Vem är du i Buffy? - Allmänt
Vem är du i Buffy?
Andra våningen  6/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Den här frågan måste ju ha ställts 1000 gånger genom historien, eftersom karaktärerna är så tacksamma. Jag har nog rätt mycket Giles i mig.
Jag känner mig som Jenny Calendar. Vill gott, verkar i periferin och klantar mig emellanåt. Rätt oväsentlig men fyller då och då en funktion. Lätt att göra sig av med och ersätta.
Jag är så löjligt glad över att du tittar på Buffy nu, vet inte riktigt varför. Hade helst haft löpande uppdateringar om vad du tycker, sådär som när någon sitter och tittar på en medan man ser på något de redan sett och har starka känslor kring, för att se varje reaktion(mycket irriterande och otrevligt)

Hur som helst. Jag är Tara tror jag. Det är i alla fall den karaktär jag tror liknar mig mest. Var mycket tyst mycket länge, brukar vara bra på att bry mig om folk och lyssna och förstå och sådär, lyckas vara lite rolig ibland men verkligen bara ibland. Gillar katter och Willow. Har dock helt enormt mycket bättre föräldrar och syskon.
SPOILER
Andra våningen  7/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Vad lustigt! Jag har känt impulsen att gå in hit och skriva efter varje gång jag sett ett (eller ett par) nya avsnitt. Jag får väl göra det fortsättningsvis.

Börjar närma mig slutet på säsong 3 (Tara har nog inte dykt upp än..?)

Säsong 2 var fantastisk, fast med en del segare avsnitt, som det med simlaget. Älskade Spike och Drusilla, liksom Buffy och Angel och deras relation. Xander hade jag svårt för i början, men hans och Cordelias relation är ännu en riktigt bra sak med serien (och Cordelia överhuvudtaget).

Säsong 3 gillar jag inte riktigt lika mycket. Borgmästaren är ju mer en renodlad onding utan de sympatiska dragen som Spike, Drusilla och onde Angel hade. Till och med Mästaren var mer sympatisk med sin hjärtliga distans till sin överdrivna ondska. Och jag är inte mycket för osympatiska karaktärer. Då ska de helst dö inom två avsnitt. Faith är jobbig lite på ett liknande sätt. Det är plågsamt att följa henne. Men annars klagar jag inte.

Igår såg jag avsnittet då Buffy läser tankar och då de ska sno borgmästarens låda med kackerlackor. Tror det var i det första avsnittet då Buffy sitter och pratar med Angel och han berättar att han haft mängder av tjejer som Faith. Buffy säger något ironiskt om att det är ett kul samtal de har och Angel svarar: "i'm a funny guy". En av de roligaste scenerna i serien så långt.

Canomia  7/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja, gör det!

Nej, Tara kommer senare, tänkte inte på att du nog inte hunnit dit. Sorry.

Det roliga med simavsnittet är ju att de blir The creature from the black lagoon allihop. Men ja, ett sånt där avsnitt med väldigt osubtil metafor som inte riktigt lyckas.
Dru och Spike är riktigt älskvärda. "Do you love my insides, the parts you can't see?" "eyeballs to entrails my sweet".

Eftersom du är i s3 nu så håller jag mig lite från att säga något om vissa saker. Men den där scenen med Angel ppåminner mig om i andra säsongen, tror jag, när Willow bjuder in honom och han berättar om förr "a hundred plus years just hanging out, feeling guilty. I really honed my brooding skills". Den där sällsynta självdistansen som blänker till ibland.
det ska jag!

ingen fara, kunde inte hålla mig att ställa frågan.

jo, det är väl en slags grov metafor av ett sådant slag som åtminstone de tidiga säsongerna är fulla av (och de är ju på sätt och vis ganska underhållande). buffy handlar mycket om att vara tonåring.

måste avbryta
De senaste dagarna har jag sett återstående tre avsnitt av säsong 3. Jag tycker att hela säsong 3 har utmärkts lite av antiklimax, mest på ett positivt sätt. T ex balen: det måste vara det stillsammaste avsnittet hittills i Buffy. Och skurkarna, både små och stora, som borgmästaren, klaras ändå av ganska lätt när de väl tar tag i dem, utan att det blir en massa utdragna vändningar. Jag trodde ju inte att borgmästaren var fäst vid Faith på riktigt utan att han var mer genomfalsk.

Jag hade en liten förhoppning av att det skulle bli nån mer metafysisk upplösning på säsongen, kanske där Anya var inblandad på nåt sätt. Men det var helt ok.

Jag gillar alltid drömscener och den i sista (näst sista?) avsnittet var förstås särskilt fin. Nu är man ju nyfiken på vad som kommer att hända med Faith.
måste nämna två saker till: scenen när Faith berättar om när hon var barn och hoppade från klippan, och scenen när Cordelia och den där väktaren "kysser" varandra. Väldigt bra båda två.
intressant läsning. uppskattar också uppdateringar. jag tycker personligen att säsong fyra har den tråkigaste "big bad":en. ska bli intressant att se vad du tycker om det.

sennight  9/5 2017 | Stäng | Nästa nya
säsong fyra har ett av de bästa avsnitten i hela serien. känner mig dock hyfsat säker på att du inte kommer gilla det.

Barneyk  9/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Vilket avsnitt tänker du på då?

Jag tänker ju på Hush vilket är top 3 avsnitt av alla för mig.

jepp hush!

Barneyk  9/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag hade bara slökollar på Buffy då och då tills jag såg det avsnittet, då jag insåg att serien kanske var mer än bara lite kul.
jag vill gärna se hela topp 3, fast kanske när jag sett klart serien. får starta en särskild tråd för det.

Barneyk  10/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Hush.
The body.
Once more with feeling i säsong 6.
Hur tycker du att The Body står sig mot Hush, nu när du sett båda?

Tänker inte lista mina favoriter förrn du kommit förbi dem, men Barneyks lista är de tre som alltid toppar listor när det röstas om det där.
Hush hör helt klart till seriens bästa avsnitt och det är säkert det avsnitt som är bäst sett som fristående från serien (så långt). The Body är framför allt bra som en skickligt genomförd vändning av serien. I sig tycker jag inte avsnittet är så fantastiskt, men övre halvan hör det väl till.
Jag håller med, säsong 4 har en väldigt tråkig big bad och hela den delen av storyn är lite sämre tycker jag.

Men konsekvenserna och betydelsen det får för karaktärerna är väldigt väldigt bra!

sennight  9/5 2017 | Stäng | Nästa nya
riley är så fruktansvärt tråkig också.

Barneyk  9/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja, verkligen. Men jag gillar ändå hans roll väldigt mycket i relation till Buffy som exempel, vill inte säga mer än så för då blir det spoilerigt. Tycker han fyller en viktig funktion även om han är dötrist i sig själv.
tack, ska fortsätta med det, om det inte börjar påverka tittandet negativt (men det tror jag inte).
Kul att ta del av din tittning!

Nu minns jag inte exakt hur det händer men vad tänker du om hur Angel-grejen blev?
vet inte om Angel-grejen blivit klar, men tyckte det som var i säsong tre var lite hafsigt. fanns ovanligt mycket luckor och lösa trådar där och öppningar som det inte gjordes så mycket av (kunde inte Buffy hållit honom hemlig lite längre?). säsong 2 hade ett rätt "elliptiskt" slut, vilket så klart uppskattades, samtidigt som man ju inte ville att Angel skulle vara kvar i demonvärlden för alltid. Det viktigaste var väl att han kom tillbaks...
När Buffy och Willow och Oz trädde in i Collegevärlden fick jag en stark känsla av att de klev ur highschooldeliriumet med vampyrer och andra demoner. Det där collegevampyrgänget var visserligen ganska roligt och passande, men att de dök upp kändes ändå "fel". Ändå fortsatte temat med Buffys malplacering på ett snyggt sätt, så att jag nästan blev rörd när hon mötte Xander på the Bronze, och så slutade det ju med att det var rätt mycket som vanligt. Det var förstås nödvändigt, men ändå lite synd. Tänk om serien hade övergått till att bli mer psykologisk, och helt och hållet handlat om Buffys försök till anpassning i en vuxen värld (tills någon form av övernaturlig ondska ändå smög sig på).

Andra avsnittet: här fortsatte ändå Buffys främlingskap för vuxenvärlden där andra regler gäller, med den där manipulative Parker som jag misstrodde från första början. Gillar verkligen det temat. Hoppas det fortsätter.

Edit: och javisst ja: Anya! Historien om Xander har på en gång blivit mer intressant nu när han lämnat high school och drar sig fram som diskare, och med Anya inblandad är den nästan det bästa för tillfället.
Inlägget är ändrat 11/5 2017.
Göm historik
De är så luriga när de placerar avsnitten på dvd:erna i boxen som jag lånade, så jag såg visst avsnitt 1 och 3. Har sett 2 och 4 också. Två lättsamma avsnitt. Lite skillnad mot säsong 3.
Nu har Tara dykt upp! Och jag har alltså sett det där avsnittet Hush som ni pratar om. Och jag tyckte också att det var ett mycket bra avsnitt. Skräcken var så särpräglad, och samtidigt så nära på nåt sätt, som om man har drömt precis den mardrömmen. Den stämde i alla sina detaljer liksom.

I övrigt så har serien tagit en annan vändning under de senaste avsnitten. Det har tidigare varit ett starkt fokus på karaktärerna, men det är som om det blivit mer fokus på seriens form nu ett tag. Det började med scenen då Spike inte lyckades bita Willow och de drog den där sexuella prestationsparallellen in absurdum. Sedan fortsatte det med ett märkligt Thanksgivingavsnitt där det var svårt att förstå Buffys motiv, och folk pratade i munnen på varandra utan att det i sig var grejen. Man får inte längre riktigt chansen att landa i de olika sakförhållanden som utvecklas (Xanders och Anyas förhållande t ex). Vlir intressant att se vart det tar vägen.
Inlägget är ändrat 18/5 2017.

Barneyk  19/5 2017 | Stäng | Nästa nya

Det ska bli intressant att fortsätta följa hur dina upplevelser av fortsättningen. :)
Veckla ihop
Jag varierar mig och svarar dig ist f Canomia
Andra våningen  28/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag har funderat på Spike, för att travestera den gode Adam.
Vet varken var jag ska börja eller sluta. Igår såg jag avsnittet som slutade med hans romantiska dröm om Buffy. Nå, drömmen var fullkomligt logisk: det enda ologiska är att den cyniska och människokännande Spike inte förrän nu verkar inse att han är förälskad i vampyrdödaren. Jag tycker att hans hätskhet i de senaste säsongerna gentemot Buffy har känts lite krystad.

Det är ändå en intressant situation. Inte att Spike är kär i en som vill honom ont -- det är bara ännu en accentuering av hans masochistiska natur som man fått se i såväl säsong 2 som 3, men eftersom han knappast är Buffys typ och samtidigt är alltför fåfäng och belevad för att agera som Xander och Willow i säsong 1. Nåt måste väl Josh ha hittat på kring detta. Ska bli intressant att se vad.

För övrigt så tycker jag att Willow borde ta Spikes parti lite mer, för hon måste ju inse att han i grund och botten är "god". Det fick tittaren klart för sig redan i introduktionsavsnittet. Det kan knappast vara mer än ett par människor som han satt tänderna i under seriens gång, men ondingar har han gjort slut på till höger och vänster.

Barneyk  28/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Spike har ändå dödat 2 slayers tidigare och hundratals oskyldiga människor, att Buffy, och senare chippet, hindrat honom från att göra mer skada under seriens gång är inte direkt något som jag tycker är konstigt att Willow och dom andra fortfarande håller emot honom eller hur man nu formulerar sig på svenska. :)
jag tänker att Willow, till skillnad från Giles som är alldeles för inskolad i vampyrers ondska, och Xander som inte reflekterar särskilt djupt, är romantisk, empatisk och idealistisk och tror den om gott som i stunden visar gott. men framför allt har jag svårt att som tittare fortsätta köpa hans omtalade två dödade slayers etc, när han "smickras in" hos tittaren så som han gjort under seriens gång.

såg två avsnitt till igår. han börjar alltså stalka buffy! gillar utvecklingen så långt.
(jag accepterar förstås att historien om Spike är som den är: jag tror inte att det kommer en vändning som visar att hans historia är en bluff. men det är så uppenbart att hans rykte bara används för att kontrastera hans faktiska uppträdande, och den kontrasten är rätt utnött vid det här laget.)

Barneyk  29/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Vilket avsnitt är du på nu?
lustigt nog såg jag igår, efter att jag skrev, avsnittet då man får Spikes bakgrundshistoria och får höra om hans besatthet av slayers. det finns något motsägelsefullt med "galna" Spike som dyker upp där, och som kanske anats några andra gånger, och den ganska "nyktra" Spike som man ser mest, men visst, det är ju bara att köpa. Jag tyckte faktiskt att avsnittet tog vidare det som jag tyckte stod still, på ett bra sätt. Det hymlas inte längre med Spikes "känslighet". Och man fick se disharmonin mellan Spikes besatthet och förälskelse och Buffys förakt dras till sin spets i ännu en fantastisk misslyckadkyss-scen, men dessutom kom den där fina scenen på slutet när Buffy grät över mammans cancer, där de trots allt kunde mötas.

(förövrigt kul att skymta Angel igen. saknar honom.)

Barneyk  30/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Serien Angel går parallellt och just här så är det lite crossover där man får mer perspektiv om man ser motsvarande Angel-avsnitt.

Det finns massa saker jag vill säga men jag reder inte ut vad jag kan säga utan att spoila. Så det är fortsatt kul att ta del av ditt tittande. :)
Vilket avsnitt? Fool for Love? Insåg inte att du kommit så långt redan. Träffat Dawn och allt.
Ja, precis! Jag ser i lite snabbare tempo undan för undan, verkar det som.

Ja, Dawn har jag ju inte ens sagt något om, men det är hon som gör säsong 5. Det är som att tonåringar (och kanske barn) gör övernaturligheterna mer verkliga och engagerande. Säsong 4 berörde mig inte lika mycket som s2, s3 och nu s5.

Barneyk  2/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Hur förvirrad var du inledningsvis när Dawn presenterades? :)
Nja, inte jätteförvirrad. Jag tänkte nog att det var någon magi som gjorde något med Buffy och de andra, eller en alternativ värld som plötsligt skildrades istället för den vanliga (det hade ju förekommit alternativa världar tidigare). Men lite otillfredsställande var det förstås att gå och vänta på en förklaring, då det kändes som om kanske plötsligt inte något var på riktigt längre. Jag gillade dock förklaringen.
Inlägget är ändrat 2/6 2017.
Säsong 4 avslutad
Andra våningen  25/5 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Är förfärad över slutet, eftersom Riley inte dog eller transformerades till något kul utan istället tog bort sitt chip och därför riskerar att fortsätta förtråka serien. I övrigt var det en utmärkt avslutning. Precis som i säsong 3 slapp man de utdragna slutfajterna. Buffys förhäxning var helt underbar att se och jag är redan sugen på att se om den scenen. Sista avsnittet var en perfekt avslutning på säsongen.
Gillade känslan av den vuxna college/militärvärldens futtighet symboliserad av Riley m fl som blir extra tydlig då Angel och Faith från den "riktiga" highschooltidsvärlden gör små inhopp.

Säsong 5 är nog min favvosäsong, det är den säsongen som är bäst som helhet tycker jag.

Säsong 6 har några starkare toppar men också djupare dalar.

Ska bli spännande att se vad du tycker om den, och om vad du tycker om Rileys fortsättning framöver, dela gärna med dig av det. :)
Riley, ja. Det är förstås positivt att saker blir mer komplicerade med honom. Men jag gillar honom fortfarande inte (4 avsnitt in i s5).

Barneyk  28/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag gillar honom inte heller, men jag tycker hur Buffy relaterar till honom, och andra, är väldigt intressant och bra gjort.
Han passar in väldigt bra som föremål för Buffys intresse. Det kommer väl hända mer saker med honom antar jag, men hittills tycker jag att kompisarna inte har problem att acceptera honom, men samtidigt inte direkt är intresserade av att lära känna honom närmare. Den biten känns väldigt verklighetstrogen.

Barneyk  28/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Kontrasten mellan helylle-Riley och t.ex. Angel är också intressant.

Vad vill Buffy ha hos en partner? Hur känner hon egentligen lite mer på djupet?
ja, den kontrasten stryker under buffys viljestyrka/klara moraliska kompass. hon accepterade nätt och jämnt Angel som var så god som han förmådde, och som hon verkligen var kär i.

hon vet precis vad hon vill ha! djupet är helt enkelt inte prioriterat. just nu i början av säsong 5...

Canomia  2/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag ser Riley som den Buffy vill vilja ha, för att det vore enklare. Inte för att det är någon själsfrände eller så.

Och vet inte vad jag kan säga riktigt så jag avvaktar. Men, som Barneyk säger, fortsatt intressant att följa ditt tittande.
Inlägget är ändrat 2/6 2017.

Barneyk  2/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Mmm, just den grejen att Riley vore den perfekta trygga ordentliga rediga karln för Buffy att älska tycker jag är väldigt bra gjort.
Spike är ju som sagt underbar. Istället för att som en typisk människa skämmas över sitt nederlag, så kämpar han på, kedjar fast Buffy, och när inte det hjälper tar han till slut chansen att beställa en Buffyrobot istället. Fantastiskt lösningsorienterat och mycket lovande för handlingens utveckling! Skönt med några avsnitt där Glory ligger lågt också. Är inte superförtjust i henne som skurk, men så brukar jag ju inte vara så förtjust i skurkarna heller (förutom onde Angel).

Canomia  5/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Själlösa Angel är så bra! Och jag tycker inte om Angel i Buffy särskillt mycket alls. Bättre i hans egna serie dock.

Åh, Buffyboten, vilket betyder att du träffat April. Tyckte det var en väldigt fin scen när Buffy sällskapar henne medan hon dör, om man an säga att en robot dör. Särskilt med tanke på vad som hänt samtidigt, hemma hos Buffy.
Å shit, jag hade helt glömt slutscenen i avsnittet...

Canomia  5/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Mm, man kommer kanske ihåg det som en del av nästa avsnitt. Men nä. "Hey. Flower-gettin' lady. " "Mom? Mom?..mommy?"
Jag har inte ens sett nästa avsnitt men hade glömt det ändå :(

du måste ha sett serien mer än en gång va?

Canomia  5/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Åh. Då säger jag inget mer om det.

Ja, jo, några gånger.. och vissa saker sätter sig mer än annat.
Nu har jag sett The Body. Jag har väl inte så mycket att säga; det var bra, och ett annorlunda (ansikts)uttryck genomgående. Den där vampyren på slutet måste ju ha funnits där bara för att tittaren ska fatta att det fortfarande är Buffy och inte har blivit en helt annan serie.

Barneyk  6/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag tog vampyren på slutet ungefär som en grej om att världens alla andra problem slutar inte bara för att du är upptagen med annat.

Och som ännu ett exempel på hur mycket Buffy måste bära på sina axlar, att hon aldrig kan stanna upp och fokusera på sig själv.

Och för att visa på vilket sätt hon bryr sig om Dawn.
Kanske det. Jag tyckte mest att det var lite väl turligt för Buffy att Glory låg så lågt under den första sorgetiden (såg även efterföljande avsnitt med begravningen). Den där kampen mot mäktiga onda varelser är lite för allegorisk och själslig för att jag riktigt ska se det som en tyngande ansvarssyssla för buffy (förutom i speciella situationer då det blir särskilt uppenbart). Fast ja, hennes ansvarskänslor för Dawn framgår ju rätt tydligt i de situationerna.
två avsnitt kvar på s5, och nu är det precis sådär som jag var glad att det inte var i s3 och s4: en jobbig utdragen kamp mot storboven. Är nästan lite besviken. Moralen i s4 var att de skulle hålla ihop och hjälpas åt, men den här säsongen är det bara Willow och Buffy som har något litet att sätta emot. Det handlar väl om att växa upp och bli självständiga: Giles har varit rätt passiv hela säsongen. Men de kunde väl åtminstone lagat den där Buffyboten så att de kunde ha någon nytta av den. Och kan inte Anyas tidigare liv som demon får någon mer konkret funktion någon gång? Och Tara? Och lösningen den här säsongen tycks vara tråkigt enkel, bara att de inte ser den: döda läkaren (om det nu är så enkelt). Men det är två avsnitt kvar.

När jag ändå är inne på huvudpersonernas olika potentiella styrkor, så har jag en fundering angående Xander. Tidigare i s5 konstaterade de att Xander inte hade någon speciell styrka (mer än mycket "fälttid"). Men då funderar jag på ett spår som man tycktes se i s1 och s2. I s1 så lyckades han återuppväcka Buffy från döden (kysste han henne? minns inte). I s2 så sade han till Willow att han älskade henne när hon låg i sjuksängen, och just då vaknade hon. Skrotade de hans förmåga att med sina kärleksbetygelser väcka folk till liv, för att det verkade för fånigt? Eller varför får man ingen förklaring, eller någon utveckling av det?

sennight  8/6 2017 | Stäng | Nästa nya
angående xander: det kommer mer av det där. alltså inte som övernaturlig egenskap men att hans kärleksbetygelser är viktiga för handlingen.
aha, det låter bra nog. nån slags konsekvens i alla fall.

sennight  9/6 2017 | Stäng | Nästa nya
för övrigt tycker jag att xander är en riktigt bra skriven karaktär. han hamnar lite i skymundan för att alla andra har lite mer spexiga egenskaper och/eller problem.
Hmm, nu minns jag inte så noga, så vill inte säga mer om det där med att bara döda läkaren innan säsongen är slut.

Ja, det kommer mer med Xander och olika personers olika roller och individuella styrkor är ett tema som fortsätter.

Grejen med läkaren är ju dels att det är nästan omöjligt att komma ihåg den viktiga informationen att han huserar en big bad i sin kropp. "...now, do we suspect there might be some kind of connection between Ben and Glory?". Och dels att Ben är människa, oskyldig, ingen de kan döda hur som helst.

Gör de inte en stor grej av att Xander är hjärtat i gruppen i slutet på s4 när de kombinerar kraft för att besegra Adam? Minns inte så noga. Det är helt klart ett återkommande tema i alla fall. Han kysste henne inte, han gav henne mun mot mun-metoden, som man gör när nån dragit i sig massa vatten och tappat medvetandet. Angel kunde inte eftersom han är död och inte andas.
Haha, jag såg det avsnittet i förrgår.

Så var det ja.
justja, anyas förflutna kommer det handla lite mer om, men om det får en konkret funktion vet jag inte riktigt.
Färdig med säsong 5. I stort sett var den väl som jag tänkte mig Buffys senare säsonger när jag var i säsong 1. Lite för få kul avsnitt. Till och med Spike fullföljde sin förvandling till tråkig känslosam människa i sista avsnittet, med sitt "mogna" tack till Buffy för att hon behandlade honom som en "man" och sitt sammanbrott i tårar vid hennes död. Annars var väl sista avsnittet en rimlig konsekvens av hela säsongen, men ganska visset slut på serien, vilket det ju i och för sig inte är (jag har ingen aning om hur de ska få tillbaks Buffy. Zombie tror jag inte på. Vampyr hade varit mer logiskt, men hon blev väl aldrig biten innan hon kastade sig. Nån slags variant på Angels återkomst i s3 kanske, eller är det någon annan som "blir" Buffy, kanske Dawn? Den sista varianten skulle vara roligast. Fast det kan förstås bli nåt helt annat).
Har sett de tre första avsnitten i säsong 6 nu.Jag undrade hela tiden var det var med Buffy, för hon verkade inte förstörd som Angel utan bara förvirrad och deprimerad. Ändå kom svaret, som förklarade precis allt så bra, som en överraskning för mig. Mycket bra start! Hela den jobbiga s5 får en tydligare mening, och relationerna i gruppen blir plötsligt mycket mer intressanta.

Canomia  12/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Du gillade inte Spikes utveckling i slutet på förra säsongen, vad tycker du nu?
I avsnittet du just såg är det scenerna mellan Buffy och Spike som står ut för mig. Reaktionen när hon kommer ned för trappan, "147 days yesterday, 148 today, except today doesn't count does it?", och när hon berättar vad som hänt och hur det känns.
Jag accepterar väl den blödigare Spike och det går ju inte att inte bli lite rörd av hans och Buffys enkla relation, nu när hennes relation till Scoobygänget är så ansträngd. Så i stort sett fyller han kanske sin funktion bättre som mer mänsklig nu i s6.

En annan intressant sak är Dawns och Giles platser i det hela. Om nu Giles kommer tillbaks... han har försvunnit på ett oroande sätt från förtexterna.
...men säg inget. Det är roligast att veta så lite som möjligt av vad som ska komma.

Canomia  12/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Så klart.
Alltså detta är så spännande att följa. :)
5 avsnitt in i s6. Först en reflektion kring karaktären Buffys utveckling. Såväl säsong 3 som 4 var något av besvikelser på så sätt att det fanns förutsättningar för att det skulle hända mycket mer med Buffy (och flera andra, t ex Angel), men på många vis föll hon ändå ganska snabbt tillbaks i sin vanliga roll. S5 började oskyldigare, men resulterade i att Buffy faktiskt blev någon annan i slutet. Avsnitt 2 i s6 antydde en än större förändring av Buffy, men på många vis normaliserades hon under avsnitt 3 och 4, om än kanske bara på ytan. I avsnitt 5 tar hon till alkohol, vilket hon knappt gjort tidigare (en gång i s4) och det känns rätt realistiskt, både från den vanliga världens perspektiv och från Buffyvärlden (där Riley föll in i ett beroende på grund av otillfredsställande liv). Jag hoppas att Buffys komplicerade inre inte kommer att "tappas bort" under säsongens gång som i s3 och 4 utan att det istället fortsätter vara ett tema, om hon nu söker sig mer och mer till destruktiva beteenden eller hur det utvecklar sig.

Det går ju inte att klaga på de "skurkar" som presenteras i detta avsnitt heller. Förutom Jonathan och uppfinnarnörden så är det en tredje kille som jag inte har en aning om vem det är. Har han förekommit i någon tidigare säsong?

Så slutade avsnittet så bra med Giles slocknade leende.

Canomia  13/6 2017 | Stäng | Nästa nya

Hans bror har förekommit tidigare, men nej, du borde inte veta vem han är ännu, det kommer förklaras mer senare.
Jag skrev ett svar men tyckte nog det var lite spoilande så vi väntar med det. :)

Canomia  14/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja, sakta i backarna. Det är inte ofta man får möjlighet att följa någons Buffy-tittande, som vet så lite i förväg om vad som kommer att hända. Fast mest ska vi ju låta bli att spoila för Andris skull obviously.

Barneyk  14/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja, detta väcker så mycket minnen inte bara ifrån att ha tittat på Buffy utan ifrån att ha upplevt Buffy för första gången.
Sett det andra legendariska avsnittet: Once More With Feeling. Får säga lite mer om det senare, men: slutet. Vad ska det här betyda? En pistol som visas i en film måste ju smälla av, säger Truffaut, och nu är läget helt annorlunda än när Buffy hängde ihop med Riley, men ändå. Har faktiskt ingen gissning om vart detta kommer att ta vägen. Buffy är ju fortfarande Buffy trots allt, har svårt att se henne ha någon annan relation än en mycket djup och ambitiös och mogen sådan. Det går liksom inte ihop med Spike och det sättet som de brukar interagera på. Och det såg inte ut som ett "misstag" som de ångrar nästa dag.

Canomia  14/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Nej, du har sett det tredje legendariska avsnittet. Hush, The Body, Once More With Feeling. Det är de tre som alltid toppar listor, skrivs artiklar om osv.

"The day you sus out what you do want, there'll probably be a parade. 76 bloody trombones"
Det är så roligt att följa dina reaktioner. Hela tiden så mycket som inte går att skriva. Som inte har hänt ännu.

Asch, visst ja, tänkte inte på the body i hastigheten även om det kändes som om jag missat något.

Vet inte vad jag ska säga mer om avsnittet. Det var roligt att höra dem sjunga (alla utom Willow, va?). Det var roligt överhuvudtaget. Ett kort tag framträdde det mardrömslika i situationen (när Dawn fördes iväg). Det var ett mycket bra avsnitt.

Canomia  15/6 2017 | Stäng | Nästa nya

Willow sjunger "I think this line's mostly filler" i Walk Through The Fire, annars inte. Hon slapp undan. Roligt att få se dem dansa också.

Tycker om alla små detaljer i det avsnittet, när de pratar om fjärde väggen och så t.ex, och referenser till tidigare avsnitt och till musikaler. Hur vampyren hon dödar i början blåser bort i ett Disneyaktigt moln under låtens storslagna slut. Allt sånt finns men stör inte huvudberättelsen. Det är ett avsnitt som, mer än något annat under säsongen, för handlingen framåt. Ett trick för att få höra deras tankar och känslor.

Barneyk  15/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag har för mig att Willow ångrade sig efter avsnittet att hon inte sjöng mer, hon bad ju om att slippa sjunga men ångrade sig när hon såg hela avsnittet eller nått.

Det är så mycket som är fantastiskt, hur det tvingar alla att öppna sig på lite olika sätt och på så sätt för handlingen framåt som du säger.

Canomia  15/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Så var det säkert. Vet att Sara Michelle Gellar verkligen inte ville sjunga men var glad att hon gjort det efteråt. Och Michelle Trachtenberg, som spelar Dawn, sa under en Buffy-panel nån gång att hon fick halsfluss eller nått sånt inför den inspelningen och trodde att det var för att hon tyckte det var så jobbigt att behöva sjunga. Fast hennes stora solo är ju balettdelen, "does anybody even notice, does anybody even care.." sen instrumental musik.

James Marsters har ett band och Giles hade ju redan etablerats som hobbysångare när de kommer på honom sjungandes Behind blue eyes så de lär nog inte haft något problem med det.
Jag identifierade mig ännu mer med Giles när jag såg Behind blue eyes-avsnittet. När jag gatumusicerade spelade jag ett tag den låten. Minns inte varför, men att tänka på mig själv då och Giles i den scenen gör mig generat munter på ungefär samma sätt.
giles har ju också spelat i rocky horrr picture show.

Canomia  16/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Just ja, det också. Fast inte Giles.
Ja, det är gediget och brett när det kommer till referenser, va? Ibland är det ballett, ibland rockopera... och monstret på slutet fick också vara med (älskar förresten Taras "grrr argh" i nåt avsnitt, vilket det nu är).

Jag har sett det efterföljande avsnittet nu också, och jag tyckte att det förde handlingen framåt rätt mycket det också. Och det var också ett mycket bra och roligt avsnitt.

Canomia  15/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja! När hon har ett litet fingermonster! Minns inte heller vilket avsnitt det är men får för mig att de är på universitetet, vid nått bord.

Mm, jag ser dem alltid tillsammans de två. Om jag tänker se musikalavsnittet så slinker Tabula rasa också med, de hänger ihop. Mycket som börjar i det ena avsnittet och fullbordas i det andra. "We kissed Buffy, with the rising music and the rising.. music", Giles och Tara som lämnar.
Jag tänker lite på hur du tänker kring Buffys utveckling och hur hon känner och vad hon tänker och så.

Tänker lite utifrån det du skrivit om hur hennes utveckling varit i säsong 4-5 och där hon är nu typ.
Hon är nog less på alltihop. Hon ville inte tillbaks och ser inte hur hon skulle kunna få saker och ting meningsfulla som tidigare, men hon klamrar sig fast vid rutinen. Ibland blir det extra tungt och då söker hon sig till Spike. Jag vet inte vad hon känner för honom, som sagt, men att vara med honom blir ett avbrott från hennes tunga liv som hon trodde att hon sluppit ifrån.
Giles gav ju henne en känsla av lättnad i alla fall, så när han nu har försvunnit vete sjutton hur det ska går för henne. Jag förstår inte helt att han tog det beslutet (om han nu inte har ickebuffyrelaterade skäl).
Ja, jag tänker också lite på tryggheten som fanns i Riley som inte direkt intresserade henne fastän det borde osv i kontrast till vad hon nu söker hos Spike.

Canomia  15/6 2017 | Stäng | Nästa nya
"Why can't I feel, my skin should crack and peel, I want the fire back"
"this isn't real, but I just wanna feel"

skönt att du tyckte om avsnittet. tänkte tidigare skriva att jag skulle döda dig om du inte gillade det. men ångrade mig för att man ska undvika att lova saker man inte är säker på att man kan hålla.
Det var omtänksamt av dig.
Veckla ihop
Efter att ha sett ytterligare ett avsnitt
Andra våningen  16/6 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Jag gillar verkligen Buffys vampyrsexscener. De är intensiva och övertygande, tycker jag (fast hur sjutton funkade det med de där byxorna?). Tyckte dock inte alls det när det gällde scenerna med Riley. Är inte säker på om det beror på att jag personligen tycker att han är ganska osexig, eller om de faktiskt är mindre inspirerade.
Annars börjar jag nästan bli oroad över seriens naturlagar. Det har varit en av seriens främsta styrkor att de varit så fria och att historien har fått bestämma dem, men Willows (och Amys) trolleriförmåga verkar lite väl behändig.

sennight  16/6 2017 | Stäng | Nästa nya
vänta och se!

sennight  16/6 2017 | Stäng | Nästa nya
om någon verkar vara för bra för att vara sant är det ofta för bra.
Jag började fundera i de banorna utan att få ihop det. Men säg inget mer bara!
Mm, brukar hoppa förbi deras magilek på The Bronze osv, antar att det är det du just sett. Byta band och sånt.

En fin liten scen när Amy först kom tillbaka dock.

How you been?
Rat, you?
Dead.
Huh.

Eller nått sånt.
Ja, och även avsnitten före Once More...

Ja, jag såg fram emot den dag då Amy skulle bli människa igen. Även det gick ju förresten löjligt lätt plötsligt.
Dialogen med Buffy ja. Finns en del fina oneliners (eller fourliners).

Canomia  16/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Mm, gillar också den här från Tabula Rasa.

"Time, time, time.. Time is what turns kittens into cats!"
Det är lustigt att serien är så konsekvent vad gäller story och karaktärer, när den samtidigt verkar så laissez-faire när det gäller det metafysiska. Tänker bland annat på hur Buffys och Spikes relation utvecklas och byggs upp stegvis på ett misstänkt planerat sätt från s4 och framåt. Redan i s5 är det tydligt att Buffy behöver honom, om än bara för att avreagera sig på. I senaste scenen när de slåss etc är det så tydligt att de är trygga med varandra och kan utnyttja den nya situationen till fullo.
Ock så gillar jag verkligen det faktum att hon "came back wrong".
(även om det hittills är oklart vad det innebär)
Har sett fram till avsnittet då Riley kommer på besök. Jag blir alltmer imponerad av hur Buffy och de som står henne nära skildras, hur långt ifrån svartvita de är. Spike är framför allt en väldigt barnslig person. Inte Donald Trump-barnslig, men mellanstadiebarnslig. Eller kanske snarare ovuxen. Men det är väl det som är själva Buffys problem med honom, och inte att han är "ond".

Och så kommer Riley och hans fru som är så förfärligt vuxna, men samtidigt genomsympatiska för det. Frun är också manipulativ på sitt sätt, med sitt smicker till höger och vänster, och Rileys raka sätt ursäktar inte hans trångsynthet. Det är plågsamt att se hur de ändå blir ett ideal för Buffy, just för att de är vuxna och för att hon saknar vuxna vuxna människor.

Canomia  23/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Så du visste om det i förväg?

Jag tyckte att de skildrade Buffys skam väl. Hur tydligt allt hon inte trivs med i sitt eget liv blir i kontrast till deras. De är vuxna, de är framgångsrika och de har ett stabilt och kärleksfullt förhållande. Buffys keps har en ko på, hon stinker så mycket att inte ens vampyrerna vill dricka hennes blod. Och hon ligger med Spike. Det är inte så hon vill vara, inte så hon vill att han ska se henne. När de kommer tvingas hon se sig själv, det är det mer än att Riley och Sam skulle vara ett ideal egentligen.

Buffys samtal med Tara om Spike handlar ju också om det. Om kontrasten mellan hur Buffy vill vara och känna, och vad hon faktiskt känner. När hon bara vill att Tara ska säga att det är något fel, så hon inte behöver acceptera att de här känslorna är en del av henne.
Visste om vad?

Gillar verkligen att Tara får förtroendet av Buffy, och hur hon tar det så lugnt, till och med med en humor som inte kommit fram tidigare ("in your pants?").

Canomia  23/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Du skrev att du sett fram emot det avsnittet. Då måste du ju vetat om i förväg att han skulle komma tillbaka?

Exakt!
Nej, sett fram till (eller rättare sagt till och med). Som tur är har jag ingen aning om hur resten av serien kommer att utveckla sig (mer än att Tara kommer att dö).

Canomia  23/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ah, felläsning! Tyckte också att det vore konstigt om du sett fram emot just Riley.

Jag har saknat uppdateringar, men nu kom det en väldigt stark som väckte en del lite glömda delar till liv.
Såg relativt lite ett tag och tyckte inte att det var så mycket som hände i serien.
Borde väl skriva något om det senaste avsnittet också, men vet inte vad. Ovanligt att få se Xander ur balans. Jag vet inte om jag helt kan köpa att han gör det där; hur rädd han än är att såra Anya i framtiden måste han väl inse att han sårar henne ungefär lika mycket nu som han skulle göra då. Eller vad är det med amerikaner och äktenskapet egentligen? Vad gör det för skillnad om man redan lever ihop etc? Annars ett typiskt Buffyavsnitt på så sätt att det lyckas vara både jobbigt och mycket underhållande.

Canomia  23/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Det har hintats under seriens gång att Xanders familj har stora problem. Att han tar det så hårt är antagligen för att han vet hur olyckliga ett gift par kan bli, och hur mycket de kan skada varandra. Då blir han inte rationell.
Tycker fö det är synd att vi får se hans föräldrar, de blev liksom inte lika farliga då.
Jo, det har det gjorts. Med lite god vilja kan jag väl köpa det.
Sett ytterligare två avsnitt, bland annat Normal again. Jag får naturligtvis en hel del tankar kring det avsnittet, men nu skulle jag nästa mest vilja fråga er andra: vad säger avsnittet? Finns det olika "skolor" bland Byffyfans som tolkar avsnittet på olika sätt?

1. Buffy blir drogad.

2. Allt är Buffys fantasier som hon väljer att stanna kvar i.

3. Det är meningslöst att tala om en verklig verklighet. Den verklighet som är mest meningsfull för en själv (för tittaren, för Buffy) är verkligheten.

4. Vi tittar på en tv-serie och kan därför inte räkna med någon fast grund att stå på. Det finns inga kontrakt som inte kan brytas.

Det är förstås en sak i avsnittet som får tittaren att behålla sin bild av Buffy: när hon med sin vanliga lugna beslutsamhet svarar modern för att sedan försvinna. Visserligen får tittaren inte sitt trygga 1. serverat (särskilt inte med tanke på slutscenen), men detta ger i alla fall en öppning för 3. Jag landar nog dock i 4.

Barneyk  24/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag har fattat det som att det finns lite olika tolkningar och Joss Whedon tror jag har sagt att det inte finns en fast sanningen utan det är ett öppet avsnitt.

Det är ett av mina favoritavsnitt och för mig handlar det mest om vad det är som driver och motiverar Buffy.
Hon vill inget hellre än att fly och få bli omhändertagen själv i en trygg miljö. Nästan. Det enda hon faktiskt vill mer är att skydda Dawn och sina vänner, även om dom inte är på riktigt. Och det blir för mig lite av en vändpunkt i hennes utveckling i serien.

Jag tycker det är ett otroligt starkt och fint avsnitt.
Din tolkning är också väldigt mycket i linje med hela säsongen. Det märks så tydligt när hon sitter där och precis har berättat för Willow om sin upplevelse, att hon ser det som en lättnad att gå över till den andra verkligheten. Det är ännu ett mycket bra avsnitt. Säsong 6 är helt klart starkast hittills tycker jag.
De två stora lägren, med olika innebördes nyanser, är ändå;

1, Sunnydale är verklighet, mentalsjukhuset är hallucinationer pga demonens gift och Buffy väljer verkligheten i slutet
2, Mentalsjukhuset är verklighet och läkarens beskrivning av hennes tillstånd förklarar hela serien, inkl perioden Buffy var död som då skulle vara en period då hon mådde bättre.

Jag tycker, kanske ungefär som både du och Barnyek, inte det viktigaste är vad som egentligen är verklighet. Det viktiga är vad Buffy väljer. Att hon väljer att leva.
Det var f.ö. det avsnittet som fick mig att börja titta på Buffy ordentligt, innan hade jag sett avsnitt då och då och tyckte det var bra men inte fastnat helt. Efter det såg jag serien från början och var fast.

Barneyk  24/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Hush var ju det avsnittet för mig, innan dess tyckte jag bara att serien var kul liksom.
Har sett Seeing red och efterföljande avsnitt. Jag blev inte så påverkad av avsnitten som av vissa andra, även om de förstås var allmänt jobbiga. Det är väl för att de har så fullt upp med Warren att det inte blir någon tid för sorg. Och jag visste att något skulle hända (Willow och Tara var också misstänkt lyckliga den sista tiden innan).

Börjar tycka mer och mer synd om Dawn som aldrig får följa med.

Barneyk  25/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Dawn är en överlag underutnyttjad karaktär tycker jag.

Jag blev smått krossad av Seeing Red och såg det verkligen inte alls komma... :/

Mm. De borde ju försökt inkludera henne mer efter att Halfrek blev inblandad och de fick veta hur ensam och övergiven hon kände sig men det fortsätter på ungefär samma sätt.
Nu är säsong 6 slut. Det gick väl ihop bra alltihop, Xander fick till slut spela en viktig roll igen (som sennight hintade om), Dawn fick visa att hon inte var ett hjälplöst barn, Giles kom tillbaks, Buffy fick göra ett symboliskt uppstigande ur graven, och framför allt fick scenen med våldtäktsförsöket en förklaring. Jag menar, det är uppenbart att Spike hört till protagonisterna ett tag nu, och så framställs han plötsligt som vidrig (men förstås rimlig utefter sin karaktär) i en scen. Men något sådant måste ju ske så att det blir någon kontrast till hur han är med själ.

Men usch vad jobbigt det känns att det plötsligt bara är en säsong kvar.
Inlägget är ändrat 27/6 2017.

Barneyk  27/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja, det är mycket som är bra och starkt där i slutet på säsong 6.

Jag vill också förvarna lite om att säsong 7 överlag är mycket sämre än 6, mycket är bra i teorin men faller platt i praktiken. Det finns några fantastiska avsnitt men jag tycker det blir stor skillnad mot hur fantastisk säsong 6 var.

Jag tyckte nästan att det blev för tillrättalagt och avslutat. Fast Xanders och Anyas relation har förstås inte blivit mindre komplicerad.

En irl-kompis som fick höra att jag såg Buffy sade att hans favoritsäsonger var 5 och 6, och det fastnade så att jag inte väntat mig så mycket av s7.
Skulle säga något om de två första avsnitten på s7, men är inte jätteinspirerad. Inte för att jag börjat tröttna på själva tittandet -- historien i stort har utvecklats så snyggt sedan säsong 5 att slutet fortfarande är något som jag inte vill tänka på, men själva analysen av vad som händer kräver alltmer arbete med tankemässig formulering. Får se om jag kan delta i diskussionen i slutet när jag vågar läsa den istället så småningom.

Canomia  29/6 2017 | Stäng | Nästa nya
När du sett hela och spoilers inte är en faktor längre kan vi ju diskutera mer om teman och mer övergripande saker.
Det längst ner är om två karaktärers förhållande till varandra under seriens gång. Typiskt bra att prata om när allt är slut.
Veckla ihop
Kan ju inte avhålla mig helt...
Andra våningen  3/7 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
avsnittet då Buffy och Dawn blir kära i quarterbacken... förmodligen det plågsammaste avsnittet någonsin! sista delen var väl lite lättsamt rolig, men fram t o m sexscenen... var tvungen att kolla betyget på imdb eftersom jag trodde att det kunde vara ett hatavsnitt bland fansen, men det hade ju faktiskt fått hyfsade 7,3. (jag tycker inte att avsnittet är "objektivt" dåligt, men Buffy framstår verkligen inte i god dager, även om det nu är magi. men hon räddar väl upp det lite där vid järnvägsspåret.)
väldigt ologiskt avsnitt också. mycket bättre konsekvens i avsnittet då Xander jagas av alla kvinnor (detta är också mycket mörkare, på ett positivt sätt).
Nu har jag sett sista avsnittet. Tråkigt att det är slut, men jag är faktiskt nöjd med slutet. Inte minst tyckte jag att det var bra att det var så mycket lättsamt skoj in i det sista ("I had a soul before it became a thing", "there's another one in Cleveland") och så relativt lite sentimentalitet (det var ju perfekt med de fyras sätt att skiljas inför slutstriden). Sedan accelererade de logiska luckorna och ouppföljda trådarna i sista säsongen, men det är en bagatell.
Jag funderade förresten på hur de skulle "lösa" Spike-Buffy-grejen. Jag trodde iofs att Buffy ev skulle dö mer definitivt på slutet (eller åtminstone bli vampyr), och ännu mer att Spike skulle göra det, men hela Spikes martyrskap, så att säga, måste ta slut på ett fint sätt så att serien inte skulle bli alltför svart eller ynkande. Och det slutade faktiskt riktigt fint. Gillar också att Den första ondskan aldrig fick något inflytande på Spike igen, och inte på Buffy heller, i elfte timmen. Det hade bara varit alltför typiskt (inte för Buffyserien, men för filmer i allmänhet där ondska ska bekämpas).
Det fortsätter i serietidningsform om du vill veta vad som händer sen. Fortfarande under Joss Whedon och en del samma manusförfattare som i tv-serien.
Visst ja, det har jag hört talas om. Det kan nog hända att jag läser det så småningom.
Det finns även viss fortsättning i sista säsongen av Angel för bland annat Spike om du vill se det också.

Rekommenderar förövrigt hela Angel-serien varmt. Väldigt annorlunda jämfört med Buffy och mer ojämnt, men bitvis fantastiskt bra.
Jag är enormt sugen på Angel. Ska se den så fort jag får tag i den.

Canomia  15/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Fortsätt gärna skriva här om du ser den!
Jag gillade inte alls Angel första gången jag såg den, och slutade nånstans i s2. Andra gången jag såg den, efter att just ha sett om Buffy, var det inte alls lika trögtittat och jag är glad att jag såg vidare genom svackorna. Som sagt ojämn och med en lång startsträcka men ibland riktigt bra och sista säsongen har en av mina favoritkaraktärer. Dessutom är de få små inhoppen av karaktärer från Buffy, medan de pågår parallellt, ofta riktiga höjdpunkter.

Barneyk  16/7 2017 | Stäng | Nästa nya
Det känns som att det tog ett tag för Angel att hitta sig själv men när den börjar göra det, oj oj oj.

Väldigt synd att den inte fick sina utlovade 6 säsonger. :/
Nu har jag börjat! Drygt halva s1 så långt.
Halvt av pliktkänsla skrev jag lite om mina tankar så långt längst ner i tråden.
Se mitt svar till Canomia.
enligt den vetenskapliga metoden (toppresultatet för googlesökningen "buffy character quiz"): giles.

jag blev tara.

sennight  19/5 2017 | Stäng | Nästa nya
helst vill jag såklart vara giles.

sennight  19/5 2017 | Stäng | Nästa nya
blev det nu i första googleträffen!
betyder det att man kan mycket? jag får göra det när jag sett klart serien.
numera brukar jag tänka att jag är giles när jag har med studenter att göra.

Canomia  27/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Tänker du "jorden är definitivt fördömd.." då?
jo, men det gjorde jag innan också.
Känner ju inte dig så väldigt bra men tycker du är mycket mer Giles än Tara.

sennight  6/6 2017 | Stäng | Nästa nya
jag hoppas det! även om jag inte har något emot att vara som tara.

Canomia  6/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Nej, de är mycket fina båda två. Men olika.
Eftersom jag såg avsnittet med stackars Tara igår så måste jag säga att Tara sticker ut rätt mycket i gänget. Alla andra är stereotyper på olika sätt, även om de fördjupats allt mer under säsongens gång, men inte Tara. Hon hade inte passat in i High Schoolperioden, hon är mer en riktig person än en ungdomsserieperson.

Hoppas hon blir bra igen. Tyvärr råkade jag se i andra tråden att hon kommer att dö någon gång, men det borde inte vara än: hon har varit med alldeles för kort.

Canomia  14/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Det här är så roligt. Min vän, och Buffytittande kamrat, har många gånger klagat på att karaktären Tara är platt och orealistisk, en stereotyp. Jag har inte hållit med. Och här kommer du och kallar henne en riktig person.

Det är svårt det här med spoilers. Du verkar lyckats bra med att inte se saker du inte borde i alla fall. Det är lite imponerande.

Barneyk  14/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag kan köpa att Tara är platt, för utåt sätt tycker jag att hon är ganska platt. Men det finns ju så mycket mer under ytan! Hur hon förhåller sig till andra och hur hon växer när hon blir accepterad och hur fint det är att se hennes omtänksamhet och andra egenskaper verkligen komma ut osv. Men jag tycker hela tiden dom har funnits där, bara inte lika tydligt.

Det är kanske därför jag har lätt för att identifiera mig med henne, ju mer jag tänker på det desto mer blir det nog Tara som jag identifierar mig mest med egentligen,
jag med. rena rama politikerfasoner att komma med motsägelsefulla påståenden och låta folk gissa vad som är rätt.
Jag gjorde det här https://www.buzzfeed.com/keelyflaherty/which-buffy-the-vampire-slayer-character-are-you och blev Angel, tar det som en personlig förolämpning.

Barneyk  26/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Är inte du lite "the brooding type"?

Canomia  26/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Usch, ja, jag är ju fan det. Fy va hemskt, är jag Angel?

Fast jag ÄR inte sådär fulländat ond innerst inne med konstant plågsam skuld för det och ständigt jobbade för att trycka ner det där, för att ha det mindre jobbigt själv med tidigare nämnda skuld.
Kanske lika tråkig, kanske stundtals lite självgod men inte såå självgod! Och inte sådär jobbigt evigt svartsjuk och stalkig.

Barneyk  26/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Haha, men åh! <3

Nä, du är inte Angel...
blir sugen om att se om buffy igen. gjorde det senast för tre år sedan så det är inte orimligt.

Barneyk  9/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag har tänkt på det ett tag och blir också mer sugen av att läsa den här tråden.

Jag tänker invänta och se hur det blir med HD versionen som börjat sändas lite här och var. Bitvis är det uselt gjort men det kanske blir bättre.

Canomia  9/6 2017 | Stäng | Nästa nya
är det den som fanns på netflix? Där de gjort om bildformatet och klippt bort saker, både ur bilden pga format, och klippt om avsnitten för att de skulle bli lika långa? Tror det var det som var anledningen. Hur som helst är det irriterande som fan och viktiga små bitar försvinner.

Barneyk  9/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag tror det. Och vissa färger är helt fel, som att det ser ut som dag när det är natt och tvärtom och den typen av fel.

Och en del specialeffekter som är helt fel.

Och att kameror och folk som jobbar syns i bakgrunden.

Inte för att jag nödvändigtvis är så känslig eller tycker att Buffys styrkor ligger i dom bitarna, men det är trist och jag har hört något om att dom jobbar på bättre versioner inför ett blu-ray släpp, men det kanske bara var någon som hoppade och inget som faktiskt var på G.
Angående Willow. Är det bara jag som stör mig på hur lite överseende hon har med Anya? Hon har accepterat alla "defekter" som kommer med andra varelser vampyrer, varulvar. Hon själv är häxa och kastar ett flertal spells som går fel (kallar D'hofryn tex). Men att Anya är socialt inkompetent saknar hon helt förmåga att ha överseende med. Eller beror det på att det någonstans gror lite svartsjuka?

Barneyk  28/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Svartsjuka vet jag inte riktigt om jag ser, kanske avundsjuka dock.

Jag tänker mest på hur hon alltid varit så duktig och lärt sig att vara artig och bete sig rätt och hon har ju varit ensam och socialt utstött trots att hon betett sig "rätt" och då reagerar hon starkt på hur Anya beter sig "fel".
Jag förstår inte varför det skulle göra att hon inte har överseende? Hon vet ju varför Anya är som hon är. Oz var ju inte direkt särskilt känslig heller. Det känns inte riktigt som om hon ens försöker gilla Anya. Framför allt i avsnittet då de ska ta hand om butiken och Xander tvingar dem att komma överens.

Barneyk  28/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag tänker att hon reagerar så starkt på det eftersom det är något som ligger så djupt rotat i henne och någonting som har smärtsamma kopplingar på olika sätt.

Willow var väl väldigt sen med att acceptera Spike också? Hon ser folks onda bakgrund starkt och så antar jag.

Hur tänker du mer kring svartsjukan?
Jag tycker inte att hon var så sen med Spike. Iaf inte om man jämför med Xander (fast hans motiv är ju ganska uppenbara).

Jag tänker att hon kanske inte är svartsjuk men att det gör ont att Xander aldrig älskade henne.

Barneyk  28/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Jo, Xanders motiv är ju helt annorlunda men tänker att Willow ändå var väldigt negativ till Spike länge.

Ja, det tror jag absolut spelar in. Men som jag tänker det så spelar ju det in i det jag pratar om. Willow har varit den duktiga flickan och gjort allt rätt men aldrig blivit uppskattad och älskad för det. Här kommer Anya som gjort massor med hemskheter och beter sig helt fel men blir älskad och uppskattad på ett sätt Willow aldrig blev trots att hon gjorde rätt. Bland annat då av just Xander.

EDIT: Det är spoilers längre ner bara så ni vet.
Göm historik
Jo men Angel accepterade hon ju i princip omdelbart och hans återfallsrisk måste ju ändå vara större än Anyas? Men ja det kanske är just pga Xander och att hon älskade honom så länge.

Hursomhelst stör det mig. Jag tycker även gänget verkar ha lite problem med Tara. Framförallt Buffy då som inte riktigt är engagerad i sina vänners liv just då. Men det är ju såna saker som gör serien intressant.

Barneyk  28/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja, det kanske du har rätt i. Men Angel är ju också god så fort dom lär känna honom, Spike är ju ond och deras fiende ett bra tag innan han kommer in. Samma som med Anya även om det är kortare tid och mindre.

Tara har en personlighet som inte alls klickar med någon annan i gänget på ett sätt som jag tycker känns väldigt realistiskt på något vis. Det är ingen som har något aktivt problem med henne men alla har lite svårt att veta hur dom ska vara med henne och det gör att dom inte riktigt engagerar sig i henne.
Ja och jag tycker det är synd. Jag gillar både Tara och Anya mycket. Men ja det är nog en ganska realistisk skildring.

Barneyk  28/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Det är lite därför som Taras död tar så hårt också, det känns som att dom börjat värma upp sig gentemot henne och känna sig mer bekväma osv. Men så dog hon. :(
Och Tara är så otrygg i hela serien fram till ungefär när hon dör. Värst är det ju när hon konfronterar Willow med sina osäkerheter och det slutar med att hon går ut ensam och råkar ut för Glory.

Ja, precis. :(

Gud, jag blir så rörd och känner att jag bara måste se om serien snart igen.
Och ja just det.

SPOILER SISTA AVSNITTET

De rycker knappt på axlarna när Anya dör i slutstriden. :(

Barneyk  28/6 2017 | Stäng | Nästa nya
Ja, jag blev chockad över hur hårt hennes död träffade mig och tycker det är väldigt tråkigt att den inte blir till en större grej. :/
Hon hade å andra sidan en starkare dödsscen i Selfless, där hon visserligen inte faktiskt dog. Det klippet, mellan hennes lyckliga sång och hennes livlösa kropp, är bland det sorgligaste i hela serien för mig.
Men ja, att Xanders hela reaktion är typ "that's my girl, always doing the stupid thing" är bara så konstigt.
Jag håller precis på och tittar om serien. Återkommer när jag är på Selfless.

Xander är nog lättad mer än något annat. Just då sörjer han inte utan slår ifrån sig med sina typiska skämt.
Buffy, Willow och Dawn står honom mycket närmare än vad Anya nånsin gjorde.
Ja men det är ju det som stör mig lite. Både Tara och Anya hade det ju svårt att bli del av gänget på riktigt. Anya borde betyda mer för Xander.
Jo, de har levt ihop länge. Det är lite svårt att förstå hur deras rutinsamvaro såg ut egentligen. Kan hålla med om att det inte är helt lätt att få ihop psykologiskt.

Men för historien tycker jag att det är lite fint (om än sorgligt) att hon liksom är lite utanför hela tiden och aldrig riktigt kommer in i den mänskliga gemenskapen. Och det kom lite fina scener på slutet, när hon lekte rullstolsrally med Andrew, och och hon gjorde i alla fall intryck på honom genom att rädda hans liv i slutstriden. För tittarens del var hennes död ju ändå rörande, och det är väl det viktiga, det är väl det som gör hennes slut värdigt. Fast allra värdigast slut hade hon förstått fått om hon överlevt.
Så kan det ju vara, men jag anser att det blir lite ovärdigt slut för karaktären. Å andra sidan har hon väl levt längre än de flesta i serien.
oj då
Göm historik
Det första som hände när Willow träffade Anya var att hon utnyttjade Willow och utsatte alla för fara för att få tillbaka sitt halsband/sin kraft. Första intryck kan vara svåra att riktigt släppa. Särskilt med tanke på Xander. Dels deras relation, nära nära vännskap och hennes gamla crush. Men också Xanders tendens att falla för folk som är farliga för honom, vill äta upp honom mm. Inte så konstigt att Willow har svårt att helt slappna av och släppa in Anya.
Jag minns inte riktitgt det där men ja, Xander har ju varit lite omdömeslös. Men i fallet Anya är det ju hon som blir illa behandlad i slutändan.
ser xanders skådespelare på dr phil på tv nu. han är alkoholist och deprimerad. sorgligt att se för tänker att han är xander.
ja, jag hörde talas om det. han är nog den skådisen som jag har svårast att hålla isär från hans karaktär, så så sett känns det särskilt sorgligt.
Hörde om det där men har inte velat se det, tv-psykolog är kanske inte den bästa hjälpen som finns att få. För mycket för tv-tittarnas underhållning liksom.
Har hört mycket om det där från folk som brukar gå på konvent och så. Det blir så konstigt. Fans som är arga för att han missar något framträdande pga arresterad eller rehab. Och fans som berättar i forum om hur han öppnat upp om sin depression för dem, berättar om vad som verkar ha varit privata samtal. Som om de konsumerar hans lidande. Eftersom han är deras Xander.

sennight  1/8 2017 | Stäng | Nästa nya
han hade tydligen varit där en gång innan och rusat ut från scenen. så det var "bra tv" och sorgligt. i det här avsnittet bad han om ursäkt.
Svar: Faith No More - Angel Dust
Andra våningen  17/4 2018 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Fråga: vilket är Calebs favoritalbum?

(Det är riktigt bra oavsett titeln.)
Har knappt halva sista avsnittet på Angel s1 kvar.

Serien är så långt något mer lik Buffy än vad jag trodde. Jag visste ju att det var samma värld och samma producent, men trodde kanske att det skulle vara lite vuxnare och tråkigare än vad det är. Visserligen är den där advokatbyrån rätt tråkig, men jag trodde nog att det skulle vara ännu mer sådant.

Det går knappast att göra annat än att jämföra serien med Buffy, och det är klart att den inte riktigt kan leva upp till originalet. Angel gillar jag visserligen, och Cordelia används väl, men kan ändå inte fylla hela luckan som Xander, Willow och Anya lämnar, och Wesley har ju utvecklats till en egen personlighet men ändå i sista änden mest en sämre version av Giles.

Hoppas på mindre Lindseys-velande-mellan-det-onda-och-det-goda och mer intrig där övernaturligheter spelar en central roll.

Kate har dock fungerat bra hittills, genom de olika motsättningar och spänningar som funnits mellan henne och Angel.
Längre fram i serien tycker jag det blir tvärtom. Cornelia blir en sämre karaktär och Wesley växer.
Wesley är absolut ingen dålig karaktär ändå.
Får nog hålla med om Wesley. Cordelia fyllde sin funktion hela vägen tyckte jag.
Angel tar ett tag att hitta sig själv tycker jag, allt eftersom så hittar den mer och mer sin egen själ och då börjar den lyfta ordentligt...
Nu har jag sett klart serien, och det är lite svårt att säga vad man egentligen tyckte. Det var alltid ett nöje att se den, men den har en sak som jag inte gillar och saknar en del som Buffy har som jag gillar, så dit når den givetvis inte upp.

Problemet är själva huvudskurken. När det nu är en genomgående skurk genom hela serien, varför måste det vara just en advokatfirma? Det leder till några småkul vändningar då och då, men i stort sett är det bara meh.

Karaktärer som Lindsay och Lilah, för att inte tala om kontakterna med ägarna i sista säsongen, är också halvt meningslöst tråkiga. Jag uppskattar den där gråzonen mellan gott och ont, men tycker ändå att något känns slarvigt med det hela.

Allra sista avsnittet var ju snyggt hopknutet, i den mån det gick i det läget. Och Wesleys sista sekunder grep mig på det sätt som nog var meningen.

Håller nog med (vem det nu var) om att sista säsongen är sevärd separat, och kanske på det hela taget den mest sevärda. Säsong 4 har mycket bra i sig (enda Angeluspartiet t ex, och avsnittet om frammaningen av honom hör till seriens höjdpunkter), men lite för mycket smartsnack och dubbelspel som är lite svårköpt, och orealistiskt mycket naivitet hos huvudpersonerna ibland. Jag både gillar Lilah och tycker att hon står för det allra största problemet med serien, och mycket är snyggt på ett teoretiskt plan men rätt likgiltigt ändå.

På nåt vis saknas det en central punkt, ett hjärta, i serien, till skillnad från Buffy. Vilket i sig förstås är ytterligare en elegant men meningslös poäng.
Inlägget är ändrat 10/8 2018.

Barneyk  10/8 2018 | Stäng | Nästa nya
Grejen med sista säsongen är att Whedon var lovad 2 säsonger efter säsong 4 så han skrev och planerade en story som skulle utspela sig över 2 säsonger då, men halvvägs in i säsong 5 fick han veta att serien var nedlagd. (Många tror att det beror på att WB var sura på att Buffy hade bytt bolag tidigare.)

Så känslan av att vissa intressanta saker slarvas bort i sista säsongen beror till stor del på det, vilket är väldigt tråkigt. Jag älskar hela den grejen men tycker inte det utvecklas tillräckligt mycket vilket är väldigt synd.
Det förklarar en hel del. De stora skurkarna i serien får bara en kort presentation innan de mördas. Och historien om Illyria är verkligen rumphuggen. Wesleys "utveckling" går också lite väl snabbt på slutet. Och det tredje sista avsnittet är nåt slags lättsamt trams som känns som om det borde ligga i början på nån säsong.

Fast å andra sidan tycker jag att intressanta saker slarvas bort konstant i Buffy och Angel, samtidigt som nya intressanta saker dyker upp i samma fart.

Canomia  00:50 15/6 | Stäng | Nästa nya
Jag läste igenom hela den här tråden istället för att sova. Mysigt som sjutton.
Och nu läste jag igenom hela tråden istället för att jobba.
Illyria är förresten en av mina favoritkaraktärer och det är förfärligt sorgligt att hon fick så lite tid. Och imponerande vilket avtryck hon ändå gjorde. Inte på några stora mängder människor kanske iof men på mig.

Andra våningen  19:42 16/6 | Stäng |
jo, jag blev lite kär i henne (mer än i winnifred). skickligt spelat, hon framstod verkligen som om hon var väsensskild från människorna. det var säkert delvis tack vare genomtänkt klippning också, de gjorde så att man ofta fick se henne vrida huvudet på ett särskilt robot/katt/gudinnelikt sätt i början av ett klipp lade jag märke till.

mycket synd att det inte blev två säsonger till.