bra ord - Allmänt
bra ord
monsterpop  25/5 2017 | Stäng | Nästa nya
bra/fina ord på svenska eller utrikiska.

palla (äpplen)
orka (palla)

Dutch  25/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Gurkburk
normal
musik
konglomerat

nonamateur  26/5 2017 | Stäng | Nästa nya
jag tycker bara om normal i algebraisk/statistisk kontext, och normal som i normalvektor är bäst av dem.
+1 på con-gloom-era[t].
jag tycker om normal med kort a och slaviskt tjockt l.
en annan bra variant är konglomeeerat med kort a.
Inlägget är ändrat 26/5 2017.
Göm historik
typ alla ord som är ljudhärmande.

unseen  27/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Såg en ganska fin teaterföreställning idag - Bokstavsbageriet - där de bland annat redde ut begreppet onomatopoetiska ord. O-no-ma-po-e-tis-ka. Kände mig för båkdelen av en sekund nästan lite viktig eftersom jag visste vad det var innan de förklarat, sen kom jag på att det ju riktade sig till typ femåringar haha

(spelas just nu på Junibacken)
Ditt favoritord måste vara "fel". Du är den enda jag har sett som bemöter personliga åsikter med ordet "fel". Och du hävdar att det är fel att ett och samma ord har olika betydelser eller uttal.

sennight  15:23 12/7 | Stäng | Nästa nya
tyvärr har du fel i denna fråga. tror att jag generellt inte är så jätteförtjust i ord med sådana där långa e:n (finns säkert en massa undantag). ps. du är ett fel. ds.

KyLLo  15:33 12/7 | Stäng | Nästa nya
Hur du nu lyckades få in ett långt "e" i Kyllo...

sennight  15:32 13/7 | Stäng | Nästa nya
inte ens eee-löstheten kan rädda dig...
eklektisk
Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragungsgesetz

KyLLo  16:09 12/7 | Stäng | Nästa nya
tissel tassel
Veckla ihop
georgian consonant clusters on my mind
monsterpop  26/5 2017 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
გვფრცქვნი (gvprtskvni), "you peel us"

unseen  27/5 2017 | Stäng | Nästa nya
Du/ni skalar oss? Låter som ett helt sjukt användbart uttryck.
klementin
unseemly
brouhaha
jag gillar scenarion och ogillar scenarier.

KyLLo  2/11 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag råkade läsa "snällhet" i förbifarten. Tänk vad världen skulle kunna vara vacker om alla hade "snällhet" som favoritord. ;)
dagvill
bergtagen

KyLLo  14:53 11/7 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker att det är mjukt i svenskan och förknippar det med vitt och fluffigt (ett höjdarord). Tyskans "schnee" får mig mer att tänka på snörvel och snytningar.
slippery
slope
meerkat
markatta
Oomkullrunkelig

stoner  9/8 2017 | Stäng | Nästa nya
ett mycket kantigt och besvärligt ord som ligger konstigt i mun. hade en föreläsare i filosofi en gång som envisades med att använda det ordet, kan inte påstå annat än att jag vred mig på min plats när det yttrades.

Gordyal  9/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Med andra ord: Skitbra!

Fetjocke  21/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Som en extra bonus kan man försöka visualisera vad det betyder om man inte känner till den ursprungliga betydelsen av runka.

Gordyal  21/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Precis gurkan!

Fetjocke  22/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Gurkan var en stolt drasut
pålitlig, envis och utan prut
oomkullrunkelig frön början till slut

Gordyal  22/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Strålande!
(Det finns en bakgrundshistoria. Det var någon gång tidigt åttiotal. En kompis hade totaldäckat i tv-soffan och låg helt utslagen och fullkomligt okommunicerbar. Helt plötsligt, från ingenstans, lyfter han på huvudet, tittar mot tv:n och får syn på Lennart Svahn. "Precis Gurkan!" utbrister han, för att sedan försvinna in i dimman igen.)
oeuvre
dunkel
Inlägget är ändrat 9/8 2017.

Fetjocke  21/8 2017 | Stäng | Nästa nya
Anus horribilis. Ibland har jag ett.
"Med vänlig hälsning" på grönländska: Inussiarnersumik Inuulluaqqusillunga. Inte undra på att det är rena helvetet på den ön.

nonamateur  8/11 2017 | Stäng | Nästa nya
nån kanske har missat det: danmark svarar

apmannen  4/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Ah, det är våra danskar det. Jävligt hårda i förhandlingar, men alltid vänliga.
Palla (äpplen) är väldigt praktiskt. Undrar vad man annars skulle säga - "stjäla", "snatta", "tjuva"? Det ger liksom andra associationer.

Orka tycker jag ger olika intryck beroende på hur det används. I en mening som "jag orkar/pallar inte mer" uppfattar jag det mer som att den inte orkar mer för att den är öm eller sliten. Men om någon enbart säger "orka" eller "men orka" uppfattar jag det mer negativt, som "jag har ingen lust", "jag vill inte" eller "jag bryr mig inte".

Jag tycker att bra ord är exempelvis "lagom". Ett enkelt ord som gör att svensktalande ofta kan förstå varandra utan att diskutera detaljer.
すみません (sumimasen) - ursäkta (typ). Jag tog mig runt i Tokyo helt utan problem i två veckor med att kunna det ordet och hur man beställde en öl. Helt klockrent, används överallt i alla situationer.

monsterpop  8/11 2017 | Stäng | Nästa nya
sååå-kaah är ju annars en favorit bland j-glosor.
grötmyndig
rotvälska
skolboksexempel
skolboksexempel är faktiskt oväntat vackert.

zonk  6/11 2017 | Stäng | Nästa nya
martall
in(t)uit
tun
tut
hoppades ett kort tag att det fanns ett ord för kärror som bara rullar under djävulsnätter.

monsterpop  28/11 2017 | Stäng | Nästa nya
det är versatilt
(tun som i "hoprullat björndjur", förstås)
gudi
kvalde (inf: att kvala)
ratifikation
rotvälta
windthrow
bogart i betydelsen "kaffe som inte bryggt klart" (uppsnappat på wiktionary)

emmycaution  18/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Jag har bara hört Bogart som att verb. Att Bogarta = Att ta något i anspråk utan att faktiskt använda det.

monsterpop  18/12 2017 | Stäng | Nästa nya
det är väl den allmänt godkända innebörden (även wiktionary har rensat bort övriga). gillar dock kaffeglosan. "äh, nu tar jag en kopp bogart", brukar jag säga när jag inte orkar vänta längre.

emmycaution  18/12 2017 | Stäng | Nästa nya
Det låter nästan som den motsatta betydelsen.
håller med. och ledsyn.
Jag associerar det med en glödande eller självlysande ståltråd.
otäck är världens lön
fruition (engelska)

sennight  8/1 2018 | Stäng | Nästa nya
kan tänka mig att det används i dåliga sammanhang men det är ett bra ord tycker jag.
"[s]abeltandskatter, kortnosbjörnar, skräckvargar, och mastodonter"
syzygy är också fint.

Sweetmeat
kalikå
lakej
kompott
Inlägget är ändrat 26/2 2018.
Göm historik
och alla tre blev jag introducerad för i samma bok!

zonk  26/2 2018 | Stäng | Nästa nya
Låter som en förnämlig bok!

zonk  26/2 2018 | Stäng | Nästa nya
I sanning en utomordentligt förnämlig bok!
kattekillinger

sennight  17:42 28/3 | Stäng | Nästa nya
tänker såklart att det är små fluffiga kattgetter.
mjau mjau sade källingen jag brände mig på vällingen
jam jam sade katten du kunde låtit mig hatten
(källing är också ett fint ord)
Kartotek tycker jag är ett finare som ord än fysiskt objekt.

Canomia  18:36 11/7 | Stäng | Nästa nya
Tycker det är väldigt fint som fysiskt objekt

KyLLo  20:22 11/7 | Stäng | Nästa nya
Det är väl mest att utformningen ofta för tankarna till byråkratiska och ojämställda kontor.

Canomia  19:08 13/7 | Stäng | Nästa nya
Ah, jag tycker det för tankarna till gamla bibliotek och arkiv. Och till Björnes magasin.

KyLLo  20:33 13/7 | Stäng | Nästa nya
Ja, det är nog väldigt användbart för de som inte har digitaliserat. Jag föredrar de små framför kolosserna.

Det fanns ett kartotek i form av ett enkelt program i gamla Windows också. Jag har aldrig hört någon tala om det. Det var nog ett av Windows minst kända program. Just när jag tog mig tid att upptäcka det och klura på användningsområden så kom det väl en ny Windows-version där det inte fanns kvar. Så det kom väl av sig.
Inlägget är ändrat 20:35 13/7.