga och de med få betyg är väl överlag inget vidare.
Men man borde se Mord och The Lodger av hans tidiga verk.

Welles
Här har jag verkligen bara sett storfilmerna så de jag är mest sugen på är:
Den odödliga och Falstaff.

Lynch
Bara två filmer jag inte sett:
Eraserhead Stories och Hotellrum 603

moltenhorror  14:05 11/1 | Stäng |
Susana hade jag tänkt nominera, det kan bli någonting där!