Mer cynisk tolkning... - Let Me In
2010
Totalt antal betyg:
Mer cynisk tolkning...
Barneyk  15/4 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag vet inte om jag bara missade det i det svenska originalet eller om det faktiskt inte fanns där, men när jag såg den här så reagerade jag på att Abby (Eli) kanske inte alls var ett dugg kär i Owen (Oskar), utan bara utnyttjar honom för att hitta någon ny som kan ta hand om henne och se till att hon får mat. Och att det är så hon har hållt på väldigt väldigt länge. Utnyttjar osäkra, ensamma pojkar till att ge henne mat.
Det var ju dags att skaffa en ny nu när hennes gamla börjat bli för slö och gammal och gör misstag och åker fast.

Någon som har några tankar om den tolkningen? :)

Det är inte riktigt så jag väljer att se och uppleva filmen, men tanken är ändå intressant.

ThePatient  19/4 2017 | Stäng | Nästa nya
Nog finns det bevis i filmen för att den gamle mannen är hennes bror. Det har jag för mig iaf. Så det är inte nån con-woman hon är.

Barneyk  19/4 2017 | Stäng | Nästa nya
Ah, den biten missade jag iaf i den Amerikanska versionen, och glömde eller missade ifrån det svenska originalet.

Snah  11/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Läs boken. Den gamle "hjälparen" är inte hennes bror.

Barneyk  11/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag kommer tyvärr inte att ha ork att läsa boken inom en snar framtid, vem är hjälparen?

Är min cyniska tolkning mer rätt?

Snah  12/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Filmen och boken skiljer ju sig en del åt. "Hjälparen" (Håkan eller minns jag fel?) är den som skaffar blod/offer åt henne. Han ges inte lika stort utrymme i filmen, och de teman som finns i boken om hans och flickans relation är utelämnade i filmen. Vill du att jag spoilar boken? :)

Rätt och rätt. Den är helt klart intressant! Såvitt jag kommer ihåg är det öppet för tolkning vad hennes syfte är.

Barneyk  12/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja, spoila gärna boken. :)

Snah  13/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ok. Håkan är pedofil och följer därför Eli. Eli är dock könlös. Kort och gott.

Barneyk  13/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ah, jaha. Det var ju också en väldigt intressant version.

Snah  13/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja, helt klart. Som jag minns det gås det inte in djupt på det i boken, utan det antyds i "förbifarten". Dock så pass uppenbart att det inte går att missa, och Håkan har en betydligt större roll i boken. Oskar ser väl också att Eli saknar organ när hon är i badrummet mot slutet av filmen eller minns jag fel? Ett bra tag jag såg den.
Inlägget är ändrat 13/6 2017.
Historik
Göm historik

Barneyk  13/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Det minns jag faktiskt inte, var ganska många år sedan jag såg svenska originalet nu.

Men att Eli var icke-binär på något sätt tycker jag ändå var en känsla som framgick något.
Inlägget är ändrat 13/6 2017.
Historik
Göm historik

Snah  15/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ok. Jag har för mig det i alla fall. I mitt tycke är det svenska originalet överlägset remaken.

Icke-binär? Vad var hon då? Hexadecimal? :p Eller menar du att hon varken var 1 eller 0, dvs inte man eller kvinna?

Barneyk  15/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja. Icke-binär är ett vanligt uttryck för personer är varken man eller kvinna. :)

Snah  15/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Inte hört förut. Tack för lärdomen!
Ja. Den scenen finns i det svenska originalet, men inte i Let me in.

Snah  30/8 2017 | Stäng |
Tack för klargörandet. Då mindes jag rätt.