Tipsa mig om Blu-ray-spelare - Teknik
Veckla ihop
Tipsa mig om Blu-ray-spelare
RydLKPG  30/3 2017 | Stäng | Nästa nya
Som trådtiteln säger så skulle jag uppskatta om ni andra kära Filmtipsare kunde ge mig förslag på en bra och pålitlig Blu-ray-spelare som familjen kan köpa och implementera i vår befintliga teknikpark.

Vi har under många år klarat oss bra med VHS, LaserDisc samt DVD när vi har tittat på film, men känner att det är dags att ta nästa steg nu då det bara är dumt att låsa sig vid ett visst format.

Eftersom vi samtliga inom familjen är noviser när det gäller Blu-ray samt dess spelare så har vi således inga specifika krav eller önskemål. Tanken här är väl snarare att vare sig köpa det billigaste eller dyraste som finns, utan att köpa något mittemellan som är bra och pålitlig och som gör att vi kan djupdyka inom tekniken och filmutbudet och därigenom bli så pass bitna att vi några år in i framtiden förmodligen vill uppgradera till något bättre. Vi vet ju trots allt inte om Bluray är något för oss. Även om jag kan spekulera i att vi förmodligen lär bli bitna om jag känner oss rätt.

Vi skulle nog uppskatta om just Bluray-delen i spelaren är eller går att göra regionsfri. Inte för att vi måste ha senaste nytt före alla andra, utan mer för att det finns vissa filmer och utgåvor som man vill äga och som då helt enkelt kräver att man inte låser spelaren till en viss region. Jag ämnar att bara spela upp Bluray-filmer i spelaren så DVD-delen i spelaren behöver inte göras regionsfri då vi redan har en sådan spelare separat.

En tillhörande fjärrkontroll är bra att ha.

Även en display på själva spelare så att man kan se om den är av eller på.

Det är inte säkert att vi kommer att använda funktionen, men det låter intressant om man t.ex. kan koppla en extern usbdriven hårddisk till spelaren och att spelaren då klarar av att spela upp merparten av dom vanligaste filformaten. I ett sådant läge så vore det ju himla bra om den även kan läsa undertextfiler.

3D är inget för oss.

4K är inte aktuellt just nu.

Vi vill undvika lågprisfällor så tipsa gärna om tillverkare som man ska undvika. Med lågprisfällor så menar jag inte bara din vanliga typiska 599 kr spelare utan även fällor som finns i prisklasser uppåt i skiktet.

Vår budget har inget övre tak, men undvik gärna att tipsa om svindyra värstingspelare på det här stadiet. Blir vi bitna så lär vi få anledning att återkomma till sådana tips.

Ställ gärna följdfrågor som kan vara till hjälp att hitta en spelare för oss. Det är lite svårt att komma på allt som man bör nedteckna vid ett klockslag som det här då ögonen nästan står i kors. ;)
Inlägget är ändrat 30/3 2017.
Historik
Göm historik
DVDirekt är väl det som gäller om man vill ha bra reg.fri BluRay.
Just regionfri bluray är lite klurigare än regionfri dvd. Vi har den här som är superbra. Det är den enda man hittar på prisjakt som är regfri (men den ingår nog i värstingklassen.)

Annars är det dvdirekt som gäller som har moddade blurays.

Märken att kolla på är nog pioneer och oppo.

I den här tråden kanske du får lite tips:

RydLKPG  31/3 2017 | Stäng |
Tack till er båda.

Nu är jag rätt säker på att vi bör köpa oss en regionsfri spelare, men bara för att täcka in alla aspekter så tar jag gärna emot förslag på spelare som inte är modifierade. Vad finns det för något bra och prisvärt att satsa på då? Vilka tillverkare bör man undvika, om någon?

Jag snokar vidare vad Pioneer och Oppo har att erbjuda. Den senare av dom är väl lite dyrare spelare men i gengäld så lär man väl få bra kvalitet för det. Pioneer gillar jag när det gäller DVD-spelare.